Morrissey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hørte nylig noe musikk av Morrissey og fant ut at jeg muligens liker denne musikken, har ikke hørt noe på dette før, selv om jeg selvsagt har hørt navnet.

Hvis jeg skulle kjøpe meg en plate, hvilken bør jeg begynne med da?
Liker f.eks "You have killed me" og " I have forgiven Jesus"

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Antall liker
3
Så og si alt med både The Smiths og Morrissey solo er knall bra!

Ut ifra de låtene du liker ville jeg kjøpt:

You Are The Quarry og Ringleader Of The Tormentors, også tatt det videre derifra...

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Av soloplatene ville jeg ville startet med "Vauxhall and I".
Når det gjelder the Smiths kan du starte hvor som helst, alt er bra.

R

Rojoh

Gjest
Liker også liveplaten Beethoven Was Deaf godt.

Mvh. Johan

I

ijustpop

Gjest
Liker du You Have Killed Me og I Have Forgiven Jesus så kjøp hans to siste album, You Are The Quarry og Ringleader of Tormentors. Der finner du disse svulstige, gubbete låtene. You Have Killed Me og I have Forgiven Jesus er jo fra henholdsvis Ringleader og Quarry.

Kjøp i samme slengen Best of Morrissey(Suedehead) så får du en smak av Morrisseys tidlige og brilliante solokarriere.

The Smiths er et av de mest fantastiske britiske bandene noensinne, men ligner ikke veldig på hans siste soloting som du skriver at du liker. Om du liker Morrissey er det ikke gitt at du liker The Smiths og omvendt. Selv har jeg hørt på The Smiths ukentlig siden jeg gikk på videregående og kommer til å gjøre det til jeg dør.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.027
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som gammel The Smiths og Morrisey fan kan jeg jeg si "velkommen i klubben". Du finner sikkert masse fin informasjon på nettet.
Virkelig bra musikk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Svulstig og gubbete, der har dere meg! ;D

Det er det siste han har laget dette altså, får begynne der da. Er ikke så helt sikker på at jeg liker the Smiths, men skal sjekke det ut etter hvert...
Takker for tipsene. :)

O

om.s

Gjest
Som "gammel" The Smiths fan og senere Morrisey, henger jeg på ett par tre til , "World of Morrisey" "Southpaw Grammar" og "Viva hate" disse spilles mer enn de to siste skivene hans, men det er min smak igjen.....

mvh

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.465
Torget vurderinger
5
Har enda ikke hørt om noen som liker Morrissey uten å like The Smiths. Begynn med mesterverket "The Queen is dead", men alt av The Smiths er stort sett strålende. Morrissey solo er en berg-og-dalbane, med "Vauxhall and I" og den nyeste som høydepunkter.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

vil rangere the smiths' studioalbumene slik :

1.the queen is dead
2.meat is murder
3.the smiths
4.stangways,here we come
5.hateful of hollow

hilsen mike'n

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Utrolig trist at han bare spilte litt over en time da han var i Norge sist..........

8)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
kommer på øya og spiller kanskje en time til i norge 8)

hilsen mike'n

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
hei !

vil rangere the smiths' studioalbumene slik :

1.the queen is dead
2.meat is murder
3.the smiths
4.stangways,here we come
5.hateful of hollow

hilsen mike'n
Det var vel du som likte Waterboys om jeg ikke husker feil, (Mike Scott..) så da er jeg kanskje på rett spor...
Ingen slår Waterboys, men må jo ha noe annet å høre på og. :)

I

ijustpop

Gjest
Smiths-platene er jeg så glad at jeg ikke klarer å rangere de. Og de kan skaffes såpass billig at det er bare å kjøpe alle. Men The Smiths er ikke så veldig likt sen solo-morrissey. Smiths er langt mer avansert. Flere lag og mens sen Morrissey kan bli kjedelig i lengden går man aldri, aldri lei The Smiths!

O

om.s

Gjest
Men The Smiths er ikke så veldig likt sen solo-morrissey. Smiths er langt mer avansert. Flere lag og mens sen Morrissey kan bli kjedelig i lengden går man aldri, aldri lei The Smiths!
Stemmer bra med min oppfattning om disse to konstellasjonene også.....

Johnny Marr (& The Healers) har også en soloskive jeg ikke husker navnet på her og nå, for de som savner hans gitar fra The Smiths perioden....

mvh

I

ijustpop

Gjest
Stemmer bra med min oppfattning om disse to konstellasjonene også.....

Johnny Marr (& The Healers) har også en soloskive jeg ikke husker navnet på her og nå, for de som savner hans gitar fra The Smiths perioden....

mvh
Boomslang heter den. Altfor bluesa for min smak.
Forresten så har Johnny Marr gjort en del bra ting for Pet Shop Boys de siste åra. Ikke på den nye plata, men på Release og en meget bra b-side til Flamboyant singelen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
jepp ! waterboys var et av de virkelig store bandene for meg på slutten av 80-tallet ( og litt inn i 90-tallet ( liker faktisk også room to roam )). men det blir sjelden at jeg hører waterboys nå. min favorittlåt av vassgutta må bli " red army blues" fra pagan place. når jeg først sitter her og mimrer vil jeg også nevne de andre gruppene jeg hørte på den gang : cure,u2,jesus&mary chain,marrilion,talk talk og selfølgelig smiths!
echo & bunnymen,siouxie &banshees,joy division oppdaget jeg litt senere selv om de var fra samme periode. men cocteau twins var der hele tiden og de hører jeg ofte på den dag i dag !

mvh. s,

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.027
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva lyttet du ikke til pixies når du allerede lyttet til de andre bandene?
Personlig så var det bandene som du nevnte nå (ikke marilion) + spesielt pixies og annet som kom fra 4ad selskapet.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

glemte i forbifarten pixies ! kjøpte surferrosa,dolittle og come on på vinyl i '89.

mvh, s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
heiv meg også på begynnelsen av "indie-bølgen" med stone roses,lush og my bloody valantine men det ble litt kjedelig etterhvert med band som ride,happy mondays etc.

fikk forøvrig ikke det helt store kick'et av grungen som kom samtidig. lyttet på de gamle skivene noen år før det braket løs med metall noen år.

fritt etter hukommelsen mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
pale saints og curve hadde jo definitivt noen fine øyeblikk, men nå har jeg avsporet morrissey-tråden noe voldsomt.

mvh. s,

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Avsporing er helt lov i mine tråder, her råder fullt anarki.
Skal alltids klare å hente oss inn igjen om det behøves.

Har kjøpt noe Moressey nå, og den siste høres i alle fall bra ut synes jeg. Samleplaten virket noe ensformig, men har ikke fått hørt så mye på det ennå. Den beste musikken må man jo høre noen ganger før man får virkelig sansen.
Ellers er jo temaet noe ensporet, virker ikke helt heldig på kjærligetsfronten den mannen der...

T

Thomas1

Gjest
Kjøpte "singles" med the Smiths for å prøve "å like" Låter ikke verst. Kanskje ikke den rette inngangsbilletten til the Smiths?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Avsporing er helt lov i mine tråder, her råder fullt anarki.
Skal alltids klare å hente oss inn igjen om det behøves.

Har kjøpt noe Moressey nå, og den siste høres i alle fall bra ut synes jeg. Samleplaten virket noe ensformig, men har ikke fått hørt så mye på det ennå. Den beste musikken må man jo høre noen ganger før man får virkelig sansen.
Ellers er jo temaet noe ensporet, virker ikke helt heldig på kjærligetsfronten den mannen der...

Jeg skrev feil, det er visst den nest siste platen jeg har hørt så langt, den som heter "You are the Quarry".
Musikken minner på en måte om en slags blanding mellom Robbie Williams og Roxy music synes jeg, noe av det i alle fall..

O

om.s

Gjest
Kjøpte "singles" med the Smiths for å prøve "å like" Låter ikke verst. Kanskje ikke den rette inngangsbilletten til the Smiths?

Mikefish har oppsummert The Smiths ganske godt i denne lille sammenstillingen som jeg har kopiert videre nedenunder, velger du noen av disse, har du entret blandt de beste til The Smiths.

1.the queen is dead
2.meat is murder
3.the smiths
4.stangways,here we come
5.hateful of hollow

mvh

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.687
Har morrisseys "your are the quarry" og the smiths "meat is murder", begge to er bra skiver. Dessuten har vel ingen vondt av å høre tittelsporet på sistnevnte skive;)

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
Det er minst én feil på denne utmerkede lista:

1.the queen is dead
2.meat is murder
3.the smiths
4.stangways,here we come
5.hateful of hollow

nr 5 heter "Hatful of hollow".

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Nå har jeg hørt en del på you are the Quarry, ringleader.. og suedehead og jeg må si meg enig med dere i at dette er kjempebra musikk, har virkelig sansen for dette. Og om jeg har forstått dere rett så har jeg ikke hørt det beste ennå... :)
Kjekt med alt man har til gode. Og kjekt å oppdage nye artister man ikke visste at man likte.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nå har jeg hørt en del på you are the Quarry. Kjekt med alt man har til gode. Og kjekt å oppdage nye artister man ikke visste at man likte.
Veldig kjekt med nye artister å høre på ;D
Har selv oppdaget nevnte album nylig, må nok berike samlingen min litt ;)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.465
Torget vurderinger
5
For de som er interessert; en større sak om Morrissey i VG i morgen.

Tormod

Topp Bunn