Mine første DIY høyttalere

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Før jeg lagde BryLar høyttalerne som er vist på forumet, spillte jeg på disse mine første DIY høyttalere. Frode på Eltek hjalp meg med å konstruere delefiltre da jeg er å anses som talentløs på dette området. De veier 50kg stk, og spiller fortreffelig. Men, jeg har alltid hatt lyst på rørforsterker, og med 86db syntes jeg disse ble litt tungrodde.
De er bestykket med ScanSpeak 9700, Wifa 6", og Peerless 10" XLS.
Kabinettet er litt spesielt konstruert med 2/3 som sub.(ca 75L) Det øverste kabinettet følger ca buen på sidepanelene.(ca15L)
Kabinettet er laget av 32mm MDF, + 20mm heltre kirsebær.
Vet ikke om dette har noe interresse, men legger det ut allikevel (til spott og spe) :)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Synes disse var lekre, jeg. :)

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
ikke noe å si på... men hadde nok valgt noen andre terminaler... jeg får vondt i øynene av å se plastikk på noe som ellers er så gjennomført....

MVH

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Antall liker
0
Disse var veldig flotte! Ser ut som om det er en veldig høy detaljfinish.
Veldig interessant å se hva andre har laget :) Spennende design.
-LE

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
ikke noe å si på... men hadde nok valgt noen andre terminaler... jeg får vondt i øynene av å se plastikk på noe som ellers er så gjennomført....

MVH

Vel, må ta i betraktning at dette var mitt første prosjekt.
Var vel ikke riktig så kritisk som man blir etter noen år i "gamet".
Men, helt enig. Ville nok gjort det annerledes i dag ;)

Mvh

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Disse var veldig flotte! Ser ut som om det er en veldig høy detaljfinish.
Veldig interessant å se hva andre har laget :) Spennende design.
-LE
Takk for det Larsemann!

mvh Lars(emann) ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
0
SCLALARS,

Det var et stykke nyyydelig håndverk. Det har gått tapt en utmerket møbelsnekker i deg ! :D Hvis det ikke er yrket ditt da?

Du har all grunn til å være stolt av de der. ;D ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ikke si det til noen, men jeg er møbelsnekkerlærer på en videregående skole ;)
Mvh

Lars

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ikke si det til noen, men jeg er møbelsnekkerlærer på en videregående skole ;)
Mvh

Lars
Det var det jeg visste, det skal vel litt mer enn 5 vekttall med forming fra lærerhøgskolen for å lage BryLar høyttalerne dine. :)

Du kan kanskje tipse meg litt?
Driver på med et høyttalerprosjekt i mdf og sponplate. Har vurdert å lime 3 mm bjørkefiner utenpå. Etterpå lakke og pusse x 5 ganger. Polerer med maskin og bilpolish til slutt. Høres dette ut til å være en ok ide?

Håvard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Driver på med et høyttalerprosjekt i mdf og sponplate. Har vurdert å lime 3 mm bjørkefiner utenpå. Etterpå lakke og pusse x 5 ganger. Polerer med maskin og bilpolish til slutt. Høres dette ut til å være en ok ide?

Håvard
Hei Haavard!
Hva slags lakk har du tenkt å bruke?
Bilpolish kan stort sett brukes på alle typer klarlakk som jeg kjenner til. Det er bare viktig at du lar lakken"sette" seg så du ikke løser den opp igjen. (friksjon)
Har du tenkt å bruke en 1 eller 2 komponent? Cellulose lakk?
Metode? Sprøyting eller kost?

"Best" resultat får du ved sprøytelakkering, og 2 komponent er tilsatt herder og blir derfor sterkere. Regner med at du prøver å oppnå "pianofinish"?

Du skriver: pusse 5 ganger?
Regner med at du snakker om finéret. Begynn med 80 korning, og deretter 100.120,150,sørg for å fjerne all støv, vannbeis, la det tørke minimum 8 timer, og avslutt med 180.

Da er du klar for lakk.
Hvis du har tenkt å bruke sikling, kan du glemme vannbeisingen. Da sikler du av "reisningen" etter første strøk. Deretter legger du på så mange strøk som produsenten tillater. Mellomslip med minimum 1200 korning. (helst våtslip) Og bruk en forholdsvis stor kloss, så unngår du "fjell og daler" og får en slett fin overflate.
Jo flere lag med lakk, jo dypere effekt får du.
Kunne godt tenkt meg å få litt mer info om hva du tenker deg, både av lakktyper og finish før jeg gir flere tips!

mvh

Lars

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Må bare si at dette var godt utført snekkerjobb!
Var snasene de der gitt

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei Haavard!
Hva slags lakk har du tenkt å bruke?
Bilpolish kan stort sett brukes på alle typer klarlakk som jeg kjenner til. Det er bare viktig at du lar lakken"sette" seg så du ikke løser den opp igjen. (friksjon)
Har du tenkt å bruke en 1 eller 2 komponent? Cellulose lakk?
Metode? Sprøyting eller kost?

"Best" resultat får du ved sprøytelakkering, og 2 komponent  er tilsatt herder  og blir derfor sterkere. Regner med at du prøver å oppnå "pianofinish"?

Du skriver: pusse 5 ganger?
Regner med at du snakker om finéret. Begynn med 80 korning, og deretter 100.120,150,sørg for å fjerne all støv, vannbeis, la det tørke minimum 8 timer, og avslutt med 180.

Da er du klar for lakk.
Hvis du har tenkt å bruke sikling, kan du glemme vannbeisingen. Da sikler du av "reisningen" etter første strøk. Deretter legger du på så mange strøk som produsenten tillater. Mellomslip med minimum 1200 korning. (helst våtslip) Og bruk en forholdsvis stor kloss, så unngår du "fjell og daler" og får en slett fin overflate.
Jo flere lag med lakk, jo dypere effekt får du.
Kunne godt tenkt meg å få litt mer info om hva du tenker deg, både av lakktyper og finish før jeg gir flere tips!

mvh

Lars
Takker for utfyllende svar.
Dette med lakk sender jeg tilbake til deg. Målet er å få fram treet i bjørka mest mulig, få fram "dybden" i treverket. Synes YEW finishen på Proac er fin. Ønsker meg generellt en fin og glatt overflate.

Lakk ja, vet ikke hva som er best. Eneste lakken jeg kjenner til er 3 stjerners lakk. Litt pianolakkfinish hadde vært fint det, men det får jeg vel ikke med lakken jeg tenker på? Kom med forslag/tips:

Ellers er jeg veldig interessert i tips om trebehandling som tar kort tid og som gir bra resultat. Olje? All overflate behandlingstips hadde vært ok.

På forhånd takk

Håvard (med 5 vektall i forming fra lærerhøgskoen).

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg er akkurat ferdig med et par kasser med flammebjørk finer. Brukte Liberon fargeløs antikkvoks. To lag med en times mellomrom, tørket av med og pusset med polergarn mellom lagene samt etterpå. Kunne tenkt meg en metode å få polert dette mere opp slik at det blir jevnere og blankere, noen tips? Raskt og veldig enkelt med helt glatt overflate. Det lukter "høggorm" i huset lenge etterpå, fytterakkarn.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Haavard:
Hvis du vil ha dybde i treverket, ville jeg satset på herdene olje i stedet. Olje trenger lenger inn i treverket og gir en dyperer virkning på utseende, mens lakk kun binder seg til treets fibre og legger seg som en hinne oppå. Du vil aldri oppnå samme dybdevirkning med lakk, men får selvfølgelig en mer glassert overflate.
Jeg er mer tilhenger av olje selv. Gir en mer naturlig overflate, og får frem treets utseende bedre.
Hvis du i tillegg vil ha en litt glattere overflate kan du polere med voks.
En type olje jeg bruker ofte er Biofa hardolje.
Dennepåfører jeg i rikelig mengde(til jeg ser at treverket ikke suger mer) og deretter våtsliper jeg med fint papir. Begynner gjerne med 360, og sliper suksesivt med 600-800,og 1000 korning. Hvis du bestemmer deg for å bruke denne, er det veldig viktig å tørke av overskytende olje når du er ferdig, og da mener jeg ALT!! Hvis det blir liggende igjen olje vil dette ødelegge hele prosessen i og med at overflaten bare blir noe klin med en gang du tar på den. Husk at dette er en herdene type olje!Så bruk så mye papir når du tørker, at det siste tørket ikke viser noe olje på papiret i det hele tatt.

En voks som blir mye brukt er carabou-voks. Denne er litt vanskelig å jobbe med fordi den krever varme for å bli flytende. (ser ut som et såpestykke)
Måten å gjøre dette på er å montere en pólerrondell på drillen. Da er det bare å holde den mot"såpestykket". Og så er det bare å overføre dette til høyttaleren på samme måte.

Hvis du har lyst til å lakkere, ville jeg valgt enkomponent syreherdene lakk 40 glans. Da får du ikke den glasserte overflaten, men synlig struktur i treet, dvs den er ikke porefyllende.

Håper dette hjalp litt ;)

mvh

Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Jeg er akkurat ferdig med et par kasser med flammebjørk finer. Brukte Liberon fargeløs antikkvoks. To lag med en times mellomrom, tørket av med og pusset med polergarn mellom lagene samt etterpå. Kunne tenkt meg en metode å få polert dette mere opp slik at det blir jevnere og blankere, noen tips? Raskt og veldig enkelt med helt glatt overflate. Det lukter "høggorm" i huset lenge etterpå, fytterakkarn.
Hei Psyklisten!
Noe av det jeg skrev til Haavard over, gjelder også for deg.
"Måten å gjøre dette på er å montere en pólerrondell på drillen".
Jeg vil tro at dette kan gjøre underverker også for deg. litt lett oppvarming av voks gir gjerne mer glans.

mvh

Lars

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Haavard:
Hvis du vil ha dybde i treverket, ville jeg satset på herdene olje i stedet. Olje trenger lenger inn i treverket og gir en dyperer virkning på utseende, mens lakk kun binder seg til treets fibre og legger seg som en hinne oppå. Du vil aldri oppnå samme dybdevirkning med lakk, men får selvfølgelig en mer glassert overflate.
Jeg er mer tilhenger av olje selv. Gir en mer naturlig overflate, og får frem treets utseende bedre.
Hvis du i tillegg vil ha en litt glattere overflate kan du polere med voks.
En type olje jeg bruker ofte er Biofa hardolje.
Dennepåfører jeg i rikelig mengde(til jeg ser at treverket ikke suger mer) og deretter våtsliper jeg med fint papir. Begynner gjerne med 360, og sliper suksesivt med 600-800,og 1000 korning. Hvis du bestemmer deg for å bruke denne, er det veldig viktig å tørke av overskytende olje når du er ferdig, og da mener jeg ALT!! Hvis det blir liggende igjen olje vil dette ødelegge hele prosessen i og med at overflaten bare blir noe klin med en gang du tar på den. Husk at dette er en herdene type olje!Så bruk så mye papir når du tørker, at det siste tørket ikke viser noe olje på papiret i det hele tatt.

En voks som blir mye brukt er carabou-voks. Denne er litt vanskelig å jobbe med fordi den krever varme for å bli flytende. (ser ut som et såpestykke)
Måten å gjøre dette på er å montere en pólerrondell på drillen. Da er det bare å holde den mot"såpestykket". Og så er det bare å overføre dette til høyttaleren på samme måte.

Hvis du har lyst til å lakkere, ville jeg valgt enkomponent syreherdene lakk 40 glans. Da får du ikke den glasserte overflaten, men synlig struktur i treet, dvs den er ikke porefyllende.

Håper dette hjalp litt ;)

mvh

Lars

Takker og bukker.
Det er snart ferie, og jeg limer de siste sidene med mdf i kveld. Så skal jeg finere. Det blir nok olje ja, men hvor får jeg tak i dette ?

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kikk til høyre på siden. Der finner du forhandlere.

http://www.biofa.no/htdocs/frameset.htm

Lars

Skal jeg følge anvisningen som er på hjemmesiden deres?
Trenger jeg å grunne med denne universaloljen først?
Hvordan vedlikeholdes dette, fuktig fille?

Kan du beskrive enkelt hva du mener med våtsliping. Bruker du slikt slipepapir du bruker når du sliper biler før lakking? Har litt vann på og sliper?

Håvard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kan du beskrive enkelt hva du mener med våtsliping. Bruker du slikt slipepapir du bruker når du sliper biler før lakking? Har litt vann på og sliper?

Håvard
Du kan godt bruke universal først. Men dette er forholdsvis dyr olje, så du blir fattig hvis du skal kjøpe begge.
Jeg har brukt denne (hardoljen) i flere år og mener produsenten markedsfører et lite salgstriks med å påstå at du må bruke universal først. Du får bestemme selv.

Når det gjelder sliping, så skal du slipe med olje. Tørk grovt mellom hvert lag, ta på ny olje og fortsett med finere papir. Helt opp til den korningen du mener gir en god nok finish!
Bruk våtslipepapir. Du får kjøpt det på Biltema. Det er faktisk både billig og bra.

Lars

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Mye koster denne olja da?
Høres dyr ut. ;D

Håvard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Husker ikke helt exakt,fordi vi kjøper gjennom jobben, men mener å huske at den koster ca 230,- literen, men ta det med en klype salt. Ring dem for pris.
Men den er drøy, så den varer lenge. Den er glimrende til å bruke på kjøkkenbenken også hvis du har den i tre.
Dette er en biologisk olje uten løsemidler

Lars

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du kan godt bruke universal først. Men dette er forholdsvis dyr olje, så du blir fattig hvis du skal kjøpe begge.
Jeg har brukt denne (hardoljen) i flere år og mener produsenten markedsfører et lite salgstriks med å påstå at du må bruke universal først. Du får bestemme selv.

Når det gjelder sliping, så skal du slipe med olje. Tørk grovt mellom hvert lag, ta på ny olje og fortsett med finere papir. Helt opp til den korningen du mener gir en god nok finish!
Bruk våtslipepapir. Du får kjøpt det på Biltema. Det er faktisk både billig og bra.

Lars

Når du sier jeg skal slipe med olje, mener du da en annen type olje, en type som ikke er herdende? Eller skal jeg bruke den samme olja og tørke godt av slik du sier etter siste sliping?

Håvard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Du sliper med den oljen du har tenkt å bruke, uansett merke eller egenskap. Herdene oljer herder ikke på samme måte som lakk.

Fremgangsmåte:

All tørrsliping gjøres først. 80-100-120-150.
Fjern alt støv.
Legg på olje i god mengde. La den "suge" i 20 min, etterfyll på de stedene som ser "tørre" ut.
Begynn med 360 og slip godt. Du vil merke at du får nesten en type tre-smørje ut av denne slipingen hvis du har slipt godt nok. Bytt papir ofte hvis du merker at det ikke "tar".

Så tørker du godt av. (ikke støvtørt) Bare fjerne tre-smørja!

Fukt treverket med ny olje, jeg bruker helst en liten skumgummi bit som ikke søler så fælt,( holder på oljen til du klemmer på den) fortsett på samme måte med 600.

Gjenta ovenforstående med 800 osv.

Til slutt MÅ du tørke det helt rent slik at ingen olje synes på papir/filla.

Da er du ferdig.

Du kan, i tillegg påføre en voks etter noen dager for å Glanse opp overflaten.

Husk!!: Alle slike typer oljer er selvantennelige, så sørg for å kaste papir i egen pose som du snurper igjen slik, at oksygen ikke kommer til.

mvh
Lars

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.205
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Takk og takk.
Da har jeg forståt fet hele.

Håvard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Haavard, kan du ikke legge ut en bilde tråd, så vi får se hvordan prosjektet ditt blir? :)

lars

Topp Bunn