"Mit højtalerprojekt" som det endte.
Tillykke! Det ser rigtig godt ud
Men, Sven, når nu støvet har lagt sig og du har fået ryddet så pænt op (og forhåbentlig haft mulighed for at vurdere set-up´et i hverdagen):
Hvordan lyder musikken nu
?
Hvordan det lyder? Det lyder godt!
Men det er nok for nemt at skrive...
Jeg har aldrig hørt noget, der har kunnet det samme. Det er selvfølgelig mit musikanlæg og min glæde over lyden, der begjstrer mig meget. Men det vil heller ikke være rigtigt over for Modifix/Jens, der har brugt mange timer med konstruktionen og bagefter bygning af kabinetter, at være for beskeden. Æren tilfalder jo Modifix.
Som jeg skrev til Nikko, er der blevet en meget bedre basgengivelse med de samme enheder og en klar bedre dynamik. mellemtonegengivelse er blevet meget bedre end jeg nogensinde har haft og diskantgengivelsen er helt i top.
Kabinettet hører jeg ikke grundet matrixen.
Jeg har aldrig haft så flot et dybdeperspektiv. På Stereohile Test CD2 er der en person, der først går ned for enden i en kirke, for derefter at gå tilbage og derefter sætter personen sig og spiller flygel. Der er et stort dybdeperspektiv.
Højtalerne står "I vejen" for musikken. Man hører tydelig, hvis optagelsen er i en kirke, stor sal eller andet. Højtalerne står der bare og musikken er bagved, imellem og sådan.
Er det et stykke kormusik, dukker en forskellige sangere op foran en.
Klaver og flygel står der med kraft og saft.
Jeg sidder om aftenen, og svært at slukke musikken, da det er så spændende at høre gammelkendt musik igen med nye detaljer. Opleve nye kvaliteter i musikken.
Jeg er bare så glad for de højtalere og den subwoofer. Samspillet imellem subwoofer og fronthøjtaler er ved måling det der opviser den mindst ujævne frekvensgang.
På grund af lyden var blevet så god, havde jeg længe haft lyst til at dæmpe første refleksionspunkt på loftet med akustik plader. Det betød så køb af nogle af dem og det betød et større arbejde med køb, samling og afprøvning forskellige steder i rummet og det kan der læses om i min tråd om akustik.
Jeg syntes at subwooferen falder utrolig flot ind i lydbilledet og det er en forbedring med en 18 tomme. Men jeg har da ved flere lejligheder koblet den fra og de fronter kan godt spille bas.
En person jeg har læst med interesse er bogen "Get Better Sound" by Jim Smith. En anbefalingsværdig bog. Han anbefaler brug af to subwoofere, fordi man skulle miste bas fordi nogle gange falder fasen i stereo optagelser sådan sammen, at der sker en udslukning. men min økonomi står ikke til en ekstra subwoofer desværre.