Mine kassettspillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Frem til konfirmasjonsalder besto mitt audiofile utstyr av en rør-Kurer og en plastic-fantastic Philips platespiller. Siden da har jeg alltid hatt en kassettspiller....eller ti. De siste 15 årene har det ikke vært anledning til å fikle med slikt, men ting har endret seg. Hamstringen fortsatte imidlertid noen år.
    De siste ukene har lysten til å få orden på spillerne meldt seg og nå er reimer innkjøpt (Takk, Aliexpress)
    Jeg kommer til å presentere samlingen utover sidene her, men OBS!! High-endere har nok ingen glede av tråden. Nostalgikere derimot.....

    Jeg kommer til å stjele bilder fra nettet, dersom jeg ikke har bilder av god nok kvalitet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ITT SL 55 Automatic

    sl 55.jpg

    Stjålet bilde

    Konfirmasjonsgaven i 1972. Mye vurderinger og brosjyrelesing før valget ble tatt. En fantastisk følelse å kunne ta med seg musikk ut på tur. Synd ferdiginnspilte kassetter var så dyre, men Strømseng hadde billige IBFA opptakskassetter og etter at jeg gikk til innkjøp av en liten Normende FM.radio så ble opptakene helt fantastiske, det lille som var å ta opp, vel og merke.
    En kreativ 15-16 åring sørget for at spilleren ikke varte så veldig mange år, men et frø var sådd. For en stund siden fant jeg en visuelt strøken spiller, men den var nesten død. Årsaken var at reimene var omdannet til gugge. Dette ble fikset i dag (for et griseri) og nå er det liv i saken. Spillte falskt som fy, men litt olje og massasje hjalp en del.
    Lyden var nok bedre før, eller...…...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Philips 2209

    cassette_recorder_n2209_automatic_112949.jpg

    Mer tyvgods


    Philips 2209 var en av kandidatene den gang, men betjeningsknappene på ITTen var mye tøffere. Gugge innvendig her også. Mitt eksemplar har den originale lærvesken.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Universum CT2325

    universum_cassetten_tonbandgerat_ct_1296055.jpg

    Takk, Radiomuseum

    Universum Cassetten-Tonbandgerät CT 2325. Ingen tvil om opphav. Et av de første stereo kassett-deck, fra ca. 1965. Ryktet om min sære interesse har spredd seg og dette er en gave. Giveren slapp å dra på fyllingen med den, han leverte den til meg.
    Lite plastikk på denne, bunnplaten er av tynn huntonit.

    Edit; Dessverre så er denne halvdød. Går litt for fort og lyden er.....elendig.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Artig tråd det her, foreløpig er vi langt unna hiendismen og det er helt greit:)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ^Jeg tror du vet hvordan det ender, men kanskje en liten joker litt før slutten?? :cool:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Philips N2407

    DSCN0156.jpg

    Juhu, mitt bilde.

    Om ikke high-end, så er det i alle fall innenfor HI-FI normen. Jeg har alltid vært litt svak for Philips og denne kunne jeg ikke la vær å kjøpe. Jeg tror faktisk den var like dyr som Pioneerene. Gugge innvendig på denne også. Innebygget forsterker på 2x12 Watt. Mon tro om designeren er fan av Tandberg?
    Designet går igjen i Philips 908, som var mitt første ordentlige stereoanlegg. Jobbet en hel sommer og brukte nesten hele fortjenesten på denne.

    philips908.jpg


    Et lite sidespor; Philips 908 er en 408 med innebygget forsterker og det fulgte med to 4-liters høyttalere som var bestykket med en 6" bass/mellomtone og to 2" diskanter. Lød forbausende bra på et lite gutterom.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Philips N2521

    philips78-075.jpg

    Tyvgods

    Etter min mening så hadde Philips et bæltøfft design på slutten av 70-tallet. Borte var den stramme elegansen og inn kom røffere ting. N2521 er vel et forsøk på å spise kirsebær med de litt fjongere tingene, og de lykkes til en viss grad. Nypris på 850 DM, ca. 3500 kroner var en del i 1978. Til stor overraskelse så var reimene intakte, litt TCL så var den på beina.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Philipsen ser tøff ut, det var noen tyske spillere som hadde god design.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ^Tyske også. Tror nok hollenderne hadde blitt fornærmet over å bli kalt tyske. ;)
    Men enig, tyskerne har hatt god design, SABA, Normende, ITT, Loeve, etc. etc.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.820
    Antall liker
    38.478
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vis vedlegget 564130
    Tyvgods

    Etter min mening så hadde Philips et bæltøfft design på slutten av 70-tallet. Borte var den stramme elegansen og inn kom røffere ting. N2521 er vel et forsøk på å spise kirsebær med de litt fjongere tingene, og de lykkes til en viss grad. Nypris på 850 DM, ca. 3500 kroner var en del i 1978. Til stor overraskelse så var reimene intakte, litt TCL så var den på beina.
    Du var konge med denne på hylla på 70 tallet :) skikkelig kul spiller

    mvh
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Enig. Ekstra kult med det "vandrende" lyset oppe i høyre hjørne som indikerer at båndtransporten går.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Beocord 1700

    Beocord 1700 2.jpg

    Eget bilde

    Fra Philips sin løsslupne design til den strenge stilen til Bang&Olufsen. Det enkle og effektive designet går igjen også inne i spilleren, reimer byttet på en liten halvtime. Lyden begynner å bli akseptabel nå, rett og slett god.
    Denne spilleren har en bror i samlingen, stygg og slitt utvendig, men et hjerte av gull. Det tyder på god kvalitet. Kanskje gjøre den om til en slags "Rat rod" kassettspiller?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Tandberg TCD 310

    DSCN0855.jpg

    Eget (dårlig) bilde.

    Nå begynner det å lukte fugl. Det er noe solid og trygt ved Tandberg. Tung og kompakt. Jeg skulle selvfølgelig sjekke tilstanden på drivverk på denne også. HJELP!!!! Kompakt også inni. Tandberg har nå begynt en forsiktig bruk av fargene rød og grønn i designet, mer kommer. Jeg liker det.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Tandberg TCD 310 mkII

    tandberg_tcd-310_mkii_front_panel.jpg

    Lånt bilde

    Nå begynner kanskje hi-fi folket å få litt los? En forfinet 310. Det er kanskje ikke så store forskjellen, jeg har ikke sammenlignet de direkte. Jeg liker denne også, jeg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Kan jo si at 310 mkII var drømmespilleren dengang den var ny, men etablering som familiefarhadde første prioritet. Det ble isteden et billig Philips-rack for å døyve den værste hengeren på hermetisk musikk. Philipsen var grei den, men den ble slitt ut i løpet av 3-4 år. Faktisk litt imponerende med tanke på at den surret og gikk store deler av dagen og etterhvert ble antastet av barnehender.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Vis vedlegget 564391
    Eget (dårlig) bilde.

    Nå begynner det å lukte fugl. Det er noe solid og trygt ved Tandberg. Tung og kompakt. Jeg skulle selvfølgelig sjekke tilstanden på drivverk på denne også. HJELP!!!! Kompakt også inni. Tandberg har nå begynt en forsiktig bruk av fargene rød og grønn i designet, mer kommer. Jeg liker det.
    En god venn av meg var servicetekniker hos Tandberg på den tiden denne spilleren ble solgt i betydelige kvanta. De fikk ganske mange reklamasjoner som gikk på hastighetsavvik (jeg tror det var det som var problemet), og kameraten min og kollegene hans fikk mye ros for at de fikset dette kjapt. Løsningen: En tur på bakrommet hvor de la spilleren på skrå over en bordkant og trykket til. Da fikk de rettet opp skjeveheter i chassiset... ;)
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    I mine ører ble aldri, og kunne aldri i egenskap av sine fysiske begrensninger, kasettspillere hi-fi.

    Men du verden for festlige gjensyn! En strålende artig tråd;)

    Kjør på med mere!
    Kanskje dukker mine "favorittmaskiner" opp? Maskinene jeg aldri kjøpte. Den første fordi transistorradioen gjorde jobbben (Radio lux) og da Tandberg 3300X kom kjøpte jeg heller det jeg den gang trodde var skikkelig tape. Hviket det ikke var. Den andre fordi jeg da visste at det hendige kassettformatet aldri ville kunne matche min skikkelige spolebåndopptaker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    ^Jeg er forsåvidt enig, bortsett fra at min store Pioneer har fått meg til å revurdere litt. Den store fordelen med kassetter er at de er utrolig robuste. De tåler nesten. En billig, bærbar kassettspiller er også noe som tåler bank. Jeg husker jo da de eldste barna mine var små, "My first Sony Walkman" lå i lekeesken sammen med kassetter, Lego og andre leker.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Folk husker ofte kassettlyden som en ullen lyd med lite diskant, detaljer og luft. Slik er det Ikke hvis alt er på plass. Og med det mener jeg at spilleren er ny eller har gått igjennom en seriøs service og opptaket er gjort på riktig måte. Det skjedde også mye med tapen på syttitallet og frem til midten av åttitallet.
    Spesifikasjonene kan se slik ut på en god spiller;
    Frequency Response: 15Hz to 22kHz (Metal tape)
    Signal to Noise Ratio: 85dB (dolby S)
    Wow and Flutter: 0.04%
    Total Harmonic Distortion: 1.3%
    Liker ikke å spore av tråden til PP men jeg greide ikke å la være:eek:
    Fortsett med bilder av tidligere spillere, artig tråd det her.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Beocenter 1600

    Beocenter 1600 2.jpg


    Det er en stund siden jeg hadde denne fremme, men den er jo veldig praktisk. HI-fi lyd gir den også Jeg hadde også en Beocenter 4600, et beist med av en receiver med innebygget platespiller og kassettspiller. B&O brukte sine egne platespillere og kassettspillere i disse kombinasjonene. Tandberg derimot var ute på bygda og shoppet for å få i stand Sølvsuper 12 C og TR220 C. Da kjøpte de en kassettspiller som egentlig hadde passet best i en reiseradio. Synd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Yamaha KX 200

    Yamaha%20KX-200.jpg

    Ikke mitt bilde


    Yamaha KX200 Er den andre kassettspilleren som jeg har kjøpt ny. En entry-level spiller som leverer bra. Like gode specs som TCD 310MkII faktisk. Den hadde fast plass i stuen i nærmere 10 år og har transportert tusenvis av kilometer med bånd, uten feilslag. En god spiller, men ikke så kul. Mangler også det ponduset som dens større naboer har.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Pioneer CT-F7171

    DSCN1744.JPG


    Vis vedlegget 564794

    Egne bilder.

    Jeg har ikke hatt den helt store troen på denne, men jeg kjøpte nytt reimsett, bare i tilfelle. Settet passet selvfølgelig ikke, kunne bruke kun to av reimene. Jeg har nå bestilt et par poser med assortert utvalg så får vi se.
    Uansett, i forbindelse med denne jobben så knakk selvfølgelig festet til bryteren for motorstart på startmekanismen så den ble modifisert. Jeg fikk også renset lydhodene ordentlig og såvidt testet spilleren. Den viser seg å være riktig så bra, liker den.
    Ganske spesielt med et lite rom hvor kassetten ligger på skrå. Belyst ovenfra og en plastluke som kan lukkes.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Pioneer CT-F1000

    CDkiller1.jpg


    DSCN1760.jpg


    Mine bilder


    Storegutt. Egenvekt på 12 kg. sier sitt. Her er det ikke spart på så veldig mye. Denne ble som nevnt et annet sted funnet nedstøvet i en brukthandel og ble min for en hundrelapp. Jeg har ikke gjort annet enn å tørke støv. Den funker veldig bra og med erfaringene med reimsettet til CT-F7171 venter jeg i det lengste med å bytte, selv om jeg har et sett til denne også.
    De få gangene jeg nå er innom en bruktsjappe så tråler jeg kassetthyllene på jakt etter opptak-kassetter. Der kan det være en gullgruve både når det gjelder kvalitetskassetter og kvalitetsopptak.

    Takk for oppmerksomheten.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Fin tråd dette, med mange spennende spillere og ditto skriblerier. Hadde jeg kunnet skulle jeg lagt ut bilder av min egen samling, hovedsakelig bestående av Tandberg, kun ispedd et par Nakamichi, totalt 7 spillere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Jeg var nede i boden en tur i dag. Jeg har nok litt mer der enn godt er, jeg hadde glemt en del. På den annen sid så var det ikke noen "viktige" spillere, bortsett fra en.

    SM 40.jpg

    Fra egen samling

    Radionette SM40C
    Ikke et under hverken i lydkvalitet eller andre kvaliteter, bortsett fra designet. Dette er blant de første med "flatt" design. Faktisk før B&O. B&O har nok et mer komplett design, men Radionette var en sensasjon i sin tid.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.412
    Jeg har en følelse av at reimene på europeiske spillere blir til gugge etter noen tiår, mens på japanske spillere omdannes reimene til noen stive stokker uten spenst. Stemmer dette eller er det bare tilfeldig?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, reima i min Sony WM20 walkman var blitt til en utrolig seig guffe. Den var kjøpt ny i Norge og har vært i Østfold, upps. Viken. i nesten 40 år. Reimrestene måtte pirkes ut og en tråd dyppet i capstanrens ble løsningen. Reima i en Onkyo med Sankyo transport var også blitt til en slapp strikk, men den var ikke gått i oppløsning. Jeg tror det er tilfeldig.:)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    491
    Folk husker ofte kassettlyden som en ullen lyd med lite diskant, detaljer og luft. Slik er det Ikke hvis alt er på plass. Og med det mener jeg at spilleren er ny eller har gått igjennom en seriøs service og opptaket er gjort på riktig måte. Det skjedde også mye med tapen på syttitallet og frem til midten av åttitallet.
    Spesifikasjonene kan se slik ut på en god spiller;
    Frequency Response: 15Hz to 22kHz (Metal tape)
    Signal to Noise Ratio: 85dB (dolby S)
    Wow and Flutter: 0.04%
    Total Harmonic Distortion: 1.3%
    Liker ikke å spore av tråden til PP men jeg greide ikke å la være:eek:
    Fortsett med bilder av tidligere spillere, artig tråd det her.
    Jeg husker kassetten som det formatet min påståelige kompis feilet på lyttetesten mellom cd og TDK metallbånd på min JVC toppmodell TN-1010 eller noe.En stund senere ble spilleren solgt til kompisen som feilet på lyttetesten :) Ahhh den spilleren var så nice!! angre angre.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en følelse av at reimene på europeiske spillere blir til gugge etter noen tiår, mens på japanske spillere omdannes reimene til noen stive stokker uten spenst. Stemmer dette eller er det bare tilfeldig?
    Hadde ikke sette denne før nå i dag. Skal ikke uttale meg om annet japansk. Men av nær 80 Nakamichi spillere i huset, er det kun en, jeg har sett helt ubrukelig belte på. Den sist ankommede, en 581Z. Der var det originale beltet fortsatt der, men med et fint brudd, så det lå i bunn av spilleren. Ellers går det flere tråder på tapeheads.net nå om belter til Nakamichi. Det er visst nesten umulig å få bedre gange med nyere belter en de, som var originalt fra fabrikken. Og det utgamle, som sitter i gir ofte bedre gange, enn alt du kan kjøpe av nytt, selv om noen etter hvert tar sats for å perfeksjonere kvalitet på Nakamichi belter. Om Nakka er verdens beste kassettspillere er åpent. Men det er nok ikke et merke, som totalt er mer etterspurt. Det fører sammen med den fornyede interessen for kassett mediet til at det legges ekstra innsats i å gi oss bedre og bedre oppgraderings komponenter.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Jeg har en følelse av at reimene på europeiske spillere blir til gugge etter noen tiår, mens på japanske spillere omdannes reimene til noen stive stokker uten spenst. Stemmer dette eller er det bare tilfeldig?
    Jeg har begrenset erfaring, men den ene TEACen og de 3 Sonyene jeg har jobbet med, der har beltene vært seig gugge. Av de 4 Nakamichiene jeg har jobbet på, har jeg ikke sett capstan-belter som har vært gugge. De har bare sett litt blasse ut og vært marginalt utvidet (større omkrets) enn nye originale, så har fungert ok as is.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Min siste kassettspiller var denne som jeg solgte på midten av 90-tallet.

    0FC920CE-8B22-439E-95A6-ECA6163CFAFA.gif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn