MJ Acoustics Reference 1 mk3 sub (Hunting high and low - a-ha opplevelse!!)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det er sjelden jeg skriver noe på dette glimrende forumet, men denne gangen har jeg lyst til å dele noen erfaringer med de av dere som har lyst til å prøve å integrere en sub i et musikkanlegg med store gulvstående høyttalere.

    Jeg kjøpte min første sub i 1988 på Boahs på Grunerløkka i Oslo. Dette var en Velodyne 15" med separat 300W forsterker - en heftig sak på denne tiden. Hadde denne i mange år sammen med et par Infinity RS 3B høyttalere og var på den tiden særs godt fornøyd med denne kombinasjonen.

    Har siden den gang hatt flere subwoofere i mange av mine anlegg, men felles for dem alle er at subwooferene har blitt solgt videre etter forholdsvis kort tid. Grunnen til dette har hver vært at jeg ikke har klart å integrere subbene skikkelig i mine oppsett.

    Trodde aldri jeg skulle prøve meg på en sub igjen, men for en liten måned siden var min kompis Øyvind på besøk hos meg. Som sedvanlig ble det spilt masse god musikk og diskutert lyd opp og ned og i mente:) Hadde for en tid tilbake ervervet Yellos siste skive og for å imponere Øyvind med litt skikkelig dypbass ble siste kuttet på plata spilt på rimelig bra volum (ihvertfall fikk jeg høre dette fra min 10-årige sønn i ettertid. PS. Han hadde også spurt min bedre halvdel om hvorfor Øyvind og jeg aldri gjorde noe annet enn å sitte på loftet å spille musikk når vi var i sammen ???. Jeg har tydeligvis fortsatt mye å lære ham om livets virkelige verdier ;D) (Det kan legges til at det ble spilt på McIntosh MA7000, Martin Logan Summit og emc-1 up).

    Vel, tilbake til Yello og dypbass. Øyvind ble imponert når han kjente vibrasjoner både i golv og i assen ;D og ga tydelig uttrykk for at dette var særs bra (lydopplevelsen altså)! Øyvind dro deretter hjem til sitt eget rede og ga klart uttrykk for nå skulle han også hjem å spille Yello på sitt eget anlegg. Han hadde også hatt denne skiva ei stund, men han hadde ikke fått tid til å lytte noe særlig på den. Øyvind ringte meg senere på kvelden og for første gang i Øyvinds 35 års hifihistorie så luftet han tanken på å gå til anskaffelse av en sub. Øyvind var litt skuffet over dypbassen på sitt eget SÆRS potente anlegg (Unico 200, Ursa Major, emc-1 up).

    Det ble til at Øyvind tok kontakt med Trond Seland på Maxwell hifi i Kristiansand og luftet sine tanker vedr. å integrere en sub i sitt anlegg. Trond S. tok noen dager senere turen til Øyvind med en liten MJ Acoustics sub og monterte/plasserte/justerte denne etter eget hode/ører i Øyvinds anlegg. Etter et par - tre timer var subben rimelig godt integrert i anlegget. Øyvind ringte meg senere på kvelden og opplyste at subben nå var på plass og at resultatet var interessant, men han ville ikke si noe om sine inntrykk før jeg også hadde hørt på anlegget.

    Dagen etter drog jeg på lyttebesøk til Øyvind. Anlegget stod som vanlig klart til lytt og Øyvind virket allerede særs fornøyd og opplagt (dette til tross for at han hadde sittet og spilt musikk til langt på natt!) (Eller var det pga. at hans bedre halvdel var bortreist? Er neimen ikke helt sikker ::))

    Må kanskje ha noen bilder nå. Først et bilde av den lille men potente subben.

    PS. fortsettelse kommer.
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Fikk litt tidsnød nå, men kommer tilbake med erfaringer senere. Forøvrig Øyvinds potente og særs velspillende anlegg. Kan en liten sub til rundt 4K tilføre et slikt anlegg noe positivt?
     

    Vedlegg

    oyvharal

    Medlem
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    46
    Antall liker
    19
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    Aj,aj dette virker svært lovende, skal ikke foregripe noe på forhånd her. Men føler at jeg har en del av æren for at du starter denne tråden ;D

    Denne skal bli spennende å følge med på.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    haha. spennende tråd. Jeg er bare stygt redd for at jeg vet svaret ;)
    Klart den kan tilføre annlegget noe, der man savner litt bass.

    Min ærfaring er at man aldri får suben til å funke på all slags musikk.
    Der det er mye bass på innspillingen, må man enten skru den ned, eller slå den av.
    Sett på yellow der suben funker best. Deretter sett på keith dont go med Nils lofgren, så får du høre ;)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Min ærfaring er at man aldri får suben til å funke på all slags musikk.
    Der det er mye bass på innspillingen, må man enten skru den ned, eller slå den av.
    Sett på yellow der suben funker best. Deretter sett på keith dont go med Nils lofgren, så får du høre ;)



    [/quote]Enig i det, derfor er fjerrkontroll til sub meget praktiskt ;)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MJ Acoustics er vel tidligere REL folk, hvis ikke jeg husker feil. Da er sansynligvis filosofien at suben skal overta og deles veldig lavt. Og da er det også langt enklere med integrering fordi ørene vår ikke er så sensitive for den aller dypeste bassen. Så da tipper jeg dette fungerte bra og ga et litt ekstra fundament helt nederst. MJ Acoustics virker også til å ha gode justeringsmuligheter.

    Å integrere suber høyere er nok mer vrient, men da kan også resultatet totalt sett bli bedre siden man kan jevne ut bassresponsen i et større området. Nøkkelen her tror jeg er skikkelig integreringsverktøy, suber som er laget til å fungere bra i ønsket delefrekvens og ikke minst flere suber.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    orso skrev:
    MJ Acoustics er vel tidligere REL folk, hvis ikke jeg husker feil. Da er sansynligvis filosofien at suben skal overta og deles veldig lavt. Og da er det også langt enklere med integrering fordi ørene vår ikke er så sensitive for den aller dypeste bassen. Så da tipper jeg dette fungerte bra og ga et litt ekstra fundament helt nederst. MJ Acoustics virker også til å ha gode justeringsmuligheter.

    Å integrere suber høyere er nok mer vrient, men da kan også resultatet totalt sett bli bedre siden man kan jevne ut bassresponsen i et større området. Nøkkelen her tror jeg er skikkelig integreringsverktøy, suber som er laget til å fungere bra i ønsket delefrekvens og ikke minst flere suber.
    Helt klart mange visdomsord fra orso :)

    For de som måtte være interessert så skal jeg fortsette litt til med tråden. Rekker ikke å skrive ned alle inntrykkene på en gang, derfor kommer dette litt stykkevis og delt.

    Tilbake til Øyvinds anlegg: Jeg plasserte meg i godstolen midt i sweetspoten og var klar for å innhalere nye lytteinntrykk fra Øyvinds utsøkte hifi. (Det skal legges til at jeg kjenner lydsignaturen meget godt etter utallige besøk i lyttegrotten hans).

    Det første som slo meg var at lyden var merkbart forandret. Mer bass? Ja, litt. Mer dypbass? Ja, litt mer av det også. Men jeg kunne likevel ikke sette fingeren på hva som utgjorde den største forandringen. Lydbildet fikk liksom litt mer 3D følelse og en større scene utspant seg foran lytteren. Musikken ble liksom formidlet på en behageligere og ubesværet måte. Flere cd plater ble testet og plater som tidligere kunne virke litt stressende/pågående i lyden var nå langt mer behagelig å lytte til - med andre ord: Mer ro i hele lydbildet.

    Overlater forøvrig til Øyvind selv å komme med hans oppfatning av hva subben tilførte anlegget hans.

    Erfaringene med denne subben var så imponerende at jeg selv bestemte meg for å låne hjem en sub for å teste den i mitt eget anlegg. Valget mitt falt på en litt større sub, nemlig MJ Acoustics Reference 1 mk3.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tok kontakt med alltid servicemindede Trond (Seland) hos Maxwell her i Kristiansand. For ei lita uke siden troppet herr Seland opp hjemme hos meg med denne subben :)
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Fjernkontroll og infrarød mottaker som kan koples til ved behov er til uvurderelig hjelp ved tilpassing av sub til resten av anlegget :) 4 ulike innstillinger kan forhåndsinnstilles og styres fra fjernkontrollen.
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Kan kort fortelle at Trond Seland ikke hadde mer enn et par timer til rådighet når han ankom med subben. Halvparten av tiden gikk til hifiprat og musikk. Det ble med ande ord for kort tid til å få integrert subben skikkelig til anlegget. Det ble litt testing med og uten sub, men jeg kan med hånda på hjertet ikke si at jeg hørte noen forandring/forbedring med subben innkoplet. Kanskje heller det motsatte.

    Ble likevel enig med Trond om at jeg kunne låne subben for egen testing.

    Dette ble starten på mange timers prøving og feiling i et eget forsøk på å integrere subben til mine Martin Logan Summit.

    Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde store forhåpninger om å oppnå noen særlig effekt med en 10" sub. Summitene har tross alt tilsammen 4 stk. 10" + 4 stk. integrerte 200w forsterkere til dra disse bassene. Skulle vel egentlig være nok der nede i bånn - eller? Kunne jeg kanskje oppnå noe av de samme forbedringene som Øyvind fikk i hele lydbildet på sine Chario Ursa Majorer?
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det ble som sagt mye prøving og feiling og til tider så var jeg så frustert at jeg flere ganger var på nippet til å pakke ned subben og levere den tilbake til Maxwell. Til å begynne med ble alt bare dårligere. Lydbildet forskjøv seg minst en halvmeter til høyre - uansett hvor jeg plasserte subben! Detaljer i toppen ble redusert hver gang subben ble koplet inn! I det hele tatt bare rævva!

    Jeg prøvde å systematisere justeringen av FASE, DELEFREKVENS og GAIN, men hver gang jeg følte at jeg hadde fått til en brukbar innstilling av subben, så ble det enda bedre uten subben! Jeg klarte etterhvert å justere subben slik at lydbildet ikke lenger hadde denne halvmeters forskyvningen til høyre, men subben rotet fortsatt til hele lydbildet. Hadde garantert gitt opp hele subprosjektet dersom jeg ikke hadde hørt den lille MJ subben hos Øyvind. Jeg visste også at dersom jeg ikke fikk til denne subben, så ville det garantert vært siste gang jeg hadde kommet til å prøve noen sub i anlegget mitt.

    Det skal også legges til at jeg på dette tidspunktet ikke hadde fjernkontrollen/mottakeren til subben. Trond hadde dessverre ikke fått med seg disse da han leverte subben til meg. Fjernkontrollen er et must for å justere/integrere subben!
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Etter utallige forsøk på innstilling av fase/delefrekvens/gain var jeg som sagt flere ganger på nippet til å gi opp dette prosjektet.

    Til slutt koplet jeg inn monoknappen på min McIntosh forsterker og justerte ballansen slik at jeg kun hadde lyd på høyttaleren som stod ved siden av subben. Jeg koplet deretter fra elektrostatmembranet og justerte volum på forsterker og gain på subben slik at det var noenlunde likt lydtrykk fra bassdelen til summiten og subben. Jeg justerte deretter fasen trinn for trinn fra 0 og oppover. Når jeg kom til en fase på 45 grader så begynte det plutselig å vibrere i dørhåndtaket på inngangsdøra til lytterommet. Når jeg justerte fasen til 46 grader så sluttet det å vibrere. Tilbake igjen til 45 og vibreringen startet på nytt. Ned til 44 grader og vibrasjonslyden forsvant. Regnet med at høyttalerene var i fase og ga max basstrykk på 45 grader og begynte å jobbe videre med fasen som en fast konstant.

    KOblet alt tilbake til normalen og hørte straks at det det ble bedre lyd, men fortsatt helt klart bedre uten sub.

    Summitene går ned til 24 Hz og jeg hadde ikke gått under dette på delefrekvensen under mine utallige forsøk. I et siste forsøk justerte jeg delefrekvensen til et absolutt minimum helt nede på 20Hz og da begynte det virkelig å skje saker og ting!!! ;D

    (Sorry - tlf. fra min sønn og må ut på transportoppdrag - avslutning kommer senere!)
     

    Vedlegg

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Etter litt småjustering på gainen endte jeg opp med følgende innstillinger på subben: Fase: 45 grader. Delefrekvens: 20 Hz. Gain: -40 (går fra minus 1 til minus 99 - hvor minus 1 er fullt pådrag).

    Det som skjedde med subben / resten av anlegget når endelig alle innstillingene var på plass var nesten magisk! Snakker selvfølgelig ikke om noen form for dag og natt forskjell, men forskjellene er der og de er helt klart utrolig positive.

    Den første låten jeg spilte etter at subben var ferdig justert var tilfeldigvis Eva Cassidy låten "Autumn Leaves" fra "Live at Blues Alley" (i og med at denne allerede lå i cd spilleren). Det jeg opplevde var enda roligere/behageligere lydbilde, mer 3D følelse og for første gang i min hifihistorie skjønte jeg hva man mener med uttrykket "mer luft rundt instrumentene" betyr! Rett og slett magisk var det (ihvertfall i mine ører). DEt er også en indikator (ledmeter) som viser hvor mye effekt subben hele tiden yter og jeg ble overrasket at selv på rent akkustiske live opptak med gitar og piano, så er det overraskende hvor mye info som ligger der nede helt i bånn. All denne infoen er med på å gi mer liv og ikke minst dynamikk i opptakene og påvirker faktisk hele frekvensområdet på en positiv måte.

    Trenger vel heller ikke legge til hvilken effekt subben hadde på typisk Yello innspillinger! Ikke noen dag og natt forskjell her heller, men den lille ekstra punchen i bånn er helt klart vanedannende. Selv ved skikkelig pådrag spiller det klokkerent og dyyypt.

    Eksperimenterte litt med underlag til subben og endte opp med de originale spikesene + 30 mm benkeplate + spikes ned på teppet. Ikke de store forskjellene fra om subben stod på plastbein rett ned på teppet, men den dype subben på type Yello musikk blir enda litt tightere når den står på spikes.

    Jeg har for første gang fått integrert en sub i et av mine anlegg som i mine ører bare gir en helt klart positiv effekt. Den er i mine ører så og si usynlig noe som er det aller viktigste for meg. Jeg har allerede bestilt en sub av Trond i sort ask (må stå litt i stil til resten av anlegget) og har heldigvis fått lov til å beholde denne demosubben frem til den nye ankommer ;D Hadde vært skikkelig nedtur å måtte levert denne tilbake før den nye kommer! Takk for god service Trond :) Denne hobbyen vår er bare fantastisk gøy!

    OhYeah!

    PS. Til dere som tror at man skal slå av subben når man skal spille "Keith don´t go", så må dere tro om igjen ;D
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.576
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Av mange, mange suber jeg har prøvd så er dette en av de aller beste!
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    OhYeah skrev:
    Etter litt småjustering på gainen endte jeg opp med følgende innstillinger på subben: Fase: 45 grader. Delefrekvens: 20 Hz. Gain: -40 (går fra minus 1 til minus 99 - hvor minus 1 er fullt pådrag).

    Det som skjedde med subben / resten av anlegget når endelig alle innstillingene var på plass var nesten magisk! Snakker selvfølgelig ikke om noen form for dag og natt forskjell, men forskjellene er der og de er helt klart utrolig positive.

    Den første låten jeg spilte etter at subben var ferdig justert var tilfeldigvis Eva Cassidy låten "Autumn Leaves" fra "Live at Blues Alley" (i og med at denne allerede lå i cd spilleren). Det jeg opplevde var enda roligere/behageligere lydbilde, mer 3D følelse og for første gang i min hifihistorie skjønte jeg hva man mener med uttrykket "mer luft rundt instrumentene" betyr! Rett og slett magisk var det (ihvertfall i mine ører). DEt er også en indikator (ledmeter) som viser hvor mye effekt subben hele tiden yter og jeg ble overrasket at selv på rent akkustiske live opptak med gitar og piano, så er det overraskende hvor mye info som ligger der nede helt i bånn. All denne infoen er med på å gi mer liv og ikke minst dynamikk i opptakene og påvirker faktisk hele frekvensområdet på en positiv måte.

    Trenger vel heller ikke legge til hvilken effekt subben hadde på typisk Yello innspillinger! Ikke noen dag og natt forskjell her heller, men den lille ekstra punchen i bånn er helt klart vanedannende. Selv ved skikkelig pådrag spiller det klokkerent og dyyypt.

    Eksperimenterte litt med underlag til subben og endte opp med de originale spikesene + 30 mm benkeplate + spikes ned på teppet. Ikke de store forskjellene fra om subben stod på plastbein rett ned på teppet, men den dype subben på type Yello musikk blir enda litt tightere når den står på spikes.

    Jeg har for første gang fått integrert en sub i et av mine anlegg som i mine ører bare gir en helt klart positiv effekt. Den er i mine ører så og si usynlig noe som er det aller viktigste for meg. Jeg har allerede bestilt en sub av Trond i sort ask (må stå litt i stil til resten av anlegget) og har heldigvis fått lov til å beholde denne demosubben frem til den nye ankommer ;D Hadde vært skikkelig nedtur å måtte levert denne tilbake før den nye kommer! Takk for god service Trond :) Denne hobbyen vår er bare fantastisk gøy!

    OhYeah!

    PS. Til dere som tror at man skal slå av subben når man skal spille "Keith don´t go", så må dere tro om igjen ;D
    Når du deler den på 20hz er det helt sikker ikke noe problem med keith dont go. Det er tross alt ikke kirkeorgel på innspillingen ;)

    Det er ikke rart du opplevde din venns lyd som mer rolig og organisk da mer bass som regel demper en del ubehageligheter hvis de er der i inspillingen.

    Virker som du har fått til suben din veldig bra.
    Så lav deling er vel eneste måten og får en sub til og fungere på en riktig måte.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det å dele en sub på 20 Hz virker i utgangspunktet som fullstendig feil for meg. Spesielt når Summitene "bare" går til 24 Hz, men det var altså det som skulle til.

    Tror subben som Øyvind hadde i oppsettet sitt ble delt på rundt 27Hz ( Hans Chario Ursa Majorer går ned til ca. 35 Hz).

    Min forrige sub (B&W 800 fra rundt år 2000) - delte jeg på rundt 35 Hz (brukte dem sammen med Infinity Omega), men fikk aldri disse til å spille på samme lag. Jeg burde sannsynligvis delt denne også mye lavere, men dette var helt fremmed for meg på dette tidspunkt. Ingen av de B&W subbene som har vært i min eie har hatt trinnløs justering av fase og det er jo litt merkelig!? En ting er ihvertfall sikkert, og det er at jeg aldri hadde klart å integrere MJ subben skikkelig uten trinnløs fasejustering.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    16
    Når du setter suben til 20hz så ruller den av fra der og oppover et lite stykke. Det er ikke sånn at den kutter ved 20hz.
    Derfor høres det meget fornuftig ut det du er kommet frem til.

    Det store spørsmålet er hvor mange inspilling som drar nytte av din sub sånn som den står nå. Det er tross alt ikke så mange inspillinger som graver så dypt i bassen.

    Uansett så har du i det minste fullrange nå ;)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Overraskende mange faktisk - spesielt en del live plater - også akkustiske liveplater!
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    ang akkustiske live plater og Eva Cassidy som du nemner tidl, på sporet Fields of gold (songbird) hørs en pulserande rythm på
    den akkustiske gitaren, med subben på, og på vinyl. Delar på 60 hz
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Det overrasker meg at du deler subben din på 60Hz - spesielt med tanke på dine potente høyttalere ( går ut fra at du har Focal 1037be som det står i signaturen din). Hvordan deler du signalet (tar subben alt under 60 eller blir det overlapping av både subb og høyttalere i området 60 til ca. 30 hz?)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Focal 1037Be spiller som fullrange, minste delningen på 1200 Ultra er 40hz, men syns en en overlapp litt høyere opp fungerer bedre,
    også enligt målinger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn