Ønsker anbefaling Mini/Midi DAB-receiver - tips/innspill?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Er på utkikk etter en Mini/Midi DAB-receiver med utganger til 2 par høyttalere. Bør/må også ha BT.
Skal benyttes som enhet for å dekke lyd på kjøkken og uteterrasse.
Enheten bør ha små fysiske mål - og lydkvaliteten er ikke direkte overordnet.

På terrassen skal det felles inn høyttalere. Av klimatiske årsaker skal det der brukes marinehøyttalere.

Lurer selv på om en bilradio, f.eks Pioneér MVH-X580DAB kan være et reelt alternativ.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
2 par samtidig?

Har du tenkt å drive to par høyttalere samtidig eller er det meningen å spille enten inne eller ute?
Årsaken til at jeg spør er at de fleste mini/midi receivere er så strømsvake at de bare orker et par høyttalere.

H

Hifibasillen

Gjest
Tja kan jo selvfølgelig bruke det men dagens 1 din spillere har ekstern antenne og det er ikke og foretrekke fordi dette blir kronglete og samt at en spiller fra bil bare blir et kompromiss andre steder en nettopp bilen og at 4x50 opplyst watt bare er reinspikka piss fra produsentens side.
Har selv DEH 7800DAB i min så veit åssen dette fungerer, ville heller sett an en integrert forsterker/receiver da de fleste i dag har integrert DAB og BT, Yamaha og Pioneer har noen gode 2 kanal receivere jeg ville kikket på, enkleste er og bruke prisjakt og legge inn hva du vil forsterkeren skal inneholde så for du opp et dusin med valg.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har du tenkt å drive to par høyttalere samtidig eller er det meningen å spille enten inne eller ute?
Årsaken til at jeg spør er at de fleste mini/midi receivere er så strømsvake at de bare orker et par høyttalere.
Ja, tanken er begge par samtidig. Også derfor jeg har bilradio i tankene mht fader og ulikt lydnivå ute vs inne

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Tja kan jo selvfølgelig bruke det men dagens 1 din spillere har ekstern antenne og det er ikke og foretrekke fordi dette blir kronglete og samt at en spiller fra bil bare blir et kompromiss andre steder en nettopp bilen og at 4x50 opplyst watt bare er reinspikka piss fra produsentens side.
Ekstern antenne (pisk) kan jeg evt montere utendørs. Ja, jeg vet at effekten i praksis er lavere, men det skal uansett ikke være noe "diskotek";)

H

Hifibasillen

Gjest
Nei nei skjønner det hehe, men med begrenset mener jeg da var rundt 15 watt RMS uten og ha kikket i manualen min, men uansett en liten receiver burde holde godt =) denne er en flott sak:
https://www.pioneer-audiovisual.eu/eu/products/sx-n30dab

Ikke den minste men, burde vel florere med mindre typer på eBay eller produsenter som faktisk lager det.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
218
Hvis du kikker på bildet av baksiden til Pioneer'en så står det at den kan drive ett par 4 ohms høyttalere og to par 8 ohm høyttalere. Regner med at utehøyttalerne er 4 ohm, så her er det ikke nok futt til to par.

En bilforsterker er ingen dum ide. De er laget for lav impedans -- det er den eneste måten å få nogenlunde nok futt med 12 V bilbatteri. At spesifikasjonen for maks effekt er gitt ved 10% forvrengning trenger du ikke bry deg om.

Da ser jeg bare to utfordringer:

1. Å få til en pen presentasjon på kjøkkenet. Du vil kanskje felle den inn?

2. Skaffe 12 V med nok futt. Spenningen på et bilbatteri under lading er typisk 14,4 V (ikke 12 V!). Her teller hver eneste volt. Jeg finner ingen spesifikasjon for hvor høy likespenning du kan bruke, men 14,4 V er i alle fall trygt. Gå for minst 5 A!

H

Hifibasillen

Gjest
Nei denne har to utganger, A/B men er enig i at størrelsen ikke er småtteri sånn sett, men her har du ihvertfall grunnlaget finnes helt sikkert no klasse d i lite format med DAB,USB,BT med mer om ønskelig om man ser litt etter, har dessverre ikke gjort dette selv så kan ikke gi noen fler tips, lykke til med søket videre ihvertfall =)

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
309
Torget vurderinger
1
Cabasse Stream Amp har 4 høyttalerutganger. Masse streamingmuligheter. Halv bredde.
Den har ikke DAB men den har nettradio - det er jo det som er fremtiden?
Den er dyrere enn bilstereoen du nevner, men dette er jo hifisentralen... :)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Takker for alle tips.

Mht å evt drive bilstereo´n har jeg en Mascot 5A PSU, og - ja det er muligheter for å montere den meget diskret.

Selv om nettbasert radio selvfølgelig er fremtiden er forholdet slik at det trolig er flere år frem i tid før vi får noe nett på hytta. Men, mht Cabasse´n kan jo et separat DAB-adapter være en midlertidig mulighet å koble til.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.705
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Oppdatering.
I helgen testet jeg (demoapparat) en Pioneer MVH-X580DAB og den 5ah 13,2 V jeg har, og det fungerer tilfredsstillende. Den medflg DAB glassantennen gir også mer enn tilstrekkelig signal innendørs.

Så da blir det (om ikke annet den foreløpige) løsningen.

Topp Bunn