MMLs Lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser at aktiviteten dessverre er svært laber på AVForum og tenkte å fortsette tråden min her inne. Ser jo uansett at de ivrigste bidragsyterne fra AVForum også er aktive her inne!

    MMLs lytterom: 100% ferdig

    Det er flere år siden jeg startet planleggingen av kinoen. Den har vært helt ferdig i ca 1 år og er i bruk nærmest daglig. Erfaringsmessig blir man jo aldri helt ferdig med slike prosjekter og nå er det nye pakker på vei over Atlanteren... Jeg skal bygge linjekilder til mellomtone (samme som disse: http://www.hifisentralen.no/forumet...orsterkere-etc/76062-line-array-fulltone.html) , samt bygge ordentlige kasser på basstårnene mine. Byggingen vil nok ta sin tid, da jeg selvfølgelig har mange andre paralelle prosjekter...

    Uansett er det på vei en Crown DCi 8/300 (http://www.lydrommet.no/produkter/f...own-dci8-300-forsterker-8-x-300w-4-8ohm-100v/). Mye kraft og god DPS. På denne skal jeg bruke 2*3 kanaler på frontene. Jeg har troen på at dette vil fungere bra med aktiv deling og DSP.

    Er det noen innspill på hvordan jeg skal plassere mellomtonene? Tenkte å legge dem rett på utsiden av diskantbåndene, men de vil da komme ganske nær lerretsrammen. Jeg har landet på å leve med det og så kan det jo være at jeg kjøper annet lerret etter hvert.






    Uansett har jeg 2 kanaler til overs. Noen tips om hvor disse vil gjøre best nytte? Har tenkt på rumperistere evt en breddekanal. Innspill?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt før... skikkelig kult oppsett!

    Men jeg håper du har linket til feil forsterker for jeg tror ikke den du linket til har DSP, mener du må kjøpe DCiN for å få DSP?
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ryddig og fint rom dette ja, blir spennende å følge veien videre :)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Som sagt før... skikkelig kult oppsett!

    Men jeg håper du har linket til feil forsterker for jeg tror ikke den du linket til har DSP, mener du må kjøpe DCiN for å få DSP?
    Hmm. Jeg har visst klart å bestille feil.. Ergelig, men får se hva jeg skal gjøre med det. Enten returnere eller ekstern DSP. Vel, vel - blir jo ofte noe rot når man skal ordne slike i en travel hverdag...

    Som sagt tar mine prosjekter lang tid, og det er ikke noe krise å måtte vente på annen enhet...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror nok jeg ville kjøpt en med DSP framfor ekstern DSP, BSS DSPene som sitter i her er ikke akkurat gratis som frittstående bokser heller :) Klart en er mer fleksibel med ekstern DSP men ellers er der andre fordeler å ha det integrert. Har forgjengeren til DCiN, dvs CTS8200 med tilsvarende DSP og den fungerer i hvert fall bra.

    Vedr plassering så vil det nok bli ganske smalt dersom du tar på innsida av diskantene, men samtidig så er det enda verre dersom de nærmest blir plassert bak ramma til lerret så jeg tror nok jeg ville gått for plassering på innsida med mindre du er villig å flytte både diskant og mellomtone utenfor lerret.

    Behøver du rumperistere med de subbene?? :D
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Driver å ser på videre planer med forsterkeren. Blir såpass kostbart med sending, utlegg for MVA og div hassle, så jeg lurer på å beholde denne for surround og evt atmos på et senere tidspunkt. Rimelig overkill, men er kanskje enkleste løsning tross alt når jeg nå allikevel sitter med en enhet.

    Forsøker å orientere meg litt om det i det hele tatt finnes noen kandidater for ekstern DSP som gir samme funksjonalitet som en DCi 8/300 N? Jeg finner ikke noe spesielt som utmerker seg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    I dag gikk bestillingen min på MDF-plater. Fant ut at jeg ikke hadde lyst til å styre med dette selv og så er det jo greit å få det maskinkuttet. Ble faktiske 69 deler.. Men med smart layout så klarte jeg meg med 7 plater. Monteres fortløpende når jeg har tid i løpet av høsten.

    Forsterkeren ble til slutt returnert da det viste seg at Posten hadde svært gunstige priser for pakker til USA. Ny forsterker kommer etter hvert.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Liten oppdatering igjen: Skjer ikke så veldig mye spennende, men har lagt ut noen byggebilder i Line-Array tråden. Basskassene går også fremover, men det faktisk en relativt stor jobb å lime sammen 6 kasser med doble front og bakstykker - 8 plater pr kasse. Kassene blir ikke så pene som jeg hadde håpet. De hadde slurvet med 2-3 mm ved kuttingen så alle kanter må freses/pusses ned i etterkant. De skal jo uansett ikke være synlige, så jeg skal nok overleve med finishen. Kassene fremstår uansett svært solide.

    Har også fått forsterkeren i hus. Når enden er god... Endte til slutt på en Crown DCi 8/600N. Nesten ny kjøpt i USA med ca 60% rabatt i forhold til norsk villedende pris. Forsterkeren gir meg et fantastisk kvalitetsinntrykk, men så liker jeg også litt industriell design. Programvaren gir deg nærmest endeløse muligheter med disse forsterkerene om man sammenlikner med et typisk "HiFi"-effekttrinn.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Bygging av subkasser er ferdig! Legger ut noen bilder av byggeprosjektet, selv om det kanskje ikke er så utrolig spennende.

    Kassene har jeg gått og tenkt på i lang tid. Jeg visste at dersom mine forrige kasser fungerte bra, skulle jeg lage nye versjoner i bedre kvalitet. Det tok jo selvfølgelig mye lengre tid enn forventet, men nå er det ferdig og resultatet er meget bra!

    Jeg fikk kassene ferdig skåret. Veldig greit og tidsbesbarende, men det viste seg allikevel at det var 1-2mm avvik på denne jobben. Jeg brukte en lamellfres for å lage gode fester for sideplatene.
    1.jpg


    2.jpg


    Freste ut hull i frontbaffelen. Tidkrevende greier x6.
    3.jpg


    Hulltagning
    4.jpg


    Tilpasning til terminalene
    5.jpg


    Det går med en del tvinger til slike kasser!
    6.jpg


    Jeg måtte frese kantene pga litt dårlig tilpassede plater. Etter denne jobben var gjort, synes jeg at jeg måtte fullføre og gikk over alle kanter med sparkel. Kassene blir ikke synlige, så dette var nok litt overkill.
    7.jpg
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Etter litt pussing ble resultatet meget bra! Stort pluss å få låne Rotex av kamerat. Sammen med en god støvsuger er dette tilnærmet støvfritt.

    8.jpg



    Første strøk
    9.jpg



    Andre strøk. Finnish mer enn godkjent, spesielt når kassene vil være skjult...
    10.jpg


    Tetningslister til elementer og terminaler
    11.jpg


    12.jpg


    Jeg brukte Speakon terminaler for å gi meg litt mer fleksibilitet senere. Jeg tenkte at jeg enklere kunne koble om elementene (2 spoler som kan kobles på forskjellige måter) samt at det ville være enklere å lage tette koblinger. Fant etterhvert ut at dette var unødvendig, men da var jobben allerede gjort. Lodding og krympestrømper.

    13.jpg


    Kontaktene var imildertid ikke tette, så jeg måtte gå over med smeltelim.
    14.jpg
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig montert terminal.
    15.jpg


    16.jpg


    Ferdig montert kasse
    17.jpg


    Høyre tårn. Slyngen på kablene skyldes at spole A og B er seriekoblet på utsiden av kassene. Alle kassene er paralellkoblet.
    18.jpg


    Venstre tårn. Forskjellen på utseende skyldes at elementene er MKI og MKII. Det er imidlertid ingen tekniske forskjeller på disse elementene.
    19.jpg
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Ser meget bra ut,!

    For du festet dørkabinettet uten at det resonerer og lager lyder når subbene går på høygir ?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du mener rammene foran subbene, er ikke resonanser noe problem. De er festet med 14 magneter og har høyttalerstoff mot veggen som gjør at dette er godt dempet. Selve rammene er limt og knirker ikke.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Tipper det låter meget godt, hvordan er kurven av vannfallet hos deg + resten av elektronikk ?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde et bra vannfall på mine forrige subber. Har ikke justert noe ennå og har heller ingen nye målinger. Kjører altså på innstilling for forrige kasser frem til jeg får rigget til måleutstyret.

    Jeg synes dette høres mye bedre ut, men det er vel ikke all verden til endring på vannfallet. Det er tross alt samme rom, samme element og samme kassevolum. Endringene er først og fremst en mye mer solid kasse, innvendig demping og potte tette kabelgjennomføringer. Kommer tilbake til målinger etterhvert, men jeg må si at det umiddelbare inntrykket er svært bra!
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dersom noen vil ha de gamle kassene vil jeg gjerne gi dem bort. De er helt greie for testing (slik jeg har brukt dem) og kan med litt innsats gjøres betydelig bedre. Jeg kjører dem på fyllingen på torsdag og kan da evt levere dem i Stavangerområdet. Hadde jo vært flott om noen kunne bruke dem i steden for bare å kassere dem.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Etter at jeg har lest Armands tråd, har jeg fått nok motivasjon for å fortsette med mellomtonene mine. Utstyret har stått på lager en god stund nå og det er vel på tide å få gjort noe med det!

    Har nå kommet frem til at jeg vil legge både båndene og mellomtone utenfor lerretet. Høyttalerkassene er også tegnet og planen var egentlig klar. Hadde tenkte å lage frontplaten i den nye kassen med en liten utstikkende "leppe" som vil dekke hullet jeg skjærer ut i frontveggen. Hvordan vil dette bli med 60 elementer med fullt utsving? Kanskje det heller hadde vært bedre å lage kasser som faktisk ikke felles direkte inn i baffelveggen slik at man ikke får en direkte mekanisk kobling? Noen tanker om det? Frontveggen består av kryssfiner 22mm og et lag gips så den er jo relativt stiv.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Dette rommet utvikler seg i rykk og napp. Har gjort en del siste halvår som er oppdatert i forskjellige tråder her inne, men kan jo være greit å oppdatere denne tråden også. Løsningen som blir valgt er subbtårn, line array og diskantbånd. Alt aktivt delt med mulighet for DPS.

    0.jpg


    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg



    Det blir en litt annen løsning for senterkanalen da det ikke er mulig å endre mer på dette nå. Jeg har felt inn en litt annen versjon av linjekilden og diskantbånden blir også værende i den lukkede kassen. Kassevolumet er identisk på linjekildene, men kassen er grunn og bred. De to tomme kassene på begge sider, er de gamle kassene der båndet fungerte som full range.
    6.jpg


    Dagens innsats var et lite rack til effektforsterkeren.
    7.jpg


    Disse bråker en del og er kun brukbare så lenge de kan stå i annet rom. Det blir plass til en vanlig effektforsterker på toppen av racket.
    8.jpg


    Det er kun den nederste forsterkeren som er i bruk nå. Resten har stått på lager i flere år i påvente av tid og lyst til å bli tatt i bruk. Det er pr nå ikke koblet opp diskantbånd. Subbene har jo vært i drift i flere år og koblet opp linjekildene i høst. Kun brukt DSP på subbene inntil videre. Det er altså et enormt potensiale i systemet.

    Videre plan er å lage nye rammer til frontveggen slik at alle høyttalere skal stå skjult som før. Jeg lurer også på å bruke noe demping bak disse rammene, men har ikke en løsning klar foreløpig.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Tid for en ny oppdatering! Når det først skjer noe får man jo litt motivasjon for å fullføre planen. Jeg har nå endret hele frontveggen. Løsningen jeg har valgt gjøre det veldig enkelt å komme til for senere flikking.

    Jeg fant fort ut at det blir desidert best med sort frontvegg. Hadde jo først alle høyttalerne innfelt i denne baffelveggen, men støtte da på en del utfordringer når jeg ville gjøre endringer. Utrykket nå er egentlig veldig likt og i mørket er det i prinsippet ingen forskjell. Denne løsningen er kanskje noe mørkere da stoff tross alt reflekterer mindre nn matt sort gipsvegg.

    Først lagde jeg nye rammer for å få på plass den nye høyttalerløsningen. Dette består av fire lette rammer som er festet med magneter. Tar en del tid å tilpasse dette optimalt, men enkelt å få pent så lenge rammene passer perfekt.

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    Ferdig resultat ser slik ut

    5.jpg


    Nå kan jeg raskt fjerne hele veggen og komme til for å flytte høyttalere, justere demping ol.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Forsterkerne er også koblet opp.

    IMG_0811.jpg


    Kjøpte en strømpadde med 12V trigger slik at alle forsterkerne skrus på og av prosessoren.

    Ikke gjort noe særlig justeringer ennå bortsett fra å legge inn deling mellom linjekildene og diskantbåndene. Subbene er allerede justert og EQet. Jeg tenkte å vente med ytterligere til jeg har dempet frontveggen.

    Derfor lurer jeg også på om noen har kvalifiserte tips til demping? Har en del Rockfon Idustrial Black 1200x600x30 stående etter tidligere prosjekt. Litt ned på denne siden Akustikkhimmling Tenkte i utgangspunktet å kle frontvegen med dette og så lage noen trekantabsorbenter som kan stå oppå subbene. Noen synspunkter på dette?

    Lurer også på om noen kjenner til noen som kan bistå med måling og justering i Stavangerområdet? Mye bra tips i REW-tråden, men det hadde jo vært veldig greit å få bistand av noen som har noe mer erfaring enn undertegnede.:)
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte meg ny hjemmekinoprosessor (Anthem AVM 70) og da fikk jeg endelig motivasjonen til å gjøre noe jeg har tenkt på lenge: installere Atmos takhøyttalere. Det er viktigere for meg at det skal passe designmessig, enn at det skal være det ultimate tekniske løsningen på disse. Valgte derfor å lage en grunn liten kasse som passer bak systemhimlingen. Kommer så til å skjære ut hull i systemplaten og trekke med høyttalerstoff. Resultatet blir da usynlig, men forhåpentligvis et lydmessig løft i kinoen. Høyttalerne ble konstruert ut fra en størrelse som passet og brukt identiske elementer som i mine LA.

    Limte kassene så nøyaktig som mulig.
    1.jpeg


    En liten runde på slipemaskinen og det ser med en gang litt bedre ut.
    2.jpeg


    3.jpeg


    4.jpeg


    5.jpeg


    Lyden er egentlig bra, men det er selvfølgelig ingen bass i disse. Tror det vil fungere bra uansett.
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Kult prosjekt! Tenker du å kjøre bass-management i din nye AV-proc.? Og hva med forsterkere til småtassene?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Har bra bassmanagment allerede, så jeg må bare prøve meg frem med prosessoren. Har en hel haug med effektforsterkere, men ingen kombinasjoner passer bra for 4 ytterligere kanaler. Lurer faktisk på om jeg bruker en eldre receiver i pass through for 8 kanaler og kvitter meg med en 2 kanaler, 3 kanaler og 5 kanaler effekttrinn.

    Ser at jeg en gang i tiden bestilte feil crown modell. Dette ordnet seg med retur og rett forsterker kom etterhvert på plass.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg montert takhøyttalerne. Ble jo litt mer jobb enn jeg hadde tenkt, men nå er det iallfall gjort.

    Limte høyttalerne i taket bak systemhimlingen
    1.jpeg


    Tilpasset platen
    2.jpeg


    Trekker platen med høyttalerstoff
    3.jpeg


    Stramt og fint
    4.jpeg


    Resultatet er helt usynlige takhøyttalerex4. Alltid utfordrende å ta bilder av sorte flater, men dette er egentlig ikke mulig å se.
    5.jpeg


    Nå er jeg jo ikke manisk opptatt av å skjule alt og det står jo høyttalere rundt i hele huset. Her i kinoen har dette imidlertid vært et mål og samtidig vært relativt enkelt. Siden jeg allerede hadde 9 kanaler som ikke synes, var det greit å skjule de fire siste også.
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg igjen hatt tid til å justere litt i kinoen. Justerte for en god stund siden en relativt flat responskurve via REW og softwaren til Crown forsterkerne. Jeg bruker aktiv deling og har derfor mulighet til å justere alle parametre. Lagde forskjellige versjoner og fikk lyttet litt på resultatene. Enkelt å gjøre sammenlikninger siden settingene skifter uten opphold i lyden. Forsøkte meg frem med forskjellige delefrekvenser mellom LA og diskantbåndene, 1000-4000Hz med 500Hz intervall. Ble egentlig veldig overrasket over at det nesten var umulig å høre forskjell. Kun 1000-4000 klarte jeg å høre egentlig forskjell og her foretrakk jeg 4000Hz.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Utrolig flott rom!

    Hva synes du om AVM 70 opp i mot det du hadde før?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Låter svært mye bedre. Ble faktisk positivt overrasket over dette. Enheten har solid byggekvalitet, men skjemmes litt av noe software bugs (som ikke burde vært til stede på så kostbare produkter)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da sammenligner du med Denon AVR-4520?
    Brukte du eksterne amper før også?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en eldre onkyo prosessor. Husker ikke modellen, men kostet vel 25 000 for ca 10 år siden. Samme effektforsterkere som nå.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hadde en eldre onkyo prosessor. Husker ikke modellen, men kostet vel 25 000 for ca 10 år siden. Samme effektforsterkere som nå.
    OK, da er det jo ikke veldig overraskende at det låter litt bedre! ;-)

    Du vet - jeg var på jakt etter et klart og tydelig svar på om en oppgradering fra min Denon 6300H til AVR 70 er verdt pengene. ;-)
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hadde en av forløperene til denne, før jeg måtte sette inn min eldre prosessor for å få XLR. Regner med at dette vil vært en god oppgradering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn