Mofi Electronics

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hva?! Ingen vennetråd for Mofi? Da er det vel på tide å sveive i gang en tråd. Jeg vet at det er flere her som har, og er fornøyd med Mofi. Jeg har hatt riaa-trinnet, StudioPhono en periode, og er veldig fornøyd med det:

    45430B4D-61D2-45A0-B275-9167F1C30175.jpg


    Nå har jeg derimot gått til anskaffelse av denne lekkerbiskenen, StudioDeck:

    6EDB3685-995F-4AF5-AB21-2F218D64D513.jpg


    Med en Ultratracker pickup:

    41D63361-A64F-4242-A19A-8CB8634F114D.jpg


    Jeg har ikke fått koblet denne opp ennå, og er spent på hvordan det låter. Tenkte å komme tilbake her med rapport og bilder etter hvert. I morgen skal jeg først bruke dagen til å høre på plater på spilleren som jeg har nå, Pro-Ject the Classic med Ortofon Bronze, for å ha et godt grunnlag å sammenlikne med.
    Litt bilder av nåværende oppsett:

    29D5E90E-A833-42E6-B313-9CDDE5516318.jpg


    EB35A640-FF47-4961-91C2-5345C98810A8.jpg


    A7C40BDF-7216-4654-95BE-1FEAEC0387D4.jpg


    Hvilken erfaring har andre med Mofi?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har hatt min MoFi UltraDeck en drøy måned nå og er strålende fornøyd. Utseendet er heldigvis ikke som "alle andre platespillere" i prisleiet under 25-30 tusen. Den har et enkelt men elegant særpreg, og tydeligvis en solid, praktisk og gjennomtenkt konstruksjon. Lydmessig er den klart bedre enn min gamle spiller med lavt støygulv og stabil gange. Den virker også relativt ufølsom for ytre påvirkning og akustisk tilbakekobling. 10" arm er heller ikke feil.

    2020-03-08 11.55.19.jpg


    Tallerken av Delrin skal ikke ha platematte, og uten "puck" kan den bli i glatteste laget for enkelte plater når man koster støv av dem. Den originale platevekten med MoFi logo er fryktelig elegant, men akk så dyr! Den som er avbildet her, kostet meg ca. 300,- inkl. frakt fra Kina. Ikke fullt så elegant som originalen, men den er omtrent like tung og fungerer helt utmerket.

    Den medfølgende UltraTracker ble erstattet av min gamle Lyra Delos. Kompisen som kjøpte UT'en av meg er superfornøyd, så det er nok en meget bra pickup det også.
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Lekkert, DagS! Og høres veldig lovende ut, også. Hva oppgraderte du i fra?

    Edit: kunne godt tenke meg en link til den pucken.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Digger min Studiophono. Rett og slett et ekstremt bra produkt med en likanes lydsignatur som passer de aller fleste pickuper der ute.
    Her med ekstern psu, som mest av alt gjorde den dønn støyfri.
    Har to tappinger ut på psu’et, fordi jeg leker med tanken om og kjøpe en til og kjøre en per kanal, just for the hell of it.

    76201BF3-E04E-493E-8386-79815DD1F068.jpg
    A044BF6B-5B29-4983-B976-A3D5B41874F9.jpg
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Digger min Studiophono. Rett og slett et ekstremt bra produkt med en likanes lydsignatur som passer de aller fleste pickuper der ute.
    Her med ekstern psu, som mest av alt gjorde den dønn støyfri.
    Har to tappinger ut på psu’et, fordi jeg leker med tanken om og kjøpe en til og kjøre en per kanal, just for the hell of it.

    Vis vedlegget 578338 Vis vedlegget 578339
    Lyden er helt strålende. Nedsiden er veldig løse plugger som beveger seg og gir etter når man skal koble opp. Men det er jo ikke et problem når man har satt opp ting.

    Den PSUen er interessant! Hva er det?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Digger min Studiophono. Rett og slett et ekstremt bra produkt med en likanes lydsignatur som passer de aller fleste pickuper der ute.
    Her med ekstern psu, som mest av alt gjorde den dønn støyfri.
    Har to tappinger ut på psu’et, fordi jeg leker med tanken om og kjøpe en til og kjøre en per kanal, just for the hell of it.

    Vis vedlegget 578338 Vis vedlegget 578339
    Lyden er helt strålende. Nedsiden er veldig løse plugger som beveger seg og gir etter når man skal koble opp. Men det er jo ikke et problem når man har satt opp ting.

    Den PSUen er interessant! Hva er det?
    Kjøpt på ebay for ett par høvdinger, veldig enkelt og mekke til og suveren oppgradering :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    StudioDeck’en ble satt opp i dag. Tok noen bilder underveis.

    Først noe bilder av utpakkingen, for nerdingens del:
    49979652-D4C6-4C68-87C3-A35FEA5BC7F3.jpg
    A3691154-1795-4AC0-B89D-A5519850DDCB.jpg
    D18492D7-0C8C-4606-9D9E-F5B3E67CC0BB.jpg
    4CD7BD49-56C3-4104-8267-A973877B94E4.jpg


    Spilleren skulle leveres med Ultratracker pu, men for meg ser det ut som at det er Mastertracker. Noen som vet?
    C93DDA79-9139-4395-B265-5A066043FAE2.jpg


    Så, bilder av ferdig oppsatt spiller. Måtte hente frem yndlingsplata, som passende nok er gul :)
    1B948C74-838A-4F0E-AF9C-7AC47C344778.jpg
    575E1205-07A5-4CD5-9F9E-4AA8DCD975C1.jpg
    DD1ED5A9-C87C-40D3-B83F-B3D1403423FC.jpg
    65A1D92A-0C3A-4B82-AFB9-451293DBBC50.jpg


    Og med en sort plate til slutt:
    B1AD0AA4-F35E-4EB6-83B9-56804975CB01.jpg
    E6E9DFC8-F724-4738-874D-0AF0BEA7FCB6.jpg


    Førsteinntrykk:
    Med forbehold om at det er lett å bli begeistret av førsteinntrykket - jeg er begeistret! En tydeligere bass og topp. Mer dynamikk og en fin ro i lydbildet. Spilte en del av Diana Kralls Live in Paris, og for å bruke en utslitt klisjé - det er som å være der. En utrolig nerve og tilstedeværelse i lydbildet. For hver oppgradering av platespiller har jeg forstått mer av hvorfor mange sier at vinyl låter bedre enn digitalt, men jeg har syntes det har vært vanskelig å være helt enig. Nå er jeg enig. Det er en mer solid spiller, lydmessig, enn Pro-Ject Classic som jeg hadde fra før. Selv om det ikke er så veldig stor prisforskjell. Den føles bedre, mer solid, å bruke. Som sagt, bare et solid, «trygt» lydbilde. Kos, kos, kos :D

    Sammenliknet med The Classic.
    Liker:
    Strømforsyning innebygget i spiller, ingen veggvorte
    4 føtter, kontra 3
    Og ENORMT mye bedre demping i føttene. Jeg kunne trampe så hardt jeg ville i gulvet uten problemer. Med The Classic kunne jeg knapt gå normalt over gulvet uten at den hoppet.

    Liker ikke/savner:
    At den er så åpen under. Jeg har et høyt møbel og spilleren er løftet ganske høyt på benene. Penere når man ser ovenfra, men ikke så pent fra siden.
    Savner magneten som holdt armen på plass i hvileposisjon på The Classic.
    Litt kjip lyd når spilleren starter å gå rundt.
    Lyset i av/på-knappen vibrerer litt. Men man ser det ikke når man ikke står over spilleren.

    Som sagt, bare et tidlige førsteinntrykk. Kommer med mer etter hvert. Men lyttegleden ble helt klart løftet ganske mange hakk.
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Artig å høre at dine opplevelser med MoFi samsvarer bra med mine egne.
    Her har de virkelig konstruert en solid, brukervennlig og på alle måter fornuftig spiller, helt uten allverdens fancy "overkonstruerte og geniale dilldall-løsninger", og som rett og slett bare spiller fordømt bra.

    Den noe irriterende knitrelyden du hører ved oppstart tror jeg kommer av at selve remmen "glipper" litt fordi motoren har et ganske kraftig moment. Selv bruker jeg å hjelpe til med igangsetting av tallerkenen ved å dreie på pucken. Lageret på min spiller var dessuten helt tørt, så jeg har bestilt litt originalsmurning fra OHC/Big Dipper. Regner med at det hjelper på oppstarten.

    Jeg er jeg enig med deg i at benene ikke er spesielt vakre, men demper vibrasjoner fra underlaget fantastisk bra.
    En annen ting jeg har lagt merke til er at armbasen er veldig solid, nærmest overdimensjonert, spesielt sammenlignet med den vinglete varianten som opprinnelig fulgte med min Jelco-arm. For ikke å snakke om det inverterte tallerkenlageret i bronse og stål, som godt kunne passe på en spiller i en mye høyere prisklasse.

    Den eneste oppgraderingen jeg har gjort er å kjøpe meg en Little Fwend armlift. Den er egentlig altfor dyr, men gull verdt for en lat, halvgammel gubbe!

    Kos deg med MoFi'en, det gjør jeg!
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ... Så, bilder av ferdig oppsatt spiller. Måtte hente frem yndlingsplata, som passende nok er gul :)
    Vis vedlegget 578743
    Jeg ser nå at jeg må få meg minst en gul plate! Har du noe forslag?

    Ellers kan jeg bekrefte at du har en UltraTracker pickup. Den har sølvfarget aluminiumshus, mens MasterTracker er mørkere grå og StudioTrackeren er i plastikk (polymer).

    Se https://www.mofielectronics.com/cartridges
    Kan varmt anbefale platen på bildet: https://www.discogs.com/Drew-Holcomb-And-The-Neighbors-Good-Light/release/12951530 Men kanskje noe vanskelig å få tak i nå, dessverre.

    Er du sikker angående pu? Min er mørkegrå, ikke lys sølv/aluminiumsgrå. Og den har hvit/lysegrå skrift, mot sort skrift på Studio- og UltraTracker:

    C15174C2-CAEB-41E8-993C-576AD3B0B985.jpg
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Ser faktisk ut som om du har fått en MasterTracker til samme pris som en UltraTracker. Tror du må klage til leverandøren, gitt! ;)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    DagS: sjekket du sporingen når du hadde på MoFi pickup? Min klarer så vidt 60µm, og det synes jeg virker lavt for denne. Jeg har vel og merke ikke gjort annet enn å justere stifttrykk siden jeg fik den, så jeg skal gå over innstillingene.

    Så et par (muligens) dumme spørsmål til deg eller andre som har MoFi platespiller. Jeg synes at det er litt vanskelig å forstå seg på antiskate-justeringen. I manualen refereres det til 4 hakk man kan putte vektsnoren i. Men jeg ser 5:

    56E235BA-EC14-46D9-B06F-73FF267C9BC8.jpg


    Noen som har fasit eller velfunderte meninger om hva som er hva?
    Og, skal man feste metallringen rundt, slik jeg har gjort?
     

    DagS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2004
    Innlegg
    466
    Antall liker
    496
    Sted
    Karlstad, Sverige
    Torget vurderinger
    8
    Atlerovik Jeg sjekket aldri sporingen med UltraTracker og har heller ikke noe å måle den med, men ut ifra det jeg kunne høre på de to-tre skivene jeg brukte den på, spilte dent bedre enn forventet og uten hørbar forvrengning. Han som kjøpte den av meg skryter også fælt av pickupen.

    Når det gjelder antiskatingen ser jeg at MoFi bare oppgir hvilket hakk du skal bruke med pickuper som veier fra 4-12 gram. siden det sannsynligvis ikke er så mange moderne pickuper som veier mer enn det, trenger du ikke å tenke på hakk nr. 5 (det ytterste/bakerste). Det kan forresten se ut som om du bruker feil hakk. MasterTracker veier 9,7 gram, og da skal du bruke hakk nr. 3 innenfra. Kanskje det hjelper på sporingen?

    Manualen viser ikke ringen på snora, men det virker logisk at man skal tre gummiringen, som det er på min, inn på antiskatingpinnen. Da sitter den så godt på plass at man slipper å tenke på at den kan flytte på seg.
    Det kan også hende at pickupen vil spore og låte bedre når den har blitt innspilt. Min Lyra Delos trengte i alle fall flere ti-talls timer før den låt som den skulle.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Atlerovik Jeg sjekket aldri sporingen med UltraTracker og har heller ikke noe å måle den med, men ut ifra det jeg kunne høre på de to-tre skivene jeg brukte den på, spilte dent bedre enn forventet og uten hørbar forvrengning. Han som kjøpte den av meg skryter også fælt av pickupen.

    Når det gjelder antiskatingen ser jeg at MoFi bare oppgir hvilket hakk du skal bruke med pickuper som veier fra 4-12 gram. siden det sannsynligvis ikke er så mange moderne pickuper som veier mer enn det, trenger du ikke å tenke på hakk nr. 5 (det ytterste/bakerste). Det kan forresten se ut som om du bruker feil hakk. MasterTracker veier 9,7 gram, og da skal du bruke hakk nr. 3 innenfra. Kanskje det hjelper på sporingen?

    Manualen viser ikke ringen på snora, men det virker logisk at man skal tre gummiringen, som det er på min, inn på antiskatingpinnen. Da sitter den så godt på plass at man slipper å tenke på at den kan flytte på seg.
    Det kan også hende at pickupen vil spore og låte bedre når den har blitt innspilt. Min Lyra Delos trengte i alle fall flere ti-talls timer før den låt som den skulle.
    Takk for gode innspill, DagS. Det oppklarer jo en hel del om det ytterste hakket er et ikke-omtalt hakk nr 5. Jeg har prøvd å bruke både 3 og 5, uten særlig bedring.

    Angående sporing, så synes jeg jo også at det låter fint, og kan ikke høre noen forvrengning, så jeg får kanskje bare slå meg til ro med det :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Oppdatering: nå også med Herbie’s Audio Lab’s Way Excellent II Turntable Mat og SuperSonic Record Stabilizer. Enkle og rett frem navn på produktene. Disse spillerne skal vel egentlig ikke ha matter. Men det skader jo ikke å prøve :)

    7336BFCB-422B-4BC0-AE8F-DAAF30B6FFE5.jpeg


    3ECCF849-ACCA-491C-BA4F-DF1ED2376619.jpeg


    256E17AC-1FD8-402E-A1E3-6E2F7B973890.jpeg
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte en Mofi UltraPhono riaa for ca en mnd siden og lurer fælt på hvor lang innspillingstid en slik sak skal ha. Jeg syns det spiller innelukket og jeg får liksom ikke foten igang. Er det andre her inne på HFS som har erfaringer med denne?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg hadde StudioPhono riaa. La ikke merke til noe spesiell endring i lyd over tid. Du er sikker på at du har riktig impedanse-innstilling for din pu?
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde StudioPhono riaa. La ikke merke til noe spesiell endring i lyd over tid. Du er sikker på at du har riktig impedanse-innstilling for din pu?
    Har prøvd ulike innstillinger i forhold til impedansen på pu uten hell. OHC spurte hvor mange timer riaa`en hadde fått, derav mitt spørsmål om innspilling.
    Spiller jeg samme musikk via Tidal så blir lydbilde/dybde/perspektiv osv meget større på alle måter. Nivåmatchet selvsagt.
    Du nevner at du hadde StudioPhono, falt den ikke i smak hos deg heller?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg likte StudioPhono, men fikk lyst til å oppgradere etter hvert. Syntes den spilte fint i tiden jeg hadde den. Men hadde ikke så mye å sammenlikne med, da dette var min første eksterne riaa.

    Har du hatt andre riaa’er på samme spiller/pu før, som har spilt fint?
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hadde tidligere en ASR Mini Basis som jeg solgte i et særdeles svakt øyeblikk her i vinter. Den grisebanker UltraPhono`n på alle måter. Hadde ingen problemer med den lydmessig.Ser dog at prisen på ASR har steget en god del i det siste. Jeg betalte 10k dengang og nå koster den 15k.
    Pr.d.d. så mener jeg UltraPhono er et særdeles overhypet produkt og når butikken jeg handlet den ifra mener jeg skal gi den tid i henhold til innspilling, så blir jeg skeptisk.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Kjøpte en Mofi UltraPhono riaa for ca en mnd siden og lurer fælt på hvor lang innspillingstid en slik sak skal ha. Jeg syns det spiller innelukket og jeg får liksom ikke foten igang. Er det andre her inne på HFS som har erfaringer med denne?
    Hvordan gikk det, ble den bedre etter innspilling?
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    169
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @ovitzi , merket ikke noe forbedring og den støyen som var i den gjorde det lite morsomt å spille plater. Prøvde riaa`en i flere anlegg/hus med samme resultat. Ser nå i ettertid at flere har handlet ekstern strømforsyning fra ebay o.l. istedet for veggvorta som fulgte med og med dette fått støyen redusert.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Min er helt støyfri med ekstern regulert psu.
    Låter helt topp, spillt lengre perioder på hovedannlegget og kost meg glugg.
    Enda morsommere om man hekter på ett par rimelige SUT’s fra Xindak, da vokser den enormt og jeg mener virkelig man skal betale mye penger for og få noe som er betydelig bedre.

    848387F0-BFC6-429B-9F69-FA6BC15B6168.jpeg
     

    Røkrakare

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2021
    Innlegg
    114
    Antall liker
    171
    Sted
    Haslum
    Kjøpte en Mofi UltraPhono riaa for ca en mnd siden og lurer fælt på hvor lang innspillingstid en slik sak skal ha. Jeg syns det spiller innelukket og jeg får liksom ikke foten igang. Er det andre her inne på HFS som har erfaringer med denne?
    Kommer med noe seint svar.
    Har ikke UltraPhono, men en StudioPhono, og opplevde det samme problemstilling som du beskriver. Leser også lenger ned i tråden at du har endret innstillinger i forhold til PU, men dog ikke endret lydbildet. Jeg endret dette selv, men fikk en klar forbedring i innstillingen på PU, og tilpasning på impedansen. Jeg har Rega Planar 3 med Rega Exact pu. Om det var til noe nyttig...
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Etter ett halvt år med stillhet brytes den med spørsmål om følgende:
    Har Rega RP3, lurer på en Mofi Ultra. Men er den verdt pengene ifht lyd?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Og Rega sliter av og til med ujevn hastighet. Noen som har sjekket MoFi sin?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke latt meg forføre av Mofi sine platespillere , men denne høyttaleren er innovativ og meget interessant, flotte tekniske målinger i Stereophile Februar 2023
    Tror den kan bli en seriøs utfordrer, spesielt med litt DSP for å tune toppen etter rommet

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn