Mitt singelspeed prosjekt - work in progress...

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Etter litt venting på ting & tang her og der...har jeg endt opp her. Dette burde kunne ha potensiale til å bli en sykkel ;D

 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Må gjøre oppmerksom på sterke scener...mangler fortsatt styrelager, styrestem, styre, holker, setepinne & sete...sikkert noe spacer ting her og der også...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Litt ned i detaljer her...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Har strippet kranken og går for en 36t ring på midtklingen av kranken. Her representert ved en 42t...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Må kanskje vurdere en bashguard for estetikken, buksebena & drevets skyld...i uprioritert rekkefølge dette...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
En oversikt over "slagmarken"
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Alle trenger en "hare"...så denne fagre damen foran på topprøret inspirerer til bare-ett-tråkk-til...
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Hvordan har du tenkt å feste caliperne? Synes det var lite å feste i både på gaffel og ramme.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
En stund igjen til tråkkbar, men konturene skimtes
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Andreas skrev:
Hvordan har du tenkt å feste caliperne? Synes det var lite å feste i både på gaffel og ramme.
- ivaretatt og funker bra internasjonalstandard fester på ramme og gaffel...testet...som her...pent og rent...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Kranklager er montert. Stivt og lett. Her skal det gå framover...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hjul ble anskaffet.

En slags value-for-money type hjul...

...bra til prisen som vi pleier å si ;D

Skiver er også montert...160mm foran og 140 mm bak

 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Siden det sikkert blir mest soft-core sykling er det satset på å få vekt på dekk & slange så lett som mulig. Å redusere hjulvekt er ofte en bra optimalisering.

 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Dette er en oppsummering av ss-prosjektet nevnt i den nærliggende sykkeltråden her, og så langt det er kommet pt. To be continued mao. om det er interesse for det ferdige resultatet.

Feel free to comment...good, bad or ugly comments 8)

Tar også tips seff...
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Dette er spennende. Blir det en slags skogshybrid? Hva er budsjettet og hva kommer det til å koste 8)

Hvorfor valgte du å bygge selv?
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Mute skrev:
Dette er spennende. Blir det en slags skogshybrid? Hva er budsjettet og hva kommer det til å koste 8)

Hvorfor valgte du å bygge selv?
En slags skogshybrid er kanskje riktig...

Bygger selv for moroa. Unik blir den. Har også kjøpt alt brukt med unntak av hjul & dekk for å holde kostnadene under kontroll. Skal gjøre en oppsummering til slutt :)

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
 

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
481
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
7.5kg er ganske rått. Selvgjort er velgjort også morro å bygge ja.

Hvilken utveksling velger du? Eller har du til å variere litt? Hvor liker du å sykle?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.979
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
330grams dekk? Du skal altså sykle oljegrus? De dekkene funker særdeles dårlig på sti med litt stien, da man flerrer opp dekket på notime.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
C. Alshus skrev:
330grams dekk? Du skal altså sykle oljegrus? De dekkene funker særdeles dårlig på sti med litt stien, da man flerrer opp dekket på notime.
En tanke var å se hvor jeg kunne spare vekt for minst mulig kr., og dekk og slange var et greit utgangspunkt for å spare noe og få litt kjappere akselerasjon - forhåpentligvis. På bekostning av holdbarhet og punkteringsmotstand. Du har har absolutt et poeng C. Alshus :)

Har noen Hutchinson Pyton på min andre sykkel. Veldig godt fornøyd med disse.

Blir nok asfalt & oljegrus inntil beina er i slaget... ;D
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
11.086
Antall liker
6.758
Sted
Holmestrand
janb skrev:
...

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
Det er også mange sykler hvor vekt er prioritert altfor høyt over sikkerhet og funksjonalitet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.420
Antall liker
1.146
Torget vurderinger
4
xerxes skrev:
janb skrev:
...

Håper å kunne veie den inn tråkkbar, med en vekt på rundt 7,5 kg innen uken etter pinse. Ikke mange sykler av denne typen som er der...mye "sykkelfedme" der ute ;D
Det er også mange sykler hvor vekt er prioritert altfor høyt over sikkerhet og funksjonalitet.
Hvilke?
Jeg har store problemer med å se hvorfor en hardtail ikke skal være lett, ved neste sykkelbytte skal jeg gå ned ytterligere en kg og regner ikke å gå ned på hverken sikerhet eller funskjonalitet. Det finnes flere sykkelrammer på markedet nå som veier ca 1 kg og er uten vektbegrensning.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg regner med at Xerxes tenkte på blant annet vekt på dekk ift holdbarhet, og at det ofte gjøres prioriteringer som begrenser bruken av sykkelen.

Personlig trives jeg godt på min Diamant Silver Cape, med sine 9,5-10 kg. Om jeg ønsker å kutte ned vektene et par gram før en tur er det bare å sørge for å ikke dra på tur med full mage.. Piss off før motbakke!
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
tore_v1 skrev:
Jeg regner med at Xerxes tenkte på blant annet vekt på dekk ift holdbarhet, og at det ofte gjøres prioriteringer som begrenser bruken av sykkelen.

Personlig trives jeg godt på min Diamant Silver Cape, med sine 9,5-10 kg. Om jeg ønsker å kutte ned vektene et par gram før en tur er det bare å sørge for å ikke dra på tur med full mage.. Piss off før motbakke!
Det første er definitivt et poeng. Vekt & holdbarhet henger relativt nært sammen ifht. robusthet. Så det gjelder å se på bruksområde.

Mitt prosjekt blir sånn jeg ser det en type robust highend commuter/grusvei/terreng-light sykkel...back to basic...
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
tore_v1 skrev:
Personlig trives jeg godt på min Diamant Silver Cape, med sine 9,5-10 kg.
En annen ting som er moro er når man med sin skakkkjørte gamle 13kg offroad sykler fra gutta med 30-40k doninger. Angående holdbarhet så ser nå hjul og ramme sterkt ut i massevis. Dekk er forbruksvare, nesten på linje med slanger. Jeg kjøper heller billige dekk og bytter ofte enn å punge ut for svinedyre varianter. Gummien stivner så kjapt, og på sykkel er det lite som slår følelsen av nye, myke dekk som virkelig griper tak i underlaget.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Ah, nydelig tråd! Dessuten er det lenge siden jeg har sett blokkasjer fra gamle, hederskronte Ringlé.......

Lykke til! Jeg fikk akutt lyst på ny sykkel her jeg sitter....
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Nå skjedde dette. "Butterfly-tråkking" er ikke for nybegynner...for en mekanikker... :eek:
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Uansett, rakk en liten økt bygging idag også. Her var målet for kveldens økt innstallere styrelager og få orden i førersetet...

- står ikke Chris King på styrelageret, men det funker sikkert...setet blir også sikkert bra...ikke Selle, men dog...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Viktig å ha orden i førersete...håper dette funker...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Litt montering her. Deler av styrelageret montert...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
...tar en sjekk, yes, dette begynner å liggne noe...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Nå med hjul...litt ukomfortabel sparkesykkel enda...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Er litt nostalgisk så vurderer å sette på disse flaskeholderne...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Her er "styrehuset" omtrent ferdig...litt småjustering gjenstår...
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Var f.eks en svært lang bremseslange til bakbremsen...justere-justere
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Her er en siste detalj for kvelden...


- har noen pedaler i posten et sted og mangler fortsatt setepinne, men dette nærmer seg ;D
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Kommer tilbake til det resterende etterhvert.

Har lovet endel bilder her på sentralen litt her og der så håper denne tråden bøter på noen av "alle" brutte bildeløfter 8)

...to be continued. F.eks drivverk og utveksling...ris, ros og alternative synspunkter er selvfølgelig velkommen :)
 

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Innlegg
91
Antall liker
0
Kul sykkel ;D ;D
SS skal kjøres med camelback, ikke sett på de flaskeholderne,
den ser mye stiligere ut når den er "clean"......
Gratulerer med flott selvbygg.

Mvh Theodor
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Theodor skrev:
Kul sykkel ;D ;D
SS skal kjøres med camelback, ikke sett på de flaskeholderne,
den ser mye stiligere ut når den er "clean"......
Gratulerer med flott selvbygg.

Mvh Theodor
- tar rådet til etterretning Theodor...ellers takk for kredden... :)
 
Topp Bunn