MiniDSP HD mellom pre-out på integrert forsterker og sub - Har det noe for seg?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har i dag 1 stk sub (Jamo Sub800) tilkoblet min integrerte forsterker (Marantz PM-15s2) via forsterkerens (stereo) pre-out. Planen er dog å skaffe 1 stk identisk sub når det dukker opp.

Idag er delefrekvens justert på bakside av sub, naturlig nok da det ikke kan justeres andre steder.
Spørsmålet mitt er således om det vil være noe å hente med å anskaffe en MiniDSP HD for oppkobling mellom pre-out på forsterker og sub(ene) utover det å sette delefrekvens i MiniDSP i stedet for bakpå sub(ene)?

Av det jeg har sett av videoer på YouTube etc så snakkes det mye om oppkobling av slik mellom forforsterker og effektforsterker, slik at man kan stille frekvensfordeling mellom fronter og sub. I mitt tilfelle er ikke dette aktuelt da jeg ønsker å la frontene spille fullfrekvent via Marantz'en.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Har i dag 1 stk sub (Jamo Sub800) tilkoblet min integrerte forsterker (Marantz PM-15s2) via forsterkerens (stereo) pre-out. Planen er dog å skaffe 1 stk identisk sub når det dukker opp.

Idag er delefrekvens justert på bakside av sub, naturlig nok da det ikke kan justeres andre steder.
Spørsmålet mitt er således om det vil være noe å hente med å anskaffe en MiniDSP HD for oppkobling mellom pre-out på forsterker og sub(ene) utover det å sette delefrekvens i MiniDSP i stedet for bakpå sub(ene)?

Av det jeg har sett av videoer på YouTube etc så snakkes det mye om oppkobling av slik mellom forforsterker og effektforsterker, slik at man kan stille frekvensfordeling mellom fronter og sub. I mitt tilfelle er ikke dette aktuelt da jeg ønsker å la frontene spille fullfrekvent via Marantz'en.

En ting som er smart, er å legge bort ideologier innenfor audiofile "følelser". Prøv heller med litt andre tanker, de fleste overvurderer sine høyttalere til hvor lavt de faktisk kan spille.
Å la Marantzen få slite nede i bass-området på et par høyttalere som nekter å gå så dypt uansett, så er det bedre å la heller denne ampen få slappe mer av på litt høyere frekvenser og heller la sub ta seg av bassen som igjen gir lavere forvrengning på høyttalerne.

Det er ikke direkte crossover som løses best med miniDSP og andre DSPer, det er rett og slett fase som rettes på og korrigeres ved kalibrering som man får best utbytte av. Den gjør jo alt det andre også, men pølsebassen man får bukt med er mest faseproblemer på lyden.
Kjøp deg en og test, bassen blir sikkert så stram at anlegget blir ugjenkjennelig. Å endre på crossover er noe man kan leke seg med også. Å kjøre 120Hz crossover ser jeg ingen problemer med i ditt tilfelle, og er nok gjerne å anbefale også. Lyden blir vel litt annerledes så det kan være en liten tilvenning, lytt en stund og la ørene få sette seg til lyden også kan man endre litt frem og tilbake. Et lite løft i bassen er også gjerne å anbefale, dette kompenserer for "blodfattig" bass som man gjerne vil føle litt på når fasen har blitt korrigert.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
En ting som er smart, er å legge bort ideologier innenfor audiofile "følelser". Prøv heller med litt andre tanker, de fleste overvurderer sine høyttalere til hvor lavt de faktisk kan spille.
Å la Marantzen få slite nede i bass-området på et par høyttalere som nekter å gå så dypt uansett, så er det bedre å la heller denne ampen få slappe mer av på litt høyere frekvenser og heller la sub ta seg av bassen som igjen gir lavere forvrengning på høyttalerne.

Det er ikke direkte crossover som løses best med miniDSP og andre DSPer, det er rett og slett fase som rettes på og korrigeres ved kalibrering som man får best utbytte av. Den gjør jo alt det andre også, men pølsebassen man får bukt med er mest faseproblemer på lyden.
Kjøp deg en og test, bassen blir sikkert så stram at anlegget blir ugjenkjennelig. Å endre på crossover er noe man kan leke seg med også. Å kjøre 120Hz crossover ser jeg ingen problemer med i ditt tilfelle, og er nok gjerne å anbefale også. Lyden blir vel litt annerledes så det kan være en liten tilvenning, lytt en stund og la ørene få sette seg til lyden også kan man endre litt frem og tilbake. Et lite løft i bassen er også gjerne å anbefale, dette kompenserer for "blodfattig" bass som man gjerne vil føle litt på når fasen har blitt korrigert.
Takk for innspill na_X

Bare for å ta en ting først, sånn ift hvilke kompromisser som må tas for at det i det hele tatt kan fungere.

Signalvei er som følger:
WiiM Pro (fixed vol)
optisk kabel
NAD M51 (fixed vol)
analog rca
Marantz PM-15s2
rca preout
Jamo Sub800

Marantz har både pre-out og power-amp in, men disse kan ikke brukes samtidig. Følgelig kan jeg ikke koble MiniDSP mellom disse.

Slik jeg ser det må jeg i så fall gå for en av følgende kompromisser:
  1. Benytte digital-inngang på MiniDSP og forkaste dagens DAC (ikke aktuelt)
  2. Benytte volumkontroll i DACen og koble MiniDSP mellom denne og inngang på forsterker (enten en linjeinngang eller Power-amp in). Utgang 3 og 4 på MIniDSP kobles direkte til sub(er).

Har jeg tenkt riktig?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.038
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tror du at NAD-DACen låter bedre enn MiniDSP-DACen siden 1) er utelukket?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.452
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har gjort noe av det samme bare at jeg kjører både ht og subber gjennom mini dsp.
Det var forsinkelse, volum samt deling mellom ht og sub som ga mest hos meg.
Og så tror jeg det hjalp med å kunne begrense hvor høyt opp subbene skal spille.
Men jeg har begge sub rett foran meg mellom ht så mulig det spiller inn på effekten man får av justeringer også

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Har gjort noe av det samme bare at jeg kjører både ht og subber gjennom mini dsp.
Det var forsinkelse, volum samt deling mellom ht og sub som ga mest hos meg.
Og så tror jeg det hjalp med å kunne begrense hvor høyt opp subbene skal spille.
Men jeg har begge sub rett foran meg mellom ht så mulig det spiller inn på effekten man får av justeringer også
Takk for innspill

Dagens innstilling på sub ligger på at den skal spille opp til ca 50/60 hz.
Standard-forslag på 80 syns jeg blir for voldsomt, men det er sikkert fordi at det blir krasj med output fra HT i samme frekvensområde.
Specs på HT sier ned til 52 (-3db) og 45 (-6db)

Delay kan det kanskje være noe å hente på ja, sub står vel ca 15 cm nærmere frontvegg enn frontbaffel på høyttalerne.

Jeg har også plassering lik deg om jeg skjønner det rett. Tanken er å få en lik på motsatt side av TV-benken:
IMG-3787.JPG

Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.722
Torget vurderinger
1
Takk for innspill na_X

Bare for å ta en ting først, sånn ift hvilke kompromisser som må tas for at det i det hele tatt kan fungere.

Signalvei er som følger:
WiiM Pro (fixed vol)
optisk kabel
NAD M51 (fixed vol)
analog rca
Marantz PM-15s2
rca preout
Jamo Sub800

Marantz har både pre-out og power-amp in, men disse kan ikke brukes samtidig. Følgelig kan jeg ikke koble MiniDSP mellom disse.

Slik jeg ser det må jeg i så fall gå for en av følgende kompromisser:
  1. Benytte digital-inngang på MiniDSP og forkaste dagens DAC (ikke aktuelt)
  2. Benytte volumkontroll i DACen og koble MiniDSP mellom denne og inngang på forsterker (enten en linjeinngang eller Power-amp in). Utgang 3 og 4 på MIniDSP kobles direkte til sub(er).

Har jeg tenkt riktig?
Nå er vel miniDSP en pre i seg selv, og i tillegg en DAC der signalbehandlingen behandles digitalt uansett. Man får vel også digital miniDSP der man må bruke en egen DAC.
Jeg ville kanskje prøvd miniDSP direkte imot amp, så kan det jo hende du finner ut at DACen du har idag går på bruktmarkedet. Problemet er vel kanskje muligheten for styring av volume av sub og høyttalere sammen om man skal ha mye rart imellom og bruke det "slik det er idag". Fjernkontrollen på minDSP er vel kanskje det enkleste sånn sett.
Ellers så må du få den inn imellom pre og effekt del på Marantzen, da først kan du bruke Marantz sin fjernkontroll for volume og da må du vel også ha alt det du har fra før stående slik det er nå. Er det noe slikt de recorder inn og utgangene er til?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
2.110
Sted
Horten
Delay kan det kanskje være noe å hente på ja, sub står vel ca 15 cm nærmere frontvegg enn frontbaffel på høyttalerne.
Dette kan du jo justere på sub'en idag med Phase tipper jeg. :cool:

Men en kjapp titt på Jamo800 sub, så har denne spec på 42-200 Hz så den fyller kanskje ikke allverdens nede i registeret.?
En gulstående høyttaler med bassreflex som går nedi tidlig på 30-tallet i frekvensrespons kan jo vurderes, og vipps så er problemet borte. :cool:

Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er ikke helt sikkert at du har rett? Begge kan være transparente, jeg vet ikke.
Ja jeg har ikke sammenlignet det så blir bare synsing, dog baserer de seg på totalt forskjellig oppbygging.

M51 er designet av Bjørn Erik Edvardsen/Bruno Putzeys og omkonverterer til PWM som samme måte som sistnevnte har tatt den helt ut i Mola Mola Tambaqui. M51 er en balansert konstruksjon og kostet nesten 5 ganger så mye som MiniDSP HD gjør. Sistnevnte må også fordele kostnader andre funksjoner den har i form av DSP/romkorreksjon. Så det blir i mine øyne umulig å sette likhetstegn mellom de to produktene. Faktisk lydmessig i mitt anlegg blir naturligvis umulig å si noe om før man har testet.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.038
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Teknisk ulike, definitivt. Det er hørbarheten av ulikhetene man kan vurdere.
Stig Erik Tangen brukte en Maranz-receiver som prosessor i bananasanlegget sitt helt til han forsøkte MiniDSP-produkter i stedet. Man bør nok ikke bruke dsp-funksjonene i slike receivere til ordentlig hifi er hans konklusjon. Min også, forsåvidt.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.521
Torget vurderinger
0
Teknisk ulike, definitivt. Det er hørbarheten av ulikhetene man kan vurdere.
Stig Erik Tangen brukte en Maranz-receiver som prosessor i bananasanlegget sitt helt til han forsøkte MiniDSP-produkter i stedet. Man bør nok ikke bruke dsp-funksjonene i slike receivere til ordentlig hifi er hans konklusjon. Min også, forsåvidt.
Var det ikke en Yamaha med YPAO?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.038
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nei, den sto i stueanlegget, og den var vel også for gammel til YPAO. SET ville uansett aldri brukt automatikken.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.452
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg er svært fornøyd med dac`n i min mini dsp shd. Har byttet tilbake til electrcompaniet ecd 2 nå, men det er fordi jeg måtte ha flere analoge innganger enn denne kan tilby og bruker derfor kun shd til delefilter og delay nå.
Kjenner ikke til nad sin, men det er jo bare å prøve hvem du liker

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
16
Ja jeg har ikke sammenlignet det så blir bare synsing, dog baserer de seg på totalt forskjellig oppbygging.

M51 er designet av Bjørn Erik Edvardsen/Bruno Putzeys og omkonverterer til PWM som samme måte som sistnevnte har tatt den helt ut i Mola Mola Tambaqui. M51 er en balansert konstruksjon og kostet nesten 5 ganger så mye som MiniDSP HD gjør. Sistnevnte må også fordele kostnader andre funksjoner den har i form av DSP/romkorreksjon. Så det blir i mine øyne umulig å sette likhetstegn mellom de to produktene. Faktisk lydmessig i mitt anlegg blir naturligvis umulig å si noe om før man har testet.
Jeg ville solgt M51 og satset på MiniDSP Flex i stedenfor. Jeg ville også brukt Flex som både pre og delefilter, altså ikke brukt høyttalerene lavere enn 80-100hz. En slik konfigurasjon mener jeg er "best practice"

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Er det ikke dette de AntiMode boksene er laget for?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.247
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Bare så det er sagt høyt så gir ikke Antimode mulighet til å høypasse frontene, som faktisk ikke er så dumt.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
For å oppsummere ift mitt spørsmål om det har noe for seg med MiniDSP/Dspeaker bare via pre-out til sub for EQ/DSP tilpasning og deling: Siden alle anbefaler high pass av fronter så betyr vel det indirekte at det er lite å hente med mindre man faktisk tar det steget med mer drastisk inngrep i oppsettet.

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.247
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Bare for å stikke en finger i jorda her så bruker du suben mellom 42 og 60 Hz, det er en halv oktav. Det er dette området en Antimode kan hjelpe deg å rydde opp i, mens en MiniDSP kan gjøre ganske mye mer. Hvis du gjør som @na_X foreslår så blir det nok ganske stor forskjell.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.247
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Men når jeg titter på MiniDSP sine sider så må vel en 2x4HD kunne gjøre det du vil?

Den har analog inn, så hvis DACen har volumkontroll kan du plugge sånn:
DACMiniDSPMarantz
Subber

Da kan du styre volumet med DACen. Og så kan du prøve å la DACen eller MiniDSPen DACe. Eller er det noe jeg ikke har tenkt på her?

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.467
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Det som du kan gjøre før du invisterer i DSP i det hele tatt er å kjøpe en enkel målemic og begynne måle.
Du MÅ ikke kjøre høypass på til hovehøyttalerne.
Subben kan du leke med plassering, forandre delefrekvens, og du kan sikkert dreie fase.
Måle så du får en best mulig implementering.

Når du får kontroll på dette så vil du kunne identifisere om det er behov for å kjøpe en DSP. Da vil du få større fleksibilitet med steilhet på deling, delay og EQ.

Leser du litt Dirac og miniDSP sine sider så står det litt om måling og sub implementering.

Jeg kjører selv nå sub implementert uten høypass av hovedhøyttalere, men sub er plassert i andre enden av rommet for å jevne litt ut på frekvensrespons rundt lytteposisjon. Delingen på subben har jeg plassert midt i en suckout så med riktig steilhet så jevner den ut en del der i tillegg til pynter på litt andre ting på frekvensresponsen også. Her så passet det med kjøre delay tilsvarende avstand fra fronthøyttalere til sub.

Lykke til :)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.483
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg vil anbefale å ta ut M51 og selge den. Så setter du inn en MiniDSP Flex med Dirac som preamp.

Da kjører du fixed digitalt signal rett inn i dsp, istedenfor å først konvertere til analog, så justere volum analogt, konverterer til digitalt, kjører dsp-funksjoner og så konverterer til abalog igjen.

Flexen sørger for deling mellom sub og fronter, romkorreksjon og volumkontroll. Signalet mater du inn på main in på Maranzen, og til subene. Subene settes med fase 0 og delefrekvens på max (Siden delingen gjøres i Flex).

Johan-Kr

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for flere gode innspill ovenfor her (y)
Jeg får la tanken modne og forhåpentligvis vil nevrosene visne etter hvert.

Så lenge jeg har anlegget i loftstua har jeg bare digitale kilder, mens den dagen det blir plassert i stua kunne jeg tenkt meg å bruke platespilleren som står der. Si da at jeg har en MiniDSP Flex. Det er vel ingen måte å koble analog linjeinngang på denne? Da må vel platespiller tilkobles RIAA i forsterker direkte og forsterker brukes i normal modus uten at jeg får med meg sub ved avspilling?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det er ikke riaa i flex nei. Min flex har en rca-inn så der kobler jeg til fra riaa.
Beklager så litt kjapp og var innom den balanserte versjonen.
Ser her at man kan koble til både analog linje i tillegg, så da funker det jo (y)

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
693
Sted
Brøttum
Jeg ville fulgt en liste ift prioriteringer som så omtrent slik ut:
1) Minidsp umik-1/2 og rew, sett seg inn i hvordan man bruker dette som verktøy.
2) Mål og plasser i forhold til hva som måler best (få bort de største dippene/peakene), flytt evt lytteposisjon for å komme seg ut av noe.
3) Ordne førsterefleksjonspunkt på vegg/vegger, evt plasser høyttalere slik at man slipper førsterefleksjonen før lyden treffer ørene (må jo da sitte tett ved).
4) Splitt opp så mange komponenter som mulig, forforsterker og effektforsterker er et must og en mellomløsning dsp (man får ikke fikset alt med plassering).
5) Finn passelige delingspunkt for sub/fronter ift hvor du får flatest/finest frekvensgang.
6) Finn din kurve/lyd, å starte med flat-ish kurve er jo kanskje greit som et utgangspunkt, men personlig anbefaling er å guffe på en del i bunn for å få frem nok bass på diverse opptak. Man blir lei bass hvis det er alt for mye av den, så små kutt i db i bunn til det ikke er igjen noe "grums" er en god strategi.
7) Ikke hør på alle andre, mye svada der ute og mange vil bare at noe skal måle pent og bryr seg ikke noe om hvordan det faktisk låter, det er den som har det som skal høre på det.
8) Evt lag flere presets, men min personlige anbefaling er å jobbe seg frem til en preset som "fungerer til alt". Har man folk på besøk så må man bare finne seg i at de ikke liker den lyden som blir presentert, men i mine ører låter veldig mange korrigerte anlegg nokså likt.

Hva man velger å gjøre blir opp til hver enkelt, de som har funnet ut av "lista" over har nok mest sannsynlig kommet i mål alt.

Personlig skjønner jeg meg ikke på minidsp produkter, men jeg er nysgjerrig på shd pre ved evt bytte av forforsterker en gang i tiden.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.611
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg ville fulgt en liste ift prioriteringer som så omtrent slik ut:
1) Minidsp umik-1/2 og rew, sett seg inn i hvordan man bruker dette som verktøy.
2) Mål og plasser i forhold til hva som måler best (få bort de største dippene/peakene), flytt evt lytteposisjon for å komme seg ut av noe.
3) Ordne førsterefleksjonspunkt på vegg/vegger, evt plasser høyttalere slik at man slipper førsterefleksjonen før lyden treffer ørene (må jo da sitte tett ved).
4) Splitt opp så mange komponenter som mulig, forforsterker og effektforsterker er et must og en mellomløsning dsp (man får ikke fikset alt med plassering).
5) Finn passelige delingspunkt for sub/fronter ift hvor du får flatest/finest frekvensgang.
6) Finn din kurve/lyd, å starte med flat-ish kurve er jo kanskje greit som et utgangspunkt, men personlig anbefaling er å guffe på en del i bunn for å få frem nok bass på diverse opptak. Man blir lei bass hvis det er alt for mye av den, så små kutt i db i bunn til det ikke er igjen noe "grums" er en god strategi.
7) Ikke hør på alle andre, mye svada der ute og mange vil bare at noe skal måle pent og bryr seg ikke noe om hvordan det faktisk låter, det er den som har det som skal høre på det.
8) Evt lag flere presets, men min personlige anbefaling er å jobbe seg frem til en preset som "fungerer til alt". Har man folk på besøk så må man bare finne seg i at de ikke liker den lyden som blir presentert, men i mine ører låter veldig mange korrigerte anlegg nokså likt.

Hva man velger å gjøre blir opp til hver enkelt, de som har funnet ut av "lista" over har nok mest sannsynlig kommet i mål alt.

Personlig skjønner jeg meg ikke på minidsp produkter, men jeg er nysgjerrig på shd pre ved evt bytte av forforsterker en gang i tiden.
Takk for utfyllende og informativt innlegg! (y)

Kan nok hende at din prioriteringsliste ikke er så dum. Er i utgangspunktet fornøyd med lyden, men mulig den også kan bli enda bedre med plassering og justering av sub uten å gjøre større endringer. Dine pkt 1 og 2 kan i alle fall være et sted å starte bare for å se hvilke utfordringer man står ovenfor før man velger "rette medisin".

Topp Bunn