Michell?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Min samboer kom hjem fra Island i dag.
Komfirmasjon til et tantebarn.
Fikk med en serie m bilder fra podens liv.....og hva ser jeg til venstre i bildet?

Dette bildet er ca 15 år gammelt.

Regner med at dette er en Michell spiller...men hvilken?

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Ser iallefall ut som om han har vokst opp i et møblert hjem 8)

Det er nok en michell prisma, men finner ikke årsmodell

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Bilde av den siste er nok ingen Michell, men ei spesialutgave av ein Audio Linear. Belgisk merke, produsert i Spania og seld i bøtter og spann i Tyskland.
Dei vart forøvrig saksøkt av Michell og måtte stoppe produksjonen av kloningane sine.
mvh
Johs

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
En sånn en kanskje?

;)
Ser slik ut, ja. Og det er en Transcriptor Sceleton fra 1973-77. Bygget av Transcriptors Ltd., Irland. Denne spilleren var vel blant de første modellene Transcriptors laget etter at de overlot produksjonen av Hydraulic til J.A. Michell og flyttet fabrikken til Irland. Etter sigende slet de med formidable kvalitetsproblemer.

At den også ble produsert av Audio Linear kjenner jeg ikke til. Men den på bildet til Johna avviker noe fra bildet jeg har ved at "føttene" er aluminiumsfarget.

Om noen saksøkte Audio Linear måtte det være Transcriptors Ltd. og ikke J.A. Michell siden sistnevnte bare produserte Hydraulic Reference og Electronic på den tiden. Og de er jo ikke så like i oppbyggingen selv om de har visuelle fellestrekk :)

Noe lettere "Transcriptors biased" historie finner en her:
http://stores.ebay.co.uk/Transcriptors-Limited/Company-History.html

Det det naturligvis ikke står noe om her er at J.A. Michell brakte Referencene opp på et virkelig høyt kvalitetsnivå.

Kvalitet og 70-tallets Storbritannia gikk jo ellers ikke akkurat så godt i hop da. Med noen få unntak ;)

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Linken du oppgav var nok ikkje så mykje til hjelp, Michell, då ingen bilder dukka opp på den. Vidare ville eg ha vore forsiktig med å ta alt som står på ei heimeside til ein E-bay butikk for god fisk. Det er vel ikkje akurat det ein kan kalle ei ofisiell heimeside.
Om du ser litt nøyare på talerken på bildet ditt ser du at den kun har 5 lodd mot Michell sine 6. Føttene under kabinettet ser også ut til å komme frå Audio Linear. Aluminiumhylser med i enkel springfjør som igjen er festa i kabinettet. Delene i høgre hjørne med motor osv. ser også ut til å kome frå AL, men akurat der er det vel ikkje så mykje så skil dei to fabrikantane.
Den avbilda modellen har eg ikkje sett før, og uten at eg veit meir om det vil eg tru at det er ei designutgåve enten av Audio Linear eller ein frittståande produsent basert på deler frå Audio Linear.
Har sjølv ein Audio Linear TD 4001 som eg for det meste har ståande til pynt, men for all del så er det ein brukande spelar sjølv om den rotar det noko til i bassen i forhold til dei beste.
Mvh
Johs

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for svar folkens!

Nå er jeg på vei til å få kontakt m eier av den spilleren...tror han har lagt helt av når det gjelder hobbyen.
Men kilder forteller meg at han hadde heftige saker på den tiden.

Michell:
Hva mangler jeg for å få opp bildene fra den linken du la ved??
Får bare opp en firkant m rød X i...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Bildet Slowmotion la ut er uten tvil en Transcriptors Sceleton. Det er helt identisk med bildet i Hi-Fi-årbogen 1977.

Jeg fikk heller ikke opp bilder på denne ebay-sida. Men jeg har vært på www.transcriptors.co.uk og handlet en ubrukelig drivrem til Hydraulicen min. Og da var det sønnen til David gammon som drev nettstedet han tydeligvis nå har gjort om til en ebay-sjappe.

Siden spilleren på bildet til Johna avviker noe fra den på bildet til Slowmotion og bildet i Hi-fi-årbogen er det ikke urimelig at det er en Audio Linear vi her ser. Men den spilleren kjenner jeg som sagt ikke til. Det er likevel ingen tvil om at den er svært lik Skeletonen.

Alle Transcriptor jeg har sett har 5 tallerkensylindre. J.A. Michell benyttet alltid 6. Så det er vel nok en indikasjon på en Audio Linear som da igjen synes å være en kopi av en Transcriptor ;)

En J.A. Michell er det ihvertfall ikke.

Edit:
jeg fant bilder av en Audio Linear her:
http://www.mydarc.de/dc1yhw/html/body_hifi.html

Og dette er kopi av Transcriptors. Ikke J.A. Michell som det hevdes på nettstedet.

Edit 2:
Eller kanskje ligner den AL TD4001 på en Focus One med Transcriptorstallereken? Når er TD4001 fra?

Edit 3:
Hmmm. Fant en 6-sylindret Transcriptors på Vinylengine:
http://www.vinylengine.com/phpBB2/album_page.php?pic_id=1907
En helt skrudd sak forøvrig ::)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått en mail fra Island.

Eier bekrefter at det er en Transcriptor Sceleton.
Han satte den sammen som ingeniørstudent sammen m noen hifi-venner.
Den er visst tweaket og ganske kraftig modifisert.

Eier er mannen til min samboers søster.
Den står hjemme hos ham og venter på at han skal få tid til å restaurere den.
Den stod i en kjellerbod hos hans (og min) svigermor da det brant i blokka der for to år siden.
Var visst en del gummideler som ikke tålte varmen  :'( ;)

Men etter hva jeg forstod på han, ville han prøve å få den i drift igjen.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Ser man det  :D

Kanskje har eieren selv moddet den med en 6-sylindret J.A. Michell- eller Transcriptors Transcriber (puhh) -tallerken? ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
;)

Jeg skal spørre ham om det :)

Noen som kan hjelpe meg med mer stoff om denne spilleren?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
;)

Noen som kan hjelpe meg med mer stoff om denne spilleren?
Jeg tror infoen du finner på (ebay)-nettstedet til sønnen eller sønnesønnen (eller hvem han nå er) av konstruktøren er rimelig riktig, men naturligvis noe positivt vinklet. Transcriberen som vel var den siste modellen derfra var ihvertfall en fullkommen katastrofe.

Datamessig var Sceleton ikke helt borte da:
Hastighetsavvik: <0,4%
Wow og Flutter: <0,05%
Rumble: >69dB veiet

Men problemet var vel at de færreste spillerne som forlot fabrikken holdt disse dataene. Jeg leste et sted at produksjoneskvaliteten (f.eks. på tallerkenlageret) var så dårlig at de forhandlerne som fortsatte å selge dem bygget de om før salg.

Og fabrikken pakket vel sammen rundt 1980...

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Gir meg for fakta, og takkar for mykje og grundig informasjon, Michell.
Talerken på min Audio Linear og Transcriptor Sceleton er faktisk heilt identiske. Når den var fabrikert er eg veit eg ikkje heilt, men den vart vel for det meste levert med SME 3009 ll og lll så siste halvdel av 70-tallet? Kjøpt mitt eksemplar på e-bay frå ein Tysk selgar. Har prøvd å finne info om den men som du ser så hevda til og med ein av linkane du synte til at den var fabrikert av Michell.
Kvaliteten på Audio Linear er i motsetning til Transcriptor meget god. ;)
mvh
Johs

Topp Bunn