Monoknappen

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ser jeg har en monoknapp (på reserveforsterkeren). Jeg har også noen monoinnspillinger (Kinks og Dylan og sånt). Bør man aktivisere monoknappen når man spiller monoinnspillinger? Hva er effekten?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.286
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En utilsiktet effekt er at de uunngåelige små kneppene havner midt i de også, og kan gjøre det vanskeligere å skille skitt fra kanel, om jeg kan si det slik.

En veldig fin ting med en monoknapp er at det er enklere å justere pickup med testplaten fra Hi-Fi News. Side 2 spor 5 på den er azimutsjekk, og med monoknappen inne justerer man til null lyd ut.
Cartridge alignment (azimuth) test (300Hz L+R +6dB)
This track is designed for cartridge Azimuth adjustment. To check the stylus is absolutely vertical, play the track in stereo and you should get identical output from each speaker, but when the amplifier is switched to mono you will hear nothing.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Nå har jeg ikke Hifi News platen, men om prinsippet er som på Cardas sin plate får du ikke null lyd ut i praksis. Du skal justere til lyden er minimal, og likest mulig, i de to kanalene.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jooo.. Man skal altså da ikke ha monoknappen aktivert under avspilling av mono-plater?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Bruk det du synes er best :)
Et eller annet sted i forsterkerkjeden kobles de to signalene sammen. Vanligvis "brutalt" ved å koble de to sammen med en switch.

Helge_G

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.09.2006
Antall liker
1
Når du spiller (veldig) gamle monoplater, skal du ha knappen inne. De er spilt inn på en sånn måte at bare de horisontale bevegelsene til nåla i rilla teller, og ved å aktivisere mono får du vekk den delen av støyen som er forårsaka av de vertikale bevegelsene (kan minne litt om å få vekk stereostøy i FM-sendinger med mono). Nyere monoplater er laga på samme måte som stereoplater, og da har det ingen effekt med monoknappen. Hvor grensa går for "gammalt" og "nytt", veit jeg dessverre ikke, men det er tidligere enn 70-tallet, iallfall.

Asimut-test med mono som på HiFiNews-plata trenger du ikke tenke på -- det er et tvilsomt prinsipp som kopler sammen kanalbalanse og asimut. Asimut gjelder "smitte" av lyd fra venstre til høyre kanal og omvendt, og dette forholdet er ikke nødvendigvis perfekt når det er perfekt kanalbalanse, selv om det òg kan være det.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
Helge_G skrev:
Når du spiller (veldig) gamle monoplater, skal du ha knappen inne. De er spilt inn på en sånn måte at bare de horisontale bevegelsene til nåla i rilla teller, og ved å aktivisere mono får du vekk den delen av støyen som er forårsaka av de vertikale bevegelsene (kan minne litt om å få vekk stereostøy i FM-sendinger med mono). Nyere monoplater er laga på samme måte som stereoplater, og da har det ingen effekt med monoknappen. Hvor grensa går for "gammalt" og "nytt", veit jeg dessverre ikke, men det er tidligere enn 70-tallet, iallfall.
...
... alle monoplater har utelukkende horisontal modulasjon. Forøvrig er ovennevnte OK, bortsett fra "skal" 8)

mvh
KJ

Topp Bunn