Monica 2 : En byggetråd

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Har nå lest en masse om nos dac's og har endelig fått begynt å samle deler til en Monica2.
Dette er noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge men det er så mange spørsmål som dukker opp, som for eksempel valg av strømforsyning.
Derfor tenkte jeg at jeg kunne lage en byggetråd, og på den måten få hjelp til å velge de rette komponentene samtidig som kanskje andre
her har spørsmål som kan bli besvart i denne tråden.
Håper på å få masse inspill da det virker som det er mange som sitter med bra kompetanse her på hfs.

Den første pakken har allerede annkommet, en annen bruker av hfs var så vennlig å selge meg et chassis han hadde til overs.
Det ser sånn ut:

Så til mitt første spørsmål, valg av strømforsyning. Så langt har jeg blitt tipset om to alternativer, men hvis noen har forslag om en bedre løsning mottas forslag med takk.

Alternativ en er fra elfa:

Ferdigbygd stabilisert 12V 1A strømforsyning - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2015565. htm

Ringkjernetrafo 50VA 2*15V - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2021849. htm

Alternativ to er fra LC Audio og skal etter sigende være rimelig og gi veldig bra ytelse
http://www.lcaudio.com/index.php?page=69

Hvilken av disse to bør jeg velge?

Videre har jeg kikket på nettbrønn med innebygget nettfilter og strømbryter: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2019384. htm

Når jeg kommer i gang med byggingen vil alt bli avbildet i fenne tråden.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
NAIS! Ser fram til fortsettelsen! :)

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Vedr: Nettbrønn med innebygget nettfilter og strømbryter.

Nettfilter av denne type bør bare brukes dersom du er sikker på at skal koble til jordet stikkontakt.
Dette p.g.a. kondensatorene fra fase til chassis-jord.

Svein.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Vedr: Nettbrønn med innebygget nettfilter og strømbryter.

Nettfilter av denne type bør bare brukes dersom du er sikker på at skal koble til jordet stikkontakt.
Dette p.g.a. kondensatorene fra fase til chassis-jord.

Svein.
Ser man det, hva slags nettfilter må jeg bruke for å kunne velge om jeg vil bruke jordet stikk eller ikke?

Edit: Er denne mer aktuell?

Apparatintag med filter, spänningsväljare,
säkringshållare, strömbrytare

Fabr Schaffner, typ FN394
Nätbrunn komplett med nätavstörningsfilter, tvåvägs spänningsomkopplare, säkringshållare för 2 st 5×20 alternativt 6,3×32 mm säkringar samt 2-polig strömbrytare . Förutom drosslar för fas och nolla innehåller filterdelen även drossel för jordledaren vilket förbättrar dämpningen vid högre frekvenser. Flatstiftsanslutning 6,3×0,8 mm. Uppfyller IEC950.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Du kan benytte hvilket som helst nettfilter i ujordet kopling så lenge du ikke kopler jord til chassis. Filteret vil da imidlertid ha noe begrenset effekt.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Du kan benytte hvilket som helst nettfilter i ujordet kopling så lenge du ikke kopler jord til chassis.
. . . og du ikke berører chassis og noe annet som er jordet (f.eks. noe som er koblet til kabel-TV) - da får du støt!

Du bør ikke ha nettfilter med Cy-kondensatorer (mot jord).

Edit: Ser i ettertid hva michell trolig mener. Det går bra med filter dersom nettfilterets jordtilkobling ikke er koblet til chassis. Det blir vel imidlertid vanskelig dersom chassis er av metall.

Svein

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Dette blir spennende å følge.. Har en Monica liggendes hjemme som sårt kunne trengt noe oppmerksomhet :D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Edit: Ser i ettertid hva michell trolig mener. Det går bra med filter dersom nettfilterets jordtilkobling ikke er koblet til chassis. Det blir vel imidlertid vanskelig dersom chassis er av metall.

Svein
Ja, nettopp ;) Det kommer an på om huset på kontakten er koplet til jord internt i kontakten. Er det ikke det går det greit. Er det det bør en motere kontakten i pleksigalss f. eks.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.221
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Alt dette med støt og spenning mellom forskjellige chassis løses greit ved å koble alle chassis sammen. Da unngår du også jordstrømmer (ground loops) i signalkabler, skjermer, etc. Pussig at ingen eller få lytter til råd og tips fra slike som michell og undertegnede.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Ja, nettopp ;) Det kommer an på om huset på kontakten er koplet til jord internt i kontakten. Er det ikke det går det greit. Er det det bør en motere kontakten i pleksigalss f. eks.
Hvis det fungerer hvis man monterer filter på f.eks. en plexiglassplate e.l så er vel det en ok løsning? Eller?

Du bør ikke ha nettfilter med Cy-kondensatorer (mot jord).
Ser ikke ut som elfa har noe filter jeg kan bruke som ikke har cy kondiser mot jord, hva gjør man med det?

Venter også på inspill på valg av strømforsyning.......

Takker for svar så langt

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg synes kanskje man overdriver "faren" med Y-kondensatorer her, men vil du ikke ha det, kan du kjøpe en enkel Evox-Rifa X-kondensator på ELFA, vanlig iec-kontakt i stedet for en med filter, og lodde X-kondensatoren fasene, eller "pluss og minus" om du vil. Da får du X-delen av filteret.

Topp Bunn