Moderne dekadanse. Hva kommer det av?

O

OldBoy

Gjest
Uttrykket:"Du er til å spise opp!" får i hvert fall en helt ny betydning.

Dette var bare til å bli kvalm av.

:p :p :p

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.086
Helt ufattelig hva disse belgierene kan finne på.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Moderne dekadanse ? Dette er jo bare en gjeng tullinger.. For å si det som Are Sende Osen : Hadde jeg ikke vært pasifist og ikkevolds tilhenger skulle jeg ha banket likskiten ut av dem.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Jeg tror ikke slikt kommer av seg selv. De hadde jo sett på splatter-filmer.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Uten å påstå at jeg vet med sikkerhet....

Er det ikke sånn at de fleste kannibaler verken har TV eller kino?

::)

S

Slubbert

Gjest
Kjøp av Splatter-filmer må forbys med inntil 6mnd fengsel som strafferamme.

Moderne dekadense kommer av offentlig velferd; folk trenger ikke lengre ta ansvar for egen livssituasjon, skjermes for livets utfordringer og kan bruke tiden på å bygge fangebur i kjelleren istedet for å sørge for seg selv.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slubbert skrev:
Moderne dekadense kommer av offentlig velferd; folk trenger ikke lengre ta ansvar for egen livssituasjon, skjermes for livets utfordringer og kan bruke tiden på å bygge fangebur i kjelleren istedet for å sørge for seg selv.
På hvilken måte skiller offentlig velferd seg fra f. eks. arvet, privat velferd i denne sammenhengen?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Parelius skrev:
Absolutt.

Men er det noen forskjeller som har relevans ut over statistiske faktorer som kan forklare omfanget?

Det er muligens grunn til å anta at overflødig velferd kan forklare en del irrasjonell adferd. At offentlig velferd i seg selv skal være verre enn privat kan jeg ikke se. Omfanget av privat overflod i vår del av verden er strengt tatt ikke lenger en sjeldenhet det heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
Problemet med offentlig velferd enn at mange folk får det bedre. Det skal de ikke. Folk som har det bra har ikke noe som driver dem til å få det ennå bedre. Tilfredshet er en motivasjonsdreper som er en uting for potensielle arbeidsgivere og selgere. Se bare på vår egen hobby. Hvor mye nyskaping ville det vært om folk var storfornøyd med sitt Tandbergoppsett? Fornøyde mennesker er dårlige konsumenter og en trussel mot økonomi og fremskritt. Verden drives ikke fremover av folk som sitter i godstolen og koser seg men av sliterne med 3 jobber og ansvarsfølelse!

Hva skal vi med et offentlig helsevesen da, det gir jo bare folk et påskudd til å bli syk istedet for å ta en ekstra jobb for å betale en privat helseforsikring. Og hva med offentlig skolegang, en uting er det. Tar fra foreldrene enhver motivasjon til ekstra innsats for å betale for barnas fremtid. Vi ender opp med døgenikter og unnasluntrere.

Det er direkte skadelig for landet å skape en atmosfære av tilfredshet. Det er roten til dekadense og sivilisasjonens undergang. Se bare på romerriket og det britiske imperium.

En nødvendig motiverdende drivkraft av frykt, eietrang, konkurransementalitet og ærbødighet er vesentlig for et samfunn selv om det sikkert klinger litt feil i sosialistisk instilte ører.

Lykke skal være en motiverende faktor, men i det øyeblikk den blir oppnådd fjernes motivasjonen og vi får dekadent stagnasjon og tafatthet. Derfor skal lykken altid være nær, men aldri helt håndgripelig. Heri ligger formelen for samfunnets suksess.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mulig du har opptil flere poenger her Gjestemedlem.

Likevel kan jeg ikke se at tilfredshet fører til at mennesker spiser hverandre. At materiell overflod kan tenkes å medføre en trang til å eksperimentere med ekstreme handlinger kan jeg tro på.

At årsakssammenhengen eventuelt går fra overflod via tilfredshet til kannibalisme er langt utenfor hva jeg makter å forstå.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Betyr det at vi kan se bort fra mediapåvirkning (inkl internett) i dette spørsmålet. Oppstår kannibalisme av genetiske årsaker? Dårlige gener i Beligia?

G

Gjestemedlem

Gjest
Gjest skrev:
Betyr det at vi kan se bort fra mediapåvirkning (inkl internett) i dette spørsmålet. Oppstår kannibalisme av genetiske årsaker? Dårlige gener i Beligia?
7 av 10 innenriksnyheternyheter fra Belgia i norske aviser handler om kanibaler, barnemordere, voldtektsnmenn og kidnaoppere. Hvis vi antar at det skjer 2000 interessante ting i Belgia i år vil det si at 1400 av disse er overgrepssaker. Dette kvalifiserer nok til å sende marinesoldater til landet og brenne tulipanåkrene deres.

Kanibalisme som genetisk rampestrek er jo en interssant teori. Hvis kanibalene var over et kritisk antall ville nok denne hangen til menneskekjøtt bli dominerende. Veganerene og de andre ikkekanibalene vil jo da ikke kunne holde bestanden av kanibaler tilsvarende nede.

Ser man disse to paragrafene i sammenheng viser det jo helt tydelig at mer enn 50 prosent av Belgiere er kanibaler og at dette rettferdiggjør å sende noen mellomdistanseraketter over Belgia en dag med nordavind, og at Nei til EU faktisk et velbegrunet standpunkt.

Her et paparazzibilde av en abstinensfull belgisk utenriksminister på Italiabesøk:

S

Slubbert

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Slubbert skrev:
På hvilken måte skiller offentlig velferd seg fra f. eks. arvet, privat velferd i denne sammenhengen?
Utbredelse, jeg synes heller ikke at Paris Hilton fremstår som en spesielt sunn personlighet.

Jo fler puter man syr under armene på folk, jo mer man forbyr fordi det er potensielt farlig, jo mer ekstreme vil utslagene av desperat spenningssøking bli.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slubbert skrev:
Zomby_Woof skrev:
Slubbert skrev:
Utbredelse, jeg synes heller ikke at Paris Hilton fremstår som en spesielt sunn personlighet.

Jo fler puter man syr under armene på folk, jo mer man forbyr fordi det er potensielt farlig, jo mer ekstreme vil utslagene av desperat spenningssøking bli.
Vi er enige om mye her, Slubbert.

Men jeg spør likevel om det er antallet eller størrelsen på putene som er av størst betydning.

Den offentlige velferden er ikke så stor at den gir enkeltmennesker overflod helt uten egeninnsats. Privat overflod kan derimot fremstå som ganske voldsom i en del tilfeller, jfr. frk. Hilton.

At belgiske gærninger på trygd finner på noe 'hyss' innimellom, skyldes neppe at de har for mye av noe. Mer sannsynlig er det vel at de mangler et eller annet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjest skrev:
Betyr det at vi kan se bort fra mediapåvirkning (inkl internett) i dette spørsmålet.
Det gjør det nok ikke. Media har sikkert innvirkning på litt av hvert av det mennesker foretar seg i vår del av verden.

Nen ærlig talt, Gjest!

Kannibalisme er et fenomen som dukker opp en sjelden gang. Dette handler om enkeltstående tilfeller i vesten.

I de samfunnene hvor kannibalisme er normen har de ikke internett, TV, Kino, eller radio og aviser for den del.

Slutt å demonisere informasjonsflyt og kommunikasjonsverktøy. Det er faktisk det du gjør.

Mener du at kunnskap er grunnen til all galskapen i verden? Det er vanskelig å lese noe annet inn i dine innlegg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Jeg demoniserer ikke kunnskapsflyt og mediepåvirkning. Det er et paradoks at i fag som markedsføring, pedagogikk og psykologi er påvirkning via media en anerkjent sannhet. Innen faget medievitenskap avvises all slik påvirkning. Nå er jo de førstnevnte fagene mye eldre og med mye større akademisk tyngde enn det sistnevnte. Det forholder jeg meg til.

Disse belgierene hadde splatterfilmer på menyen også..

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Absolutt! Se bare på denne damen her og tenk på hvor vanskelig det blir for henne å komme seg ut og inn på trikken eller går på svømmetrening. Helt uholdbart. :mad:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Gjest skrev:
1.
7 av 10 innenriksnyheternyheter fra Belgia i norske aviser handler om kanibaler, barnemordere, voldtektsnmenn og kidnaoppere. Hvis vi antar at det skjer 2000 interessante ting i Belgia i år vil det si at 1400 av disse er overgrepssaker. Dette kvalifiserer nok til å sende marinesoldater til landet og brenne tulipanåkrene deres.

2.
Kanibalisme som genetisk rampestrek er jo en interssant teori. Hvis kanibalene var over et kritisk antall ville nok denne hangen til menneskekjøtt bli dominerende. Veganerene og de andre ikkekanibalene vil jo da ikke kunne holde bestanden av kanibaler tilsvarende nede.

3.
Ser man disse to paragrafene i sammenheng viser det jo helt tydelig at mer enn 50 prosent av Belgiere er kanibaler og at dette rettferdiggjør å sende noen mellomdistanseraketter over Belgia en dag med nordavind, og at Nei til EU faktisk et velbegrunet standpunkt.
1. Er det ikkje Nederland du tenkjer på no? Der er det lite kannibalar etter det som kjem fram i media...
2. No er det vel ikkje nokon stad på kloden at kannibalisme er ein del av eksisterande kultur og tradisjon, berre som perversjon...
3. Du resonnerer kanskje noko tvilsamt her? Dette med EU bør du iallfall tenkje meir over.

M

maestro

Gjest
Slubbert skrev:
Moderne dekadense kommer av offentlig velferd; - - -
- - -som fører til kjedsomhet og livslede. Som igjen fører til at spenning og livsinnhold søkes gjennom ekstremsport, kriminalitet, tilknytning til sprøe bevegelser osv.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
- Vi må blir mer grådig. Den grådige blir aldrig fornøyd. Han er alltid på jakt. 8) 8) 8)

"'Grådighet" - det er det vi trenger og det er det det blir arbeidsplasser av. ;D ;D ;D

Derfor må vi dyrke grådigheten. "Grådigheten" må inn på alle plan i grunnskolen, i grunnloven og i menneskerettighetene. ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er egoismen, ønsket om å skape en bedre hverdag for seg selv og sine nærmeste, som bringer menneskeheten videre.
Man kan naturligvis vandre rundt i en blomstereng, og strø rosenblader over hverandre, men vi kommer ingen steder på den måten.

Z

Zomby_Woof

Gjest
oddgeir skrev:
Man kan naturligvis vandre rundt i en blomstereng, og strø rosenblader over hverandre, men vi kommer ingen steder på den måten.
Åsså blir man jo så jævlig kjøttsulten av å spise bare rosenblader i noen uker... ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
1. Det er egoismen, ønsket om å skape en bedre hverdag for seg selv og sine nærmeste, som bringer menneskeheten videre.
2. Man kan naturligvis vandre rundt i en blomstereng, og strø rosenblader over hverandre, men vi kommer ingen steder på den måten.
1. Vidare? Kvar har du tenkt deg?
2. Kva er det som er så gale med blomsterenga. Allergisk, kanskje?

B

Back_Door

Gjest
Slubbert skrev:

Ivar Løkken har svar på det meste.. Han er jo en riktig "slubbert".

Z

Zomby_Woof

Gjest
maestro skrev:
Slubbert skrev:
Moderne dekadense kommer av offentlig velferd; - - -
- - -som fører til kjedsomhet og livslede. Som igjen fører til at spenning og livsinnhold søkes gjennom ekstremsport, kriminalitet, tilknytning til sprøe bevegelser osv.
Joda. Jeg ser den. Men det finnes flere veier til kriminalitet.

Offentlig armod -som fører til (de facto) anarki -som fører til at de sterke beriker seg på bekostning av de svake -som fører til relativ deprivasjon -som fører til både det ene og det andre.

Muligens også til det tredje, men her er empirien tildels ullen og i en viss grad tåkete. ;)

Det er verd å merke seg at disse årsakssammenhengene ikke er gjensidig ekskluderende. De kan virke samtidig i samme samfunn, til og med på samme individ.

Jeg ser gyldigheten i argumentene til dere 'nyliberale'. En velstående og sterk velferdsstat kan klientifisere og passivisere sine svakere medlemmer. Jeg skjønner at dette kan føre til en rekke problemer både for den enkelte og for samfunnet generelt. Det er ikke her det går i ball for meg.

Men mener dere virkelig at 'staten' er det eneste som kan skape strukturelle bindinger? Det er inntrykket jeg får.

Det er kanskje langt på vei sant hvis vi vurderer lovene alene. Men den vurderingen er på ingen måte uttømmende. Dere kan mene at lovene regulerer for mye. Det vil gi et utgangspunkt for en interessant diskusjon. Hevder dere at lovene regulerer alt, er dere vel så dogmatiske som Marx på sitt verste.

S

Slubbert

Gjest
Back_Door skrev:
Slubbert skrev:

???

Nå ser det ut til at datoene for innlegg ikke vises lengre, men flere innlegg ble postet fra mitt nick, med norsk tegnsett må bemerkes, samtidig som dette pågikk.

M

maestro

Gjest
Back_Door skrev:
Slubbert skrev:

De fleste på dette forum har svar på "det meste", inklusive deg og meg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er det med denne finn Løkken-leken?

Det er strengt tatt ingen bombe at noen har sammenfallende meninger med Løkken. Om han opererer under et nytt nick er vel strengt tatt knekkende likegyldig. Alle står fritt til å diskutere argumentene som fremkommer i innleggene uansett.

:p

B

Back_Door

Gjest
maestro skrev:
Back_Door skrev:
Slubbert skrev:

De fleste på dette forum har svar på "det meste", inklusive deg og meg!
Jeg må da ærlig innrømme at det fortsatt er svært mye som jeg lurer på.. ;)

S

Slubbert

Gjest
Om jeg heter Løkken, Hansen, Pettersen eller Krekar burde være temmelig uvesentlig. Innholdet i innleggene er upåvirket av navn. Kanskje Back_Door egentlig heter Kåre, kanskje Reidar, who cares?

M

maestro

Gjest
Back_Door skrev:
I følge f.eks. dette sitatet har du nå et personlig grunnlag for viten om det meste da:

Back_Door skrev:
Selvsagt! Det viktigste er lykken, uavhengig av begrunnelse.
Personlig tror jeg på både kjærligheten og musikken.. ;)

Edit: For ikke å snakke om store høyttalere.. ;D
;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Om jeg heter Løkken, Hansen, Pettersen eller Krekar burde være temmelig uvesentlig. Innholdet i innleggene er upåvirket av navn. Kanskje Back_Door egentlig heter Kåre, kanskje Reidar, who cares?
En ung John Forbes Nash?

Ps. for meg vil du alltid være Stipilo ;)

Mvh
Akle

S

Slubbert

Gjest
Ante jeg det ikke, det var kun et tidsspørsmål... ;D

Jeg er Slubbert, kanskje ikke den eneste, men den ypperste.

B

Back_Door

Gjest
maestro skrev:
Back_Door skrev:
I følge f.eks. dette sitatet har du nå et personlig grunnlag for viten om det meste da:

Back_Door skrev:

;)
Å sette pris på lykke og store høyttalere, er dog ikke avhengig av allvitenhet.. ;D ;D
(det er normalt heller ikke et utslag av dekadanse, som denne tråden egentlig skulle handle om ;))

M

maestro

Gjest
Back_Door skrev:
maestro skrev:
Back_Door skrev:

Back_Door skrev:

;)
Å sette pris på lykke og store høyttalere, er dog ikke avhengig av allvitenhet.. ;D ;D
(det er normalt heller ikke et utslag av dekadanse, som denne tråden egentlig skulle handle om ;))
Å, jeg vet ikke det! Men jeg kan sikkert finne andre sitater som passer!

Topp Bunn