«Cuts both ways» som det heter.impulse skrev:Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?impulse skrev:Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Enig - svaret ligger heller der enn det å prate om redusert støy. Og med støy regner jeg med at vi prater om EMI og RF komponenter. Glatte parallelle ledere som SC - reduserer ikke RF eller EMI.marsboer skrev:Det å oppleve lyden som renere kan vel meget vel skyldes heftigere strømleveranse enn redusert nettstøy vil jeg tro.
Samme her i kvell. Og det på gamle innspillinger.BerntJ skrev:OT? Startet opp anlegget nå ikveld og ble sittende å lytte. Synes det spiller betydelig bedre enn normalt.
VH. Bernt
marsboer skrev:Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?impulse skrev:Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Ingenting i elektronikkens verden støtter vel det faktum at støyen skulle forsvinne når kursene separeres utelukkende med en sikring. Dette er vel også enkelt å måle med et oscilloskop om noen her inne har denne ekspertisen.
Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få en lydmessig opplevelse av mer ro. Bare at dette muligens ikke skyldes nettstøyreduksjon men tvert i mot andre faktorer forbundet med egen kurs.
Det er jo allmenn kunnskap. Jeg er likevel relativt overbevist om at denne støyreduksjonen er irrellevant i forhold til de avstandene det er snakk om og at målinger vil bekrefte dette.R.S. skrev:marsboer skrev:Skepsisen er vel relativt velbegrunnet når det gjelder dette med støy på egen kurs vel?impulse skrev:Akkurat. Skepsis er skepsis. Og hadde de prøvd selv, hadde det muligens stilt seg anderledes. Gjengangeren er at opplevelsene vi som har prøvd refererer til, ikke stemmer med skeptikernes forståelse av problemet.
Ingenting i elektronikkens verden støtter vel det faktum at støyen skulle forsvinne når kursene separeres utelukkende med en sikring. Dette er vel også enkelt å måle med et oscilloskop om noen her inne har denne ekspertisen.
Men det er ikke dermed sagt at man ikke kan få en lydmessig opplevelse av mer ro. Bare at dette muligens ikke skyldes nettstøyreduksjon men tvert i mot andre faktorer forbundet med egen kurs.
Det er svært enkelt å dokumentere redusert støy ved hjelp av målinger. For hver meter kabel mellom støykilde og apparatur reduseres støypulser.
Mvh. RS
Og hver meter med kabel kan virke som antenne og plukke opp støy.R.S. skrev:Det er svært enkelt å dokumentere redusert støy ved hjelp av målinger. For hver meter kabel mellom støykilde og apparatur reduseres støypulser.
Mvh. RS
Bare hvis det er på den stumpen støyen kommer inn.orso skrev:Har det noe for seg å bruke skjermet kabel (ølflex)?
Ren ohmsk belastning kan du ikke definere som støy.kise skrev:Flere forskjellige typer støy, spenningstap p.g.a. høy belastning, eller annet støy returnert til nettet.
Støy pga spenningstap:
dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.
men denne "støyen" kommer ikke over i de andre kursene!
se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.
untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.
Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.
Dermed kan man si at denne type støy i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.
Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.kise skrev:Redigert:
spenningstap over kabelen:
dette kan en teste selv:
Slå på en lampe, 60w glødelampe, på en 10 amp kurs.
Slå så på en vannkoker/varmovn, stor forsterker, og en vil se at lyset dimmer, spenningen synker.
men dette spenningstapet kommer ikke over i de andre kursene!
se for deg et hovedvanntilførselsrør i gata,
Merker du på ditt vanntrykk om en i blokka eller huset ved siden av tar en dusj?, optimalt skulle svaret være nei, og slik er det som regel.
untaket for regelen:
Tar alle naboer, seg en dusj på samme tid vil en merke trykktap.
Dette kan være et problem på kalde vinterdager når alle fyrer med full guffe på strømmen (Redigert:varmovner) og strømkabelen i gata ikke klarer mate nokk.
Dermed kan man si at denne type feil i form av spenningstap i all hovedsak kommer av enheter somhenger på samme kurs.
Eksempler: beklager finner ikke på noen bedre
Om det er hørbart eller ikke kan diskuteres (er jo ofte snakk om svært lite effekt for å få ut litt lyd) men det er defintivt synlig. Her blunker lysene godt når vannpumpa setter i gang om det er litt belastning på nettet mitt ellers. Dette er da på helt andre kurser, så det er rett og slett kortvarig spenningsfall på hovedinntaket.Anonym skrev:Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.
Uansett bør ikke et spenningsfall på et par prosent være hørbart, hvis det er hørbart ville jeg ha kastet utstyret.
Sånn hadde jeg det når jeg bodde på landet også.marsboer skrev:Om det er hørbart eller ikke kan diskuteres (er jo ofte snakk om svært lite effekt for å få ut litt lyd) men det er defintivt synlig. Her blunker lysene godt når vannpumpa setter i gang om det er litt belastning på nettet mitt ellers. Dette er da på helt andre kurser, så det er rett og slett kortvarig spenningsfall på hovedinntaket.Anonym skrev:Ofte blir det bare marginalt lavere spenning selv med full belastning på en kurs, det kommer an på hvor godt anlegget er dimensjonert.
Uansett bør ikke et spenningsfall på et par prosent være hørbart, hvis det er hørbart ville jeg ha kastet utstyret.
Anonym skrev:Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I
Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.
Endret målingene seg med ny kurs?Karma skrev:Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass.
Hvis utstyret har en dårlig dimensjonert strømforsyning så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett.R.S. skrev:Anonym skrev:Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I
Jeg har hørt rørmonoblokker som drar 1300W på tomgang fungere fint på 10 amperes kurs.
Tragisk misforstått å trekke fram en formel for hva ledningen tåler av kontinuerlig strømtrekk i denne sammenheng. Du brenner neppe av kabelen, men du taper mye dynamikk/kraft/overskudd.
Mvh. RS
Du snakker teori nå, ikke erfaring. Ditt problem.Anonym skrev:Hvis utstyret har en dårlig dimensjonert strømforsyning så er jeg tilbøyelig til å gi deg rett.R.S. skrev:Anonym skrev:Vil bare minne om formelen for effekt: P=U*I
Tragisk misforstått å trekke fram en formel for hva ledningen tåler av kontinuerlig strømtrekk i denne sammenheng. Du brenner neppe av kabelen, men du taper mye dynamikk/kraft/overskudd.
Mvh. RS
Men utstyr som er så dårlig konstruert er pr min definisjon ikke hifi.
Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.Anonym skrev:Endret målingene seg med ny kurs?Karma skrev:Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass.
Målinger? Av hva da?Karma skrev:Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.Anonym skrev:Endret målingene seg med ny kurs?Karma skrev:Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass.
Det var det svaret jeg også opprinnelig hadde tenkt å komme med. ;DR.S. skrev:Målinger? Av hva da?Karma skrev:Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.Anonym skrev:Endret målingene seg med ny kurs?Karma skrev:Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass.
Mvh. RS
Lyden vel.Karma skrev:Det var det svaret jeg også opprinnelig hadde tenkt å komme med. ;DR.S. skrev:Målinger? Av hva da?Karma skrev:Det ble ikke sammenlignet med målinger før og etter denne kursen kom på plass.Anonym skrev:Endret målingene seg med ny kurs?Karma skrev:Vel, jeg fikk i hvert fall ikke lenger blinking i taklysene ved kraftig volum/bass, etter kabelopplegget var på plass.
Mvh. RS
Bare litt pirk.....kise skrev:Eksempel : se for deg 435mhz sendinger slik som radioamatører driver med
som da slipper igjennom vanelig 23050hz og ikke støyet over.
Yes, du har selfølgelig helt rett =), skriveleifer dumt med feil betegnelse skal rette det.Audiomix skrev:Bare litt pirk.....kise skrev:Eksempel : se for deg 435mhz sendinger slik som radioamatører driver med
som da slipper igjennom vanelig 23050hz og ikke støyet over.
Du mener sikkert MHz og ikke mhz?
Nesten samme litt lenger ned.
Siden du nevner 435 MHz og radioamatører.
Det er radioamatørene som "eier" dette frekvensbåndet. Alle andre tjenester skal være av en slik art (styrke som gir svært begrenset rekkevidde bl.a.) at de ikke forstyrrer. Så kan det skje at en radioamatør fortyrrer. Men han (eller hun) har faktisk forkjørsrett i dette båndet.
Nå legges mye av dette over til et bånd rundt 2.4 GHz.
Burde ikke plage HiFi anlegg.
HAM?kise skrev:Men som radioamatør, så er det ukjent for meg at noe er på vei til å flyttes ut av 70 cm (430-440Mhz) båndet?
GSM er i egen klassekneip skrev:2.4GHz kan da godt plage hifien. GSM er jo 900/1800MHz, og den har vi vel alle hørt.