Mitt første innlegg

Eirik_L

Medlem
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
0
Jippi, eget vinylforum!!
Hei på dere, så supert å finne noen som kanske kan tipse en totalt nybegynner som meg.
I mange år har jeg vært hjemmekino fantast, men ofte har tankene gått tilbake til gyllene tider hvor vinyllyden varmet og knitret. Etter å ha ryddet loftet til mine foreldre kom jeg over den reneste kunstskatten, hele min families (inkludert min egen) gamle vinylsamling kom for en dag. Jeg satt på loftet i timesvis og bare bladde i denne samlingen. Nostalgien tok fullstendig overhånd.
Nå har jeg endelig tatt en beslutning og bestilt meg en vaskeekte platespiller. Jeg får platespilleren en gang i løpet av neste uke og jeg teller dager. Nå har det tydeligvis skjedd ett og annet med både kvalitet og prisnivå på platespillere siden tidlig på 70 tallet. Jeg husker jeg kjøpte stift til spilleren min dengang og måtte ut med hele 39,- nesten hele ukelønna gikk med. Tidene forandrer seg altså.
Nå trenger jeg råd fra dere, jeg har lest meg til endel og har innfunnet meg med kostnadene ved å tråkke inn i denne noe smale vinylverdenen. Altså, jeg har bestilt meg en Roksan Radius 5, denne leveres med Nima arm men ingen stift. Så derfor ber en ydmyk nybegynner dere om følgende råd. I hvilken prisklasse bør jeg lete etter stift? Jeg har også forstått det slik at MC stifter låter best. Jeg tar svært gjerne imot forslag på konkrete stifter og hvor jeg eventuellt får kjøpt disse. Jeg lurer også på det samme vedr. phono forsterker. Jeg ønsker at produktene skal stå i forhold til hverandre og selvfølgelig til resten av anlegget. Platespilleren har en pris i England på ca £1000, i en butikk på elverum selges denne platespilleren for Kr. 15000,-
Til info består mitt øvrige anlegg hovedsakelig av følgende:
For forsterker/Prosessor: Tag McLaren AV32R
CD/DVD spiller: Tag McLaren DVD32R
Effektforsterker: Tag McLaren 100x5
Hoved Høyttalere: JMLab Cobalt 826S

Håper på å få noen råd som kan hjelpe meg litt på vei.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jippi, eget vinylforum!!
Hei på dere, så supert å finne noen som kanske kan tipse en totalt nybegynner som meg.
..............Altså, jeg har bestilt meg en Roksan Radius 5, denne leveres med Nima arm men ingen stift. Så derfor ber en ydmyk nybegynner dere om følgende råd. I hvilken prisklasse bør jeg lete etter stift? Jeg har også forstått det slik at MC stifter låter best. Jeg tar svært gjerne imot forslag på konkrete stifter og hvor jeg eventuellt får kjøpt disse. Jeg lurer også på det samme vedr. phono forsterker. Jeg ønsker at produktene skal stå i forhold til hverandre og selvfølgelig til resten av anlegget. Platespilleren har en pris i England på ca £1000, i en butikk på elverum selges denne platespilleren for Kr. 15000,-

Heisann!
Hva med en av Roksans egne PU's?
Og jeg vet at Plinius her på Sentralen har en Roksan RIAA til salgs for drøytt 6 lapper (om den ikke allerede er solgt...........).
Da skulle du vel kunne få en godt matchet vinyl-rigg. :)

Mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.333
Sted
Holmestrand
...
Riaa........ så dyr som du bare har råd til  ;)
....  
Er det et linjært forhold mellom pris og kvalitet på RIAA-trinn? Dyrest er best uansett?

Ser vel ikke den helt store rådgiving i å si:"Kjøp så dyrt som mulig".

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.811
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Er det et linjært forhold mellom pris og kvalitet på RIAA-trinn? Dyrest er best uansett?

Ser vel ikke den helt store rådgiving i å si:"Kjøp så dyrt som mulig".

OK, takk for irettesettelsen  

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Glimrende anlegg; disse TagMcLaren-produktene er nydelige såvel designmessig/byggemessig som lydmessig!
Tag McLaren har jo en glimrende riaa, som også kan brukes med veldig lav-output MC'er. Denne må du nok kjøpe brukt i så fall, fordi Tag McLaren atter igjen er blitt til Audiolab..
http://www.audiolab.co.uk/index.php
De skal forresten relansere sin 8000PPA riaa, og jeg håper de snart bytter ut den stygge sølvfargen til den lekre originale sorte finishen.. så går det kanskje an å kjøpe.

Roksan Corus er kanskje litt enkel, og den glimrende Roksan Shiraz er vel for dyr...

Mange UK hifiblader snakker titt og ofte om denne Radius 5, der er litt av en favoritt hos endel. Kanskje lurt å merke seg hvilke pu'er de pleier å bruke; ellers er det alltid smart å ta kontakt med enten Roksan eller en av de store UK butikkene som fører Roksan, for tips om pu..

Mvh Vidar P

Eirik_L

Medlem
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
0
Takker så langt for informative svar. Har fått med meg at jeg tydeligvis må strekke meg litt vedr pc og riaa. Jeg får vel titte litt på bruktbørsen, det er endel godbiter der.
Hyggelig at du Vidar P liker Tag greiene, jeg er godt fornøyd selv. Før jeg hadde bestemt meg for hvilket anlegg jeg skulle ha fikk jeg følgende retningslinjer av min samboer....
"Jeg bryr meg ikke om hvor mye av dine egne penger du bruker på disse greiene, men jeg vil ikke ha store stygge sorte bokser inn i stua" Vel, da måtte jeg altså finne et anlegg bestående av små, grå og pene bokser, litt av en utfordring. Det nyttet ikke å komme her i gården å prate om kanalseparasjon, dynamikk og monoblokk oppbygging nei.
Jeg proklamerte forleden dag "Kjære, jeg har kjøpt en pen platespiller som passer kjempefint inn"
Puh...hva må vel ikke en stakkar tåle? Og det etter ukesvis med reasearch på nettet og i blader.
Det gikk kaldt nedover ryggen på meg da jeg forsto at jeg måtte ga en riaa forsterker. Jeg synes jeg hører meg selv si i butikken "Hei, jeg er på jakt etter en pen forsterker" eller"kommer denne i flere farger ? mint ville være bra"
Jeg har heldigvis sett riaa forsterkere som kan stues vekk, så håpet er der fremdeles.
Jeg tillater meg å oppdatere dere med hva jeg ender opp med, er det slik at det er pop å poste bilder? Spilleren kommer til uken, kanskje jeg deler det visuelle med dere?

Topp Bunn