Modifisering av Snell E3

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Er det noen som sitter med erfaringer med å modifisere Snell E3? Jeg planlegger å gjøre noe morsomt med mine, og ønsker innspill og tips. Kabelbytte, delefilterkomponenter eller eventuellt mer aparte ::) greier.

Vennlig hilsen
Tommy
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Heisann, min kompis og jeg hadde vært vårt par for noen år siden og har mange gode minner fra E3-tiden. Det første som må gjøres (som jeg håper du har gjort alt) er å få de opp fra gulvet. Snell solgte selv sokler til disse som skulle sandfylles. Vi lagde våre egne, kompisen hadde 30cm mens jeg hadde ca 25cm høye sokler. Det som var optimalt var å fylle dem med såpass mye sand at bunnplata vilte i sanden samtidig som kanten rundt lå perfekt nedpå. Journalistene Ken Kessler(UK) og Peter Rahbek (DK) likte begge to disse høyttalerne, KK klipte bort ambience-diskanten bak og mente de låt bedre, det samme gjorde kameraten min men s jeg feiga ut. Resultat: Mer dybdeperspektiv! Peter Rahbek by-passet diskanreguleringen bakpå også da dette er no skurrete greier. Problemet er om du da liker mye eller lite diskant, alternativet er å erstatte den med no tilsvarende av bedre kvalitet. Jeg eksprimenterte meg litt frem med tynn filt på frontbaffelene for å se om det gjorde utslag på no vis og det gjorde det jo men jeg er usikker på om det ble bedre.

Uansett er dette en enkel og grei høytt. som kan gi mang en magisk stund for lytteren, de har enkelte egenskaper som ingen andre har Gi dem et par hundre skikkelige watt og sjekk hvor mye trøkk du kan få ut av disse, tror jaggu jeg skal skaffe meg et par igjen......
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Takk for svar.
De er løftet fra gulvet med sville, det fungerer greit.
Det er et par morsomme og BILLIGE høyttalere som det er helt greit å leke med. Jeg har tenkt på å bytte kabling og delefilterkomponenter, der tror jeg det er endel å hente. Jeg har også lyst til å koble ut bakdiskanten.

Jeg har hatt dem noen år og prøvd ganske mange forsterkere. Jeg synes de låter råttent med transistorforsterkere, nesten uten unntak. Jeg kommer stadig tilbake til kvalitets rørforsterkere. Akkurat nå bruker jeg en Audio Aero Capitole, i påvente av å selge den. Det er helrått :eek:! Snakk om rock & roll ;D. Ørlite grann overkill kanskje, men ekstremt morsomt. Jeg har også hatt samme opplevelse med Cary V12. Rørutstyr med krefter er vel stikkordet for at det skal ta av skikkelig.

Snellene kommer til å bli værende hos meg i mange år til. De er morsomme og anvendelige, og koster som sagt nesten ingenting å leke med.

Andre erfaringer og innspill ønskes velkommen. Er du redd for at "politiet" på sentralen skal hogge hodet av deg fordi du mener noe annet enn dem, er det bare å sende en melding.

Vennlig hilsen
Tommy
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg er enig med hifiguru i at Snellene trenger watt, og dess bedre watt de får, jo bedre
synger de. Jeg har selv et par C IV stående; fantastiske høyttalere.

Bakdiskanten hjelper høyttaleren med å tegne et stort lydbilde. En fast motstand (her
må man i såfall eksperimentere med verdier) kan være en vei å gå i forhold til
pot-merteret som står der nå.
Min har i tillegg bryter for bakdiskanten.
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Mine A3, har også bryter for bakdiskanten, kan jo være en ide for deg istedet for å koble de helt ut. Nå er bakdiskantene ofte av den simpleste audac typen på Snell, så sier kanskje litt om hvor mye de har vektlagt det selv?
Ellers tror jeg du vil få kjempegevinst i lyd å oppdatere delefilterne, spesielt bytte ut kondensatorene, som ikke er av spesielt høy kvalitet, gamle blitt og dermed reduserer lydbildet mener jeg. Gjorde det selv på mine A3 + kablet om og mener selv det var en av de beste investeringene jeg har gjort for å bedre lyden (kroner sett i forhold til lyd)
Uansett hva du gjør, lykke til, moro at flere synes det er morsomt å ta vare på eldre utstyr :)
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Mine A3, har også bryter for bakdiskanten, kan jo være en ide for deg istedet for å koble de helt ut. Nå er bakdiskantene ofte av den simpleste audac typen på Snell, så sier kanskje litt om hvor mye de har vektlagt det selv?
Ellers tror jeg du vil få kjempegevinst i lyd å oppdatere delefilterne, spesielt bytte ut kondensatorene, som ikke er av spesielt høy kvalitet, gamle blitt og dermed reduserer lydbildet mener jeg. Gjorde det selv på mine A3 + kablet om og mener selv det var en av de beste investeringene jeg har gjort for å bedre lyden (kroner sett i forhold til lyd)
Uansett hva du gjør, lykke til, moro at flere synes det er morsomt å ta vare på eldre utstyr :)


Hei, husker du hva slags komponenter du brukte?
Jeg har lest litt rundt på amerikanske nettsider og ser at endel bruker auricaps kondensatorer. Billige og bra, vissnok. Mange velger Kimber til intern kabling. Jeg skal åpne opp og se hva jeg trenger.
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Hei Empty,

Kablene jeg brukte var QED silver XT, jeg søkte litt klarere diskant og fikk tak i nye "brukt" for en rimelig penge. Nå ble resultatet veldig bra, men tror personlig ikke det har så mye å si med kablene.
Kondensatorene var litt spesielt. Det satt 3 batterier med 10-12 stykker kondiser i hver i mitt filter. Jeg har gått opp på størrelse og redusert/halvert antall kondiser. Jeg husker ikke hva de heter, men er akkurat de samme som proac bruker. Jeg kjenner fra barndommen av servicemannen til Lyric, så var naturlig å rådføre meg med han. Hvis du ønsker kan jeg ringe han å finne ut hvilke type kondiser det er. Mye demontering på mine høytalere for å komme til delefilterene, så det prøver jeg å unngå.
Håper det hjelper deg noe, mvh. JR
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Noen som koplingsskjema til E3 delefilterene? Kunne tenkt meg å mekke litt på dem å få dem up to date....
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei Empty,

Kablene jeg brukte var QED silver XT, jeg søkte litt klarere diskant og fikk tak i nye "brukt" for en rimelig penge. Nå ble resultatet veldig bra, men tror personlig ikke det har så mye å si med kablene.
Kondensatorene var litt spesielt. Det satt 3 batterier med 10-12 stykker kondiser i hver i mitt filter. Jeg har gått opp på størrelse og redusert/halvert antall kondiser. Jeg husker ikke hva de heter, men er akkurat de samme som proac bruker. Jeg kjenner fra barndommen av servicemannen til Lyric, så var naturlig å rådføre meg med han. Hvis du ønsker kan jeg ringe han å finne ut hvilke type kondiser det er. Mye demontering på mine høytalere for å komme til delefilterene, så det prøver jeg å unngå.
Håper det hjelper deg noe, mvh. JR

Hei. Jeg setter pris på om du finner ut kondistypen. Bra og rimelig klinger godt i ørene mine, men er åpen for forslag.

Hilsen Tommy
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Noen som koplingsskjema til E3 delefilterene? Kunne tenkt meg å mekke litt på dem å få dem up to date....

Hei. Skjema hadde vært fint :)!
Jeg har snoket rundt på amerikanske sider, og overalt sier de at men må skru opp og lese av verdiene selv. I tillegg skal kondensatorene være plassert slik at det er vanskelig å se verdiene. Det er jo mulig at de har gjordt forandringer på filteret underveis, slik at det er forskjell på dem.

Hilsen
Tommy
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Ta kontakt med ssnht her på sentralen.Han driver et firma som modder høyttalere.
Kan skaffe deg tlf.nr iløpet av dagen.
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Ta kontakt med ssnht her på sentralen.Han driver et firma som modder høyttalere.
Kan skaffe deg tlf.nr iløpet av dagen.


Firma som modder høyttalere? Det høres ut somendrømmejobb ;D. Fint om du finner telefonummeret og navn.

Hilsen Tommy
 

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
418
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei Empty,

Kondensatorene var litt spesielt. Det satt 3 batterier med 10-12 stykker kondiser i hver i mitt filter. Jeg har gått opp på størrelse og redusert/halvert antall kondiser. mvh. JR

Hei. Hva slags fordeler/ulemper medfører det å øke verdien og redusere antall på kondensatorene?

Hilsen Tommy
 

JR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
100
Antall liker
0
Hei Empty,
Pratet med han som tok delefiltrene mine. Viser seg at Proac også bruker 2 forskjellige merker, men han mente det var solen han hadde satt inn. Poenget er uansett at Snell brukte mye elektrokondensatorer, som funker bra når de er nye men over tid "tørker" ut, og dermed reduserer lydbildet. Dette unngår man med å bruke polypropolen kondesatorer (men de er også litt dyrere). Så du må vel se din oppgradering i forhold til hvor lenge du har tenkt å ha ht. Selv om jeg halverte anntal kondiser, er summen den samme som på de "gamle" batteriene. Om det er noen gevinst på å gjøre det slik eller ikke, er det mange meninger om.
Skal en dag når jeg får orken, åpne ht. å ta bilde av delefilterene der.

Men er sikker på at stiller du spørsmålet på DIY her på forumet, får du mange gode svar der av folk som er mye mere kyndige enn meg på det.
Det jeg kan konkludere med at for en forholdsvis beskjeden investering, ble det ett fantastisk mye bedre lydbilde, var vel verdt pengene, siden jeg skal beholde det ht. settet. Litt gøy å høre hva slags konklusjon du kommer til selv og hvordan du opplever lyden etter oppgraderingen.

JR
 
Topp Bunn