Her er min bestefar og bestemor med deres bil en eller gang på 60-tallet. Er det noen som har en ide om hva slags bil dette er? Vi mener det er en tidlig 50-talls modell, og den er Engelsk. Faren min mente den hadde 6-sylindret motor.
Austin var det første som slo meg også, men mener de var litt stuttere. Mye likt fra frontruten og bakover, men panseret ser for langt ut til å være en britisk bil.
Etter krigen måtte man ha konsesjon for å få lov å kjøpe personbil (hadde vel noe med handelsbalansen å gjøre). Unntaket var biler produsert i østeuropa. Gerardsen & Co hadde vel laget en handelsavtale med de. Derfor ble plutselig biler som kanskje ikke i utgangspunktet ville konkurrert med vesteuropeiske biler, plutselig populære. Popeda fra Russland var ganske vanlige. De kom visstnok i trekasser, som folk bygde garasje av. Bilsalget ble frigitt i 1960.
Ja, det er nok en EMW. Du ser BMW-merket i fronten (men det er rødt der BMWs merke er blått). Ble ikke den fabrikken til Wartburg i DDR? Eisenach ligger jo like ved Wartburg.
Østblokkbilene ble ikke betalt med fremmed valuta slik at de ikke belastet beholdningen av dollar og pund som var nødvendig i forbindelse med gjennoppbyggingen av landet etter krigen. Disse bilene ble betalt med det som i dag regnes som det mest hippe og moderne økonomiske systemet som finnes! Delings/bytteøkonomi!
Østlandene fikk fisk og vi fikk biler! De ble vel også kalt "klippfiskbiler" den gangen.
Ser unektelig ut som en emw ja.. og da er det vel naturlig med en strak 6'er under huven.. samme motor finnes jo enda i dag bare med noen små justeringer og litt elektronikk