Mitt midlertidige anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    omholt

    Gjest
    Her er noen bilder av mitt anlegg for tiden. Det varer ikke så lenge. Hva jeg skal oppgradere til er hemmelig. 8)

    Oversiktsbilde. Litt trangt, men det låter bra. Bassfeller i hjørnene og to absorbenter på sidene. Skulle jeg hatt anlegget en stund til, så kunne jeg tenke meg å dempe noe i taket og mer på gulvet. Det hadde vært spennende å prøve annen elektronikk også, men alt skal legges ut for salg etter hvert.

    Trekant bassfellene synes jeg er geniale. Smetter inn i hjørnene og man kan også stable de oppå hverandre hvis man har plass.

    Flott mellomtone på 703ene.

    Elektronikken består av Thule IA350B og Marantz SA11-S1. Usikker på hvor bra synergien er. Opplevde med min forrige CD spiller (Jungson) at mellomtonen var litt mer fremtredende, noe som jeg savner en smule.

    Thulen har mye krefter og god kontroll på høyttalerne. Lydsignatur som heller mot det varme.

    SA11-S1 har et utrolig flott design som egentlig ikke kommer frem på bildet. Tegner et stort lydbilde i høyde, dybde og bredde.
     

    Vedlegg

    O

    omholt

    Gjest
    Høyttalerne har jeg nylig flyttet. Hadde kombinert hjemmekino/hifi på den forrige plassen. Senteren er nå solgt, og har flyttet høyttalerne fordi de låter bedre på alle områder hvor de står nå. Spesielt var det bassfattig hvor de sto før.

    Slik så det ut før.
     

    Vedlegg

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    Spennende!

    Gleder meg til ditt neste trekk!

    mvh

    JackX
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.496
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Lekker maling på veggen? :eek:

    Ellers ser det jo bra ut.



    Utrolig at du, etter all den tiden du henger på AVforum, ikke har kjøpt hundehus fra SVS. ;)
     
    O

    omholt

    Gjest
    C._Alshus skrev:
    Lekker maling på veggen? :eek:

    Ellers ser det jo bra ut.



    Utrolig at du, etter all den tiden du henger på AVforum, ikke har kjøpt hundehus fra SVS. ;)
    Tapeten på veggen burde vært skiftet ja. ;D
    Jeg har brukt lite tid på avforum den senere tiden. Går mest i hifisentralen nå. Hadde jeg hatt et dedikert kinorom hadde jeg nok kjøpt en SVS. Men jeg har faktisk aldri savnet noe bass til film. Infinity Kappa har gitt meg det jeg trenger.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.496
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mer tid her..

    Så du foretrekker kvalitet framfor kvantietet. Det er kjekt. ;)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Det har blitt en liten nedgradering her. B&W 703 er solgt. Bruker nå B&W 601 S3 sammen med suben til musikk. Selv om lydbildet ikke er så stort og den flotte FST mellomtonen er borte, så koser jeg meg også med dette oppsettet. Må jobbe litt mer med integrering av subwooferen. Infinity suben har én parameters equalizer som kommer godt med.

    Hadde i utgangspunktet bestemt for å beholde B&W 601 S3 til nye gulvstående kjøpes, men nå har jeg kommet på andre tanker. Får jeg solgt B&Wene blir det ny mellomløsning. Litt spennende å prøve noe nytt. Dessuten går det nok en stund til jeg kjøper gulvstående.
     

    Vedlegg

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Virkelig en artig "lekestue" du har her, nesten litt misunnelig på de som har dedikert rom til hobbyen sin :-\
    Blir spennende og se fortsettelsen på dette her, fyr i vei når noe er på gang ;)
     
    O

    omholt

    Gjest
    Har nå solgt B&W DM601 S3 og kjøpt inn nye midlertidige fronter. Audio Note AX-2 låter utrolig bra til prisen. Tegner et stort lydbilde til tross for sin størrelse. Sammen med subwoofer låter dette veldig bra. Skal jobbe litt mer sub plassering og kalibrering de nærmeste dagene. Ikke helt fornøyd der. Suben spiller veldig bra plassert til veggen, men med absorbenten min stående bak er det ikke helt optimalt. Tipper det skyldes at absorbenten bare dekker halve delen av suben.

    I tillegg skal jeg sette rammer på akustikk platene som står på venstre side. Taket skal jeg også gjøre noe med. Her blir det enten absorbenter, diffusorer eller begge deler.
    Ikke umulig at jeg maler veggene snart også....

    Akustikk plater er viktig! Kommer med ramme etter hvert og muligens også noe stoff.

    Bakhøyttalerne er ikke så mye å skryte av, men fungerer ok.

    Små høyttalere kan låte bra!

    God elektronikk skal man heller ikke kimse av.

    Siste bilde av denne herligheten før den forsvinner. :'(
     

    Vedlegg

    O

    omholt

    Gjest
    Her har det skjedd litt siden sist. Marantzen og Thulen er solgt. Og endelig har jeg fått malt! Fornøyd med resultatet. Har kjøpt meg noen gardiner, men de må jeg klippe, sy og tilpasse (dvs. moderen ;D).


    Anlegget skal flyttes lengre mot venstre, men trenger å skjøte parabol kabel først. Regner med jeg skal noen plater av et slag i taket også.



    Elektronikken besår nå av en Pioneer DVD spiller som fungerer som drivverk, E-MU 0404 lydkort (knakende bra til prisen) og en Yamaha surresak.



    Akustikk plater med ramme på sidevegg. Har nylig kjøpt stoff på IKEA som jeg skal kle de med pluss at hele rammen skal males.



    Og sånn ser det ut bak sofa.
     

    Vedlegg

    B

    Back_Door

    Gjest
    Dette var absolutt en forbedring! ;)

    Når kommer oppgraderingen av selve anlegget..? 8)
     

    supersubb

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2007
    Innlegg
    73
    Antall liker
    0
    Hei!
    Virker gjennomtenkt dette oppsettet ja, låter bra også kan jeg tenke meg??
    ;D
     
    O

    omholt

    Gjest
    Oppgradering av selve anlegget kommer om noen måneder fremover regner jeg med. Ny signalkilde blir det første.

    Jeg synes det låter overraskende bra. Det mangler en del på oppløsning sammenlignet med vesentlig dyrere høyttalere, men vi snakker her tross alt om høyttalere til under 4k. Ikke helt fornøyd med integrering av bassen slik det står nå, men venter med kalibrering til anlegget er flyttet der det skal stå.
    Jeg har hørt flere high-end anlegg som totalt sett låter dårligere enn mitt. De akustiske tiltakene har betydd veldig mye.

    Et bilde til.
     

    Vedlegg

    O

    omholt

    Gjest
    Da har jeg prøvd med stoff på akkustikk platene. Klarer ikke helt å bestemme meg om jeg likte de eller ikke. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe en beige uten motiv, men synes det var greit med litt krusseduller på. Marimekko hadde jeg ikke råd til denne gangen.





    Kommer til å henge de på veggen etterhvert, men foreløpig står de på pappesker.
     

    Vedlegg

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.496
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har noen 60 cm Epos stativer som ville passet deg ypperlig.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.123
    Antall liker
    3.904
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    C._Alshus skrev:
    Jeg har noen 60 cm Epos stativer som ville passet deg ypperlig.
    Bortsett fra malingen, så tror jeg også det ville ha fått en meget positiv visuell oppgradering av rommet.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Det er ikke aktuelt å kjøpe stativer siden jeg skal snart kjøpe nye fronthøyttalere, gulvstående. Audio Note AX-2 ender da som bakhøyttalere, og jeg har stativer på 1m til det.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Legger ut noen nye bilder. Ikke så store forandringer her. Har hatt litt utprøving av ulike akustiske tiltak. Har funnet ut at det fungerer veldig bra å bruke diffusorer på innsiden av absorbenter på frontveggen. Har flyttet venstre høyttaler 30-40cm lenger til venstre og det ga mindre resonanse i mellomtone/bass og mer bass. Har ikke fått flyttet racket etter dette. Skal prøve flere plasseringer fremover og så er planen å feste to diffusorer i taket.

    Oversikts bilde slik det det ser ut nå. Audio Notene står fortsatt på bøker i påvente av nye gulvstående.


    På høyre side står det to DIY absorbenter som tar førsterefleksjonen til begge høyttalerne. I hjørne er det en GIK Tri-trap bass felle.


    På venstre side er det plassert kun en absorbent som tar nærmeste høyttaler. Trenger ikke en til andre høyttaler p.g.a. bokreol og vegg hindrer dette punktet til å treffe sweetspot. Det er også noen bassfeller i hjørnene som kan skimtes.


    Bak sofaen er det et hjørne og det er selvfølgelig ikke gunstig da det kan være et uheldig refleksjons område. Så her har jeg plassert en absorbent.


    Ved kristisk lytting setter jeg av og til opp en diffusorer i vinduet på bakveggen. Ingen stor forskjell da avstanden er ganske lang, men opplever litt bedre presisjon og ro i lydbildet.


    Det er morsomt med rimelig elektronikk. Spesielt når det låter bra. En Pioneer DVD spiller fungerer som drivverk, Creative E-MU 0404 som DAC (og pre også hvis jeg ikke tar feil) og så en Yamaha receiver som effekt. Har også en USB kabel til Creative lydkortet som er tilkoblet PCen. Har ikke gjort så mye A/B testing mellom PC og DVD drivverket, men av det jeg har hørt så vil jeg si det låter bedre fra PCen. Virker som lyden er noe renere.


    Oppgraderinger kommer.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om du er opptatt av absorbering, hvorfor ikke "oppgradere" skinnsofaen til en omfangsrik en i stoff. Eller sågar gå til det ekstravagante skritt å legge noen tyke og fine Ikea ulltepper på gulvet.

    Mvh Vidar P
     
    O

    omholt

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Om du er opptatt av absorbering, hvorfor ikke "oppgradere" skinnsofaen til en omfangsrik en i stoff. Eller sågar gå til det ekstravagante skritt å legge noen tyke og fine Ikea ulltepper på gulvet.

    Mvh Vidar P
    På gulvet har bevisst ikke lagt teppe i førsterefleksjonen, men plassert det sånn at det dekker føttene mine. Derimot så har jeg plassert noen puter i skumgummi og polyeter på gulvet. Disse demper både i mellomtonen og diskanten, noe ikke et teppe gjør.
    Sofaen burde jeg absolutt ha skiftet til en ny med stoff, men prioterer nye høyttalere og elektronikk først.
     
    O

    omholt

    Gjest
    Denne saken på side bordet kan kanskje avsløre noe av oppgraderingen som kommer.


    Bordet er forøvrig i glass. Og det har jeg selvfølgelig dekket med ullteppe Vidar. ;)
     

    Vedlegg

    L

    Lars.N

    Gjest
    Hei

    Har gjort det samme erfaring som deg,synes lyden er bedre kjørt fra disk til lydkort en med CD/DVD drev da i flac file.Bruker en billig sak fra Roland UA-25 primært til Cubase SX med div VSTi pluggins :)

    Mvh

    Laban
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn