Midgard Oberon, High-End?

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126

Da ville du fått mange aha-opplevelser når du oppgraderer signalkilden senere!
Jeg har tro på ha seg superbe høyttalere fra starten jeg!
Jeg tror at om man velger rett så vil det låte superbt...
Og så ... Things can only get better!!!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Jeg vet ikke hva dere andre syns, men Midgards logo er noe av det tøffeste jeg noen gang har sett på en forsterker ever....
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.470
Antall liker
5.263
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
...
Nå bruker jeg en PA7EII for kun å gi linjesignal for submodulene, og dette kan vel, med sine 2 x 225 W, sies å være en anelse overkill!?
En smuuule, ja!

Er den en 7-serie Nakamichi forforsterker som jeg skimter øverst på stabelen din? Jeg ser at der fra tid til annen annonseres brukte slike. Er det noe du vil anbefale? Kan du friske på hukommelsen min og fortelle om denne har fjernstyring?

Forøvrig var Nakamichi's "Watt's in Fashion" - reklamer noe av det lekreste jeg har sett i denne bransjen.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det du ser er en fantastisk god CA5EII, den har ikke fjernkontroll som CA7EII har. CA5EII var vel A-ratet i Stereophile om jeg ikke tar feil. CA5EII er vel mest kjent for sin enormt gode platespillerinngang, og når sant skal sies mener jeg denne kan måle seg nesten hva det skal være... Og for en FET lyd! Utrolig kropp og holografi. Synd den bare står og støver ned...
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.470
Antall liker
5.263
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Takk for svar, Akto!

Jeg er i markedet for en fjernstyrt forforsterker, så kanskje CA7EII kan være noe. Synd at de begynner å dra på årene, og at full kondis-utskiftning og grundig overhaling forøvrig snart er en nødvendighet.
 
B

Back_Door

Gjest
Noe av bakgrunnen til denne topic`s overskrift, om Oberon er High-End, skyldes den tilsynelatende lave pris. Før vi konkluderer m.h.t pris, minner jeg om at en total forsterkerløsning også må inkludere en pre. Den koster gjerne det samme som Oberon, og dermed havner man på totalt ca 30000kr. Det er relativt rimelig, men tross alt ikke "gi bort pris".
Diskusjonen om lydkvalitet må også ta utgangspunkt i at en total forsterkerløsning nødvendigvis må inkludere en pre. Da blir det matching mellom Oberon og valgt pre som gir det endelige lydbilde. Det er derfor litt meningsløst å diskutere Oberon alene. Mye tyder på at en ideell løsning innebærer en kombinasjon med en pre som gir enn viss "varme" for balansens skyld.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Det er derfor litt meningsløst å diskutere Oberon alene.
Hei!
Er enig i mye av det andre du sier, men dette slår jo bena under det meste av utstyrsdiskusjon og testing vi driver med. Oberon må selvsagt kunne vurderes som en isolert komponent, men selvsagt vil totallyden avhenge av mange andre komponenter og faktorer også.
 
B

Back_Door

Gjest
Hei!
Er enig i mye av det andre du sier, men dette slår jo bena under det meste av utstyrsdiskusjon og testing vi driver med. Oberon må selvsagt kunne vurderes som en isolert komponent, men selvsagt vil totallyden avhenge av mange andre komponenter og faktorer også.
Skal du høre lyden fra en valgt kilde i høyttalerne, må du ha en total forsterkerløsning. Dersom man da ikke velger integrert forsterker, må du nødvendigvis ha pre + effekt-forsterker. Den balanse som er utført mellom de to trinn i en integrert løsning, må du selv utføre ved delt løsning når du matcher pre og effekt.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Skal du høre lyden fra en valgt kilde i høyttalerne, må du ha en total forsterkerløsning. Dersom man da ikke velger integrert forsterker, må du nødvendigvis ha pre + effekt-forsterker. Den balanse som er utført mellom de to trinn i en integrert løsning, må du selv utføre ved delt løsning når du matcher pre og effekt.
Joda, men skal du ha lyd fra en forsterker bruker du normalt også en høytaler som vil påvirke resultatet. Ser ikke forskjellen på høytaler og pre i din argumentasjon, og jeg mener man kan si mye fornuftig om både effekttrinn og integrerte forsterkere uten å ta hensyn til høytaler, eller pre kombinasjonene.
 
B

Back_Door

Gjest
Joda, men skal du ha lyd fra en forsterker bruker du normalt også en høytaler som vil påvirke resultatet. Ser ikke forskjellen på høytaler og pre i din argumentasjon, og jeg mener man kan si mye fornuftig om både effekttrinn og integrerte forsterkere uten å ta hensyn til høytaler, eller pre kombinasjonene.
Problemet her er når noen i sitt eksisterende anlegg implementerer Oberon, og ikke blir fornøyd med resultatet. Det kan da skyldes at den eksisterende pre ikke er tilpasset Oberon. Det er vel en ganske vanlig feil å ikke se forsterkerløsning som en helhet mellom pre og effekt. Vi har en kildeløsning, en forsterkerløsning og en høyttalerløsning. dette da uavhengig om man deler de tre hoveddelene opp i separate delløsninger. Sammenligningen din mellom pre og høyttaler, blir derfor lite relevant. Kvaliteten på en effektforsterker kan kun komme frem riktig, dersom den er matchet riktig til pre. I mange eksempler i denne topic, klager man på Oberon, når problemet på den kombinerte forsterkerløsning like gjerne er på pre.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Problemet her er når noen i sitt eksisterende anlegg implementerer Oberon, og ikke blir fornøyd med resultatet. Det kan da skyldes at den eksisterende pre ikke er tilpasset Oberon. Det er vel en ganske vanlig feil å ikke se forsterkerløsning som en helhet mellom pre og effekt. Vi har en kildeløsning, en forsterkerløsning og en høyttalerløsning. dette da uavhengig om man deler de tre hoveddelene opp i separate delløsninger. Sammenligningen din mellom pre og høyttaler, blir derfor lite relevant. Kvaliteten på en effektforsterker kan kun komme frem riktig, dersom den er matchet riktig til pre. I mange eksempler i denne topic, klager man på Oberon, når problemet på den kombinerte forsterkerløsning like gjerne er på pre.
Trekker du denne videre (et godt stykke) så kan man jo si at det ikke finnes dårlige effektforsterkere, bare dårlig matching? ;)

R
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Trekker du denne videre (et godt stykke) så kan man jo si at det ikke finnes dårlige effektforsterkere, bare dårlig matching?  ;)

R
I så fall gjelder det alle produktene i kjeden, ikke bare effektforsterkere!
 
B

Back_Door

Gjest
Trekker du denne videre (et godt stykke) så kan man jo si at det ikke finnes dårlige effektforsterkere, bare dårlig matching?  ;)

R
God matching kan ikke rette opp mangler eller svakheter, men den kan få frem det beste i oppsettet ;) Dårlig matching kan bli det samme som å ha ketchup på is. Begge deler er gode varer, men ikke sammen ::)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Trekker du denne videre (et godt stykke) så kan man jo si at det ikke finnes dårlige effektforsterkere, bare dårlig matching?  ;)

R
Her er du jo inne på noe vesentlig. Det er vel kanskje mer relevant å dele inn egenskapene i 2 grupper:

Klangbalanse er noe man må matche til hverandre. Imidlertid har man her alltid mulighet til å kompensere gjennom kjeden. For eksempel kan man ha et mørktklingende sluttrinn, en nøytral pre og en lystklingende kilde som til sammen gir et rimelig nøytralt signal.

Tilpasningsrelaterte parametre må passe med de direkte tilknyttede komponentene. Det er for eksempel uvesentlig for effekttrinnet hvilke tilpasningsrelaterte parametre kilden krever da disse ikke er koblet direkte sammen. Eksempler på dette er inn/utgangsimpedans osv, effekttrinnenes evne til å drive høyttalerne osv.

En tredje gruppe egenskaper som ikke har noe med matching å gjøre er de rene forvrengningsrelaterte faktorene som harmonisk forvrengning, intermodulasjonsforvrengning, støy osv. Alle disse tilfører ett eller annet med negativt fortegn til signalkjeden. Disse tingene kan man ikke kompensere for ved å legge til noe inverst et annet sted i signalkjeden.

Noen av disse faktorene er også linket til hverandre, men i utgangspunktet kan det være nyttig å se dem adskilt slik som dette da:

Klangbalanse kun har med EQ å gjøre, og man har ikke bare lys, mørk eller nøytral å jobbe med.

Tilpasningsrelaterte faktorer har noe med anvendelighet å gjøre, eller rettere sagt hvilke andre komponenter produktet kan anvendes sammen med.

Ikke matchbare faktorer har med rene kvalitative faktorer å gjøre. Det er jo egentlig svært få forsterkere som ikke er gode nok på dette området, så vi ender faktisk langt på vei opp med matching, matching og atter matching hele veien.

Hvis man da foreløpig setter sin lit til at det kvalitative er på plass, så leter man etter komponenter som passer til hverandre klangmessig, og vektlegger at forforsterkeren skal være egnet til å trekke effekttrinnene, og at effekttrinnene skal være egnet til å trekke høyttalerlasten. Da kan man begynne å sammenlikne. De forskjellene man da sammenlikner på grunnlag av er så små at det kan være heller tvilsomt om man hører forskjell, og langt mindre sannsynlig at man reagerer på det.

Gitt at alt over stemmer vil man jo for eksempel klare seg med den minste NAD-en til en høyttaler med god følsomhet og flat impedanskurve, ja kanskje ikke en gang overgå den.

Imidlertid dukker det opp 2 vesentlige tilpasningsrelaterte faktorer.
-Den ene er at en svak forsterker vil gjøre at høyttalerne produserer mer harmonisk forvrengning, først og fremst lavere harmoniske, men mengdene kan bli ganske store.
-Den andre er at høyttalere med flate impedanskurver finnes ikke. Det er forskjell på hvor vanskelige høyttalere er, men i utgangspunktet må man tenke at en hver høyttaler er tungdreven.

Dette er selvsagt med untak av de aller billigste med pappkasser og plastchassis på elementene osv som har så mange store tapsfaktorer at forsterkerkvaliteter ikke utgjør mer enn 1% av de totale tapsfaktorene.

Derfor vil jeg si at utsagnet ditt er relevant RoDa, med unntak av at evnen til lastkontroll er en essensiell del av det totale forvrengningsbildet.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Enda et i rekken av dine interessante inlegg i det siste, bøyer meg i støvet.

Mvh
Rolf-Inge
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.244
Antall liker
292
Snickers skrev:
"-Den andre er at høyttalere med flate impedanskurver finnes ikke. Det er forskjell på hvor vanskelige høyttalere er, men i utgangspunktet må man tenke at en hver høyttaler er tungdreven. "

Hva med konjungatlenke?
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.015
Antall liker
1.386
Torget vurderinger
5
Det er forskjell på hvor vanskelige høyttalere er, men i utgangspunktet må man tenke at en hver høyttaler er tungdreven.

Dette er selvsagt med untak av de aller billigste med pappkasser og plastchassis på elementene osv som har så mange store tapsfaktorer at forsterkerkvaliteter ikke utgjør mer enn 1% av de totale tapsfaktorene.
Akkurat her er du ute å kjøre - flere av de beste og mest interessante høyttalerene er lettdrevne. Dette gjelder alt fra rimelige til ekstremt dyre konstruksjoner. Forsterkerkvalitet kan ikke måles i watt, i hvert fall så lenge forsterkeren har nok krefter.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg tror Snickers tenker at han som konstruktør må se for seg at alle høyttalerne representerer en tung last når han bygger forsterkere.

Rett på meg om jeg tar feil...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tror du blander sammen "å være lettdreven" med "å ha høy følsomhet"...
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.408
Antall liker
16.642
Sted
Østfold
Som regel blandes jo nominell impedans, følsomhet og fasevinkler sammen når man snakker om tungdreven eller ikke. Selv siktet jeg til elektriske fasevinkler. Disse blir som regel noe brattere på en mer forseggjort konstruksjon. Tar man for eksempel en billig Dali og en dyrere Dali så er det ganske tydelig forskjell på hva de krever av forsterkere.

Det finnes en del variasjoner over temaet fasevinkler også:
-Noen produsenter (for eksempel JMlab) bruker jo 6. ordens filtre. Dette gir stupbratte fasevinkler ved delefrekvensene. Imidlertid kjører JMlab relativt mye lavere Q-verdi i bassreflekssystemene sine. Dette er med på å gjøre at de blir ganske lettdrevne i bassområdet, men ting vil liksom ikke falle på plass oppover uten nok effekt. Mange kan synes de er litt slanke i bunnen, men det er simpelt hen klangbalansen som er gjort slik og har ikke noe med tung/lettdreven å gjøre.

B&W gikk nå over fra høyere ordens filtre til lavere ordens filtre. 801D er derfor mye lettere å drive enn 801N. Disse kjenner jeg ikke så godt at jeg kan uttale meg om bassområdet, men det er vel det som har vært noe av utfordringen på disse og der regner jeg ikke med det har skjedd de store endringene (selv om de vel har byttet ut basselementene. Det kan være jeg tar feil her.)

Usher lager noen ganske tungdrevne høyttalere. De har ikke lav impedans men de har ganske heftig Q i bunnen. Det blir simpelt hen bare grøt uten nok kontroll. Det samme gjelder Tannoy som krever en del strøm for å få orden i bunnen.

For alle de nevnte merkene er det en helt klar trend at spesiellt Q i bunnen gjør de dyrere modellene langt tyngre å drive enn de rimelige.

Man kan også se dette på råelementer. For eksempel har SS-elementer ofte noe tyngre svingende masse enn Vifa. Naturlig nok brukes de dyrere SS i dyrere konstruksjoner enn Vifa. SS vil da også bli brukt noen Hz dypere i bassen. Disse faktorene vanskeliggjør helt klart det å drive høyttaleren.

Konjugatlenker er forsåvidt interessant. Med disse kan man, innen rimelighetens grenser, glatte ut impedanstopper/impedansøkninger. Dette betinger selvsagt at man designer filteret til elementer med konjugatlenker. Det betinger også at impedansen på de ulike elementene er lik. Imidlertid er det nesten håpløst å gjøre dette i dypbassen. Jeg har en konjugatlenk som jobber i midbassen på en høyttaler. Den har 7 motstander i serie og ganske høy impedans. Allikevel passerer den 300 grader i blant. Den gir noe som minner om en flat impedanskurve i midbassen, men det gjenstår fortsatt en topp/bunn lenger nede. Det man heller ikke oppnår med konjugatlenken er å redusere forvrengningen. Man får heller ikke mer kontroll fra forsterkeren ved å legge inn konjugatledd i høyttaleren.
 
Topp Bunn