Mid-fi kjøleskåp

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Finner du et danskprodusert Gram så har du kjøleskap i lang tid..
Jeg har etpar (i forskjellig str), men skal bytte mitt store. Har alltid vært fornøyd med de, men nå lages mange av de i Polen, med tap av kvalitetsfølelse som følge (det kjenner du på de når du går i butikken og klår).. Kommer til å kjøpe Miele kjøleskap selv, men erkjenner at de er litt dyre. Imidlertid har øvrig familie nyere Miele, de er imponerende intet mindre! Jevn kjøling, ingen støy, høy brukerglede, topp byggekvalitet etc etc..

I all subjektivitet
Vidar P

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
195
Sted
Bergen
Her et stort Gram skap selv også..det er 7 år gammelt og virker upåklageligt.....

J

jekri

Gjest
Er ikke alle kjøleskap stort sett like og produsert samme sted?
Bortsett fra de amerikanske stålmonstrene.
Da er det etter min mening kun funksjonalitet og pris som avgjør

Edit: Har selv ett som det står "Siemens" på og det har virket utmerket i 8 år

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke alle kjøleskap stort sett like og produsert samme sted?
Bortsett fra de amerikanske stålmonstrene.
Nei, det er en utilbørlig overforenkling. Alle Gram-produkter ble inntil nylig produsert ved deres danske fabrikk i... Gram (nå er produksjon av billigapparatene flyttet til Polen), og Miele er alltid helt og holdent produsert ved Miele's egne tyske fabrikk under strengeste kvalitetssikringsregime. Elektrolux produserer sine dyrere kjøleskap (og øvrige produkter) ved sin svenske fabrikk (en ingenørvenn av meg jobbet ved Elektrolux og kalte utviklingsavdelingen der for en "demonteringsavdeling for Miele-produkter"), resten i lavkostland.

Bortsett fra det så er alle billige "Korea-merker", Samsung, LG osv produsert i Østen, billigmodeller fra Siemens, Bosch, Gram etc produsert i ØstEuropa.
Alle (såvidt jeg kjenner til) toppkvalitetsprodukter fra vest-europeiske leverandører er bygget i sine respektive opphavsland.

Mvh Vidar P

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
0
Type ca 350 liter, utan frys.
Kva bør eg sjå etter? Ikkje high-end, men mykje for pengane, og stor driftstryggleik.
Dette er ganske stort, 350 liter går langt ned. Er vel kanskje best med trykkammer?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Er på jakt etter eit nytt kjøleskåp. Type ca 350 liter, utan frys.
Kva bør eg sjå etter? Ikkje high-end, men mykje for pengane, og stor driftstryggleik.
Kjøpte ett svart Husqvarna kombiskap for ett par år siden, eneste skapet jeg fant som matcher Linn Ekos, ingen egenlyd, gjør jobben sin fortreffelig og farven er den samme............ Jo da, jeg ser at det ikke er det du er ute etter, en fryser for mye og high-end.

FZ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Takk, Jekri! Eg leita resultatlaust etter noko sånt. Då droppar eg iallfall Miele - for dyrt etter kvaliteten.

Men eg vart sjokka då eg såg Electrolux si plassering. Mitt gamle Elkjøp-kjøpte har hatt problem nesten frå fyrste stund. Men sjølv om dette var stort, var det billeg. Eg skulle nok tenkt meir hifikvalitet. Sjølv frårådar eg å kjøpe billegaste Sony, sjølv om det står 100W/kanal på forsterkaren. 350 liter kjøleskåp kan sikkert variere også.

Lurer på om eg skal gå for Bosch. Siemens ser HEILT lik ut, men er ein tusenlapp billegare...

Gram var mitt fyrste skåp (bortsett frå hybelkjøleskåpet frå Zanussi, som eg framleis brukar som backup i kjellaren, og bråkar for mykje til å ha på kjøkenet) Gram funka godt i 11 år, og måtte deretter kastast.

J

jekri

Gjest
Jeg kjøpte et Bosch for 7-8 år siden. Det hadde en produksjonsfeil så det ble byttet i et Siemens. De var identiske.
Jeg var glad jeg handlet fra en liten, uavhengig butikk med service. De kom først med det ene skapet, tok med det gamle (17 år gammel ITT) kom tilbake for å reparere det første nye og enda engang for å hente det samtidig som de leverte Siemensen, alt kostnadsfritt
Service betyr veldig mye.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Kjøpte Electrolux ERE 3500 i går. Hyggelig å se at det vant testen. :)

Veldig godt oppbygd innvendig og stabil temperatur gjorde utslaget. Ga 7.500 på Elkjøp og håper å få se skapet billigere enn dette i løpet av de neste 30 dagene.

Finnes nesten ikke tilbud på kjøleskap, mest kombiskap.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det viktigste er å styre unna badge-engineered møkkaprodukter; som jekri sier; hvitevarer laget på samme fabrikk men påklistret forskjellige "navn". De dårlige er forresten nokså lett gjenkjennelige; de er skikkelig billige  :)

Vi har forresten også et bra Electrolux-skap som har tjent i mange år.. men nå til dags må man vasse igjennom så mye møkk på Elkjøp for å finne de gode produktene :)

Mvh Vidar P

J

jekri

Gjest
Vi har forresten også et bra Electrolux-skap som har tjent i mange år.. men nå til dags må man vasse igjennom så mye møkk på Elkjøp for å finne de gode produktene  :)

Mvh Vidar P
Det som er så synd er at en nesten er avhengig av Elkjøp/Ekspert. En ting er at de er dominerende på markedet og har presset mange av de små vekk. Noe annet er at de er uslåelige på pris.
Det var en prisforkjell på 4000 kr. på en TV fra Elkjøp til en liten lokal spesialforretning for brunevarer nå.
Det eneste de store ikke konkurerer på er service, som for eksempel gratis hjemkjøring og henting av det gamle.

J

jekri

Gjest
Det går også an å shoppe via kelkoo på internett. Har ikkje bestemt meg endå, men vil fyrst ringe alle butikkar i 7 mils omkrins og sjå kven som kjem billegast ut....
Smart, og spør samtidig om de leverer det hjemme hos deg. Det er endel pes å frakte et kjøleskap

Topp Bunn