Motorpsycho & Supersilent

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Skal på konsert i Fr.stad ikveld. Er spent. På grensa til å fryde meg på forhånd...

Jon A

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Gled deg! Glemmer ikke gårsdagens konsert på en stund

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Har kjøpt biletter til konserten i Arendal mandag 22.03
Ser fram til det :)

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
JAND skrev:
Hva kan en vente seg?
Ren impro. Som en Supersilent-konsert altså. Men noe mer groove og riff siden Bent og Snah bidrar på gitar og bass. Men forvent ingen Motorpsycho-konsert hvor Supersilent bidrar med støyelementer og impo rundt til Motorpsychos låter.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
2
Wergeland skrev:
JAND skrev:
Hva kan en vente seg?
Ren impro. Som en Supersilent-konsert altså. Men noe mer groove og riff siden Bent og Snah bidrar på gitar og bass. Men forvent ingen Motorpsycho-konsert hvor Supersilent bidrar med støyelementer og impo rundt til Motorpsychos låter.
Ja. Noe sånt.... Sikkert vrient å beskrive spot on. Forventer ikke MP-konsert. Det ville ikke vært noe poeng med MP + Supersilent slik du beskriver. Er nok best unisont.

Jon A

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
JAND skrev:
Hva kan en vente seg?
Det stemmer det. På gårsdagens konsert i Tønsberg ble det spilt en Motorpsycho låt. Selv om dette er ren impro, så var det en utrolig sampilt gjeng. Ingen grunn til å la seg skremme.
Vil også fremheve den nye trommeslageren Kenneth Kapstad, veldig dyktig.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
2m skrev:
Wergeland skrev:
JAND skrev:
Hva kan en vente seg?
Det stemmer det. På gårsdagens konsert i Tønsberg ble det spilt en Motorpsycho låt. Selv om dette er ren impro, så var det en utrolig sampilt gjeng. Ingen grunn til å la seg skremme.
Vil også fremheve den nye trommeslageren Kenneth Kapstad, veldig dyktig.
?? Spilte en Motorpsycho-låt? Hvilken?

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Det var min sidemann som sa det var denne låta de spilte: The Bomb-Proof Roll and Beyond (for Arnie Hassle)"

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
1
Veldig bra omtale av Schreiner hos Ballade:
http://www.ballade.no/nmi.nsf/doc/art2010031509210650629434

Litt av det samme inntrykket som jeg fikk etter Supersilents jubileumskonsert på Blå for et par år siden hvor Bent og Snah var gjester. Jeg hadde en stund planer om å se de på Lillestrøm Konserthus. Har lenge drømt om å overvære en Motorpsycho-konsert sittende, og i Lillestrøm får man denne muligheten. Men nå blir det Stockholmshelg og turneåpning med den folkelige svensken Tomas Andersson-Wij framfor improvisert jazzrock på Lillestrøm.

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Kom akkurat hjem fra konserten nå. Det var veldig veldig bra, en super kombinasjon ;D

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal på dem på Onsdag. Akkurat bestilt billetter til Susanne Sundfør også.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Satt rett bak miksepult.
Her er kritikken fra Haugesund
http://www.h-avis.no/puls/sildajazz-pa-lsd-1.5030717

Er enig. Lydmannen må ha spist noe. Greit nok at det er støy. Har hørt endel på MP og Supersilent, men dette ble en graut. Å tvinge absolutt alle frekvenser mot klipping er ikke greit.

Skjønner at endel liker dette, men konserten i Hauge by var ikke bra.
2 (eller var det 3) låter med vokal. Klarte ikke å tyde ett eneste ord. Det samme gjaldt "makkeren" min ved siden av.

Flinke musikere - garantert. De jeg snakket med på utsiden etterpå var alle skuffet.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Satt rett bak miksepult.

Er enig. Lydmannen må ha spist noe. Greit nok at det er støy. Har hørt endel på MP og Supersilent, men dette ble en graut. Å tvinge absolutt alle frekvenser mot klipping er ikke greit.

2 (eller var det 3) låter med vokal. Klarte ikke å tyde ett eneste ord. Det samme gjaldt "makkeren" min ved siden av.

Flinke musikere - garantert. De jeg snakket med på utsiden etterpå var alle skuffet.
Synd at det var dårlig lyd i Haugesund. Det var definitivt ikke i Tønsberg.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
2m skrev:
bambadoo skrev:
Satt rett bak miksepult.

Ditto i Stavanger. Var faktisk mektig imponert over hvor bra lyden var skrudd. Også fantastisk konsert selv om den bare fikk treer i Aftenbladet. Men det gikk nok mest i smaken og baken tenker jeg ;D

Mvh
Geir

Synd at det var dårlig lyd i Haugesund. Det var definitivt ikke i Tønsberg.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.017
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja alltid flere sider av en sak.. Er man fan så blir "alt" bra.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
bambadoo skrev:
Ja alltid flere sider av en sak.. Er man fan så blir "alt" bra.
??? ??? ???

Kan du utdype?

Mvh
Geir

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Hvor skal man starte etter å ha blitt overkjørt av et 14 vogners tungt improvisasjonstog på Rockefeller i går kveld?? Her var det lydkollasjer satt sammen av elementer som kunne ha vært stjålet fra en krysning mellom progbiter fra Grateful Dead meets early Pink Floyd (including Syd Barrett), lekne jazztyverier fra Miles og ikke minst Ornette Coleman, samples fra elektronika og samtidsmusikken som like godt kunne ha kommet fra PA anlegg tilhørende Tortoise, John Cage, Molvær, Eivind Aarset, Thomazs Stanko og støykrydder fra krydderbøssene til Supersilent (stjele fra seg selv?!), Marhaug, Spunk og andre kjente og ukjente bråkemakere. Det hele holdt i en Zappa basert tilnærming til hvordan hente ut det beste fra dagens musikere og dagens musikkmuligheter.

Det at Supersilent her får påbygning av mer rock basserte gitarriff, rocka og jazzete bassganger og komptrykk og leken jazztromming fra medlemmene i Motorpsycho gjorde bare at denne syntesen ga muligheter for nye musikalske forbindelser som normalbesetningens improvisasjonstilnærming ikke kan gi. Jeg mener de hentet ut denne muligheten for nye musikalske forbindelser, og at de i sum trollbandt oss med en litt kald, nordisk, drømmende og svevende monstermusikk som likevel kjelte med oss som snille teddybjørner.

Den dårlige lyden som nevnes at orkestrets lydmenn pumpet ut i Haugesund, var i allefall ikke tilstede i det tidligere badet midt i Oslo. Det er sjelden jeg har hørt såpass god lyd på Rockefeller, da jeg synes at dette lokale ofte har nettopp lyd som en liten sår akillessene. Det er klart at det i den gode lyden jeg henviser til her var en del støy, men støyen hadde god lyd og støyet med et klart og tydelig ansikt mot oss som overvar de to timene med improvisasjonsbading uten sikkerhetsnett.

Hvis det var noe jeg personlig ville at skulle ha vært annerledes denne kvelden, var vel det at jeg kunne ha tenkt med mer av Henriksens trompet og stemme som fremtredende elementer i lyd- og støybildet. Arve var i mine øyne denne gangen alt for ofte plassert bak det "ekstra" trommesettet og bak sine lydmaskiner, enn at han slapp toner ut gjennom lepper (enten direkte eller via et trumpet munnstykke).

Alt i alt en deilig 14 vogns overkjørsel fra Motorsilent og Superpsycho gjengen denne lørdagskvelden, så nå er det bare å omstille seg til de liflige tonene som Bachs påskeoriatorie skal kile meg med i sjelen de kommende forhåpentligvis rolige påskedagene.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
terryboy skrev:
Hvor skal man starte etter å ha blitt overkjørt av et 14 vogners tungt improvisasjonstog på Rockefeller i går kveld?? Her var det lydkollasjer satt sammen av elementer som kunne ha vært stjålet fra en krysning mellom progbiter fra Grateful Dead meets early Pink Floyd (including Syd Barrett), lekne jazztyverier fra Miles og ikke minst Ornette Coleman, samples fra elektronika og samtidsmusikken som like godt kunne ha kommet fra PA anlegg tilhørende Tortoise, John Cage, Molvær, Eivind Aarset, Thomazs Stanko og støykrydder fra krydderbøssene til Supersilent (stjele fra seg selv?!), Marhaug, Spunk og andre kjente og ukjente bråkemakere. Det hele holdt i en Zappa basert tilnærming til hvordan hente ut det beste fra dagens musikere og dagens musikkmuligheter.

Det at Supersilent her får påbygning av mer rock basserte gitarriff, rocka og jazzete bassganger og komptrykk og leken jazztromming fra medlemmene i Motorpsycho gjorde bare at denne syntesen ga muligheter for nye musikalske forbindelser som normalbesetningens improvisasjonstilnærming ikke kan gi. Jeg mener de hentet ut denne muligheten for nye musikalske forbindelser, og at de i sum trollbandt oss med en litt kald, nordisk, drømmende og svevende monstermusikk som likevel kjelte med oss som snille teddybjørner.

Den dårlige lyden som nevnes at orkestrets lydmenn pumpet ut i Haugesund, var i allefall ikke tilstede i det tidligere badet midt i Oslo. Det er sjelden jeg har hørt såpass god lyd på Rockefeller, da jeg synes at dette lokale ofte har nettopp lyd som en liten sår akillessene. Det er klart at det i den gode lyden jeg henviser til her var en del støy, men støyen hadde god lyd og støyet med et klart og tydelig ansikt mot oss som overvar de to timene med improvisasjonsbading uten sikkerhetsnett.

Hvis det var noe jeg personlig ville at skulle ha vært annerledes denne kvelden, var vel det at jeg kunne ha tenkt med mer av Henriksens trompet og stemme som fremtredende elementer i lyd- og støybildet. Arve var i mine øyne denne gangen alt for ofte plassert bak det "ekstra" trommesettet og bak sine lydmaskiner, enn at han slapp toner ut gjennom lepper (enten direkte eller via et trumpet munnstykke).

Alt i alt en deilig 14 vogns overkjørsel fra Motorsilent og Superpsycho gjengen denne lørdagskvelden, så nå er det bare å omstille seg til de liflige tonene som Bachs påskeoriatorie skal kile meg med i sjelen de kommende forhåpentligvis rolige påskedagene.
Vel skrevet. Noe av samme opplevelsen jeg selv hadde i Stavanger. Også om lyden. Usedvanlig bra skrudd. :D

Mvh
Geir

Topp Bunn