Michell Gyro SE - bildetråd!

P

paradigm

Gjest
Endelig er pakkene kommet etter flere ukers ventetid!
Her skal det bygges, men først må delene ut av eskene...

Spilleren er godt nedpakket...

Det var jammen meg armen også, gitt...

Ut av eskene og opp på bordet med alle delene. Ingenting mangler ser det ut til.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Artig!.. Utrolig fet den der altså.

P

paradigm

Gjest
Da begynner vi med beina og akrylbasen først.

Deretter er det innmaten til de avfjærende tårnene som skal på plass.

P

paradigm

Gjest
Ferdig montert ser det slik ut. Motorhuset skimtes til venstre i bakgrunnen.

Og slik ser den innkapslede motoren ut på nært hold.

P

paradigm

Gjest
Nå får det være nok hifi & data for i kveld. Fortsettelse følger i morgen...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå får det være nok hifi & data for i kveld. Fortsettelse følger i morgen...
Fint!

Bare spre det utover noen dager...... ;D ;)
(Om du har tålmodighet.....)

Grattis med ny spiller! :) :)

P

paradigm

Gjest
Takk for det  :)

Da er det armbasen som skal på plass i subchassiset.

Bolten med den hvite plastklemma skal plasseres bakerst i armbasen og sørger for at det ikke blir noe press på subchassiset fra den forholdsvis stive SME-armkabelen.

Slik skal det hele monteres. Tidligere var avstandsringene utført i metall, men nå er de byttet ut med noen plastikkringer for bedre avkobling.

Folket her på HFS har tipset om den godeste Gert Pedersen fra Danmark http://home20.inet.tele.dk/pedersensgyro/armboard_danish.htm. Gerts tweak sørger for at PU og arm avkobles bedre mot chassiset og hindrer vibrasjoner og feed-back. Tweaket er forøvrig testet av:http://www.tnt-audio.com/accessories/pedersen_e.html. Man må gå litt drastisk til verks, men tweaket er helt reversibelt og medfører ingen større visuelle forandringer.  

I hvertfall ikke i forhold til de andre tweak'ene fra den samme Gert. Bildet viser en Gyrodec med akrylplint og full tweakpakke.

P

paradigm

Gjest
Da var armbasen montert og så var det SME 309-armen (med løst headshell) sin tur. Imponerende byggekvalitet selv om dette bare er "lillebroren" til de større SME IV- og V-armene. Tror allikevel jeg kommer langt på vei med min Ortofon Kontrapunkt A pick-up når det gjelder egne lydpreferanser.

Det inverterte aluminium/stål/bronse-lageret.

Arm og lager på plass + olje i lagerbrønnen

Platetallerkenen med sine karakteristiske metall-lodd. Ringen i midten brukes til å skru tallerkenen fast til spindelen.

Slik.

Subchassiet løftes opp på akrylspider'en og over motoren. Tårnkapslene er ikke satt på enda, da hele spilleren må justeres i rack'et. Dessuten skal headshell og pu også monteres.

Til justering kan det være greit å bruke disse verktøyene.

Ferdig oppsatt ser det slik ut.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
DIGGBAR :D
Hvordan er lytteinntrykk sånn umiddelbart?
Og etter noen hundre timer?
Mvh Jan I

P

paradigm

Gjest
Førsteintrykket er udelt positivt angående det konstruksjonsmessige ved komboen.
Ellers er lydbilde meget detaljert og med bra perspektiv. Hovedsakelig en fyldig klang, men kanskje noe lystklingende i de aller øverste oktavene. Men slik er det også med cd-spilleren og dette tilskrives derfor nye diskantelementer som jeg antar må dempes noe i toppen.
Foreløpig - etter kort tids lytting, kan jeg ikke si jeg savner noe. Men regner med at jeg må bruke litt mer tid på finjusteringer underveis. Er ikke i tvil om at PU'en har fått enn god partner i SME-armen.

Vinylen har fått sin rennesanse her i heimen  ;D

Mvh, Knut

B

bamsemann

Gjest
Utrolig lekkert paradigm... ;)

Gratulerer masse med ny rålekker vinylsnurrer...

Og en kjempefin tråd...

bamsemann.. :)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Utrolig lekkert paradigm... ;)

Gratulerer masse med ny rålekker vinylsnurrer...

Og en kjempefin tråd...

bamsemann.. :)

Henger meg på gratulasjonen!
Kjempeflott!

Flere bilder vil vi ha. ;D ;D

P

Parelius

Gjest
Grattis, paradigm! Herlig tråd med nydelige bilder. Var faktisk ikke klar over at det var såpass mye å sette sammen på Gyroen. Godt å bli opplyst.

Kos deg med vinylen, og fortell om den videre utvikling.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Gratulerer så mye. Utrolig lekker.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg får stille meg i gratulantenes rekker. Platespiller og arm er to gode eksempler på engelsk håndverk og ingeniørkunst av beste sort. Gratulerer og takk for en fin billedtråd. 8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Hei paradigm. Gratulerer så mye med en lekker spiller.

Vil bare gi deg et par råd:

Juster fjærene til du får spilleren til å gynge jevnt i vertikalplanet uten sideveis bevegelse. Dette kan ta litt tid og du trenger å prøve deg frem. Skal du oppnå fullgodt resultat må du gjøre dette når armkablen er plassert og motorstrikk er påsatt. Dette er viktig for å få til stram bass.

Vær også oppmerksom på at hvor hardt du strammer til skurene til armboardet vil påvirke lyden. Hvis du vil få en formening om hva Pedersen-armboardet kan bety kan du forsøke med litt blue-tac mellom spacer og plint.

Jeg vet at det i manualen står at koner/spikes skal benyttes for å vatre spilleren, her er jeg uenig. Skru konene godt til og sørg for at underlaget er i vater.

Igjen, gratulerer med lekker spiller i "orbe-kulør".

P

paradigm

Gjest
Jeg får stille meg i gratulantenes rekker. Platespiller og arm er to gode eksempler på engelsk håndverk og ingeniørkunst av beste sort. Gratulerer og takk for en fin billedtråd. 8)
Takker ;D

P

paradigm

Gjest
Hei paradigm. Gratulerer så mye med en lekker spiller.  

Vil bare gi deg et par råd:

Juster fjærene til du får spilleren til å gynge jevnt i vertikalplanet uten sideveis bevegelse. Dette kan ta litt tid og du trenger å prøve deg frem. Skal du oppnå fullgodt resultat må du gjøre dette når armkablen er plassert og motorstrikk er påsatt. Dette er viktig for å få til stram bass.

Vær også oppmerksom på at hvor hardt du strammer til skurene til armboardet vil påvirke lyden. Hvis du vil få en formening om hva Pedersen-armboardet kan bety kan du forsøke med litt blue-tac mellom spacer og plint.

Jeg vet at det i manualen står at koner/spikes skal benyttes for å vatre spilleren, her er jeg uenig. Skru konene godt til og sørg for at underlaget er i vater.

Igjen, gratulerer med lekker spiller i "orbe-kulør".
Takk for gode tips ;D

Tror jeg har klart å justere fjærene sånn noenlunde, da bassen høres stram ut.
Skal etterhvert prøve litt tweaking, men først må jeg få justert armen 100 %. Sliter noe med at høyre kanal avgir litt høyere lydnivå enn venstre kanal.
Å skru spiksene fast var det første jeg gjorde, da jeg har mulighet til å justere topphylla i racket.

Mvh, Knút

Topp Bunn