Minirapport: trafoer på digital ut/inn

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Fikk endelig realisert et miniprosjekt som har ligget i bakhodet et par år, nemlig å bruke digitaltrafo på s/p-dif inn/ut.

Jeg monterte først en PE65612 i cd-spilleren med en 100nF filmkondis (mot DC) og prøvekjørte. Alt vel. Deretter ble inngangen på Monica-dac-en (som fortsatt er tjuvkoplet i hylle to i racket) utstyrt med tilsvarende trafo, samt at RCA -kontakten ble byttet til BNC.

Iflg. diyaudio-gjengen skal man ikke bare gjøre slikt, man må til med zobel-nettverk mot lekkinduktans i trafoen og gud veit hva, men da disse stadig mer detaljerte undersøkelsene førte til at miniprosjektet gikk i stampe i forrige runde, ga jeg bare faen, og kjørte på med deler fra ELFA.

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Meget inntresant, men kan du ikke fortele hvordan

det låter etter bytte.

Kunne tenke meg å bytte til større trafo og større

elektrolyter i en inntrigert forsterker, men det er vel

like vannskelig.

God jul.

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Ja, herregud!
Nå blir jeg å sitte hele julaften og lure på hva som skjedde med lyden din! :-/

Eller ikke..?

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Hei Gbatokai,
siden du er på kjøret med trafoer, kunne du like godt forsøke TVC'ene dine på DAC-chipe'ens utganger med en parallell-motstand på sekundær. Har kommet til gamlelandet og kastet meg over DAC'en min og selv om den sikkert har et OK nok transistor buffer-trinn så er lyden med TVC'ene direkte på L- L+, R- R+ bra ja. Meget direkte lyd. Har da kjørt monoblokkene direkte fra TVC ut og det ble muligens enda bedre. Filler'n, og jeg som har kjøpt ny rør-pre for noen måneder siden. Digger nuh Cream i Royal Albert Hall :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Fikk endelig realisert et miniprosjekt som har ligget i bakhodet et  par år, nemlig å bruke digitaltrafo på s/p-dif inn/ut.

Jeg monterte først en PE65612 i cd-spilleren med en 100nF filmkondis (mot DC) og prøvekjørte. Alt vel. Deretter ble inngangen på Monica-dac-en (som fortsatt er tjuvkoplet i hylle to i racket) utstyrt med tilsvarende trafo, samt at RCA -kontakten ble byttet til BNC.

Iflg. diyaudio-gjengen skal man ikke bare gjøre slikt, man må til med zobel-nettverk mot lekkinduktans i trafoen og gud veit hva, men da disse stadig mer detaljerte undersøkelsene førte til at miniprosjektet gikk i stampe i forrige runde, ga jeg bare faen, og kjørte på med deler fra ELFA.
Det er aldri morsom å høre at folk har havnet på skråplanet - spesiellt når vedkommende er så langt nede at han velger å fortelle det selv...
:D

Vidar

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Haha, Vidar ;)

Holger; det låter klarere og med bedre romfølelse, men jeg synes også det ble litt skarpere. Kompromisser!

Geir - hvorfor den sekundærmotstanden?

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Takker for den det er ikke så lett å treffe på første

forsøk hver gang gi ikke opp.

Lykke til.

GeirTj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2003
Antall liker
25
Torget vurderinger
6
Haha, Vidar ;)

Holger; det låter klarere og med bedre romfølelse, men jeg synes også det ble litt skarpere. Kompromisser!

Geir - hvorfor den sekundærmotstanden?
Sekundærmotstand; Dersom du har en DAC -chip som gir current ut så er det nødvendig med en I/V konvertering. Det kan blandt annet gjøres ved å sette en motstand i parallell over DAC'ens utgang (Ohms lov), rundt 100 Ohm? Men dersom du heller setter den over sekundær på TVC'en så "leser" DAC en en lavere motstand avhengig av forholdet primær : sekundær. (Det finnes noe litteratur på nettet som vel foklarer dette bedre enn meg). Min DAC er en CS4397 som gir ut spenning vha interne op-amps slik at jeg slapp å bruke noe motstand, men det er ganske uvanlig med V ut for de fleste DAC'er.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg anbefaler å følge forslagene fra "diyaudio-gjengen", i allefall noen...
Det har for meg gitt god uttelling, og mindre kabel-følsomhet som resultat.

Arne K

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ja, slik det er nå vurderer jeg å fjerne dem igjen. Kunne du beskrevet hva du har gjort, Arne - med valg av trafo, verdier i zobel-nettverk etc. for "oss" (les meg) idioter? ;D

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
;)

Løsningen på alt sammen er veldig grei - man kjører inn en Tentlabs XO3 klokke + psu, som har alt det lure fiks ferdig, med trafo, superclean S/P-DIF utgang og alt. Det eneste kjedelige er at det kommer på rundt to lapper for X03 + psu.

Er man på jakt etter det ultimate s/p-dif-drivverk, dvs. uten separat overføring av klokke, tror jeg et ok utgangspunkt (CDM Pro, 1210, Pioneer Stable Platter etc.) oppgradert med Tentlabs klokke og digitalutgang vil komme ganske så nær perfeksjon.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Finn heller et av de bedre Teac drivverkene, eller en av de store, gamle Sony spillerne og bruk som drivverk. Mye bedre enn oppned-Pioneer og noe av dagens Philips baserte lasere...

Arne K

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
finnes det noen sånne som også spiller dvd?

Topp Bunn