mini monitor, og kraftig forsterker.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
De fleste mener at høytalleren er det viktigste og derfor der man bør legge mesteparten av pengene.
Jeg er ikke helt enig i det lenger.
Etter en del testing av høytallere, synes jeg at små monitor høytallere, sammen med kraftig forsterker, spiller utrolig bra. Mye bedre enn det burde gjøre sett i forhold til pris.

Jeg skjønner at store gulvstående høytallere blir dyre, for og levere så ufarget lyd som mulig.
Derimot er monitor høytallere mye enklere og lage grunnet liten kasse, og få resonanse problemer.
Etter hvert er det også kommet utrolig gode elementer til en hyggelig pris.
Nå bør helst ikke elementet være mindre enn 5.5" men med den størrelsen eller litt større, er det helt utolig hva som blir levert av bass og dynamikk, men etter min ærfaring kreves det vanvittig kraftig forsterker for og levere varene.


Jeg tror enkleste og billigste veien til hi-fi nirvana, er små monitorer, god sub, god kilde og kraftig forsterker.

Hva synes dere ;)
 

fordfiesta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2008
Innlegg
148
Antall liker
22
Enig, spørs litt rommet.
Du skulle posta samme innlegg på AVFORUM; der er det 12kvm2 og størst mulig høyttalere som gjelder, ser det ut til :)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.707
Antall liker
4.736
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Helt enig! :)

Har selv testet en del små høyttalere av god kvalitet, og funnet ut det samme som deg. Det sier seg selv at en stativhøyttaler med 5 toms bass og følsomhet rundt 83-85 dB trenger litt "for" for å spille bra.
Har selv en teori om at det er best å unngå de "råeste" forsterkerne. Tror Lyd og Bilde også nevnte noe om dette ved test av en Cayin 252. Jeg sprengte et bass-element på en ProAc Super Tablette med nevnte forsterker..

Vet ikke hvorfor dette er lettere med noen forsterkere enn andre, men flere har opplevd det samme.
Forsterkere jeg syns spiller bra på små høyttalere er av merke cary, mcintosh, rogue audio, abrahamsen, vincent, eldre electrocompaniet, noen nad, naim, creek, større marantz osv. Åltså litt fyldige og varme saker.
Har aldri fått f.eks Hegel til å spille bra m små høyttalere, ei heller nevnte cayin...

M
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Det hjelper ikke med stor ...., om du ikke har ... til å drive den..

Uanett, om man må velge: man kommer lenger med kvalitet enn med kvantitet.
 
U

utgatt60135

Gjest
Enig så lenge man ikke føler behov for dypbass. Egentlig er det ikke så himla viktig på det meste av musikken. Ja, så må de kunne spille høyt nok naturligvis.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
"Å skyte spurv med kanon" er gøy. Fordelen med en strømsterk forsterker på små høyttalere er jo den overlegne kontrollen forsterkeren har over elementene. Man får selvsagt ikke den fulle dypbassen, men min erfaring er at en "over snittet" kraftig kvalitetsforsterker får små høyttalere til å høres større ut. Prøvde Aragon Palladium-monoblokkene (med Aurum som preamp) på Snell M i et 30 kvadratmeter stort rom en gang. Det låt overbevisende - oppsettet hadde ingen problemer med å tegne et bra lydbilde. Men selvsagt manglet vi den dypeste bassen, og (muligens pga rommets størrelse) de aller største dynamiske kontrastene. Men det oppsettet gav meg større hakeslepp enn samme forsterkersett på B&W Matrix 801, for å si det sånn.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Kjørte på med Rogers LS3/5A biampet med Thule ia/pa 150b for mange år siden, artig helt til det bunnet ;D Satt inntil bakveggen, noe som ga ekstra boost der de ga seg, mange som ble sjokkert over de små tassene.....
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
506
Husker godt en demo jeg fikk på den gamle hifiklubben i Grimstad. Det var et par store Denon monoblokker som drev et par mikroskopiske Monitor Audio. Ganske gøyalt! Meget stramt og tight lydbilde.

Et av mine gode hifiminner handler også om en lignende konfigurasjon. Doxa 06 og Doxa 40 som drev et par billige B&W 600i. Magisk! Jeg levde med dette anlegget en sommer hvor høyttalerne kun var ment som en mellomløsning, noe det forsåvidt også ble, men det var noen gode måneder.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.276
Antall liker
24.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er nå en gang slik at småhøyttalere med følsomhet på omkring 82 dB/W/m faktisk trenger endel pulver, til og med i nærfelt.
 
J

J.J

Gjest
-HP- (og alle dere andre seff) ;D
Jeg spiller med Aragon Palladium K1 og Aragon Aurum idag noe som er et flott sett i mine øyne.. eller ører om dere vil.. Og jeg spiller på Dali Menuett bl.a . Og det gir et knall lydbilde . Detaljert, musikalsk og ærlig gjengivelse med et forbausende rom.
Spiller med og uten subwoffer...
Den største forsterker jeg har spillt på Menuett er Gryphon Antileon :eek: DET var tøfft det ;D

Idag så spiller jeg på et DIY dummy sett med compresjonsdriver og et lite horn og 6" mid bass ifra 18sound .. Det låter mildt sagt sprekt ;D er endel av et større system som kommer på høsten .. men som 2 veis funker det til de grader .
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.096
Antall liker
6.773
Sted
Holmestrand
Tror det var HighFidelity som testet Rogers LS3/5a med 1000 W. Konklusjonen var tørt at "det var passe". Etter mange år og mange forskjellige forsterkere på LS3/5a kan jeg bare si meg enig.
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Rom er mer problematiske enn de fleste vil innse. Det er etter min mening svært få som kan få til en stor høytaller, på en måte så den ikke skaper problemer i bassområdet.

Det er uten tvil lettere med en liten stativhøytaller, som også er lett og omplasere, og få til og fungere på en mer nøytral måte.

Kraftig forsterker trenger man vel i de fleste tilfeller. Men som Lyngen har sagt, er det ofte mye krutt som skal til for og vekke opp en liten høytaller.
 

Torry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.04.2009
Innlegg
128
Antall liker
17
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
3
Kjører Naim 202/150x med Proac SC one, er veldig fornøyd. Skal sies det er mitt første 'seriøse' anlegg, så sammenligningsgrunnlaget er tynt. Hadde en runde med Motorpsycho-skivene for en stund siden, da forsvant bassgangen inn i mellom :) Savner noe mer dypbass så det blir å prøve sub eller andre høytalere til høsten.
 

oyvindth

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2006
Innlegg
81
Antall liker
1
Jeg er enig med mange av dere, veldig artig med en kraftig og god forsterker, og en god kilde på små høyttalere.
I tillegg er det enklere å få mindre høyttalere til å spille på lag med rommet og som oftest opplever man at det spiller "større" enn man skulle tro ;)

Spiller akkurat nå på Naim Nait5i og Naim CD5i på ett sett med Dali Mentor 1, spiller meget flott..
Masse detaljer og spiller med overraskende mye tyngde i forhold til størrelsen på høyttaleren.
Spiller nå Christopher Cross - The Carlyle Sessions... Behagelig!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Balanse er vel stikkordet. Unngå å bruke uforholdmessig mye på en komponent, det betyr bare at noen av de andre komponentene blir billigere. Derfor blir det helt feil å bruke mesteparten av pengene på høyttaler, eller på noen andre deler av anlegget for den saks skyld. Det resulterer bare i at deler av anlegget blir billig skrot i forhold til resten. Jeg opplever forøvrig også overdreven fokus på forsterkere på forumet, mens det er langt færre som er opptatt av kilden, signalet som skal forsterkes opp og formidles av høyttaleren. Her er det visst greit å bruke en tilfeldig DVD-spiller bare forsterkeren "driver" høytaleren og leverer "trøkk". Det er utrolig hva en skikkelig god cd- eller vinylspiller kan gjøre med problemer man trodde lå i forsterker eller høyttaler, som dynamikk, rytme og oppløsning. Har inntrykk av at mange går seg vill her.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En kraftig og god forsterker kan aldri bli feil. Verken til store eller små høyttalere. Litt à la det at en bil aldri kan få stor nok motor.

For tiden har bruker jeg et Bryston 4B SST effekttrinn til mine knøttsmå ProAc Response D1 - og det låter bare helt forrykende. Brukte også samme forsterkeren sammen med forgjengerne til Response D1 - Response 1SC - med samme godfølelsen. På PCrommet bruker jeg et EC AW100 DMB effekttrinn til et par enda mindre og latterlig billige Epos M5 - som sikkert kunne drives av en hodetelefonforsterker. Men du verden hvor mye triveligere det blir når det er krefter i overflod.
 

Chinaski

Medlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
10
Antall liker
0
Bruker selv små monitorer med kraftig forsterker og sub. (BAT300Xse, Tannoy Autograph Mini, REL 305)
Faller vel litt utenfor betegnelsen "billig" dette, men spiller forrykende bra.
Gamle floskler som at "sub kan ikke brukes til hifi" bryr jeg meg lite om, dette integrerer 100% mellom høytaler og sub.
Bruker da heller ikke subben til å pumpe rommet fullt av bass, kun løfte litt i bunn.
Ok å ha litt watt å gå på når man vill spille litt høyt, man kan bli forbløffet av hvor mye og god lyd man kan få ut av små høytalere.
Men dette avhenger av at forsterkeren henger med og ikke begynner å forvrenge.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
jan#jan: Palladium + Menuett er FREKT ;D Tviler ikke det minste på at det spiller som ei kule!

nikosidis skrev:
Rom er mer problematiske enn de fleste vil innse. Det er etter min mening svært få som kan få til en stor høytaller, på en måte så den ikke skaper problemer i bassområdet.

Det er uten tvil lettere med en liten stativhøytaller, som også er lett og omplasere, og få til og fungere på en mer nøytral måte.

Kraftig forsterker trenger man vel i de fleste tilfeller. Men som Lyngen har sagt, er det ofte mye krutt som skal til for og vekke opp en liten høytaller.
Min nåværende kombinasjon av Denon PMA 1500AE og B&W 602s3 er veldig god. Av og til, når jeg hører på f.eks. Obituary, kunne jeg nok tenkt meg en anelse mer juice i bunnen, men alt i alt er balansen veldig god, og det er ingen frekvenser som krangler seg til uforholdsmessig mye plass i lydbildet. Ingenting er mer irriterende enn å høre en (i utgangspunktet groovy) basslinje der én av tonene blir markant sterkere enn de andre på grunn av bassproblemer i lytterommet. Og dette problemet blir så mye vanskeligere å løse med for store høyttalere. Kvittet meg med mine Matrix 803 nettopp å grunn av dette.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Jeg holder langsiktig på med å bygge en "lyttehule" med utgangspunkt i Ulf-B sine gamle ProAc Response One SC (innlegg tidligere i tråden), disse fores med en relativt sterk effektforsterker og en god kilde. (etter mine budsjetter. ;D)

Det jeg merker meg er at dette anlegget, hvor lytting gjøres relativt i nær anlegget, har en del kvaliteter som jeg ikke har i stueanlegget. Likefullt har stueanlegget med sine B&W 801 Matrix en del kvaliteter som jeg ikke får i det "lille" anlegget. Her oppleves romfølelsen (om man kan bruke det som et uttrykk?) i musikken oppleves som mye større. (Et opptak i en konsertsal virker mye mer som en konsertsal når det er gjengitt.)

Kunne nok også levd godt med kun det lille anlegget med monitorer, men tror dette avhenger rommet og størrelsen på rommet det skal spille i. Jeg er glad jeg har muligheten til begge deler.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
Helt enig.
Der er vel teorier som også understøtter fordeler med mini monitorer (og stativhøyttalere), som feks. punktkilde.
Har hørt mange store og dyre systemer, men når det feks. gjelder trio jazz, så er nerven, intimiteten, holografien, oppløsningen og tilstedeværelsen helt uovertruffen.
Utfordringen er en realistisk SPL uten kompresjon eller flising.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Balanse er vel stikkordet. Unngå å bruke uforholdmessig mye på en komponent, det betyr bare at noen av de andre komponentene blir billigere. Derfor blir det helt feil å bruke mesteparten av pengene på høyttaler, eller på noen andre deler av anlegget for den saks skyld. Det resulterer bare i at deler av anlegget blir billig skrot i forhold til resten. Jeg opplever forøvrig også overdreven fokus på forsterkere på forumet, mens det er langt færre som er opptatt av kilden, signalet som skal forsterkes opp og formidles av høyttaleren. Her er det visst greit å bruke en tilfeldig DVD-spiller bare forsterkeren "driver" høytaleren og leverer "trøkk". Det er utrolig hva en skikkelig god cd- eller vinylspiller kan gjøre med problemer man trodde lå i forsterker eller høyttaler, som dynamikk, rytme og oppløsning. Har inntrykk av at mange går seg vill her.
Kanskje du har rett i at mange har for stort fokus på forsterkerne, men min opplevelse (fra low-fi og et godt stykke opp) fra eget oppsett de siste årene med 4 ulike kilder, 2 ulike forforsterkere, 2 digitale volumkontroller og 4 ulike effekttrinn er at effekttrinnbytte har hatt mer å si enn kildebytte.

Uansett: Jeg har nettopp gått fra en MC-275 i stereo til to i mono (150W) foran mine små Wilson Benesch Arc, og det låter større og mer uanstrengt, dynamisk og åpent. Jeg har vanskelig for å tro at samme påkostning på kildesiden (har nå Lynx lydkort med 6-kanals DAC og 24-bit digital volumkontroll til ca kr 9500,- ny i Norge) ville gi samme løftet.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er vanskelig for meg å kommentere siden jeg ikke kjenner lyden fra LYNX spesifikt, men man får jo veldig mye for pengene med PC-lyd. RME-dacen som jeg selv bruker er et godt eksempel, veldig god lyd for prisen, ca 6000, men det finnes likevel spillere mellom 10 og 20-tusen som er klart bedre. Selv en Naim CD5i til ca 10000 er subjektivt bedre på visse parametre, spesielt sammen med Naim forsterker.

En MC275 koster vel rundt 30000. Personlig ville jeg nok da ha vurdert å bruke de pengene for eksempel på en Linn LP12, Well Tempered Amadeus eller en av de mange gode digitalspillerene i klassen mellom 30 og 40 tusen, og heller byttet effekforsterkeren med en som har nok krefter til å drive høyttalerne på egenhånd, evt byttet høyttalere til noen som var mindre krevende. Jeg vil heller har den økte musikalske innsikten som et kildebytte gir enn en oppfluffet presentasjon av et mindreverdig signal.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Bach_Man skrev:
Jeg vil heller har den økte musikalske innsikten som et kildebytte gir enn en oppfluffet presentasjon av et mindreverdig signal.
I prinsippet er jeg helt enig i denne (nådeløse) fremstillingen, og det kunne være morsomt å prøve en ny kilde etterhvert. Dette selv om jeg tror at den potensielle oppsiden på dac-siden er begrenset. Jeg har derimot klokketro på LP12, som jeg kjenner godt fra fotografier...
Problemet for meg når det gjelder testing av ny kilde er at Lynx-kortet både er volumkontroll og DAC, og jeg trenger 4 (snart 6, eller 8...) kanaler. Å få lånt noe egnet er ikke nødvendigvis så lett.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det beste er jo oppgradert kilde i tillegg til to forsterkere :)
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
Hvor kraftig forsterker man bør ha til minimonitorer skal jeg ikke uttale meg om. Avhenger vel også av hvor stort rom og hvor høyt volum man spiller på, og som sagt av andre, matching.
Jeg har i dag Fokal 1007S "minimonitorer". Kilde - Meridian G08.2 cd-spiller og forsterker Roksan Caspian M-series 1 (siste versjon). Spiller i et rom på ca. 12 m2, nærfelt ca. 3m avstand. Dette spiller meget bra i mine ører, men drømmer om Chapter Precis, som sikkert ville sparket ennå mere liv i høyttalerne. En del av hobbyen er vel å ha noe å strekke seg etter, eller?
 
M

marsboer

Gjest
Det fungerer nokså brukbart med Electrocompaniet AW400 på mine B&W 805S i hvertfall.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Distinctive skrev:
marsboer skrev:
Det fungerer nokså brukbart med Electrocompaniet AW400 på mine B&W 805S i hvertfall.
Nok pulver med Nada, ja :eek: 8)
Har du skjekket hvor mange watt du benytter vanligvis? Tror du ville fått deg en veraskelse, da B&W 805S er svært lettdrevende med 6 dB filter kotra andre tungdrevende stativhøytalerer.. En av de Norske konstruktørene anbefaler 60 strømsterke watt, så man skulle tro at AW400 skulle være rimelig overkill ;D Hvordan fungerer dette i praksis?
 
M

marsboer

Gjest
På mitt lyttevolum vil jeg tro jeg ligger rundt 1W RMS tenker jeg, med høyere peaker.
Men jeg har heller ikke beholdt AW400 på 805S på grunn av effekten. Det er det lydmessige som imponerer. De første 20 wattene er ren klasse A på AW400 og jeg holder meg nok godt innenfor dette ved vanlig lytting. Samtidig så kan også AW400 levere store mengder strøm i korte øyeblikk. 150A eller noe sånt i spesifikasjonene (også kun av akademisk interesse, siden slike strømmer ville smeltet enhver høyttalerkabel)
Men det er fullt mulig å dra på litt og se wattmeteret på kjøkkenet danse i takt med bassanslagene - men dette er som sagt av null viktighet for meg.

Men jeg har uansett nå en EC 3xAW120-M på vei fra dynabel til senter og bakkanaler. Da kan jeg jo vurdere å teste hvordan det låter med "bare" aw120 på 805S også. Tviler på at jeg kommer til å høre særlig forskjell siden en single AW120 er veldig lik AW400 lydmessig, selv om AW400 er det lille hakket bedre over hele fjøla på grunn av sin balanserte brokobling (i hvertfall sist gang jeg sammenlignet de hos dynabel i Oslo)

Men det "lille" ekstra er jo alt i denne hobbyen, og det er jo ingen garanti for at jeg ikke trenger AW400 om jeg oppgraderer til større høyttalere i et større rom uansett.

Glemte å svare på spørsmålet forresten (dvs hvordan dette fungerer i praksis):
Det spiller som en seriøst voksen gulvhøyttaler, med kjapp bass med nærmest overnaturlig tyngde og naturlig avslappet fylde som gjør musikklytting til en glede! Minus dypbass selvfølgelig, men som flere nevner så er ikke dette noe man merker annet enn på "testlåter".
Det spiller ikke bra i forhold til å være en stativhøyttaler, men i forhold til alle andre kombinasjoner av større høyttalere jeg har eid.
Jeg prøvde å koble 805S på min Yamaha RX-V3900 receiver - anemisk og helt uten tyngde i forhold var vel stikkord her, og Yamaha er ikke kjent for å låte puslete.

Men jeg tror forøvrig lydkvaliteten fra AW400 er langt mer utslagsgivende enn effekten, samtidig som 805S fungerer nær sagt optimalt med mitt rom, noe gulvstående høyttalere definitivt ikke har gjort.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.595
Sted
Stavanger
marsboer skrev:
På mitt lyttevolum vil jeg tro jeg ligger rundt 1W RMS tenker jeg, med høyere peaker.
Men jeg har heller ikke beholdt AW400 på 805S på grunn av effekten. Det er det lydmessige som imponerer. De første 20 wattene er ren klasse A på AW400 og jeg holder meg nok godt innenfor dette ved vanlig lytting. Samtidig så kan også AW400 levere store mengder strøm i korte øyeblikk. 150A eller noe sånt i spesifikasjonene (også kun av akademisk interesse, siden slike strømmer ville smeltet enhver høyttalerkabel)
Men det er fullt mulig å dra på litt og se wattmeteret på kjøkkenet danse i takt med bassanslagene - men dette er som sagt av null viktighet for meg.

Men jeg har uansett nå en EC 3xAW120-M på vei fra dynabel til senter og bakkanaler. Da kan jeg jo vurdere å teste hvordan det låter med "bare" aw120 på 805S også. Tviler på at jeg kommer til å høre særlig forskjell siden en single AW120 er veldig lik AW400 lydmessig, selv om AW400 er det lille hakket bedre over hele fjøla på grunn av sin balanserte brokobling (i hvertfall sist gang jeg sammenlignet de hos dynabel i Oslo)

Men det "lille" ekstra er jo alt i denne hobbyen, og det er jo ingen garanti for at jeg ikke trenger AW400 om jeg oppgraderer til større høyttalere i et større rom uansett.

Glemte å svare på spørsmålet forresten (dvs hvordan dette fungerer i praksis):
Det spiller som en seriøst voksen gulvhøyttaler, med kjapp bass med nærmest overnaturlig tyngde og naturlig avslappet fylde som gjør musikklytting til en glede! Minus dypbass selvfølgelig, men som flere nevner så er ikke dette noe man merker annet enn på "testlåter".
Det spiller ikke bra i forhold til å være en stativhøyttaler, men i forhold til alle andre kombinasjoner av større høyttalere jeg har eid.
Jeg prøvde å koble 805S på min Yamaha RX-V3900 receiver - anemisk og helt uten tyngde i forhold var vel stikkord her, og Yamaha er ikke kjent for å låte puslete.

Men jeg tror forøvrig lydkvaliteten fra AW400 er langt mer utslagsgivende enn effekten, samtidig som 805S fungerer nær sagt optimalt med mitt rom, noe gulvstående høyttalere definitivt ikke har gjort.
Min erfaring er at det også spiller langt mer lettflytende på lave volum med en kraftig forsterker. Ullteppeeffekten er uteblivende.
Spennende med 3*AW120-M til multikanal. EC oppsettet vårt ligner litt.
Prøvde 120-M monotrinnene på Extrema når jeg hadde Emmlabs CDSA SE på besøk med overraskende vellykket resultat på høyt volum. Tar de Extrema uten å være brokoblet, kan du hive på dem nær sagt hva som helst uten at de kneler.
 
M

marsboer

Gjest
Forøvrig er det et sjokkerende volum og trøkk med kontroll man kan vri ut av en høyttaler som 805S med så mye krefter bak.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
John_Harald skrev:
Distinctive skrev:
marsboer skrev:
Det fungerer nokså brukbart med Electrocompaniet AW400 på mine B&W 805S i hvertfall.
Nok pulver med Nada, ja :eek: 8)
Har du skjekket hvor mange watt du benytter vanligvis? Tror du ville fått deg en veraskelse, da B&W 805S er svært lettdrevende med 6 dB filter kotra andre tungdrevende stativhøytalerer.. En av de Norske konstruktørene anbefaler 60 strømsterke watt, så man skulle tro at AW400 skulle være rimelig overkill ;D Hvordan fungerer dette i praksis?
De 50 wattene han refererer til er pang-pang watt: Zapsolute ren klasse A. Jeg tror denne er brukt i tviklingen av 805. Tomgangsstrømforbruket på den jeg hadde tror jeg var 700W.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Små (GODE) høyttalere med kraftig(e) (god(e)) forsterker(e) kan låte utrolig fint ! men for oss som liker at musikken strekker seg litt nedover, kreves det i så fall veldig mye jobbing med matching av sub.. og da er det kanskje i mange tilfeller enklere å kjøpe høyttalere som går ned dit "uten extern hjelp".. (selv om DET slettes ikke er noen fasit, i det hele tatt)

:)
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Når det gjelder 805, så dekker vel den det "grøvste" selv uten sub? :)
 
M

marsboer

Gjest
pstraums skrev:
Når det gjelder 805, så dekker vel den det "grøvste" selv uten sub? :)
Rett under 50hz er det så godt som helt tyst, men den holder til gjengjeld maksimalt koken helt ned dit så den kamuflerer sin mangel bra. Den gjør imidlertid ikke en gang et forsøk på å gjøre noe den ikke kan.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.877
Antall liker
810
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Forøvrig er det et sjokkerende volum og trøkk med kontroll man kan vri ut av en høyttaler som 805S med så mye krefter bak.
Interessant dette med 805s og forsterkerkraft, marsboer. Har du testet dine med andre ting en Yamaha receiveren?
Selv bruker jeg en liten Naim forsterker på mine 805s og er rimelig fornøyd på normale lyttenivåer, men det hadde vært artig med en direkte sammenligning med noe med mer juice. Som du er inne på er det nok kvaliteten på de første 5 wattene som er av størst viktighet vil jeg tro.
 
M

marsboer

Gjest
Har ikke testet 805S på noe annet enn Yamahaen og AW400 her hjemme nei. Har ikke testa en mer fornuftig mellomting for å si det slik, siden en småslapp receiver og to feite EC monoblokker nok er to ytterpunkter i denne sammenheng.
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
marsboer skrev:
Forøvrig er det et sjokkerende volum og trøkk med kontroll man kan vri ut av en høyttaler som 805S med så mye krefter bak.
ja det er sjokkerende i forhold til høyttaleren man sitter å ser på ;D i sammenligning med en større gulvstående + liten forsterker blir det latterlig i forhold! hjelper ikke prøve oppheve fysikken med ekstra watt..
 
M

marsboer

Gjest
Tja. Min erfaring er at det er i toppen det gir seg først på de fleste høyttalere og her har 805S samme løsninger som sine mye større søsken. Med andre ord mister du ikke så mye annet enn det ekstra skyvet nedover i bassområdet. Volumet ellers blir omtrent det samme som en stor høyttaler av tilsvarende kvalitet. Jeg snakker forøvrig kun om 805S, ikke stativhøyttalere generelt. Jeg har inntrykk av at 805S tåler mer volum enn mange andre små konstruksjoner.
 
Topp Bunn