Mono - med en eller to høytalere

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg fikk Beatles mono boksen i går og har begynt å høre på den. Jeg kjøpte samtidig Let it be og Abbey Road i stereo. Flere morsomheter her; jeg har Abbey Road på vinyl med 87 mastringen og skal sammenligne med den nye utgivelsen. Kanskje låter cd mer analogt enn -87 mastringen på vinyl?

Men topic her var at jeg syntes mono låt litt tilbaketrukket og kanske bittelitt kjedelig. Jeg fikk behov for nærfeltslytting. Men eksperimenterte nettopp med å bruke kun én høytaler. Noen som har prøvd tilsvarende? Jeg syntes det løste en del av problemet; musikken ble tilsynelatende mer dynamisk og lydbildet kom nærmere.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Kan godt hende det er mikset for å fungere best slik. Selv er Stereo minimum for meg med mindre jeg har en bor-/reiseradio som kilde.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Koblet tilbake og syntes det låt bedre med to ;D

Men med to høytalere blir lydbildet som om det er en kilde litt bak for høytalerne og må forandre lytteposisjon i forhold til stereo. Lyden er bedre med to stort sett i hele rommet men i vanlig posisjon med +3bB var det friskere med en (og subjektivt like høy lyd men mer dynamisk)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Det er nok som å begynne å se film i 2.0 etter å ha vært godt vant med 5.1. Når man så tar i bruk 5.1 igjen blir det litt av det samme.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Ja du har kanskje rett i det. Men hva synes mono-fantastene? (finnes de?) Skal mono høres med én høytaler?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
OKA skrev:
Ja du har kanskje rett i det. Men hva synes mono-fantastene? (finnes de?) Skal mono høres med én høytaler?
Jeg er ingen fantast, men synes at gamle monoplater ofte låter bedre på min mono Radionette Duett. Den er jo laget for å få den lyden og musikken til å låte best mulig ut fra budsjettet, og alt dårlig låter bra på den. Men når opptakene er gode så føler jeg at jeg likevel klarer å innbille meg at det er et realistisk lydbilde med scene når lyden oppstår "i løse luften" mellom høyttalerne.

Det som kan være en faktor er at når en høyttaler spiller så hører du direkte hvor lyden kommer fra, og det kan kanskje skape mer trøkk i lyden. Kanskje, for jeg har ikke giddet å sjekke dette. Egentlig så lytter jeg til mono på en helt annen måte. Jeg sitter gjerne sidelengs eller til og med med ryggen til anlegget. Og ofte ligger jeg på sofaen og nyter, men det kan i noen tilfeller ødelegge for rockefoten.

Men en ting er sikkert, god mono er bedre enn dårlig stereo. Jeg husker første gang min mor hørte Love Hurts med GP. Etter et par minutter sa den over 70 år gamle damen at dette var skikkelig Beatles-stereo. Hun mente det ikke på en god måte, men hun elsket versjonen/musikken. Dessuten hører hun musikken på en liten slepebrøler av bra kvalitet, slik at stereolydbildet uansett er ganske smalt. Uansett så ser jeg på det som indikasjon om at Beatles-stereo er såpass distinkt at den virker unaturlig selv på de som er uinteressert i hifi men som likevel har ører for lyd. Derfor valgte jeg monoboksen, for jeg føler at å lytte til den er mindre trettende. Man blir ikke forstyrret av merkelige panoreringer, noe som kan føre til lyttetretthet hvis man sitter i sweet spot. Med monoplatene slipper jeg å unngå sweet spot bevisst slik jeg gjør med plater som har dårlig eller merkelig panorering. Men all musikk kan nytes sålenge man ikke setter seg i en posisjon hvor lyden kan plage en.

Det er faktisk noe som det slår meg kan være en ulempe med Carlsson. Ikke fordi jeg har testet det, men den spesielle måten å spre på kan faktisk teoretisk føre til at man ikke kan slippe fenomenet ved å velge en annen lytteposisjon i rommet. Jeg håper dog at min teori er feil, og at det egentlige resultatet er at Carlsson i praksis får umulige mikser til å virke mer tilforlatelige.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Beatles i stereo kunne være skikkelig ubehagelig å høre på hodetelefon. Jeg har de siste Beatles-platene fra før, akkurat nå hører jeg på Sgt Pepper og må si at den monoversjonen er meget bra. Jeg og noen venner lyttet til forskjellige versjoner av Sgt P for lenge siden. Da var det klart at 60-talls pressingen var mest rock and roll (og best) mens 1987 utgaven (på LP) var altfor snill og "flink". Jeg husker ikke om det var mono eller stereo den gamle platen, men det var nok stereo. Kanskje ikke like rå denne nye mastringen men den er uansett meget bra, verdt å skaffe i allefall.

Har ikke koblet tilbake til en høytaler, kanskje jeg skulle gjort en skikkelig test. Det var imidlertid ganske fort klart at vanlig lytteposisjon for stereo ikke var optimal for mono med to høytalere, men at i rommet generelt låt det bedre med to.
 
Topp Bunn