Montering av arm

C

century

Gjest
Har en eldre Kenwood platespiller i et slags stenmateriale, skal montere en Rega-arm RB-200 og Micro Benz MM. Det er nødvendig med en ekstra skive som armbase. Noen som vet hvor jeg finner nødvendig info om geometri, høyder, VTA etc ?
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har en eldre Kenwood platespiller i et slags stenmateriale, skal montere en Rega-arm RB-200 og Micro Benz MM. Det er nødvendig med en ekstra skive som armbase. Noen som vet hvor jeg finner nødvendig info om geometri, høyder, VTA etc ?
Avstanden fra sentrum av armbasehull til plint skal være 222mm. Hullet basen skal festes i er på 23mm. VTA, i utgangspunktet skal armen være vannrett.......  Pick-up produsent gir deg alltid en anbefaling av VTA.

Så bør du skaffe deg en protractor for Rega armer.

 
C

century

Gjest
Takker for tips. Det står KD 500 på spilleren ja.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har en eldre Kenwood platespiller i et slags stenmateriale, skal montere en Rega-arm RB-200 og Micro Benz MM. Det er nødvendig med en ekstra skive som armbase. Noen som vet hvor jeg finner nødvendig info om geometri, høyder, VTA etc ?
Kommentar til kombinasjonen arm og pu.

Det er sikkert RB250 -arm du mener. Er det silver-utgaven du skal sette på? MC high output? Dersom det er så kommer du til å få en flott kombinasjon. Har selv spilt med dette i sin tid. Husk å bikke armen litt i bakkant. Negativ vinkling.
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Kommentar til kombinasjonen arm og pu.

Det er sikkert RB250 -arm du mener.
Det kan jo være en gammel R-200 arm?

CBA
 
C

century

Gjest
Etter en runde i kjelleren viser det seg at er en RB 250 arm og en Benz MC20EII.
 
C

century

Gjest
Hvilket materiale anbefales til fundament-klossen ?
(alu, messing, SS-316, MDF eller event.en sandwich)
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Hvilket materiale anbefales til fundament-klossen ?
(alu, messing, SS-316, MDF eller  event.en sandwich)
Jeg går ut fra at du mener armboard. Normalt er MDF et greit materiale, både lydmessig og ikke minst greit å tilpasse for oss som ikke har et mekanisk verksted liggende.

mvh
CBA
 
C

century

Gjest
Som Audiofil-Arve med pinnekjøttet tippet: Dette ble godlyd !
Men det var ikke rett frem: En god nabo som er verktøy/instrumentmaker og kjent fra Enjoy the Sound/ Stereophile for sine ekstreme tonearmer målte på Kenwooden og underkjente støpe-rettheten på godset på grunn av en svakt konveks flate ved arm-basen.
Hr. Karlson slipte / dreide, filte veide og justerte. Nå kan jeg nyte den sounden jeg innrømmer å ha savnet de siste 15 årene. Først frem med vinyl-klassikere som Virgil Fox, Dark Side of the Moon, Chuck Mangione etc. Joda, her er alt på plass.
Karlsons armer er noe av det mest ekstreme som kan oppdrives. Mange av delene ser ut som de er hentet fra et sveitsisk urverk, men med mange materialer: Titan, karbonfiber, trafo-plater etc. Absolutt alt kan justeres, til og med pickupinnfestingen i 3 akser samt den bevegelige masses akse for å nevne noe.
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Og dermed pirret du altså nysgjerrigheten ::)
Hvem i h... er Karlsen (det er ikke han på taket regner jeg med.... ;)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.983
Antall liker
13.402
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det er en eller annen Normann som er kjent i USA og fjerne østen for noen extreme crazy-konstruksjoner av noen armer som ser ut som utriggeren på en svær byggekran(mener jeg å huske)
om de er bra eller bare crazy og dyre vet jeg ikke
Mvh
Leif
 
C

century

Gjest
Karlson trakk seg fra prosjektet i 2002 pga for mye kommers. Utrigger-armen var et karbonfiberfagverk, men det var en av flere modeller.

Klipp fra 2002:
The new WKarlson Tonearm, distribured by Musical Surroundings in the Untied States, presents the world premier of a new and striking tonearm from Norway. Hand-made by Walter Karlson in the old world tradition of a fine toolmaker, this unique arm design readdresses many common notions about geometry, resonance, and materials. Estimated retail $5,000.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
En liten avsporing - har kjøpt en Mission 774 arm som jeg trodde skulle passe til Lenco L 75 ifølge denne oversikten: http://www.btinternet.com/~a.d.richarson/hifi/lenco/lenco_avocado.html#arms
Men det viser seg at den har en effektiv lengde på 229 mm og ikke 210,9. Hvis noen har en bra arm på ca 210 mm og er interessert i en Mission så kan jeg tenke meg å bytte...

Tormod
 
Topp Bunn