Montering av veggfeste

clundbe

Medlem
Ble medlem
13.06.2007
Antall liker
1
Hei. Har kjøpt meg ett Rega veggfeste på brukten pga resonanse fra gulv. Den skal monteres på en gipsvegg. Det jeg lurer på, er om jeg bør unngå stender bak gipsen som feste, eller har ikke dette noe å si? Gulvet er av gammel parkett.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei clundbe

Gipsvegger har ikke akkurat solid feste,selv med STORE forankringer.
Har selv ALDRI villet skru fast et veggfeste til platespiller bare i gipsplatene.
Prøv å få en eller helst flere skruer fast i stender bak gipsplata.
Samtidig vil du jo forankre gipsplata ytterligere til stenderen og dette vil nok bare bli positivt.
Bruk også store forankringer i kun gipsplata

Mvh Jan I

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
672
Det er oppsiktsvekkende hvor mye man kan forankre i gipsplater før de går. Er du usikker, kan du alltids skjære til en liten mdf/finérplate som du skrur fast i veggen og så skrur du hylla fast i platen. Har 20kg tv hengt opp i gipsplate på den måten.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Er enig med Fidelio om dette med "oppsiktsvekkende"
Det er bare det at gips kan være litt "uforutsigelig"
Har montert en del i gipsplater (på en skole)
Og jeg har opplevd at hyller som har vært "forsvarlig festet" har kunnet komme ned.( tror dette kan være p.g.a. dårlige plater og/eller høy belastning (kansje)
Det er derfor jeg sier at jeg har villet festet min platespillerhylle i minst 1 stender.
Her er forresten en fin oversikt over festematriell i gips:
http://www.gyproc.no/files/PDF/Norway/MontHB/110_OpphengMontHB.pdf

Mvh Jan I

b@s

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2007
Antall liker
1
clundbe skrev:
Hei. Har kjøpt meg ett Rega veggfeste på brukten pga resonanse fra gulv. Den skal monteres på en gipsvegg. Det jeg lurer på, er om jeg bør unngå stender bak gipsen som feste, eller har ikke dette noe å si? Gulvet er av gammel parkett.
Hvor mye koster platespilleren din........? :D

clundbe

Medlem
Ble medlem
13.06.2007
Antall liker
1
b@s skrev:
clundbe skrev:
Hvor mye koster platespilleren din........? :D

Tja. Ga 5000 for spiller og ny PU. P3- 24 og elys.

Takker for svar. Ville bare høre om stenderen ville ha noe å si på resonansen. Tror nok jeg borrer ett hull på 73 mm og legger treklosser inne i gipsen bak festepunktene til veggfeste. Pluss att jeg monterer noe som veggfeste kan hvile på, så hovedbelastningen
blir på denne. Tetter hullet, sparkler og maler i samme farve som vegg.takk i igjen

uote]Svar i boblen:)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hører gjerne hvordan det går med opphenget :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
460
Torget vurderinger
4
Problemet er vel ikke å få festet hylla i en gipsvegg, men hvor egnet en gipsvegg er til formålet. Hvis veggen vibrerer er det et dårlig sted å ha en platespiller............

Topp Bunn