Montana

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Hmm,nu skal det jo sies at Lyngdorf kjøre en veldig annen filosofi enn de fleste i og med at de anbefaler deling så høyt som 400Hz. Hadde disse https://www.stereophile.com/content/psb-stratus-gold-loudspeaker-specifications og som du ser deler disse ved 250Hz, ikkje ulikt dine. B&W 802 deler på 350Hz,Andre gamle svære høyttalere som æ kjem på i farta; Infinity Kappa 9 deler ved 80Hz ( dog med en ´´mid-bass-coupler´´ på ca 6tommer som spiller fra 80-800Hz) Meine å huske Kappa 9;2i delte ved 150Hz,også den med et egen midbass. Syns det høres merkelig ut dette som du beskriver, har dem tuna høyttaler med en voldsom hengekøye,masse dypbass og mangler videre opp? Eller er dette romrelatert? Kjedelig å plages med sånne ting,kjenne godt til frustrasjonen. Du har ikkje lekt med plassering? Skjønne at det kanskje ikkje friste pga vekt.
    Hadde mellomtonen/midbassen tålt økningen romkorreksjonen vil ha, uten å låte helt fjernt, så hadde det jo ikke vært noe problem... Mistenker at disse sitter i egne lukkede kammer, som er tunet spesiellt til outputen de er satt til. Disse kamrene var forøvrig FULLSTAPPET med dempemateriale. Jeg måtte ta i for å få på plass igjen elementene liksom :rolleyes:

    Selv delte jeg inn disse hjørnesubbene ved 100hz når jeg først kjørte romkorreksjon. Nå deles de ved 75hz. Synes det fungerer enda noe bedre. Jeg har allerede lekt mye med plassering, og følte jeg var i mål der når jeg kjørte romkorreksjon, men jeg var nok ikke særlig observant på akkurat dette med midbass mens jeg holdt på med å flytte de rundt. Jeg lyttet mest på den dype bassen, samt stereobildet, hvordan instrumenter plasseres osv... Jeg skal selvsagt leke mer med plassering, denne gangen mens jeg kjører låter som fremhever spesiellt midbassen, siden det tydeligvis er det som er det største problemområdet å få integrert på en dugandes måte til romkorreksjonen. Jeg håper inderlig at jeg kommer i mål her... For det disse høyttalerne spiller bra, spiller de VIRKELIG bra. Det er rett og slett noe av det beste jeg har hørt, og jeg var KNALLFORNØYD... Før jeg kjørte romkorreksjon og ble gjort oppmerksom på denne hersens midbassen :ROFLMAO: Nå er dette som en vond torn i siden her, og jeg blir sittende å irritere meg mer over hva som ikke er der, fremfor å kose meg med hva som er der. Veldig frustrerende.

    Det frister forøvrig noe veldig å gå til innkjøp av en slik UMIK-1 og kjøre REW, så jeg enklere kan identifisere problemområder uten å måtte sitte å ni-lytte gjennom en hel drøss materiale hver gang jeg flytter høyttalerne en tøddel hit eller dit...

    E det utelukket å prøve høyttalerne på langveggen? Har erfart ved endel tilfeller at det har funket klart best
    Ja, det går dessverre ikke her hos meg, MEN jeg kan flytte sofa og bord lenger ut fra kortveggen, selv om det ser litt teit ut og jeg helst vil unngå dette. Det får bli "last resort" i så fall, hvis alt annet feiler.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ok,skjønner. Ja,e vel sjelden man kan plassere utstyr kor som helst.
    Du sier:
    Før jeg kjørte romkorreksjon og ble gjort oppmerksom på denne hersens midbassen.
    Enn hvis du slår av korreksjonen,samme problem da?
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Høres merkelig ut at det e så stappa med dempemateriale🤔
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd å sette dæ sjøl på en stol nærmere høyttalerne og hørt om det e samme problemer?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Enn hvis du slår av korreksjonen,samme problem da?
    Vel da låter jo ikke midbassen rart og ullent, men det er lite av den... Det som er låter jo knallbra. Og nå som jeg har blitt oppmerksom på at det er lite av det, så tenker jeg knapt på annet. Romkorreksjonen ryddet jo også opp i nedre bassområde, og det låter knallbra der. Greia er bare at de av en eller annen grunn absolutt ikke takler den økningen i midbass-området. Da klabber det seg helt til, og dette stikker seg skikkelig frem, på en dårlig måte.

    Bestilte meg nettopp en UMIK-1, så det skal bli artig å se. Jeg tenker å la høyttalerne stå der de er nå, frem til jeg har målt. Så kan jeg bedre få visualisert/kommunisert frem til dere andre her hva jeg hører (håper jeg :ROFLMAO: ).

    Har du prøvd å sette dæ sjøl på en stol nærmere høyttalerne og hørt om det e samme problemer?
    Prøvde nå nettopp, mens jeg hadde på Prodigy - No good. Prøvde sette meg på huk litt rundt forskjellige steder også. Det var noe bedre enkelte steder enn andre, men ingen steder ble det noe særlig fres over denne låta altså. Det låter ikke som om det kommer fra høyttalere på denne størrelsen, for å si det slik.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    E kanskje naturlig at det blir verre hvis romkorreksjonen prøver å dra på noe som er lite av eller fases ut av rommet. Mange mener jo at man ikkje skal heve dipper,kun kutte peaker. Dette huske æ va poengtert i manualen til DSPeaker Antimode Dual Core. Aner ikkje korsen Lyngdorf gjør dette. Umik mikrofon e nok en lur investering(y)
    Men syns det hørtes merkelig ut med alt dempematerialet,kanskje du skulle sendt dem en mail til,dem har jo svart en gang allerde:) Håper virkelig dette ordner sæ,e jo nydelige høyttalere:cool:
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    EPS2 + W210 RP.png


    Rød er kun EPS2. Grønn er EPS2 og hjørnesubbene. Blå er EPS2, hjørnesubbene og romkorreksjonen...
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Du har en voldsom heving nedover,går det ann å endre på med Lyngdorf? E vel derfor det høres blodfattig oppover i bassen og mellomtonen..
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Du har en voldsom heving nedover,går det ann å endre på med Lyngdorf? E vel derfor det høres blodfattig oppover i bassen.
    Mange muligheter med Lyngdorf, men de er jo så "barnevennlige", i tillegg til at de har endel avanserte innstillinger også, men ja. Vel, det er for enkelt, og for lite opp til meg hva som skal skje. Lyngdorf har liksom bestemt alt for mye på forhånd... Anyway, nå driver jeg å flytter rundt på greier jeg mens jeg måler med UMIK-1... Dette var et helt fantastisk flott verktøy.

    Den enorme "festkulen" til EPS2 mellom 20 til 50hz har jeg ikke klart å bli kvitt, så nå har jeg satt den inn på aktiv deling. Alt under 100hz går nå til hjørnesubbene. Siste to målinger... Her har jeg justert +4db på EPS2 (grønn) ift hjørnesubbene. Begynner å ligne noe her... Får jeg flatet ut kurven endel FØR jeg kjører romkorreksjonen, så er det mulig jeg havner i mål. Har dog store bekymringer rundt dette dalsøkket ved ca 120-400hz...

    100hz +4db.png
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    Ble ikkje dette verre,ble jo et større søkk 120-400
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Kurve før rp.png


    Fikk til denne relativt snasne saken. Flyttet rundt og vinklet meg frem til. Her er deling satt til 100hz mellom EPS2 og hjørnesubber. Justerte så gain for å nogenlunde matche de. Kjørte romkorreksjonen... Kurven så knallfin ut etter (glemte helt av å ta skjermbilde av den). Prøvde så å spille musikk. Det låt ikke pent 😂

    Prøver litt av hvert idag for å bli jevne ut berg og dalbanen under 100hz på EPS2 . Her er målinger uten (blå) og med stuffing (rød) :LOL:

    IMG_2864.JPG

    Stuffing.png


    Det hjalp jo litt på toppen, men gjorde bunnen dypere. Jaja, frem og tilbake er like langt. Jeg får bare fortsette å fikle med plasseringer og vinkler. Plutselig
    så sitter det vel som ei kule...

    Men, tror jeg får gi meg meg å spamme ned hele vennetråden med survet mitt. Dette er vel neppe særlig interessant for andre enn meg selv 😂
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.938
    Antall liker
    32.874
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Bare å kjøre på det. interessant å høre om du kommer i mål. Av erfaring er Montana kresne på plassering, men de kurvene tidligere i tråden var virkelig ute av vater for å si det sånn. Med 20 db forskjell er det ikke rart det manglet noe her og der.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    En annen sak,dette e frekvens respons målt i lytteposisjon? Høyttaler måler jo seff ikkje sånn. Hvor høyt i frekvens foregår rom korrigering? Uten å kunne for mye om det trur æ det blir feil å kjøre hele veien opp. E vel best å korrigere bass et stykke oppover. Over det bør man vel være forsiktig med ka man gjør,slake PEQ f.eks
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.442
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    2
    DSPeaker 2.0 DC har valgfri øverste frekvens for automatisk korrigering mellom 80 og 500Hz Ja, ikkje høyere. Men andre verktøy over der 🙂
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    En annen sak,dette e frekvens respons målt i lytteposisjon? Høyttaler måler jo seff ikkje sånn. Hvor høyt i frekvens foregår rom korrigering? Uten å kunne for mye om det trur æ det blir feil å kjøre hele veien opp. E vel best å korrigere bass et stykke oppover. Over det bør man vel være forsiktig med ka man gjør,slake PEQ f.eks
    De målinger jeg har lagt ut her er målt i lytteposisjon ja. Lyngdorf sin romkorreksjon er i hele frekvensområdet (for å få den opp og gå vil den ha måling i lytteposisjon, samt 3-4-5 målinger "tilfeldig" rundt i rommet), og som man kan se av kurven jeg la ut lenger opp her med korreksjonen, så både øker den dipper og senker topper (men er mer hissig på korrigeringen i bassområdet enn lenger opp). Personlig har jeg brukt Lyngdorf sin romkorreksjon på en 3-4 andre oppsett, og det har fungert knallbra.

    Man kan også legge inn fler forskjellige lytteposisjoner, og ta omtrent så mange målinger ellers i rommet man bare gidder.

    Så kan man velge hva man til enhver til har oppe som aktivt oppsett... Bypass (ingen romkorreksjon), Lytteposisjon1, 2, 3... Eller man kan kjøre "global" som da er snitt/summen av samtlige målinger. (Dette gjør jo at man kan få "tunet" lyden litt slik man vil, ved å være litt taktisk med hvor man tar målinger. Vil man ha mer bass, så ta fler målinger i bassfattige områder osv...)

    De har jo også ulike "voicings" som man kan velge i, som også ratter ganske bra.

    Screenshot 2021-07-26 at 19.43.58.png


    Det er disse seks å velge blandt, i tillegg til "neutral". Så er det bare å sitte å trykke seg frem til en kombinasjon man vil ha... "Global" og "music 1", eller "lytteposisjon 3" og "open air" osv...

    Den har jo fire kanaler ut (2x MAIN, 2x LINE), med aktivt delefilter (valgfri delefrekvens 40-9999hz), 2. 4. og 8. ordens Linkwitz, og 1. 2. og 4. ordens Butterworth filter å velge i. Så kan man kjøre stereo til to subber, summere signalet (mono) til to subber, eller bare ha en subb. Kan kjøre høypass til MAIN, eller la alt passere utenom delefilteret.

    Tidskompensasjon har den også, ved at man legger inn avstand i cm fra lytteposisjon og til høyt og subber.

    Mange muligheter her... Man kan også spørre Lyngdorf om de kan være grei å lage egenspesiferte voicings, også legge den inn (men da må man velge vekk en av de andre seks). Men det er jo også mye den ikke har. Dette var jo en av de første enhetene som hadde romkorreksjon. Man kan feks ikke lage egne targetkurver, og man får
    heller ikke se snurten av hvordan kurven er hverken før eller etter. Man kan ikke begrense hvor mange dB romkorreksjonen skal korrigere, eller i hvilket frekvensområde.

    Sånn, det var en liten innføring i Lyngdorf DPA-1 :LOL:
     
    Sist redigert:

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    Mye spennende lesning rund disse midbass "problemene" dine @iGlenn .
    Jeg sitter med montana xp og er litt i samme båt. Får ikke midbass til å sitte, når allt det andre stemmer. Har utallige timer med høyttalerplassering og det er som om det ikke vil helt. Låtene du nevner er jeg fulstendig enig i, og synes ofte jeg sliter med litt skranglete rock også, eksempelvis led zeppelin, foofighters, nirvana. Det virker som om mye av drivet og fundamentet forsvinner. Virkelig kjedelig. Jeg har på en måte slått meg litt til ro med at det er så godt jeg får det til i stuen her hjemme, men vurderer også rett og slett å bytte høyttalere, da jeg ikke har slitt i disse områdene tidligere. Men så er det det at når montana låter bra, så låter det hinsides bra😎
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Har vært inne på tanken selv angående bytte @hifi.vinyl ... Mer enn en gang. Men som du også sier, når Montana låter bra, så låter det VELDIG bra. Er dog i samtaler med Lyngdorf her på mail, og de har virkelig(!!!) engasjert seg, over all forventning (spesiellt siden mitt "problem" her hovedsakelig er relatert til noe annet enn deres produkt, men på den annen side så er jo dette med rom og akustikk mye av deres "felt"). Har justert litt på høyttalerplassering igjen (minimalt), og tatt ny måling:

    EPS2.PNG


    Per nå er beste resultat i ørene når jeg har med hjørnesubbene delt inn ved 90hz med 4. ordens butterworth filter... Det gir mye av den "punchen" som mangler, men disse hjørnesubbene blir jo da å egentlig bare "fylle inn" den store dippen 40-100hz. Dette låter i mine ører KNALLBRA, men så da når jeg kjører romkorreksjonen, så låter det igjen sånn ullent, rart og "innkapslet", og jeg blir igjen påminnet om denne dippen 200-500hz... Veldig merkelige greier. Men som Lyngdorf sier da, at fokus her burde jo være på å få EPS2 til å låte bra ALENE, før jeg/vi blander inn subber og romkorreksjon...

    Lyngdorf skriver bl.a. "The strong dip around 40-80 Hz is definitely the result of SBIR, speaker boundary interference response. The backwall AND sidewall reflections cancel out some bass energy, as in every room. In this case the dip is very strong and broad because the distance to backwall and sidewall is rather similar, both adding up to one major cancelling-out effect. 2 – The strong dip around 200-300 Hz is very likely SBIR too, first reflection from the floor boundary. A dip in this area can also be found in every room, unless you remove the floor"

    Dette høres jo veldig fornuftig ut egentlig... Nå er jeg i gang med å prøve ut litt "akustiske forbedringer" av rommet. Har fått inn et stort tykt teppe, og skal prøve noen "akustikkplater" eller lignende på front- og bakvegg, samt i førsterefleksjon på sidevegg.

    To be continued...
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.124
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En SBIR kalkulator kan være et godt hjelpemiddel ift plassering i lytterommet.
    SBIR
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Montana med horn.. litt skeptisk.. Men kan la meg overbevise😂
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    206
    Antall liker
    179
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner ikke heilt, er montana eit eget merke? For jeg kjenner disse modellene som pbn audio og tenkte att montana var ein model serie av pbn 🤔
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Montana har flere modeller jeg kunne tenkt meg, men prisene er vel like høye som høyttalerne… ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fascinert av det siste rommet der. Høyttalernes overflatefinish, saueskinnene, gulvet, det vannskadde panelet, de tynne absorbentene, Ikea Kallas på skjeve, en grammofon i hjørnet på gulvet, ledningsrotet osv.

    Hvilke drivere bruker de?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Har vært inne på tanken selv angående bytte @hifi.vinyl ... Mer enn en gang. Men som du også sier, når Montana låter bra, så låter det VELDIG bra. Er dog i samtaler med Lyngdorf her på mail, og de har virkelig(!!!) engasjert seg, over all forventning (spesiellt siden mitt "problem" her hovedsakelig er relatert til noe annet enn deres produkt, men på den annen side så er jo dette med rom og akustikk mye av deres "felt"). Har justert litt på høyttalerplassering igjen (minimalt), og tatt ny måling:

    Vis vedlegget 737814


    Per nå er beste resultat i ørene når jeg har med hjørnesubbene delt inn ved 90hz med 4. ordens butterworth filter... Det gir mye av den "punchen" som mangler, men disse hjørnesubbene blir jo da å egentlig bare "fylle inn" den store dippen 40-100hz. Dette låter i mine ører KNALLBRA, men så da når jeg kjører romkorreksjonen, så låter det igjen sånn ullent, rart og "innkapslet", og jeg blir igjen påminnet om denne dippen 200-500hz... Veldig merkelige greier. Men som Lyngdorf sier da, at fokus her burde jo være på å få EPS2 til å låte bra ALENE, før jeg/vi blander inn subber og romkorreksjon...

    Lyngdorf skriver bl.a. "The strong dip around 40-80 Hz is definitely the result of SBIR, speaker boundary interference response. The backwall AND sidewall reflections cancel out some bass energy, as in every room. In this case the dip is very strong and broad because the distance to backwall and sidewall is rather similar, both adding up to one major cancelling-out effect. 2 – The strong dip around 200-300 Hz is very likely SBIR too, first reflection from the floor boundary. A dip in this area can also be found in every room, unless you remove the floor"

    Dette høres jo veldig fornuftig ut egentlig... Nå er jeg i gang med å prøve ut litt "akustiske forbedringer" av rommet. Har fått inn et stort tykt teppe, og skal prøve noen "akustikkplater" eller lignende på front- og bakvegg, samt i førsterefleksjon på sidevegg.

    To be continued...
    Fikk du noe skikk på disse høyttalerne hos deg?
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Dette er vel heller ett akustikk problem.
    Voldsomt med søkk og topper.
    Jau. Planen er at jeg skal lage meg noen akustikkplater med slik Hunton Nativo og se hva som skjer da... Men det tar tydeligvis sin tid å få ut finger´n :ROFLMAO:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn