Morro om biler og prising

N

nb

Gjest
Interessant artikkel i siste The Economist om bilbransjen, folk kjøper stadig mindre biler - noe som er trist for produsenter som BMW og Mercedes. Samt for en del andre, men f.eks Volkswagen-konsernet har i det minste en plattform for å lage småbiler. Problemet er at veldig mye av profitten til de store ligger på premium-modellene.

Om man tar f.eks Fiat 500

og Audi Q7


så har de cirka samme <i>faste</i> produksjonskostand. De <i>variable</i> kostnadene for Audi Q7 er dog bare 10.000 Euro høyere. I land uten norske avgifter selges Fiat 500 for ca 10.000 Euro, mens man må gi 40.000+ Euro for en Audi Q7.

Artikkelen ligger her
http://www.economist.com/businessfinance/displaystory.cfm?story_id=14456887

Vredensgang kan sikkert snakke om dette tema et par års tid om nødvendig....
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
Interessante kommentarer på den linken. Takker. Og tar hintet. Så det blir en kort kommentar.

Small is getting beautiful - ligger i tiden. Se artiklene om fallet i markedet på luksushytter, nå vil folk ha det kompakte, opprinnelige og enkle igjen.
http://www.aftenposten.no/bolig/boligokonomi/article3293076.ece

Var på en investeringsbank en tid tilbake og holdt en presentasjon - nevnte for forsamlingen at jeg etter finanskrisen hadde lagt merke til at finansfolk nå hadde som ideale å være i ekstremt god form, som tegn til kundene på at de var disiplinerte og ikke storspiste, og at jeg merket en skikkelig forandring i forsamlingen på ett år, ikke en stor "Kaupthing-mage" å se. De kikket på hverandre og begynte å le.
 
N

nb

Gjest
Etter norske avgifter blir det mer interessant, 10.000 Euro ekstra produksjonskostnad ut av samlebåndet har plutselig blitt til ca 600.000 kroner høyere pris til norsk sluttbruker. Kanskje man burde slutte å si at man får så fryktelig mye mer value for money i bilverdenen enn i HiFi;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
vredensgnag skrev:
at jeg etter finanskrisen hadde lagt merke til at finansfolk nå hadde som ideale å være i ekstremt god form, som tegn til kundene på at de var disiplinerte og ikke storspiste, og at jeg merket en skikkelig forandring i forsamlingen på ett år, ikke en stor "Kaupthing-mage" å se. De kikket på hverandre og begynte å le.
Jeg ser dem på Aker Brygge hver morgen. Atskillig flere racingkledte supersyklister med sykler i 50.000 kronerklassen med retning advokat- og finansmeglerkontorene enn for bare ett år siden.
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Interessante kommentarer på den linken. Takker. Og tar hintet. Så det blir en kort kommentar.
Bare hyggelig om du vil komme med en lang kommentar også...

Jeg er overrasket over hvor liten forskjellen i produksjonskost er på to så ulike biler, men jeg vet ikke om dette eksemplet til Economist er helt representativt for bransjen som helhet, men de pleier å gjøre bra research før de skriver noe der i gården. Det setter også prisingen av ekstrautstyr i et noe merkelig lys, kjøper man en Q7 kan man sikkert putte på stæsj for 100 høvdinger til om man ønsker det - vet du noe om hvor lukrativt ekstrautstyret er for bilprodusenter/forhandlere?


Fra prislisten til Møller i Oslo så koster Designpakke skinn pluss/sportsseter 64650 kroner til en Q7. Skal man ha en adaptive Cruise Control i tillegg koster den 22 400 kroner. Tygg litt på den, <b>sportspakken og den adaptive cruisecontrolleren som tilleggsutsyr koster like mye som forksjellen i produksjonskostnad mellom en Fiat 500 og en Audi Q7</b>
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vi det ikke kunne lønne seg ganske bra å kjøpe basic-modeller av slike biler og så ta seg en tur med Kielfergen eller noe slikt og bli der et par dager mens noen ettermonterer alt slikt dilldall mens man drikker bayer på den lokale kneipen?
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er ikke meningen du skal vite det er så liten forskjell i prod-kost ... bilfabrikantene har tjent stort på å drive folk over i tilsynelatende langt mer verdifulle "skall."

Grunnkost er forholdsvis ens, gitt de strenge reglene for sikkerhet, kvalitet, osv. Så det å få plattformen opp å stå er sammenfallende. Det som brukes for å forsvare høyere pris på storbilene er alt tilleggsutstyret - helt opp til seter med massasjefunksjon, osv. Men alt dette brukes for å kjøre opp prisen langt utover hva det faktisk koster å sette disse tingene inn i bilene.

Bare se på chipping av kasser og motorer - det betyr at enheten faktisk er i stand til langt høyere ytelse, men at du kjøper deg inn på et "nivå." Da det gikk opp for folk at de kunne få sterkere bil og sprekere girkasse ved bare å bytte ut et par chips, så ble det stort marked for "privat" chipping.
Kun som illustrasjon av hvor kunstige grensene mellom ulike modellnivåer ofte er.

Marginene var ekstreme på storbilene fordi folk trodde de fikk så mye mer, og er grunnen til at produsentene foretrakk å lage disse ...
 
N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Vi det ikke kunne lønne seg ganske bra å kjøpe basic-modeller av slike biler og så ta seg en tur med Kielfergen eller noe slikt og bli der et par dager mens noen ettermonterer alt slikt dilldall mens man drikker bayer på den lokale kneipen?
Vet ikke hvordan det funker,men om man f.eks chiper motoren til større kraft, så skal man formelt betale høyere avgift til staten. Kanskje må bilen godkjennes på nytt siden den ikke er "standard" lengre. Man bør også sjekke hva som skjer med forsikringen, dersom jeg var forsikringsselskap ville jeg alt annet likt hatt høyere premie fra en kunde som har en chippet motor, siden jeg tipper det er en indikator på mer "aggressiv" kjøreatferd og følgelig høyere risiko for en utbetaling en gang i fremtiden.

Det er neppe så billig å få kjøpt dette ekstrautstyret heller, produsentene kan i praksis ha et monopol siden man ikke kan bruke standarddeler på en del av tingene.

Og det skal betales moms av "verdiøkningen" man tar med seg tilbake til Norge.

Skal dette gjøres helt legalt er det kanskje ikke så mye besparelse igjen til slutt, men dette blir bare spekulasjoner fra min side.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
nb skrev:
Gjestemedlem skrev:
Vi det ikke kunne lønne seg ganske bra å kjøpe basic-modeller av slike biler og så ta seg en tur med Kielfergen eller noe slikt og bli der et par dager mens noen ettermonterer alt slikt dilldall mens man drikker bayer på den lokale kneipen?
Vet ikke hvordan det funker,men om man f.eks chiper motoren til større kraft, så skal man formelt betale høyere avgift til staten. Kanskje må bilen godkjennes på nytt siden den ikke er "standard" lengre. Man bør også sjekke hva som skjer med forsikringen, dersom jeg var forsikringsselskap ville jeg alt annet likt hatt høyere premie fra en kunde som har en chippet motor, siden jeg tipper det er en indikator på mer "aggressiv" kjøreatferd og følgelig høyere risiko for en utbetaling en gang i fremtiden.

Det er neppe så billig å få kjøpt dette ekstrautstyret heller, produsentene kan i praksis ha et monopol siden man ikke kan bruke standarddeler på en del av tingene.

Og det skal betales moms av "verdiøkningen" man tar med seg tilbake til Norge.

Skal dette gjøres helt legalt er det kanskje ikke så mye besparelse igjen til slutt, men dette blir bare spekulasjoner fra min side.
Chipping gjøres ikke legalt.
Skal man chippe, skal man også betale mer hk-avgifter til staten. Men det er det ingen som gjør.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Jeg fikk her av dagen vite at den Levis jeansen til 1000 kroner som jeg har på meg, koster 5 dollar å produsere.
Dette sagt i en sammenheng hvor det sies at i fremtiden blir alle ledd mellom produsent og sluttbruker kuttet ned til et minimum, simpelthen fordi pengene i dag går til menneskene i mellomleddene og disse har sluttbruker ikke bruk for, kun fordyrende administrasjon.

Bilene blir også solgt på en mer rasjonell måte i fremtiden.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Jeg fikk her av dagen vite at den Levis jeansen til 1000 kroner som jeg har på meg, koster 5 dollar å produsere.

Bilene blir også solgt på en mer rasjonell måte i fremtiden.
Norge er et av få land i verden der Levis er dyrt. Jeg kjøper mine i USA, der ligger de på 35-50 dollar avhengig av modell.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tenker ikke på chipping men på ekstrautstyr. Hvite skinnseter, lydanlegg, forgylte vindusviskere, elektrisk ekstradill og slikt folk liker å putte i dyre biler men som ikke øker bilens avgiftsklasse.

Er man ute av landet i mer enn 24 kan man jo ta med inntil 6000kr avgiftsfritt hjem. Tar man med kone og 3 barn i bilen og tar en helgetur med dem på båten så har man jo fort €3500 å handle for hver gang hvis man skal være helt etter boken. Ville ikke forbause meg så voldsomt om man kan få ganske mye mer for pengene i Tyskland enn i Norge selv om man bruker helt originale deler til sin BMW, Audi eller MB. Og kommer man ørlitt over grensen er det jo ikke sikkert at tollerne henger seg opp i setetrekket eller lydkvaliteten på hifi-oppgraderingen.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
En trenger ikke sitte i disse dyrere bilene så veldig lenge før en ser at design jobben tok vesentlig lengere tid der. Ikke bare skallet. Alt er plassert riktig og rett utformet, det koster noe det også.
 
N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
En trenger ikke sitte i disse dyrere bilene så veldig lenge før en ser at design jobben tok vesentlig lengere tid der. Ikke bare skallet. Alt er plassert riktig og rett utformet, det koster noe det også.
Hvorfor må det være så dyrt? Om man har et team på 10 interiørdesignere/fysioterapeuter/brukerinterfacedsignere og hva nå alt heter, så blir det ikke dyrt når man sprer det utover titusenvis av enheter.

Jeg tipper at de lager billigere biler kjipere med vilje for å kunne ta seg grovt betalt for premium-modellene er nærmere sannheten. De må, som vredensgang påpeker, få kunden til å betale mye for ting som ikke koster særlig ekstra, det er slikt det blir penger av.

Se bare på FirstPrice-produktene i butikken. I mange tilfeller er eneste forskjell emballasjen, de blir produsert på nøyaktig samme produskjonslinje på nøyaktig samme måte som produkter som koster to-tre ganger så mye.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Vel, det går nok vesentlig mange flere årsverk med der, sånt tar tid, men ellers er jeg ennig. De skal helt sikkert ha tilbake de ekstra investerte kronene mange ganger.

..og så skrytes det selvsagt opp i skyene når det blir å finne i de billigere modellene et par år senere.

Jeg ville bare påpeke at produksjonskostnader ikke er alt.
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
nb skrev:
Jeg tipper at de lager billigere biler kjipere med vilje for å kunne ta seg grovt betalt for premium-modellene er nærmere sannheten.
Ville ikke konkurransen fabrikantene mellom føre til at dette blir en svært skadelig policy?
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.682
Antall liker
7.460
nb skrev:
ØivindJ skrev:
En trenger ikke sitte i disse dyrere bilene så veldig lenge før en ser at design jobben tok vesentlig lengere tid der. Ikke bare skallet. Alt er plassert riktig og rett utformet, det koster noe det også.
Jeg tipper at de lager billigere biler kjipere med vilje for å kunne ta seg grovt betalt for premium-modellene er nærmere sannheten. De må, som vredensgang påpeker, få kunden til å betale mye for ting som ikke koster særlig ekstra, det er slikt det blir penger av.
Har ofte fundert på om ikke flere av de store bilprodusentene starter med å designe toppmodellen, for så å forstygge nedover etterhvert som man også napper ut funksjonalitet...
 
N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
Vel, det går nok vesentlig mange flere årsverk med der, sånt tar tid, men ellers er jeg ennig. De skal helt sikkert ha tilbake de ekstra investerte kronene mange ganger.
De 10.000 Euroene ekstra det koster på produsere Audi Q7 kontra Fiat 500 er de variable kostandene, dvs materialer, arbeid osv. De faste kostnadene (som da vil være ting som design, utforming, produksjonsfasiliteter osv osv) er temmelig like.

Så prisforskjellen er i stor grad ren mark-up. Det var også poenget i artikkelen jeg linket til, mange er i skikkelig trøbbel når folk begynner å kjøpe småbiler. Siden kvaliteten blir bedre og bedre, så bytter de også sjeldere. Som en del av nødhjelpen til den skakkjørte bilindustrien har de økt vrakpanten for å få folk til å kjøpe ny bil. De er overrasket over hvor mange som velger en mindre, billigere og for industrien betydelig mindre lønnsom bil.

Fra artikkelen:
<i>
One big reason to expect such a shift is that the very cheap lease finance that manufacturers have relied on to stoke demand for their more costly cars, especially in America, Germany and Britain, is probably a thing of the past. Credit is unlikely to be so easily available again. Also, one of the ways leasing made more expensive cars seem affordable was by attributing to them high second-hand values after the lease was over. But higher volumes have dimmed the aura of exclusivity on which high residual values depend. BMW in particular has been badly hit by losses on returned cars and has cut the number of lease contracts it writes by a third.

A second threat to the mix, especially for the German premium makers, is demographic change. Arndt Ellinghorst of Credit Suisse says that by 2020 40% of new car buyers in developed markets will be over 60, compared with less than 30% today. Although the affluent old like premium brands, particularly Mercedes, they tend to want smaller, cheaper cars. Being mostly retired, they are generally buying a car with their own, rather than with a company’s, money. Empty-nesters do not need much carrying capacity. Over-65s also drive 45% fewer miles than the average, which means their cars last longer. Together with the growing durability of modern cars, Mr Ellinghorst reckons that underlying sales in developed markets could fall by as much as 30%. For growth in the sales of big, powerful prestige cars, manufacturers will have to rely on emerging markets.
</i>
 
N

nb

Gjest
Wright skrev:
Ville ikke konkurransen fabrikantene mellom føre til at dette blir en svært skadelig policy?
Alle vil jo ha interesse av at det er slik siden alle tjener penger på store, dyre biler og noe må de gjøre for at kundene skal betale prisen for de.

Det er et ganske velkjent triks innen prisdifferensiering. I gamle dager var hele poenget med 3. klasse på tog at den skulle være såpass guffen at færrest mulig ville ta den, men heller gå for den dyrere (og mer lønnsomme) 2. klasse, men samtidig fikk man litt penger ut av de som rett og slett ikke hadde råd til mer enn 3. klasse på togene.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
nb skrev:
De 10.000 Euroene ekstra det koster på produsere Audi Q7 kontra Fiat 500 er de variable kostandene, dvs materialer, arbeid osv. De faste kostnadene (som da vil være ting som design, utforming, produksjonsfasiliteter osv osv) er temmelig like.
Design må da høre til variable kostnader.

Ellers enig i at forskjelden i pengene produsentene investerer der er liten i forhold til forskjelden i pris på de forskjeldige modellene, og at de tjener gode penger på det.

Her spør de seg selv rett og slett: "hva kan vi forlange for dette", og ikke "hva burde dette koste utifra våre kostnader"
 
N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
Design må da høre til variable kostnader.
Nei, det er faste kostnader. Dvs kostnader som er uavhengige av antall enheter produsert. Det er en kostnad som pøløper før en enste enhet har rullet ut av fabrikken.

Om det facny interiøret og monteringen av alt stæsjet koster 2000 Euro mer i deler og 1000 Euro mer i arbeidstimer osv, så øker det variable kostander med 3000 Euro. Tallene er tatt helt ut av luften, men kun for å illustrere forskjellen.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
nb skrev:
Nei, det er faste kostnader. Dvs kostnader som er uavhengige av antall enheter produsert. Det er en kostnad som pøløper før en enste enhet har rullet ut av fabrikken.
Men når det brukes dobbelt så mange timer fordelt på en brøkdel så mange biler (når det gjelder visse modeller) ?
 
N

nb

Gjest
ØivindJ skrev:
Men når det brukes dobbelt så mange timer fordelt på en brøkdel så mange biler (når det gjelder visse modeller) ?
Det er forsatt faste kostnader. Faste kostnader pr. enhet vil da gå opp i tilfellet du skisserer, men i følge artikkelen er faste kostnader pr. enhet ganske lik for Fiat 500 og Audi Q7. Jeg tipper det er selve "plattformen" som er dyr, ikke å designe bilen.
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Da er de priset ut i fra hva kunden er villig til å betale da.

Rart å innse det samtidig som en fortsatt vet at en ville valgt Audi`n om en hadde pengene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Audi er del av VAG, som produserer for VW, AUDI, Skoda, Porsche, Bentley, Bugatti - bl.a.
Underliggende plattform kan benyttes av et stort antall merker, og så setter man på merkespesifikke skall og innmat, selv om denne også vandrer stort mellom merkene. Som noruego er inne på, setter man toppversjonen, og så de- spec'er man derfra både med i stammemerket og over i avleggerne.
I tillegg planlegges såkalt spec-migration. Dvs at man lar innovasjoner først komme i bestemte merker og versjoner, og så planlegger man takten med hvilken disse skal overføres til andre merker og modeller innen gruppen. En dag har alle VAG-biler dagens bremsesystem fra Porsche.

Problemet for produsentene er større enn stor bil mot liten bil. Mange skjønner det er mobilitet uten plunder de vil ha, og ser etter nye løsninger.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Intresant lesing, men i Norge er det vel fortsatt staten og ikke bilprodusentene som må betegnes som den mest grådige.
Er man spesielt bil intresert og har en god økonomi og muligens kunne tenkt seg en sportsbil så blir man flådd i hk og CO2 avgift, dette burde vel heller vert knyttet til bruk og ikke til innkjøp av bil i første omgang.

Vedrørende produksjonkostnader og pris ut til oss forbrukere så går vel mye av det samme igjen i hifi også til oss sluttforbrukere

Mvh
Geir
 
N

nb

Gjest
GFE skrev:
Intresant lesing, men i Norge er det vel fortsatt staten og ikke bilprodusentene som må betegnes som den mest grådige.
Er man spesielt bil intresert og har en god økonomi og muligens kunne tenkt seg en sportsbil så blir man flådd i hk og CO2 avgift, dette burde vel heller vert knyttet til bruk og ikke til innkjøp av bil i første omgang.
Aboslutt. Men i Norge blir forholdet mellom sluttpris og produksjonpris ekstremt grelt pga av avgiftene staten skal ha.

Skatt/avgift burde vært knyttet til bruk om det var miljø som var begrunnelsen for avgiftene, men det er det jo ikke. Bilavgifter er en ren fiskal avgift som har som funksjon å få penger i statskassa. Bil er et fint objekt å beskatte siden mange ønsker/må eie en bil.

HK-avgiften kan betraktes som en "luksusskatt" også. Ingen i Norge trenger en personbil med 300 hestekrefter. Sånn sett er HK-avgift sannsynligvis mer effektiv en toppskatt for å få sosial profil på skattesystemet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Er man ute av landet i mer enn 24 kan man jo ta med inntil 6000kr avgiftsfritt hjem. Tar man med kone og 3 barn i bilen og tar en helgetur med dem på båten så har man jo fort €3500 å handle for hver gang hvis man skal være helt etter boken.
FEIL !!!!!! HELT INN I **** FEIL !!!!

Når det gjelder bil så kan man ikke "fordele" kostnadene på flere reisende ! Herregud Deph ! Du bor da i Norge! Har du glemt det? Bil SKAL være dyrt her !

Så kommer vi til det lille feltet som går på å "ettermontere" originalt ekstarutstyr. Ikke alt men en god del slikt utstyr blir satt inn i bilen på samlebåndet og "kan ikke" monteres senere. "Kan ikke" i hermetegn fordi absolutt ALT kan gjøres, men det er uansett ikke på noen måte regningsvarende da så mye må demonteres før man kan "ettermontere" utstyret. Bortsett fra det synes jeg du har et glimrende forslag. Enklete ting kan monteres etterpå og det er ikke noe problem å ta service etc i Tyskland, hvis man nå absolutt MÅ ha en unskyldning for å dra dit og drikke lokalt fluidium. Det greieste er slik jeg ser det å pakke kofferten legge den i bilen sette mor i passasjersetet og rulle inn på Kielferga. Gi nå "beng" i hvorfor! Tysk øl og schnapps ( hikk** ) er godt, og det er det vesentligste.

Når det gjelder å bruke en bråta penger på stor bil kontra liten bil, så har dette mye med "snob appeal" å gjøre, men også slikt som plass og komfort, der den store bilen vinner overlegent. Triller man bilen kun i byen og bruker Flytoget til Gærningmoen hver gang man skal reise behøver man ikke noe mer enn en Fiat 500, kanskje? Selv regner jeg også prisen for en stor bil som en engangs forsikringspremie. En liten bil, Fiat 500, med 5 stjerner i NCAP testen kan IKKE sammenlignes med en stor bil, Audi A8, som også har 5 stjerner. Når en liten bil og en stor bil ( av sammen tekniske generasjon ) treffes "vinner" den store bilen, ALLTID! Det stiller seg noe anderledes når en moderne liten bil treffer en gammel stor bil. Når jeg i tillegg må kjøre ca 2500 km for å nyte en utepils på Aker Brygge, verdsetter jeg den komforten den store bilen gir meg. Men at den store bilen er verd pengene? i Norge?? NEI !! Ingen bil er "verd" det man betaler for den her i landet. Men det er en helt annen diskusjon.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
1
nb skrev:
GFE skrev:
Intresant lesing, men i Norge er det vel fortsatt staten og ikke bilprodusentene som må betegnes som den mest grådige.
Er man spesielt bil intresert og har en god økonomi og muligens kunne tenkt seg en sportsbil så blir man flådd i hk og CO2 avgift, dette burde vel heller vert knyttet til bruk og ikke til innkjøp av bil i første omgang.
Aboslutt. Men i Norge blir forholdet mellom sluttpris og produksjonpris ekstremt grelt pga av avgiftene staten skal ha.

Skatt/avgift burde vært knyttet til bruk om det var miljø som var begrunnelsen for avgiftene, men det er det jo ikke. Bilavgifter er en ren fiskal avgift som har som funksjon å få penger i statskassa. Bil er et fint objekt å beskatte siden mange ønsker/må eie en bil.

HK-avgiften kan betraktes som en slags "luksusskatt" også. Ingen i Norge trenger en personbil med 300 hestekrefter.
= bensin/diesel pris på omkring 30 kr literen?

Bil er et utmerket skatteobjekt, det er «alt» norske bilavgifter handler om. Des mer forfengelig folk er på bilen, des bedre skatteobjekt er bilen.

mvh
KJ
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
nb skrev:
HK-avgiften kan betraktes som en "luksusskatt" også. Ingen i Norge trenger en personbil med 300 hestekrefter..

Nåja, skal være enig om du vil være enig i at "ingen" virkelig "trenger" et stereoanlegg som koster mer enn 7000,-

For det gjør man jo ikke, har "vi" i partiet bestemt !

Beklager men jeg får bestandig "rykninger" når "noen" bestemmer hva andre skal, har godt av eller trenger! VRÆÆÆÆÆÆLLLLLL!!
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Når jeg i tillegg må kjøre ca 2500 km for å nyte en utepils på Aker Brygge, verdsetter jeg den komforten den store bilen gir meg.
Jeg er litt fasinert over folk som helt frivillig setter seg i bilen og kjører fra der du holder til og til Oslo. Det virker som det gladeste vanvidd.
Jeg hadde ikke gjort det om jeg disponerte en Rolls Royce Phantom engang.



Da hadde jeg heller valgt ståplass uten toalett hos Ryan Air.



Da hadde jeg fått mer tid til å drikke øl. For det var det du skulle, ikke sant? ;)
 
N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Nåja, skal være enig om du vil være enig i at "ingen" virkelig "trenger" et stereoanlegg som koster mer enn 7000,-
;D

Ikke uenig i det, hva jeg trenger og "trenger" er to ulike ting. Det er mye jeg "trenger" som mange ville mene er tull.
 
N

nb

Gjest
Ligningen E=mv^2 er bilfabrikkenes beste venn. Bevæpenet med denne grunnpillaren innen klassisk mekanikk kan far overbevise mor om at det av sikkerhetsgrunner er viktig å bruke en betydelig del av familebudsjettet på en stor, dyr og fin bil.

Så hopper man over detlajen om at v (farten) har en signifikant innvirkning på utfallet av et brått møte med et objekt med "uendelig" m, som for eksempel en fjellvegg...
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Min erfaring er at "v" dessverre har signifikant betydning uansett uendelig "m" eller ei. :eek: :(

Kjører man som en gris tar gjerne turen så kort tid at det går greit med en ukomfortabel, sportslig, spartansk og liten bil.

Kan man ikke kjøre som en gris hele veien er saken med en gang en annen, dog bør man huske at selv om man kanbør man uansett ikke gjøre det.

Og det er da den store komfortable bilen virkelig kommer til sin rett. ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
oddgeir skrev:
Da hadde jeg heller valgt ståplass uten toalett hos Ryan Air.

Nå jobber jeg innenfor flyindustrien og det er ETT prinsipp som er ubrytelig for meg: " Man flyr ikke med Ryan Air! " Før drikker jeg min øl på den hjemlige puben ! ::)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Nå jobber jeg innenfor flyindustrien og det er ETT prinsipp som er ubrytelig for meg: " Man flyr ikke med Ryan Air! " Før drikker jeg min øl på den hjemlige puben ! ::)
Jo, blir vel vanskelig å unngå å søle også når de skal legge om til ståplasser på maskinene sine.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.030
Antall liker
290
Sted
Tranby
Bil prisingen er nok ikke helt enkelt å forstå. Modell varianter prises i steg. Typisk steg for MB C-klasse og BMW 3 serie er ca 3000 euro pr trinn. Dette er helt etter ingeniør boka. I Norge skjærer det seg p.g.a avgifter som stiger progressivt til det ekstreme.
Etter at Norge innførte avgift på co2 utslipp falt prisen på BMW 325d 75000 kr. BMW har nå justert opp prisen på denne mye mer enn de andre modellene.
Mercedes har for tiden et bra tilbud på C-klasse, kjøper man den i Tyskland betaler man mer eksklusive avgifter. I Norge er prisen mellom billigste diesel og nest billigste ca 80000 kr på C-klasse. Bilen er identisk bortsett fra en krommet eksoshale og felgene.
Hvorfor koster automatgir på BMW 3 serie ca halvparten i USA i forhold til Europa ? Hvordan kunne Ford ved introduksjonen selge Mondeo med automatgir til ca 33000 kr når avgiften alene er på ca 30000 kr ?
I Norge er det ekstra utstyret som gir penger i kassa for bilselgerne. Det er sikkert 2 gangeren i fortjeneste, noe som er mye mer enn på selve bilen. Men noe må de tjene på.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
KJ skrev:
nb skrev:
GFE skrev:
Intresant lesing, men i Norge er det vel fortsatt staten og ikke bilprodusentene som må betegnes som den mest grådige.
Er man spesielt bil intresert og har en god økonomi og muligens kunne tenkt seg en sportsbil så blir man flådd i hk og CO2 avgift, dette burde vel heller vert knyttet til bruk og ikke til innkjøp av bil i første omgang.
Aboslutt. Men i Norge blir forholdet mellom sluttpris og produksjonpris ekstremt grelt pga av avgiftene staten skal ha.

Skatt/avgift burde vært knyttet til bruk om det var miljø som var begrunnelsen for avgiftene, men det er det jo ikke. Bilavgifter er en ren fiskal avgift som har som funksjon å få penger i statskassa. Bil er et fint objekt å beskatte siden mange ønsker/må eie en bil.

HK-avgiften kan betraktes som en slags "luksusskatt" også. Ingen i Norge trenger en personbil med 300 hestekrefter.
= bensin/diesel pris på omkring 30 kr literen?

Bil er et utmerket skatteobjekt, det er «alt» norske bilavgifter handler om. Des mer forfengelig folk er på bilen, des bedre skatteobjekt er bilen.

mvh
KJ
Enig at bilen er et "utmerket" skatteobjekt men er det et rettferdig skatteobjekt?
Hvor er prisen 30kr/liter tatt ifra?
En forfengelighet den eneste grunnen til at folk kjøper en pen/stor/dyr bil, bil interesse er vel en hobby som langt overgår det vi holder på med her når det gjelder interesse, og vi er vel ikke forfengelige hvis vi blar opp mer en "hvermansen" i hifi utstyr?

Mvh
Geir
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
394
Antall liker
152
Enig at bilen er et "utmerket" skatteobjekt men er det et rettferdig skatteobjekt?
Hvor er prisen 30kr/liter tatt ifra?
En forfengelighet den eneste grunnen til at folk kjøper en pen/stor/dyr bil, bil interesse er vel en hobby som langt overgår det vi holder på med her når det gjelder interesse, og vi er vel ikke forfengelige hvis vi blar opp mer en "hvermansen" i hifi utstyr?

Mvh
Geir


[/quote]
Mener å ha lest at Norge er et av de landene der det selges mest toppmodeller. Grunnen til dette er at bilen i utgangspunktet er dyr. Du må jo nesten uansett ha husbanklån ;D ;D ;D
 
Topp Bunn