Diverse Motorsag går ikke skikkelig

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.515
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
0
Motorsag er da slett ikke så dyrt?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Ny oppdatering.

Har fått, og montert, delene nevnt over, og nå går saga så fint som bare det på tomgang etter litt finjustering av forgasseren. MEN, nå går den ikke på turtall. Det virker nesten som chocken henger på, men det gjør den ikke, staget for chocken står ikke i spenn når den er av. Kan gi kanskje 20-25% gass før den begynner å gurgle og kanskje komme nesten opp på 50% før den den gurgler mye og turtallet faller. Gir jeg full gass gurgler den enda mer og stopper etter noe få sekunder. Om jeg tar av luftfilteret spiller ingen rolle, og om jeg justerer på H-skruen spiller ubetydelig rolle (kan høre litt endring, men kan være tilfeldig). Oppførselen er identisk med begge forgasserne, så nå begynner jeg å lure på om det er noe med tenning/coil? Har banket sammen pluggen litt mere, men det hadde heller ingen betydning.

Har lite tro på at det har med ferdigblandet alkylat- vs vanlig bensin å gjøre, siden den har gått på alkylatbensin siden den ble kjøpt, og nå med ny forgasser, slange og filter, skulle det i såfall være klart for nye 10-15 års bruk.

Sylinder/stempel tror jeg heller ikke det er, da det burde påvirke tomgangen, det samme med lekkasjer i veivhus/tetninger.

Og for de som er bekymret for delekostnadene, så har jeg brukt i underkant av 1000,- kroner så langt, så jeg vil fortsatt hevde at det ville bli ei spinkel ny sag for denne summen. MS200 var også ei relativt dyr sag, tror den kostet i område 6-7000,- da den var ny, så synes det er greit å bruke litt for å få den til å gå igjen.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Jeg må igjen be om innspill fra ekspertisen på sentralen.

Av forskjellige årsaker har jeg ikke plukket mere på saga før i dag og den går fortsatt ikke som den skal.
Kort oppsummert så starter den og går fint på tomgang, og reagerer fint på kjappe trykk på gassen, men ved vedvarende gass begynner den å gurgle som om choken går på (det gjør den ikke), og den stopper hvis jeg ikke slipper gassen. Slipper jeg gasse tidlig nok, går den tilbake til tomgang. Det har ingen betydning hvor H-skruen står justert. Skruene står for det meste i henhold til boka.

Så langt har jeg:
Byttet forgasser, ingen endring.
Byttet coil, ingen endring.
Byttet plugg, ingen endring.
Med eller uten luftfilter, ingen endring.
Byttet bensinslange og filter, ingen endring.

Som en siste mulighet tok jeg av sylinderen i dag og under veis sjekket forbindelsen mellom veivhuset og forgasseren var åpen, og det var den. Sylinderen ser usedvanlig fin ut og kan ikke kjenne det minste slitekant etter stempelringene, og selve stempelet og ringene var også i utmerket stand (dvs ingen tegn til sot i sporet til ringene og ringene var løse). Kan heller ikke kjenne noe slakke i rådelager eller veivlager.

Nesten det eneste jeg ikke har prøvd nå, er uten lyddemper, men den ser helt fin ut innvendig med ubetydelig sot her og der (har ikke finmasket netting som gnistfanger).

Jeg har ikke satt den sammen enda, og håper at det muligens kanskje kan være at det var noe blokkering i røret eller slangen mellom veivhus og forgasser som forsvant når jeg sjekket, for nå begynner jeg å gå tom for idéer....
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.105
Antall liker
3.216
Torget vurderinger
1
Da kan jeg endelig avslutte dette kapittelet. Snakket med en lokal service mann i dag på telefon og etter å ha lagt frem symptomene, var han overbevist om at det kun var snakk om justering av forgasseren. Til å begynne med fikk han ikke noe drag på justeringen, men etter å ha tatt av dingsebomsen som begrenser rotasjon av H-skruen, begynte ting å skje. Motoren fikk opp turtallet og etter litt finjustering gikk den helt fint både på tomgang og full gass. Er usikker på om han justerte utenfor den tidligere begrensingen eller ved å gjøre det, rusk fikk til å passere i forgasseren, og han eventuelt justerte tilbake til utgangspunktet...

Uansett, takk for alle tips og råd!
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
Topp Bunn