Misbruk av "Bransjenyheter"

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Synes det har blitt en uting at bransje-delen av forumet - og som har betegnelsen "Bransjenyheter" - i stadig større grad blir (mis)brukt til all mulig slags reklame og info fra butikkene, nå til og med om åpningstider osv, "i dag holder vi åpent", "i dag har vi stengt..." osv. Har de ikke hjemmesider for slikt?? Og trenger vi info fra butikkene om endringer i lagerstatus?? ("nå på lager" - tråder...)

Dette har gjort at den delen av forumet mister sin verdi, og forumet totalt sett for min del. Her synes jeg forumet/moderatorer bør rydde kraftig opp. Seriøse aktører som følger spillelinjene havner fort litt i skyggen. Personlig handler jeg heller hos slike som virker seriøse enn de som til stadighet spyr ut all slags info.

Hvordan skal denne delen av forumet være mener vi? og HFS?

Jeg personlig synes primært at Bransjenyhets-delen skal forbeholdes til produktnyheter, når butikkene har fått nye produkter i hus eller andre endringer som f.eks. ombygging av lokalene som f.eks. innvielse av nytt demorom, nyåpning av butikk, besøk av importør, messer osv, men ikke når de har flyttet på et rack, montert opp en ny strømkabel i racket (!), fått inn et produkt på lager (å du store!) eller annen generell svada som åpenbart er kun for synlighetens skyld.
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Personlig enig i deler av dette, men det er i stort bare en aktør som gjøre slikt konsekvent. At en og annet skriver at de må stenge grunnet et forhold synes jeg er ok.
At trådene "bumpes" til stadighet med at en komponent er på lager, eller link til en video osv. er en uting og noen ganger har vi tatt affære. Denne praksis er ikke godt nok regulert i bransjeregelverket.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Dere er helt på jordet!

Dette er Hifi Sentralen. Tåler vi ikke at bransjeaktører eksponerer seg? Vi vil at de driver butikk. Vi vil også ha store rabatter. God service. De siste nyhetene, og de kan faget sitt.

Men de må gjøre det skjult..? Tviler på at de som driver fysisk butikk tjener så mye på hobbyen vår heller.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er vell ikke stort å henge seg opp i, er det?
Norsk Audio meldte ifra att de hadde stengt pga messe, er det så galt da?
Slipper jo folk å kjøre bomtur til Oslo, som er et rent helvete ang parkering.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Butikkene må da få lov til å informere om at etterlengtede spennende produkter endelig har kommet på lager. Men at man har åpent på en lørdag burde være unødvendig å informere om. Alle butikker har åpent på lørdager. Men er det en spesiell happening så kjør på:D Det kan være langåpent med f.eks. spesielle gjester, enkel servering, rett og slett et hyggelig treff for både gamle og nye kunder. Skal butikkene overleve så må de få folk inn i lokalene.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.869
Antall liker
5.689
Torget vurderinger
1
Jeg er litt forbauset over at dette ikke har blitt tatt opp tidligere, og jeg er litt enig med trådstarter.

Jeg har ikke sett noen umiddelbar løsning med dagens side, men nye HFS4 er i siste beta-fase, og det vil bli endringer som gjør at forsiden vil inneholde mer enn bare "bransjenyheter", og det vil gjøre forsiden mer innholdsrik.

Dette blir litt enklere å diskutere når de nye sidene blir lansert, og da tror jeg de fleste vil se at forsiden vil bestå av litt mer enn bare "bransjereklame".

Jeg skal skrive en statusrapport for HFS4, men jeg kan røpe at de nye sidene vil være på lufta før 1. mai så vi er ikke langt unna.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Synes det har blitt en uting at bransje-delen av forumet - og som har betegnelsen "Bransjenyheter" - i stadig større grad blir (mis)brukt til all mulig slags reklame og info fra butikkene, nå til og med om åpningstider osv, "i dag holder vi åpent", "i dag har vi stengt..." osv. Har de ikke hjemmesider for slikt?? Og trenger vi info fra butikkene om endringer i lagerstatus?? ("nå på lager" - tråder...)

Dette har gjort at den delen av forumet mister sin verdi, og forumet totalt sett for min del. Her synes jeg forumet/moderatorer bør rydde kraftig opp. Seriøse aktører som følger spillelinjene havner fort litt i skyggen. Personlig handler jeg heller hos slike som virker seriøse enn de som til stadighet spyr ut all slags info.

Hvordan skal denne delen av forumet være mener vi? og HFS?

Jeg personlig synes primært at Bransjenyhets-delen skal forbeholdes til produktnyheter, når butikkene har fått nye produkter i hus eller andre endringer som f.eks. ombygging av lokalene som f.eks. innvielse av nytt demorom, nyåpning av butikk, besøk av importør, messer osv, men ikke når de har flyttet på et rack, montert opp en ny strømkabel i racket (!), fått inn et produkt på lager (å du store!) eller annen generell svada som åpenbart er kun for synlighetens skyld.


" hei! vi har åpent 24/7/365 de neste 25 årene"
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
" hei! vi har åpent 24/7/365 de neste 25 årene"
* med mindre noe uforutsett skulle skje. Hvis det uforutsette skulle inntreffe, eller ikke, eller det forutsette, uansett egentlig, holder vi dere løpende oppdatert med nyhetserklæringer her på Sentralen. Med millimeterpresisjon!
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Jeg er litt forbauset over at dette ikke har blitt tatt opp tidligere, og jeg er litt enig med trådstarter.

Jeg har ikke sett noen umiddelbar løsning med dagens side, men nye HFS4 er i siste beta-fase, og det vil bli endringer som gjør at forsiden vil inneholde mer enn bare "bransjenyheter", og det vil gjøre forsiden mer innholdsrik.

Dette blir litt enklere å diskutere når de nye sidene blir lansert, og da tror jeg de fleste vil se at forsiden vil bestå av litt mer enn bare "bransjereklame".

Jeg skal skrive en statusrapport for HFS4, men jeg kan røpe at de nye sidene vil være på lufta før 1. mai så vi er ikke langt unna.
Store Høvding - du bør da ikke være sååå forbauset - foreslo jo for en tid tilbake for deg at du deler opp bransjenyheter i to spalter. Da noen kaller dette allerede for "Mala-posten" uten at noen bør rødme for det. Jeg foreslår den ene (og største spalten) Bransjenyheter og den andre mer en Lokalt Aktuelt eller noe sånt. På den annen side; er 101 % trygg på din videreutvikling av dette nettsted. Takk for tråden, forresten, Armand68 :)
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Synes det har blitt en uting at bransje-delen av forumet - og som har betegnelsen "Bransjenyheter" - i stadig større grad blir (mis)brukt til all mulig slags reklame og info fra butikkene, nå til og med om åpningstider osv, "i dag holder vi åpent", "i dag har vi stengt..." osv. Har de ikke hjemmesider for slikt?? Og trenger vi info fra butikkene om endringer i lagerstatus?? ("nå på lager" - tråder...)

Dette har gjort at den delen av forumet mister sin verdi, og forumet totalt sett for min del. Her synes jeg forumet/moderatorer bør rydde kraftig opp. Seriøse aktører som følger spillelinjene havner fort litt i skyggen. Personlig handler jeg heller hos slike som virker seriøse enn de som til stadighet spyr ut all slags info.

Hvordan skal denne delen av forumet være mener vi? og HFS?

Jeg personlig synes primært at Bransjenyhets-delen skal forbeholdes til produktnyheter, når butikkene har fått nye produkter i hus eller andre endringer som f.eks. ombygging av lokalene som f.eks. innvielse av nytt demorom, nyåpning av butikk, besøk av importør, messer osv, men ikke når de har flyttet på et rack, montert opp en ny strømkabel i racket (!), fått inn et produkt på lager (å du store!) eller annen generell svada som åpenbart er kun for synlighetens skyld.


" hei! vi har åpent 24/7/365 de neste 25 årene"
Jeg antar at det er nettbutikken din du prater om da eller ;D
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.624
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Personlig enig i deler av dette, men det er i stort bare en aktør som gjøre slikt konsekvent. At en og annet skriver at de må stenge grunnet et forhold synes jeg er ok.
At trådene "bumpes" til stadighet med at en komponent er på lager, eller link til en video osv. er en uting og noen ganger har vi tatt affære. Denne praksis er ikke godt nok regulert i bransjeregelverket.
Det er jo betalte annonsetråder vi snakker om her. Det må da for pokker være lov å holde liv i betalt markedsføring. Du foretrekker kanskje heller de som legger ut nye og nye identiske annonser på forsiden i stedet for å bumpe en og samme annonse du da? Det finnes nemlig aktører som gjør det. Og så klager du på de som bumper den samme annonsen???
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Siste 365 dager har det vært i underkant av 700 bransjenyheter. Er det ikke ganske fint med et par daglige og positive nyhetsoppslag på forsiden, da?
Alternativt: Hvor få nyhetssaker er ønskelig/passe for å holde oppe leserinteressen for en annonsørbetalt nyhetsstrøm på forsiden?
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Siste 365 dager har det vært i underkant av 700 bransjenyheter. Er det ikke ganske fint med et par daglige og positive nyhetsoppslag på forsiden, da?
Ikke enig, de virkelige interessante nyhetene drukner i mengden av uinteressante innlegg. Ikke alle er her inne hver dag...
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.393
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Siste 365 dager har det vært i underkant av 700 bransjenyheter. Er det ikke ganske fint med et par daglige og positive nyhetsoppslag på forsiden, da?
Ikke enig, de virkelige interessante nyhetene drukner i mengden av uinteressante innlegg. Ikke alle er her inne hver dag...
Uinteressante for deg intressante for andre ;)

O
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Kan vel ikke akkurat si at dette fremstår som det største problemet her i verden.... :confused:

...men for all del, andre kan føle det annerledes...
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For min del liker jeg å se hva som rører seg til daglig i bransjen. Man kan vel ikke seriøst mene at denne delen av sentralen kun skal oppdateres et par ganger i måneden fordi man ikke gidder å klikke innom hfs oftere eller tar seg bryet med å skifte side for å se bakover en uke eller to i tid?

Skift heller navnet til "Bransjehjørnet" for å unngå definisjonskveruleringer.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Pirk pirk, move on and smile.
Det er vel ikke "pirk" når det svømmer over av innlegg som ikke er faktiske bransjenyheter. Ser ut til at det er mange flere som deler denne oppfatningen. Personlig kjenner jeg til flere som har gitt opp HFS for lenge siden hvor dette er noe av grunnen (dog andre grunner også), forumet oppleves som lite profft, bare å ture frem for enhver "kjeller-importør" om alt mulig...

Se f.eks. til sammenligning tidssonen som er et tilsvarende fora for klokkeinteresserte, mye "cleanere" der!

Enig med siste taler, noen irriterer seg over at de ikke har noe å irritere seg over.
Neida, er ikke irritert, bare ment som konstruktivt innspill for at HFS kan bli bedre og få et litt mer profesjonelt uttrykk. - og å få i gang en positiv dialog på hvordan det BØR være. Det at Høvdingen har tenkt på dette ifm ny HFS, slik han nevner lenger opp i tråden, tar jeg som et svært positivt tegn.

Skift heller navnet til "Bransjehjørnet" for å unngå definisjonskveruleringer.
Er ikke helt enig i dette. På sikt tror jeg det er uheldig for bransjen at de skal være så mye tilstede på et forbruker-forum og at de skyter seg selv i foten med å være så mye tilstede her, og nærmest konkurrere om spalteplass. Er med på å gi bransjen et negativt ry slik jeg ser det, i hvert fall slik forumet misbrukes av enkelte aktører. Sponsing av forumet i form av annonser er noe annet. Det må være velkomment.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Ser ut til at det er mange flere som deler denne oppfatningen. Personlig kjenner jeg til flere som har gitt opp HFS for lenge siden hvor dette er noe av grunnen (dog andre grunner også), forumet oppleves som lite profft, bare å ture frem for enhver "kjeller-importør" om alt mulig...

Neida, er ikke irritert, bare ment som konstruktivt innspill for at HFS kan bli bedre og få et litt mer profesjonelt uttrykk. - og å få i gang en positiv dialog på hvordan det BØR være. Det at Høvdingen har tenkt på dette ifm ny HFS, slik han nevner lenger opp i tråden, tar jeg som et svært positivt tegn.
At eieren av dette forum tar dette og alt annet på alvor, tror jeg det ikke er mange som tviler på. Ei heller er dette et "B-forum" av noe slag - uansett bransje - har snakket med folk som jobber med slikt og som ikke forstår de store "tallverdier for bruk" dette nettsted innehar.

Men, dette med kjeller-importører, det er ikke noe dette nettsted skal ha pepper for, for det er ikke ulovlig å drive en butikk på denne måten. Det de som ikke er kjeller-importører kanskje burde merke seg, er at disse små kjeller-importørene ofte gruser de store etablerte bedriftene på "kontakt/markedsføring/synlighet/aktivitet/mm."
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Ser ut til at det er mange flere som deler denne oppfatningen. Personlig kjenner jeg til flere som har gitt opp HFS for lenge siden hvor dette er noe av grunnen (dog andre grunner også), forumet oppleves som lite profft, bare å ture frem for enhver "kjeller-importør" om alt mulig...

Neida, er ikke irritert, bare ment som konstruktivt innspill for at HFS kan bli bedre og få et litt mer profesjonelt uttrykk. - og å få i gang en positiv dialog på hvordan det BØR være. Det at Høvdingen har tenkt på dette ifm ny HFS, slik han nevner lenger opp i tråden, tar jeg som et svært positivt tegn.
At eieren av dette forum tar dette og alt annet på alvor, tror jeg det ikke er mange som tviler på. Ei heller er dette et "B-forum" av noe slag - uansett bransje - har snakket med folk som jobber med slikt og som ikke forstår de store "tallverdier for bruk" dette nettsted innehar.

Men, dette med kjeller-importører, det er ikke noe dette nettsted skal ha pepper for, for det er ikke ulovlig å drive en butikk på denne måten. Det de som ikke er kjeller-importører kanskje burde merke seg, er at disse små kjeller-importørene ofte gruser de store etablerte bedriftene på "kontakt/markedsføring/synlighet/aktivitet/mm."
Hvorvidt de større aktørene bør holde de mindre "kjeller-importørenes" aktivitet som forbilledlig kan det nok være delte meninger om;) Men at mange av de mindre viser stor stå-på-vilje er ikke vanskelig å se. Det er i hvert fall åpenbart at en del av de durer på når det knapt gis begrensninger her inne... Så da blir spørmålet bare hvordan vi ØNSKER at de skal få holde på, og som altså var min hensikt med denne tråden - selv om jeg ser at trådtittelen jeg ga er nokså farget av min mening...;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er vel ikke "pirk" når det svømmer over av innlegg som ikke er faktiske bransjenyheter. Personlig kjenner jeg til flere som har gitt opp HFS for lenge siden hvor dette er noe av grunnen
Det svømmer vel ikke akkurat over med et snitt på 2 slike innlegg pr. dag, eller...?
I så måte "drukner" vel heller ikke de interessante (som er relativt) nyhetene heller.

Om man gir opp et forum av en slik (medvirkende) årsak er vel ikke interessen reelt tilstede.

Men, det er samtidig langt fra feil å komme med kommentarer og konstruktive innspill til forumets innhold og utvikling.
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Det er vel ikke "pirk" når det svømmer over av innlegg som ikke er faktiske bransjenyheter. Personlig kjenner jeg til flere som har gitt opp HFS for lenge siden hvor dette er noe av grunnen
Om man gir opp et forum av en slik (medvirkende) årsak er vel ikke interessen reelt tilstede.
Hva? Så man må altså være aktiv på HFS for å ha stor lidenskap for stereo? Det kriteriet kjente jeg ikke til. Hva med andre, utenlandske fora? Hva med å bli oppdatert i tidsskrifter?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Nå var det ikke Hi-Fi interessen jeg siktet til, men interessen for å delta i et forum.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.933
Antall liker
747
Nå er det vel generelt lett å finne noe å irritere seg over en ganske regnvåt mandag i februar. Men jeg har nå bladd meg igjennom de 10 siste sidene med bransjenyheter, og jeg klarer faktisk ikke å irritere meg over en eneste annonse. Mala er nok litt overrepresentert, men jeg klarer ikke å samle sammen nok irritasjon til å irritere meg over at de er ivrige i tjenesten. Men samtidig; jeg forstår at det kan være delte meninger om dette.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Nå er det vel generelt lett å finne noe å irritere seg over en ganske regnvåt mandag i februar. Men jeg har nå bladd meg igjennom de 10 siste sidene med bransjenyheter, og jeg klarer faktisk ikke å irritere meg over en eneste annonse. Mala er nok litt overrepresentert, men jeg klarer ikke å samle sammen nok irritasjon til å irritere meg over at de er ivrige i tjenesten. Men samtidig; jeg forstår at det kan være delte meninger om dette.
Her har faktisk sola trengt igjennom etter en heller regnvåt og forblåst helg. Men tross været greier heller ikke jeg å irritere meg over at bransjenyhetene som presenteres, knapt kan kalles "nyheter". Det er jo bare å skygge unna dersom man blir så provosert. Med mindre provokasjonen gir en slags indre glede som skal utbasuneres for alt folket.
 
2

2xJ

Gjest
HFS i et nøtteskal dette her.

Folk får finne seg et skikkelig problem istedenfor,...
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Personlig enig i deler av dette, men det er i stort bare en aktør som gjøre slikt konsekvent. At en og annet skriver at de må stenge grunnet et forhold synes jeg er ok.
At trådene "bumpes" til stadighet med at en komponent er på lager, eller link til en video osv. er en uting og noen ganger har vi tatt affære. Denne praksis er ikke godt nok regulert i bransjeregelverket.
Det er jo betalte annonsetråder vi snakker om her. Det må da for pokker være lov å holde liv i betalt markedsføring. Du foretrekker kanskje heller de som legger ut nye og nye identiske annonser på forsiden i stedet for å bumpe en og samme annonse du da? Det finnes nemlig aktører som gjør det. Og så klager du på de som bumper den samme annonsen???
bedre å bumpe og bygge videre på opprinnelige bransjenyheter enn å legge ut ny artikkel om samme produkt, trur Bambu har et problem med meg.:cool:
 
Sist redigert:

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
HFS har mye å lære av tidssonen synes jeg. Forbilledlig forum, også delen som går på publisering av bransjenyheter. Der er det kun redaksjonen - og som ikke representerer noen av bransjeaktørene - som publiserer nyheter.
Resultatet: proft og stilrent. Man slipper oppgulpet av alle som skal "ta" en bransjeaktør som legger ut nyheter om f.eks. noen nye fine kabler, slik det ofte har skjedd her inne.

Dessverre er HFS full av utallige eksempler på hvordan bransjeaktører får sine produkter harselert med av folk som aldri har prøvd produktene. Det har bidratt til det jeg vil kalle "forsøpling" av bransjenyhets-delen og er også med på å skremme bort enkelte bransjeaktører fra forumet, noe jeg har fått vite faktisk er tilfelle fra flere bransjeaktører.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Denne tråden er mer plagsom en bransjetråden:=)
Dette blir jo bare tåpelig egentlig, har man ikke mer å fylle sentralen med?
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Denne tråden er mer plagsom en bransjetråden:=)
Dette blir jo bare tåpelig egentlig, har man ikke mer å fylle sentralen med?
Er det tåpelig å komme med forslag til forbedringer av sentralen? Selv synes jeg det var en tåpelig kommentar, litt typisk for utviklingen av HFS dessverre... Selvfølgelig har man "mer å fylle sentralen med". Det diskuteres her hvordan en avgrenset del av sentralen skal fylles opp. Forstod du ikke det??
 

Armand68

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2016
Innlegg
294
Antall liker
165
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Jeg syntes at bransjen bør få mer plass!!!!! UTEN dem overlever ikke HFS eller vi...
Plass er greit, men ikke enig i formen slik det er i dag. Det er formen som diskuteres, ikke at de ikke skal få plass.

Om du selv ikke overlever uten HFS er det kanskje på tide med en reality-check???8)
 
Topp Bunn