Mitt bel prosjekt

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Da har jeg også startet å bygge ett par bel 2.5 mkI

Litt bilder:
Her freses hullene ut med en n compas sirkel jig. takker for tipset om den, den er genial.

ferdige fronter

diksanthus og avstivere limes fast

med sider på

en med og en uten topp plate

Jeg kommer til å dempe med eggekartong forma skum og pressa rockwool plater. Synes det virker litt bedre enn filleryer. eller er det noen som har noen andre tips?

finish har jeg ikke helt bestemt meg for. lurer på om jeg kommer til å rulle den med svamprulle for å få en glatt og blank finish.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
nei, skal bruke de bare bak diskanten, så kler jeg bakvegg og sidevegg med rockwool plater. Skal forresten diskanthuset dempes med noe? ull feks?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hvor kjøpte du den sirkel jiggen? og hva var prisen?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
nei, skal bruke de bare bak diskanten, så kler jeg bakvegg og sidevegg med rockwool plater.  Skal forresten diskanthuset dempes med noe? ull feks?
Nei, det trengs ikke.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Hvor kjøpte du den sirkel jiggen? og hva var prisen?
jeg kjøpte den hos http://stegforsteg.org/ Den kosta vel 598,- også fikk jeg sendt den til meg med ekspress over natt, glimrende service. den passer alle freser opptil 90mm avstand mellom stengene, min cotech er feks 80mm.

Fikk ett tips av Flageborg å bruke bildempematter fra biltema, det blir omtrent det samme som ble brukt i tangband pipa som ligger i en eller annen tråd her. Tror kanskje det kan funke like bra.

L

Ludo

Gjest
Dette ser spennende ut ! Hva slags finish har du tenkt deg på dem ?

Jeg er midt i innspillingen og det er slettes ikke dårlige høyttalere. Men jeg ønsker meg mer åpen lyd, så jeg kommer nok til å oppgradere delefilteret etterhvert samt se etter en mulighet til å sette på den ekstra diskanten det er snakk om...

Er det forresten noen som har oversikt over delefilteret til MK-II ?

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
finish har jeg ikke bestemt meg for enda, er så mye jeg har lyst til. har kompressor og sprøyte liggende, men ikke noe sted å sprøyte, så hvis jeg skal ha lakk på får det bli med rulle og det ser jo ut som flere har fått det til bra her.

Det som skulle være en liten tur til Snickers for å hente elementer ble en halv dag med masse lytting og høyttaler prating. Tusen hjertelig takk til Snickers for en hyggelig prat. Var veldig gøy å få se Midgard fabrikken. Fikk også hørt Phrophet på nye Oberon 6.1 og det var virkelig en høyttaler med knall god lyd.

Flere bilder kommer senere i kveld/morgen, nå MÅ jeg ned å lodde delefilter.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Da er filteret satt sammen. har laget nøye beskrivelse av koblingen med bilder hvis det er interessant.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
nei, fikk bare tid til å lodde ett filter igår fordi jeg måtte til en kompis å høre på de nye Usher høyttalerne hans. Også var jeg litt nøye med måla når jeg freste ut to av sirklene, så de er akkurat 0,5mm for små i diameter, så da får jeg drive litt frihåndsfresing idag.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.655
Torget vurderinger
49
Jeg klør i fingrene vær gang noen går igang med ett Ht prosjekt . Dette ser kjempegøy ut ,gleder meg til flere bilder og text ;)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nei, fikk bare tid til å lodde ett filter igår fordi jeg måtte til en kompis å høre på de nye Usher høyttalerne hans. Også var jeg litt nøye med måla når jeg freste ut to av sirklene, så de er akkurat 0,5mm for små i diameter, så da får jeg drive litt frihåndsfresing idag.
Whoops...
Med så små forskjeller ville jeg heller pusset ned for hånd. Rull sandpapir rundt en bit av et kosteskaft eller lignende, og puss jevnt ned. Det er alt for lett å frese feil på frihånd.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
to late.. tok det med fresen jeg. gikk greit det ble bitte litt feil, men det kan jeg gjemme under fineren. Begge filterne er nå satt sammen og ledninger er trekt inni kassa. driver nå å fester filteret inni kassa. Skal legge ut masse bilder senere i kveld.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Her kommer en haug med bilder fra de siste dagene:

Her limes bassporten med terminal:

dempematter fra biltema på innsiden:

eggekartong skum bak diskanten:

delefilteret kobles til kablene til elementene:

limte delefilteret fast til frontplata med silikon for det var bare der det var plass:

Og slik ser de ut nå:

Avrundet foten med fres:

Må si jeg er imponert over lyden allerdede. De spiller utrolig bra, og høyttalerne er jo ikke ferdige engang. har bare sparkla litt og bunnen er limt på kun med silikon for å teste (tilfelle det var noe galt inni så er det så mye lettere å få frahverandre). Gleder med virkelig til de er spilt inn og til jeg får kjøpt ny forsterker. God fin bass med god punsh, kanskje en antydning lav i diskanten, men den tror jeg kommer seg med litt spilling. Skruene som fulgte med elementene var virkelig ræva (som du sa snickers), ene skruen brakk hue av og det var 1/8 fluefitte hår før skrutrekkern gikk gjennom elementet. De skruene jeg har brukt nå er alt for kortet så jeg får kjøpe noen andre neste år.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.308
Sted
Østfold
Jeg må si meg overrasket Andreas, jeg trodde simpelt hen ikke fluer hadde kjønnshår.

Skruene de har på Eltek er bra.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg lurer litt på om de dempemattene inni dem demper noe særlig, om de demper noe i det heletatt. Disse mattene er jo ganske harde, og bassen er veldig følsom på dette, og muligens resultere i at bassen ser et mye mindre volum. Dette må du jo bare prøve deg fram på, men jeg ville kanskje brukt 2,5cm glava eller steinull på veggene (Ikke trinnlydmatter, men isolasjon).
Ellers er det ALLTID morro med selvbygg, og spesiellt bildetråder!! Såov, kåmm åån vidd måår pitshørs!!

Vidar

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
ene skruen brakk hue av og det var 1/8 fluefitte hår før skrutrekkern gikk gjennom  elementet.
Hva målte du denne avstanden med, og ikke minst hvilken flueart du da brukte som referanse?

Var det:
Musca domestica (Stuefluen). (Fikk ikke tatt bilde av den liggende på ryggen så man får sett kjønnshårene...)

Dette er vel så off topic som det er mulig å komme, men fluelort la gå!

Vidar

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
harde? synes de er ganske myke jeg. er vel nesten samme mattene som ble brukt i den svære, svenske tangband pipa som ligger en link om her ett eller annet sted mattene er vel litt hardere enn eggekartong skummet og mykere enn feks pressa rockwool. overflaten er jo ganske seig da, for å si de sånn. den tåler litt, men er flexi. nå har jeg bare hørt mine egne da, så jeg vet ikke hvordan de "skal" låte.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
er bare ett utrykk jeg lærte av Ronni Le Tekerø når jeg var teknikker for ham engang og jeg synes det er ett bra uttrykk:)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
harde? synes de er ganske myke jeg. er vel nesten samme mattene som ble brukt i den svære, svenske tangband pipa som ligger en link om her ett eller annet sted mattene er vel litt hardere enn eggekartong skummet og mykere enn feks pressa rockwool. overflaten er jo ganske seig da, for å si de sånn. den tåler litt, men er flexi. nå har jeg bare hørt mine egne da, så jeg vet ikke hvordan de "skal" låte.
Det største problemet med disse mattene er egentlig folien. Denne forsegler skumgummien inni, og det kreves mye energi for at noe lydtrykk skal kunne absorberes innenfor folien. Jeg er nokså sikker på at du nå har ett par høyttalere med for lite kammer, og litt for boomy bass (Om ikke nå, så kommer det ganske sikkert etterhvert).

Håper du tar det som konstruktiv kritikk, og siden du ikke har festa bunnen med en blanding av Donalditt, Herditt og masse franske enveisskruer, er det jo mulig å komme til for å prøve annet dempemateriale :)

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Det er det absolutt. får la dem stå å spille en del timer i morra (vent nå litt, blir faktiskt idag..) så får vi se. Får pumpe litt ekstra jern når jeg skal inn i Forcen den 12. januar, så jeg orker å bære dem ned igjen..

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Nå har høyttalerne fått stått å spilt nesten hele dagen hver dag, så er godt på vei med innspilling. Kan ikke si at jeg synes lyden har endret set så mye, men det er jo bare positivt siden jeg synes det låter helt knall. Bassen har ikke blitt slapp og boomy med dempematterialet, ikke hva jeg kan høre i hvertfall. Har idag sett en Sin City og National Treasure og det som var litt morsomt med Sin City var å høre at BEL'ene fikk med seg den dyyype stemmen helt perfekt. Skuddene og de andre "pang" scene var ikke helt riktig, men jeg tror det rett og slett er pga at denonen ikke har nok power til å levere trøkket. for man kjenner at det er der, men ikke kraftig nok. Som oftest så har man jo også en sub til å ta seg av slikt, men jeg bruker ikke det nå.

Ett lite bilde av terminal/port. Her kommer det godt med mdf støv ut :) Kablene er Dali Silverline og pluggene er monster.

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Får vekke liv i tråden her inne igjen også siden jeg endelig har klart å begynne på finishen.

Lagde meg i går en rask lakkboks inne på vaskerommet for å lakke foten i:

Første lag med Presto slipegrunning:

Pusset så ned med 320 papir og la første lag med lakk:

1. lag med lakk pusst ned med 340 vannslipepapir:

2. lag med lakk:

2 lag med lakk dekket veldig bra så da kjørte jeg rett på med klarlakk:

Fortsettelse følger..

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
0
Da er jeg noen 100 erfaringer rikere og har fått bannet godt fra meg. dette var ikke lett, men det begynner å gå bra.

Første side ut er baksiden:

Første erfaring var at strykejernet jeg hadde tatt fram sverta fineren, men det går bort med litt pussing:

Lurte fælt på om dette kom til å gå bra og det ble ikke så værst. neste gang lager jeg uten fot...

2 sider klare. brukte fres med trim bit og sandpapir på kantene:

ganske fornøyd med skjøten (skal ta bedre bilde):

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.073
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Behøver vel ikke å lage uten fot neste gang, men kanskje montere den til slutt, ved å skru den fast unnenfra ::) ;D ;D

Topp Bunn