Midgard Oberon, High-End?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei!
Noen som har erfaring med disse monoblokkene og annet topp utstyr? Har sett noen lange tråder om disse blokkenes fortreffelige egenskaper, men er det i fohold til prisen, eller konkurrerer de med high-end utstyr fra electrocompaniet, krell, CJ, ML...?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Vet at noen har testet mot McIntosh Mc252 og Mc var adskillig bedre på alle parametre.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Ok, det var jo nesten godt å høre:)
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Syns ikke MA er noe highend, men det gir utrolig mye golyd for penga. Parasound A21 er nok for min del bedre, men det er snakk om smak og behag. McIntosh er helt enormt bra syns jeg :).

Men prisforskjellene er jo rimelig store. A21 koster 10k mer enn f.eks OBeron 6.1. (Ice power generelt).
 
T

theStig

Gjest
Nå skal ikke jeg uttale meg om Midgard sine produkter, for jeg har ikke hørt de. Men jeg kjenner godt "innmaten" som Midgard bruker, nemlig B&O ICEpower.

Min mening er at ICEpower spiller mer ekte, realistisk og musikalsk enn tradisjonelle forsterkere. ICEpower har også en mye mindre catchy spillestil enn mange såkalte high-end forsterkere, og det kreves avvenning fra den normale kulørte hifi-lyden for å få opp øra for hvor bra ICEpower faktisk er!

I begynnelsen når jeg begynte med ICEpower var mine konklusjoner det samme som det mange andre mener - at tradisjonell teknologi låt bedre. Men - etter mye lytting og nødvendig avvenning fra det "gode gamle" har jeg måtte konkludere med at den tradisjonelle teknologien er akterutseilt lydmessig på alle områder.

Det var min mening da...
 
T

theStig

Gjest
Et annet spørsmål er jo: hva er "high-end" ? Trådstarter nevner produkter fra flere produsenter hvis lydkvalitet alene nok ikke er high-end. Hadde man vurdert lydkvalitet som eneste kriterie, så er det mye såkalt high-end som ikke lenger ville vært high-end.

Min oppfatning av high-end er at det er utstyr som først og frems er dyrt, har et påkostet utseende og har fått seg en opparbeidet tilhengerskare. Lydmessig er mange såkalt high-end produkter ganske middelmådige synes jeg.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei, er enig i dine betrakninger om high-end, derfor det kunne være utrolig morsomt hvis billige oberon kunne konkurrere mot de etablerte kjempene. Tenkte først og fremst på monoblokkene fra de nevnte produsentene. Disse er vel alle å betrakte som high-end. (betyr selvsagt ikke at man liker lyden av dem, men de har kvaliteter som overgår det meste, samt de billigere modellene til de samme produsentene)
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.439
Antall liker
2.078
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
En får det en betaler for. Verre er det ikke. 8)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
De har en svært ikke-amerikansk spillestil (ikke fargende). Minner mye mer om Tyske forsterkere. Det at noen legger rene kvalitative parametre til denne fargingen stiller jeg meg undrende til, men det er jo etter hvert velkjennt at en del høyttalere, selv dyre, har stort behov for litt makeup før de låter ørevennlig. Spørsmålet er bare om dette faktisk er effekttrinnets jobb.
 
N

nb

Gjest
Får det man betaler for?? Hva i alle dager mener du med det? At dyrt alltid er bedre enn billig? Jo dyrere jo bedre?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
En får det en betaler for. Verre er det ikke. 8)
En ikke ukjent konstruktør blir ofte sitert etter at han sa noe sånnt som følgende:

"En hver produsent av forsterkere vil ha alvårlige problemer med å klare å legge 25 000kr i en forsterker uansett hvor high end dette skulle være. Hva da med de som har prislapper på flere hundre tusen?"

Det som koster i slike gigantforsterkere er: Kjøleribber, digert kabinett, trafo og kondensatorbank.

Hva når alle disse tingene faller bort? Skal man da opprettholde prisen fordi "man får det man betaler for"?
 
T

theStig

Gjest
En får det en betaler for. Verre er det ikke. 8)
Sånn er det. Store og dyre chassier, fancy finish og gullplugger overalt koster penger... Om man får en lydkvalitet som står i stil med det man betaler er en helt annen sak.
 
B

brand-x

Gjest
Det er vel en gammel observasjon att highend er mere pris og image, men det er likevel ikke til å komme bort fra att mye såkalt "highend" låter bra, hvorvitt prislappen kan rettferdigjøres opp mot billigere kan nok diskuteres. Og all den tid ingen kan tydliggjøre hvilken lydmessig kvalitet highend har, blir ordet kun assosiert med høy pris, noe som egentlig var definisjonen for en del år siden men som i senere tid også brukes som ett kvalitetsparametrer lydmessig.

mvh
brand-x
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Utgangspunktet for denne tråden var at high-end dreier seg om lydkvalitet og evnen til å drive nærmest hva som helst av høytalere på alle lydnivåer, ikke pris. Hadde det vært pris hadde jeg ikke spurt om oberon var high-end, en pris på 13k er jo ikke i nærheten av de jeg sammenlikner med. Spørsmålet var derimot om lyden, på tross av prisen, var i disses selskap, eller om den er mer på nivå med "billig modellene" til de nevnte kvalitetsprodusenter(som fortsatt er bra, men altså ikke the high-end).
 
T

theStig

Gjest
Så er jo spørsmålet om hva slags lyd du er ute etter? ICEpower tilbyr i hvertfall ikke "sjel og varme" slik som noen av de produsentene du nevnte i starten gjør. En strikt nøytral lyd er det du får her, og da er noe av spørsmålet om du vil ha dette eller ikke. Selv er jeg overhodet ikke i tvil om hva som gagner musikkopplevelsen mest.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Kjør blindtest, Solo, kjør blindtest.
Det hadde vært veldig spennende, men akk så komplisert å forberede.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Så er jo spørsmålet om hva slags lyd du er ute etter? ICEpower tilbyr i hvertfall ikke "sjel og varme" slik som noen av de produsentene du nevnte i starten gjør. En strikt nøytral lyd er det du får her, og da er noe av spørsmålet om du vil ha dette eller ikke. Selv er jeg overhodet ikke i tvil om hva som gagner musikkopplevelsen mest.
Da er vi nok ulike, sjel og varme er et must for min gode musikkopplevelse. Oppfatter jeg deg rett låter kanskje oberon litt likt sat amplifix. Vet ikke om du kjenner denne, men det er en særdeles nøytral, stram godt oppløst forsterker, men da jeg for noen år tilbake byttet ut en ec aw120 + 4,7 kombinasjon med amplifix falt stemmene til ryan adams, bob dylan++++ fullstendig sammen.
 
T

theStig

Gjest
Hvis du vil ha en "tonekontroll" ala EC 4.7 og AW120 blir en ICEPower forsterker helt feil for deg, det er helt klart.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvis du vil ha en "tonekontroll" ala EC 4.7 og AW120 blir en ICEPower forsterker helt feil for deg, det er helt klart.
Ettersom musikkrommet mitt ikke er bygget som et studio trenger jeg noen "tonekontroller" ja, eller matching som jeg heller liker å kalle det:)
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
361
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Hvis du er ute etter sjel og varme i musikken, vet du vel hva du må ty til ;)
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvis du er ute etter sjel og varme i musikken, vet du vel hva du må ty til ;)
En kald håndbayer eller to:)
 
K

kbwh

Gjest
Det er vel egentlig greiest at "tonekontrollen" er høyttalerne. Trenger ikke matche så fælt da. Bedre tid til å høre musikk får man også.
 
B

brand-x

Gjest
solo !

det virker som du allerede har en definisjon på hva du oppfatter som highend-lyd da er det jo ingen andre som kan hjelpe deg. Så vidt jeg vet er det ingen formel for highend lydgjengivelse, slik sett er midgard for noen highend og for andre er det bryston eller krell som gjelder. Og jeg mente ikke matematisk klassifisering for highend-lyd.

mvh
brand-x
 
T

theStig

Gjest
Selv mener jeg at ICE gir mye for pengene, men at det definitivt ikke er high-end. Alt for klinisk og steril lyd og som mangler "gåsehud"-faktor. (Les: Jeg vil KOSE meg med musikken)
Dette viser vel bare hvor forskjellige idealer folk har! ;)

Selv har jeg aldri kost meg så mye med musikken som etter at jeg fikk ICE forsterkere. For andre er det tydeligvis helt omvendt.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
solo !

det virker som du allerede har en definisjon på hva du oppfatter som highend-lyd da er det jo ingen andre som kan hjelpe deg.
mvh
brand-x
Da har du misfortått meg, jeg mener absolutt at man kan diskutere objektive kvalitetsforskjeller ved hi-fi utstyr, noe er rett og slett mye bedre enn noe annet, uavhengig av smakspreferanser. Jeg har for eksempel hørt flere anlegg som har imponert meg med det jeg vet er fantastiske kvaliteter, men som likevel ikke er min stil. Mitt spørsmål var om midgard oberon innhar slike fantastiske kvaliteter, og det inkluderer det evnen til å drive tilnærmet alt av høytalere uanstrengt.
 
T

theStig

Gjest
Hvis Midgard sine produkter låter slik ICEpower låter (ingen grunn til noe annet), så synes JEG de har fantastiske musikalske kvaliteter som jeg ikke har hørt i noe annet utstyr. Og ja - de burde drive det meste uten pustevansker.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.987
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
High-End er vesentlig design (og pris), endel markedsføring, og av og til lyd (Burrm***** glemte lyden).
Midgard er IKKE high-end, men mer entusiast/super - mid-fi ... kanskje en må begynne å dikte opp noen fler forvillende betegnelser....

Arne K

A
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
High-End er vesentlig design (og pris), endel markedsføring, og av og til lyd (Burrm***** glemte lyden).
Midgard er IKKE high-end, men mer entusiast/super - mid-fi ... kanskje en må begynne å dikte opp noen fler forvillende betegnelser....

Arne K

A
Det syntes jeg var å trekke det vel langt. Når vi nevner kvalitetsleverandører som Krell, ML og EC så har alt jeg har hørt av dem blitt bedre desto lenger opp i hierarkiet man kommer. En produsent er ikke high-end, for eksempel vil jeg ikke karakterisere ECI-3 som high-end, cd-spilleren derimot fortjenere en slik betegnelse. Krell kav 400xi er heller ikke high-end, men krell har monoblokker som definitivt er dette og det er ikke prisen som er avgjørende for det. Når blader som dvd og hjemmkino kaller denon cd-spillere under 10000 for high-end (husker ikke om det var dette, men det illustrere problemet) så blir selvsagt beregnelsen utvannet, ikke fordi prisen er for lav, men fordi det finnes altfor mange cd-spillere som er bedre, og dermed er ikke dette enden. High-end er ikke verre enn at det beskriver det ypperste som er å få tak i, kanskje de fremste 5% (at dette ofte er de dyre produktene er vel ikke til ¨å undres over, at noe er dyrt trenger derimot ikkke å bety at det er high-end).
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hvis Midgard sine produkter låter slik ICEpower låter (ingen grunn til noe annet), så synes JEG de har fantastiske musikalske kvaliteter som jeg ikke har hørt i noe annet utstyr. Og ja - de burde drive det meste uten pustevansker.
Takk for opplysningen, jeg skal prøve å få hørt en på tonart i trondheim!
 
H

hobby

Gjest
Hørte nettopp A/B sammenligning mellom Acoustic Reality ICE og den billigste Accuphase ampen... (E-213) . Hva skjedde:

Kona som normalt ikke er så interessert sa WOW da jeg koblet inn Accuphasen og syntes det låt mye vakrere! :D :D Stemmer låt mere naturlig, ikke så kantete, mer "kropp" og "sjel" !

Det eneste ICE klarer like bra er detaljer/oppløsning, men hva hjelper det når det låter så umusikalsk. Musikk handler om "sjel" og det å formidle "atmosfære" og "følelser", ikke å sitte med stetoskop og finlytte etter detaljer...
 
B

brand-x

Gjest
En tanke om hva media kan gjøre ved å tråkke rett opp i salaten uten å miste troverdighet. MUSE lanserte for noen år siden en dvd/cd spiller til rundt 40 tusen som fikk betegnelsen highend med veldig gode referanser som vistnok var en panasonic innvendig. Og jeg tviler på at noen som helst hadde godtatt samme benevnelsen på panasonicen med troverdigheten i behold. De gikk til og med så langt som å innrømme det på årskavalkaden for bladet. Men var likevel klokkeklar i argumentasjonen. For ordens skyld var prisen under 10 tusen på panasonicen. Dette har vist seg i andre sammenhenger der 2 identiske produkter blir omtalt helt forskjellig av samme jury med eneste forskjell utseende. det jeg sikter til her er en test av NAD og DENON, der NADèn ble skamrost og ikke denon. De var helt identisk bortsett fra det kosmetiske. Dette var litt off-topic men likevel en tankevekker for hvordan vi kan la oss lure til å tro att det eksisterer visse kriterier som faktisk ikke krediterer highend benevnelsen slik vi velger å tro den er. Jeg har hørt audio research fra den høye prisklasse som er vanvittig bra i mine ører og jeg har også hørt ICEpower som ikke er i nærheten av hva jeg forbinder med highend i den grad audioresearch er det. Men det er lite holdbart kriterie for hvermann da dette er min opplevelse. Jeg våger meg også å utnevne TACT sda2175 til å kunne sammenlignes med 3 ganger dyrere på ren skjær kvalitet og mener denne bør vurderes i alle sammenhenger under 30 tusen. Men for all del MIDGARD står sikkert ikke veldig tilbake for hva vi assosierer med highend.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
En tanke om hva media kan gjøre ved å tråkke rett opp i salaten uten å miste troverdighet. MUSE lanserte for noen år siden en dvd/cd spiller til rundt 40 tusen som fikk betegnelsen highend med veldig gode referanser som vistnok var en panasonic innvendig. Og jeg tviler på at noen som helst hadde godtatt samme benevnelsen på panasonicen med troverdigheten i behold. De gikk til og med så langt som å innrømme det på årskavalkaden for bladet. Men var likevel klokkeklar i argumentasjonen. For ordens skyld var prisen under 10 tusen på panasonicen. Dette har vist seg i andre sammenhenger der 2 identiske produkter blir omtalt helt forskjellig av samme jury med eneste forskjell utseende. det jeg sikter til her er en test av NAD og DENON, der NADèn ble skamrost og ikke denon. De var helt identisk bortsett fra det kosmetiske.
Må vel si at jeg stiller meg litt tvilende til eksemplene her. Hvor har du dette fra?
 
N

nb

Gjest
Mener også å ha hørt dette om en Denon/Maranz - greie, der spillerene var identiske. Mener det var Lyd&Bilde som hadde gjort testene, men er ikke sikker
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Vil støtte opp under de som mener Midgard Oberon er svært gode forsterkere, tett på eller like bra som det beste av det beste. Her kommer smak og matching inn.

Vil ikke tro at Midgard matcher bedre enn alt annet på alle høyttalere på markedet, men bra greier er det, og helt fantastisk til prisen.
 
Topp Bunn