Mit surround højttaler projekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    To subwoofere skulle være temmelig bedre end en.
    Welti og Devantier har undersøkt dette [1] og kom fram til at to basskassar er betre enn ein. Dei fann òg at fire er betre enn to. Den øvste figuren syner nokre plasseringar foretrekkte i [1]. Dei underste figurane syner lydtrykksnivå for nokre plasseringar. Men du bør ikkje ta desse plasseringane alt for bokstavleg. I dei fleste rom er det møblar og andre ting som fører til ulikt mønster av ståande bølgjer. Så det beste er å prøva seg fram, sjølv om det kan vera vanskeleg å finna høveleg plass til store basskassar.

    Welti1.jpg
    Welti2.jpg


    Referanse
    [1] T. Welti and A. Devantier, “Low-frequency optimization using multiple subwoofers,” J. Audio Eng. Soc., vol. 54, pp. 347–264, May 2006.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Welti og Devantier har undersøkt dette [1] og kom fram til at to basskassar er betre enn ein. Dei fann òg at fire er betre enn to. Den øvste figuren syner nokre plasseringar foretrekkte i [1]. Dei underste figurane syner lydtrykksnivå for nokre plasseringar. Men du bør ikkje ta desse plasseringane alt for bokstavleg. I dei fleste rom er det møblar og andre ting som fører til ulikt mønster av ståande bølgjer. Så det beste er å prøva seg fram, sjølv om det kan vera vanskeleg å finna høveleg plass til store basskassar.

    Vis vedlegget 562054 Vis vedlegget 562055

    Referanse
    [1] T. Welti and A. Devantier, “Low-frequency optimization using multiple subwoofers,” J. Audio Eng. Soc., vol. 54, pp. 347–264, May 2006.
    Hender det at du skriver sånne søte lapper til kona di? Og om det skjer, har du da nummerert alle de eksterne referansene og listet dem opp nederst på lappen?

    EDIT: Er er det et slags gjennomsnitt av hele frekvensområdet de har benyttet i disse diagrammene? Det er jo egentlig ikke så veldig interessant i og med at det vi er ute etter er den modale oppførselen, og ikke summen av frekvensene.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min plan er tre subwoofere i alt. Centerhøjtaleren flankeret af en subwoofer på begge sider, der hvwr bærer to SMT Svanå Teknik V wings.
    Den store 18 tommer placeret midt på bagvæggen. Der skal så lige blændes en dør.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Synes disse Monacor-elementene har nokså puslete Xmax til sub-bruk. 5,4mm er lite til en 12" å være.

    Eller blir den modisisert på Duelund-vis med trådoppheng osv?

    Johan-Kr
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Synes disse Monacor-elementene har nokså puslete Xmax til sub-bruk. 5,4mm er lite til en 12" å være.

    Eller blir den modisisert på Duelund-vis med trådoppheng osv?

    Johan-Kr
    De får ikke tråd ophæng.
    Modifix der bygger for mig, er vild begejstret for disse Monacor, og det er derfor de bliver brugt. Jeg har hørt dem i Drossels højttalere, og de har en fremragende basgengivelse.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Er det utelukkende bare positivt med så mye avstivning? Det går jo ut over innvendig volum på kassene.
    Dali Epicon lager høyttalerene sine uten for mye krimskrams innvendig og påstår det er bra for lyden.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Er det utelukkende bare positivt med så mye avstivning? Det går jo ut over innvendig volum på kassene.
    Dali Icon lager høyttalerene sine uten for mye krimskrams innvendig og påstår det er bra for lyden.
    Ja det er det. Det er et interessant spørgsmål.
    Min egen teori er, at højttalerenhederne skal arbejde frit. Det er en luftstrøm der pulser frem og tilbage. Der skal ikke være en væg tæt på enheden. Jeg mener at nogle store kasser er godt. For lyden.
    Det er vigtigt med et stærkt kabinet, der ikke giver sig, men videregiver dynamikken og lyden. Et Matrix kabinet er et stærkt kabinet. Det er en idé fra Steen Duelund, som Modifix bruger.
    Måske Dali Icon er for lille et kabinet. Jeg kender ikke deres begrundelse. Men afstivningen skal gøres meget fornuftig, så luften kan passere rundt, og det kan den i et Matrix kabinet. Det gør det meget mere besværligt og tidskrævende at bygge, men bare det giver vellyd. (y)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg spurgte konstruktøren af min kommende subwoofer nr. 2 og Modifix sagde:

    Der er så mange flere veje rundt i kabinettet, end i et uden matrix eller kun med en mere enkel afstivning, at volumen af matrixopbygningen på det nærmeste annulleres.
    Samtidig vibreres en stor del af rystelserne i kabinettet til varme, ved omfattende brug af en blød lim (Danalim, Montage Ekstra, 292.) Energi kan jo ikke, som sådan, fjernes, kun omsættes til anden energi.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det utelukkende bare positivt med så mye avstivning? Det går jo ut over innvendig volum på kassene.
    Dali Icon lager høyttalerene sine uten for mye krimskrams innvendig og påstår det er bra for lyden.
    Enhederne opfatter kabinettet som større med matrixen.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det utelukkende bare positivt med så mye avstivning? Det går jo ut over innvendig volum på kassene.
    Dali Icon lager høyttalerene sine uten for mye krimskrams innvendig og påstår det er bra for lyden.
    Der er klart for det bliver billigere og de tjener flere penge på tom snak.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Enhederne opfatter kabinettet som større med matrixen.
    Har du noe dokumentasjon/målinger på dette? Tenker om dette er tilfellet så vil "volum" bli større og større dess "mer matrix" i kabinettet..
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ikke andet end det var Steen Duelund ord som jeg tager for gode varer. Matrixen i kombination med afstemt dæmpe materiale ændrer på fjederen som enhederne ser.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dempematerialet er en ting og det er målt og avgjort har betydning, gjerne opp til 15%. At avstiving skal gjøre at elementet ser mer volum har jeg ikke hørt før. Godt mulig det er slik men kunne tenke meg en god forklaring og "bevis/dokumentasjon" på dette.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er jeg desværre ikke istand til. De mange huller som enheden ser skulle påvirke den modsat rettede "fjeder". Går ud fra at Duelund havde sine årsager for "påstanden".
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ikke andet end det var Steen Duelund ord som jeg tager for gode varer. Matrixen i kombination med afstemt dæmpe materiale ændrer på fjederen som enhederne ser.
    Jeg spurgte Modifix om netop dette:

    Det betyder at kabinettet virker større?

    Ikke nødvendigvis .. hvis vi havde at gøre med større mængder glasuld/stenuld, kunststofstopning, kunne der være en smule bevægelse i dette materiale, der kan virke som et tilsvarende større kabinet. Det undgår man helst i dag ..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Specielt med fronthøjttalerne, er det ikke ønskeligt, at der kommer lyd ud af siderne på højttalerne. Matrixen dæmper en del.
    Selve konstruktionen afsluttes med et tykt lag filt, der dæmper evt. kabinetsvibrationer. Til sidst afsluttes det med et lag pyntestof. Jeg synes, at det er pæne højttalere med sorte fronter og mørkegrå sider.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg spurgte Modifix om netop dette:

    Det betyder at kabinettet virker større?

    Ikke nødvendigvis .. hvis vi havde at gøre med større mængder glasuld/stenuld, kunststofstopning, kunne der være en smule bevægelse i dette materiale, der kan virke som et tilsvarende større kabinet. Det undgår man helst i dag ..
    Så du mener Modifix hved mere end Duelund om emnet? Jeg sagde til Steen "Hvad med alt det matrix det gør jo kabinettet mindre". Fik svaret " Det behøver du ikke tænke på. Tværtimod virker det modsat". Det husker jeg stadig efter 20 år. Altså inclusive dæmpe materialet selvfølgelig.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Modifix skrev jo: At volumen af matrixopbygning, at den nærmest bliver annulleret. Mere masse i kabinetet med fordel af afstivning, virker som at matrixen ikke gør volumen mindre.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er en artikkel jeg fant.

    Fant ikke referanse til at element ser større volum ved bruk av matrix avstiving.
    Det er endel fordeler (mindre kassevibrasjoner) ved slik avstiving og noen ulemper (kompleks, fordyrende). For en riktig diyer kan man like gjerne gjøre det dersom man kan :)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg forholder mig til en mundtlig samtale jeg havde med ham.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han har sagt og skrevet mye bra. Endel som ikke har rot i virkeligheten også, mulig for å sette ting på spissen. Som ved alt annet: Lurt av og til å tenke selv og inneha en noe kritisk tankegang.
    Fremdeles interessert i en vitenskapelig forklaring for hvorfor ting er som de er, ikke kun en påstand. (Selv om påstander kan være riktige.....)
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Pladen til subbens højttalere bøsninger før bearbejdet.

    Vis vedlegget 664201
    De er da i allehøjeste grad bearbejdet! Du ved vist ikke hvor længe det tager at rette den fas op, med sav, sletfil, korn 400 og slibesvamp??
    Bare for at ødelægge den store flade med gravering, på min tunge Kuhlmann-pantograffræser .. ;o)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn