Mindre støy med dedikert kurs?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
funbunny skrev:
.. Skjønner ikke hvor dere har det fra at det kan være trøblete med to kurser...
Hva om det oppstår en jordfeil i en av kursene da? Eller om det blir små potensialeforskjeller pga forskjellig belastning? Kunne ikke det tenkes å skape problemer? Synes det høres ut som en risikosport det der..
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
197
Sted
Ved Mjøsa
Vidar P skrev:
funbunny skrev:
.. Skjønner ikke hvor dere har det fra at det kan være trøblete med to kurser...
Hva om det oppstår en jordfeil i en av kursene da? Eller om det blir små potensialeforskjeller pga forskjellig belastning? Kunne ikke det tenkes å skape problemer? Synes det høres ut som en risikosport det der..
Jordfeil er jo et problem uansett om du har en eller to kurser, og må fikses. Potensialforskjeller mellom to kurser vil jeg ikke tro kan oppstå i et normalt hus der hvor lengde på kursene ikke er mer enn maks noen titalls meter. Da skal du ha brukt svært tynn og dårlig kabling i veggen.
Husk at sikringsskapet ikke lager isolerte kurser ut, det er samme strømmen som fordeles ut fra en kilde kun adskilt av sikringer får å hindre at det går mere strøm over ledningene enn det de er kalibrert for. Derfor vil støy som kommer på en kurs lett forplante seg videre gjennom sikringsskapet til alle de andre kursene i huset.
Hvis det var slikt at hver dedikert kurs ikke dro med seg støy fra de andre kanalene, trengte vi jo ikke strømfiltre. Da ville sikringsskapet fjerne all støyen som kom via nettet utenfor huset/leiligheten også da. Og det vet vi jo at ikke er tilfelle...

;-)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.412
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
funbunny skrev:
Vidar P skrev:
funbunny skrev:
.. Skjønner ikke hvor dere har det fra at det kan være trøblete med to kurser...
Hva om det oppstår en jordfeil i en av kursene da? Eller om det blir små potensialeforskjeller pga forskjellig belastning? Kunne ikke det tenkes å skape problemer? Synes det høres ut som en risikosport det der..
Jordfeil er jo et problem uansett om du har en eller to kurser, og må fikses. Potensialforskjeller mellom to kurser vil jeg ikke tro kan oppstå i et normalt hus der hvor lengde på kursene ikke er mer enn maks noen titalls meter. Da skal du ha brukt svært tynn og dårlig kabling i veggen.
Potensialforskjeller kan oppstå med noen titallsmeter strekk men det blir ikke de store forskjellene.

Uansett er det i mine øyne en svært dårlig ide å bruke signalkabler som utjevningsforbindelse mellom 2 kurser.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
james skrev:
Tips -ja takk. Skeptikere/tekniske utredninger nei takk :)
Dette er jo i og for seg tech hjørnet da, og ikke kabelhjørnet, så litt tørr teori bør man vel kunne tolerere, ikke sant?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
James ber jo om svar som ikke har hold i tekniske betraktinger, men svar fra folk som har prøvd forskjellige vegg-kabler? Han fraber seg jo tekniske utredninger. Om jeg ikke misforstår? Og i en tråd som overhodet ikke handler om dette kritiserer han folk som har kommet med tekniske betraktninger til tema i tråden, som kalles "skeptikere"? Misforstår jeg nå?

En imponerende entusiasme til fordel for subjektiviteten selvsagt; og neppe noe jeg hadde basert min veggkabel på; men allikevel er dette neppe rette tråd å spørre om slikt i.

Man bør kanskje se etter, eller evt opprette, tråder som ikke omhandler støy med dedikert kurs vs ikke dedikert kurs. Og velge seg en tråd som omhandler hvilken kabel man bør velge. Som Rhesus sier så er tech-hjørnet ikke rette plassen å frabe seg tekniske betraktninger.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ingen sinte tryner så langt jeg kan skue, det var nok ikke noens mening å fremstå slik, tvert om så er det bare hyggelig å se at folk er så opptatt av attention-to-detail også med strøm. Mitt innlegg var kun forslag om å ta spørsmålet ditt til en egnet tråd, hvor det ikke er et teknisk grunnlag i bunn, som du jo fraber deg innspill på.
 
Topp Bunn