Midgard mot Beast

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Er det noen her som har testet begge disse forsterkerene?Hvordan låter de i forhåld til hverandre.Det er jo ikke så lett å låne med seg Beast hjem for å teste.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Vil ikke tro at det er noe særlig forskjell her, da begge fabrikatene, så langt jeg har forstått det, bruker en ren asp modul plassert i et kabinett. Det samme er tilfelle med siste generasjon Embla og Acoustic reality. Det som muligens vil kunne gjøre forskjell er kabinettets skjerming og kabling/kontakter, men sistnevntes effekt er jo årsak til diskusjon...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Vi hadde tidligere en modell som var basert på et ganske spinkelt aluminiumskabinett. De gamle ble solgt gjennom 3 forhandlere og da vi sendte ut de nye til disse tre fikk vi umiddelbart tre uavhengige tilbakemeldinger på at de nye låt betraktelig bedre. Jeg koblet selv opp forsterkerne hos to av dem slik at de ikke på forhånd fikk kjenne på vekten. Jeg hadde også forberedt dem på at det skulle låte likt som de gamle.

Den gamle var elektrisk bygget på samme måte som den nye, med untak av at de nye bruker kobberterminaler i stedet for messingterminaler. De gamle hadde heller ingen temperaturkontroll slik de nye har. Skjerming og routing av kabler inni forsterkeren er gjort på en helt annen måte og støyskjermingen ut av selve forsterkeren er noe mer effektiv på den siste modellen. Med andre ord har jeg ytterligere fått forsterket troen på at ikke alt ligger i komponentene og hvordan de er loddet sammen.
 

tomas_r

Medlem
Ble medlem
23.09.2004
Innlegg
9
Antall liker
0
Er det i prinspet noe lydkarakter forskjeld på 130w.300wog600w konstruksjonene eller er det fabrikatet av det ferdige produktet som utgjør lydforskjelden?For likt låter det ikke.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Jeg har ikke gjort for mange direkte sammenlikninger mellom de tre modellene, men jeg har selv ikke festet meg ved noen tydelige forskjeller. Uttalelser fra ulike hold spriker i mange ulike retninger så jeg har foreløpig konkludert med at det ligger en god slump placebo oppi variasjonene mellom de tre. Imidlertid er det tekniske forskjeller på et nivå som kan være sporbare med øret på rett musikkmateriale, men jeg vil absolutt ikke gå så langt som å si at det er entydig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Jeg har svart deg på PM-en du sendte meg om de faktorene jeg mener spiller mest inn på lyden, og hvordan de opptrer.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Jeg har ikke sett innsiden av en Midgard, men det jeg har sett av innsiden av Bertrams produkter tyder på EKSTREMT dårlig håndverk. Søren er tannlege, men jeg ville ikke lagt gapet mitt i hans hender.

Lydenforskjellen mellom de to kan jeg ikke kommentere.
 
T

timc

Gjest
Jeg har sammenlignet oberon 4.1 og 6.1 og syntes de spilte tilnærmet likt untatt i bassen. Der hadde 6.1 mer kontroll og autoritet.

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har sammenlignet oberon 4.1 og 6.1 og syntes de spilte tilnærmet likt untatt i bassen. Der hadde 6.1 mer kontroll og autoritet.

Mvh
Og sammenlignet med McIntosh 402? ;) ;) ;)
 
T

timc

Gjest
Nei. fordi at det ikke er samme person som normalt sett vil vurdere disse forsterkerne.

Uansett var den bekjeden ment til Viking.

Mvh
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Nei. fordi at det ikke er samme person som normalt sett vil vurdere disse forsterkerne.

Uansett var den bekjeden ment til Viking.

Mvh
Jeg vet det var til meg, denne var litt "intern" for å si det slik ;)
 
T

timc

Gjest
Den var nok det. Beklager dersom noen misoppfatet dette.

Mvh
 
Topp Bunn