Verktøy Motorsag til bruk på buskas og "små" trær...?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, skal ha meg en motorsag, for å få ryddet unna litt rundt tomten.
Det blir mest snakk om å fjerne buskas, samt å felle noen "små" trær - små i den forstand at diameter på stammen ikke er mer enn 20-30cm.
Hvor mye effekt bør jeg ha på motor, og hvor langt sverd bør jeg ha?
Er det stor forskjell på bensindrevne og elektriske? Er ikke fremmed for å gå for en elektrisk. Det bør helst være en relativt lett motorsag, da en del av jobbingen kommer til å foregå i en rimelig bratt skråning....
Men hvilken sag skal man gå for?
Kom over denne siden Kjøp motorsag på nettet - Motorsager online - tretti.no

mvh
Proffen
 
N

nb

Gjest
Vurdert bajonettsag? Reduserer drastisk sannsynligheten for å skade deg selv i alle fall. Funker fint på små trær, kvisting og lignende.

Diameter på 30 cm blir nok for mye for en slik dog
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kjøper du Stihl kommer du ikke til å angre. Hagia har gode priser på Stihl, hvis du har de i nærheten.

Og ja, kjøp verneutstyr, bukse og støvler som minimum!
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kjøp stihl, ofte en vinner- ikke kjøp jonsered.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Kjøp stihl, ofte en vinner- ikke kjøp jonsered.
Tja, man kan jo godt kjøpe Jonsered eller for den saks skyld Husqvarna hvis man finner glede i å stå og dra og dra og dra og dra i startsnora på kalde dager...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jaha, Jonsered er vel en etterkommer av både Husquarna og JoBu som var førstevalget blandt proffe
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jaha, Jonsered er vel en etterkommer av både Husquarna og JoBu som var førstevalget blandt proffe
Jeg er vel såkalt "proff" (jobber som avløser/landbruksvikar, og driver stort sett med hogst hele vinteren), og jeg ville i hvert fall gått for Stihl.

Men for all del, det er lov å være uenig. De fleste moderne sager fra seriøse produsenter gjør nok jobben sin. :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jaha, Jonsered er vel en etterkommer av både Husquarna og JoBu som var førstevalget blandt proffe
Jeg er vel såkalt "proff" (jobber som avløser/landbruksvikar, og driver stort sett med hogst hele vinteren), og jeg ville i hvert fall gått for Stihl.

Men for all del, det er lov å være uenig. De fleste moderne sager fra seriøse produsenter gjør nok jobben sin. :)
nettopp, var akkurat det jeg mente...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.115
Antall liker
9.427
For de som bruker motorsagen sjelden så skyldes mye av startproblemene gammel bensin. Vanlig bensin er ferskvare. Kjøper man ferdigblandet miljøbensin så slipper man disse problemene da denne har mye lenger holdbarhet. Dette gjelder også gressklippere.
Trådstarter; til kratt så er en rydningssag mye hendigere. Fåes for ca. 1500.- og oppover. Da har du også ett råskinn av en kantklipper. Jeg kjøpte en "No-brand" til denne prisen for ett par år siden og den er mer enn god nok til husbruk.
 

sense

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
679
Antall liker
356
Sted
Rørvik i Nord-Trøndelag
Torget vurderinger
15
Ja, skal ha meg en motorsag, for å få ryddet unna litt rundt tomten.
Det blir mest snakk om å fjerne buskas, samt å felle noen "små" trær - små i den forstand at diameter på stammen ikke er mer enn 20-30cm.
Hvor mye effekt bør jeg ha på motor, og hvor langt sverd bør jeg ha?
Er det stor forskjell på bensindrevne og elektriske? Er ikke fremmed for å gå for en elektrisk. Det bør helst være en relativt lett motorsag, da en del av jobbingen kommer til å foregå i en rimelig bratt skråning....
Men hvilken sag skal man gå for?
Kom over denne siden Kjøp motorsag på nettet - Motorsager online - tretti.no

mvh
Proffen

Til ditt bruk er denne bra..

http://butikk.felleskjopet.no/Produ...rsag-ms-171-30-cm-50262558?cat=WEB_motorsager

Skal du ha noe med litt mere moment er denne et godt kjøp...

http://butikk.felleskjopet.no/Produ...s-231-35-cm-38-pm-50272873?cat=WEB_motorsager


elektrisk er ikke et alternativ.. tenker på batteri.. er noen med kabel dog..funker fint,men definitift ikke i nærheten av bensindrift :)

sense..
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.372
Antall liker
83.783
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Denne sk "miljøbensin" koster ca 60 kr litern!
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
For de som bruker motorsagen sjelden så skyldes mye av startproblemene gammel bensin. Vanlig bensin er ferskvare. Kjøper man ferdigblandet miljøbensin så slipper man disse problemene da denne har mye lenger holdbarhet. Dette gjelder også gressklippere.
Trådstarter; til kratt så er en rydningssag mye hendigere. Fåes for ca. 1500.- og oppover. Da har du også ett råskinn av en kantklipper. Jeg kjøpte en "No-brand" til denne prisen for ett par år siden og den er mer enn god nok til husbruk.
Ryddesag er helt klart å foretrekke til busker og kratt (man slipper jo å bruke ryggen så mye som med motorsag, stort pluss), men det funker dessverre ikke på trær med 20-30cm dim som trådstarter nevner.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jepps, de to der vil være godt egnet til formålet. Greit med en sag som er litt kraftig men ikke er for tung slitsom å håndtere. Det er også en fordel med relativt kort sverd på disse.

Bruk verneutstyr, og lær å file kjeden og hold den skarp og passe stram.

Hvis du ikke har noen erfaring med motorsag ville jeg vært en smule bekymret for å gå ned en "rimelig bratt skråning", spesielt om det er vanskelig å fote seg og er glatt.

Kan være lurt å ha med en slik også. De har dem på felleskjøpet. Svært skarpe og sager gjennom småtrær som smør.
123840.jpg
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.805
Antall liker
5.452
Sted
Holmestrand
Har brukt diverse Stihl/Husquarna/Johnsered/etc med godt resultat. Jeg måtte brått ha ei sag, og kjøpte en elektrisk B&D ( av alle ting!) på Europris ( av alle steder!) med samme jobbliste som deg.

Den er lett, sterk, hendig på alle vis og fungerer skuffende bra. Skuffende for meg som hadde lyst på ei Stihlsag til 5 store, gledelig for min kone som pekte på B&D-saga og lurte på om ikke den klarte seg. Her planla jeg et martyrium hvor jeg kunne høste sympati etter mitt slit med det ubrukelige verktøyet. Dessverre fungerte den listige planen dårlig.

I motsetning til saga. Nå prøver jeg bare å unngå å kutte ledninga (eller "kabelen" som det sikkert heter her

...og hva start angår, så den bare best! Den har jo til og med el-start....
:)

Hageprodukter - Pleie av plen - Kjedesag og beskjæring - Kjedesag elektrisk 1800 W 30 cm - BLACK+DECKER� Garden Tools Product Details
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Jeg har god erfaring med både Stihl MS181 og Husqvärna 353; begge starter greit og har grei ergonomi. Standard sverdlengde på 13'' holder i lange baner. Rett fileteknikk og skarpt kjede er alf og mega. Vernestøvler og bukse skal du ha og om du er i den aller minste tvil om sikker felleteknikk, så skal du la være. :)
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.896
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Denne sk "miljøbensin" koster ca 60 kr litern!
Miljøbensin er ganke greit. For det første, så puster du ikke inn i nærheten av like mye dritt som når du bruker vanlig bensin, og for det andre så kan du ha en 4-liters kanne i flere år og bruke litt nå og litt da, uten at du drar deg i hjel når du skal starte...

Som jeg skjønner på trådstarter, så er det ikke snakk om daglig bruk, og da er det greit at bensinen kan stå...

Forøvrig - har registrert at denne miljøbensinen er 2% (1/50) innblannet olje. Noen av disse ryddesagene må faktisk ha en skvett ekstra olje - bl.a. Biltema sin, da de skal ha 4% innblanding (1/25)...

Forøvrig - har ei Stihl MS 180C, og den funker veldig bra til mitt bruk. Kjøpte den på salg på felleskjøpet, etter at jeg ble lei av å justere på gamlingens Jobu-sag...

Johan-Kr
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.855
Antall liker
8.841
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg leser vel åpning innlegget at dette er en sag som trolig blir brukt mindre enn 5 timer nå med en gang, og kanskje en time eller to i året de neste årene. JULA har i lang tid hatt kampanje på en billig bensinsag - den gjør helt sikkert jobben. tror den kostet ca en tusenlapp.


Mvh
OMF
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Elektrisk er sikkert greit nok om man stort sett står på én plass og kapper ved eller noe slikt. Skal man ut i ulendt terreng og nedover bratte skråninger vil det ikke være noe lurt å slepe med seg en ledning. Det er skummelt nok å bruke sag om man ikke skal drasse med seg en unødvendig snubletråd og lange skjøteledninger rundt hvor man skal jobbe.

Det er vel noen områder der ikke kona bør få bestemme... hifi og motorsager er to slike.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
944
Har både en urgammel Jonsered(tidlig 80-talls tung jævel), en liten gul McGulloch(fin ha med seg opp i trærne ved felling er vel en 15-20 år gammel) og en nyere Jonsered/Husqvarna.

Den gamle Jonsereden og McGullochen starter alltid lett(jonsereden krever noen ganger en dram i gassern), den nyeste saga har voldsomt med komp og er tung å dra igang. Er man litt ivrig med både choke og primerpumpe, så står man der med en gretten og sur sag som ikke vil starte den dagen :) Starter den, så går den som rakkern, går fint på tomgang og alt ting.

Verneutstyr er nok lurt, selv om jeg gikk i beina på bestefar og fikk bruke sag uten i 10 års alderen :( Selv sto han hver sommer i bare kortbuksa.. Skal jeg skjære opp en pall, greit nok, skal jeg gjøre akrobatiske krumspring med saga -->Hvertfall noe verneutstyr.

Stihl har jeg aldri brukt, men har fått intrykk om at det er det yrkesutøvere bruker.
 
C

Cyber

Gjest
Meget god erfaring med Stihl. Opphavet har en av de største og den minste i bensin. Låner den lille når jeg skal kappe litt rundt hus. Tar fint ganske kraftige trær og starter lett som en plett. Deilig da jeg er vant med en gammel Jonsered som jeg nesten pådro med senebetennelse av hver gang jeg skulle vekke den til liv. :)

Tror han gav 1490.- for den.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Denne sk "miljøbensin" koster ca 60 kr litern!
Prisen er nærmere 30 kroner pr. liter enn 60 kroner. Dessuten bruker en hageeier kun noen få liter i løpet av året.
Kjøpte en 3 liters dunk her på fredag. Den kostet 161,- Så go figure the Math!:rolleyes:

Men i følge de "som forstår seg på" er det mindre skadelig å puste inn eksos fra denne enn fra vanlig pumpebensin! Nå er det viss sagmerker som ønsker litt mere olje i drivstoffet hvis det ikke er sagfabrikantens eget drivstoff/olje. Om dette virkelig er et problem vet jeg faktisk ikke? Miljøbensinen har normalt 2% olje.

Ser at folket anbefaler bruk av bukse og støvler beregnet for formålet og det er jeg enig i. MEN folkens vi er på et HiFi forum, ØRENE!!!!!? Bruk en hjelm med hørselvern og visir som beskytter øynene mot sagflis. Et regnskydd som beskytter nakken mot regn eller sterk sol er heller ikke dumt. Og husk ( det visste de fleste sikkert ikke!) at hjelmen har begrenset livslengde. Er den laget av glassfiber ( tung og jævlig ) er ikke dette et problem, men styr unna glassfiber for de er TUNGE! Plasthjelmer brytes ned av sollys så hold nedpakket mørkt når den ikke er i bruk, hvis ikke må den "arkiveres" etter den tiden som produsenten har oppgitt!!

Hva gjelder sagmerke så er både Stihl og Husquarna gode sager. Skal man ha en "hobbysag" er nok utvalget større hos Stihl. Jeg har begge merkene og har ikke noe vondt å si om noen av dem. Som Pinky var inne på er nok startproblemer grunnet i bensinen, eller gjerne mangel på bensin. Har saga stått lenge vil forgasser og drivstoffsystemet være tomt grunnet fordampning, og det behøves mye trekking for å få fram bensin igjen. For øvrig er det bare å se på de profesjonelle drivstoffkannene. de har tank for bensin, tank for kjedeolje, plass for pluggnøkkel og plass for kjedefil! Det er en grunn til at man tar med seg pluggnøkkelen ut i skogen:rolleyes: Det er også en grunn til at man tar med seg kjedefil! Begge deler er med for å brukes.;)

Jeg vil også be folk se på Crustys anbefaling, ryddesag er et fenomenalt allsidig verktøy og den kan med fordel brukes i stedet for motorsag ved en rekke tilfeller.

Til slutt, motorsag og ryddesag er ekstremt FARLIGE verktøy!! Må brukes med forsiktighet og KUNNSKAP!! Mange amatører (byfolk) burde med fordel heler bestille en anleggsgartner!
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
En sak jeg glemte å nevne. Hvis far, svigerfar eller onkel har en "gammel, steike god" sag du kan få låne, så stå over. Kjøp heller en ny sag. Moderne sager har vibrasjonsdempede håndtak, det har ikke de gamle! motorsag er farlig nok som den er, man behøver ikke hender uten følelse i tillegg! har både en gammel Jo-Bu og en like gammel Jonsered med enorme motorer som det er moro å starte av og til, men å bruke det? NEI!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
En ting til. Hvis man ikke har hatt motorsag tidligere er det en ting man bør passe på ved lagring. Kjedeoljen siver ut mens saga står, dette er ikke en feil, det skal være slik. Men det er derfor lurt å sette den på noe som fanger opp oljen så den ikke ødelegger det saga står på.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.896
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kjøpte en 3 liters dunk her på fredag. Den kostet 161,- Så go figure the Math!:rolleyes:
Biltema selger for 29,90 for en liter og 139.- for 5 liter.

Dette varierer veldig, utfra hvor en handler...

Ser at folket anbefaler bruk av bukse og støvler beregnet for formålet og det er jeg enig i. MEN folkens vi er på et HiFi forum, ØRENE!!!!!? Bruk en hjelm med hørselvern og visir som beskytter øynene mot sagflis.
Hørselvern og visir er viktig. Om det er kupert der en jobber, er sagbukse og vernestøvler viktig.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Kjøp stihl, ofte en vinner- ikke kjøp jonsered.

vel det det var kanskje en dum påstand, da jeg ikke er noen sag ekspert, og alle jonsered sager er vel neppe like ræva, men min erfaring med jonsred tilsier at jeg ikke vil anbefale.
Tungstarta som fy, selv med dekomp er snora utrolig tung å dra, forøvrig tror jeg ikke jonsered har mye til felles med gamle gode husquarna.
 

Vedlegg

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
En ting til. Hvis man ikke har hatt motorsag tidligere er det en ting man bør passe på ved lagring. Kjedeoljen siver ut mens saga står, dette er ikke en feil, det skal være slik. Men det er derfor lurt å sette den på noe som fanger opp oljen så den ikke ødelegger det saga står på.
Legg saga på sida ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
En ting til. Hvis man ikke har hatt motorsag tidligere er det en ting man bør passe på ved lagring. Kjedeoljen siver ut mens saga står, dette er ikke en feil, det skal være slik. Men det er derfor lurt å sette den på noe som fanger opp oljen så den ikke ødelegger det saga står på.
Legg saga på sida ;)
Ungkar du??;)
Du kan da ta deg fan på at husvaranen garantert finner ut at hun skal ut i boden og det hun behøver ligger slik til at hun må flytte sagen. Så setter hun den "riktig vei" ( førdømte slumsete husbond som ikke engang kan sette fra seg saga rett!!:) ) oppå noe som ikke tåler olje! DIN FEIL!!
Du hadde
a: ikke fortalt henne at det som ble ødelagt ikke tåler olje!
b: ikke fortalt henne at det kunne lekke olje av saga!
c: den har jo uansett ikke noe i boden å gjøre! Den burde stått i garasjen! ( Eller vice versa! )
d: hva skal du nå med den tingen da? Du blir jo ikke mere mann av å ha en motorsag!
Vi kan sikkert bruke flere bokstaver i alfabetet, men dere tar sikkert tegninga.:rolleyes:

Min sag ( Husquarna ) står i det brettet som hører til i den originale Husquarna bærevesken som fulgte med saga, i ca 2-3 millimeter olje! Det finnes ikke den hustru som er blond nok til å flytte på den. Oljesøl. Æsj!! Bortsett naturlig nok fra slike hustruer som vet hva de skal gjøre med en motorsag!;) Stihl saga står i bagasjerommet på en defekt bil, og den er for øvrig rimelig tørr for både olje og bensin der den har stått i noen år. Skulle kjøpe ny plugg til den, men så hadde "bondebutikken" tilbud på en stor Husquarna! Da gikk det jo som det måtte!:p;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.522
Antall liker
7.851
Torget vurderinger
0
Godt forslag til vernebukse for en amatør?
En "proffbukse" med nødvendig CE merking. Når det kommer til vernebukse for motorsagbruk finnes det ikke "amatørutstyr"!

Meningen med vernebuksa er at den skal stoppe saga før du kommer inn til foten din, og da kjøper man kun topp kvalitet!
 
Sist redigert:
N

nb

Gjest
Til tross for å ha felt noen tre i mitt liv har jeg i Oslo kontaktet profesjonelle for de store sakene. Ikke så kult å rive med en strømmednig eller felle tre på naboens hus. Kvisting, småtrær, buskas og lignende på tomten tar jeg med bajonettsagen. Tar kanskje fem sekund lengre tid men mye mindre risiko.

Å sage med motorsag er for øvrig strålende terapi.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Godt forslag til vernebukse for en amatør?
En "proffbukse" med nødvendig CE merking. Når det kommer til vernebukse for motorsagbruk finnes det ikke "amatørutstyr"!

Meningen med vernebuksa er at den skal stoppe saga før du kommer inn til foten din, og da kjøper man kun topp kvalitet!
Tar den, men det var så mange modeller der på sidene til Sthil. Når jeg nevnte amatør så mer ut fra slitestyrke og komfort, som vel teller litt mer når en lever i buksene.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Godt forslag til vernebukse for en amatør?
En "proffbukse" med nødvendig CE merking. Når det kommer til vernebukse for motorsagbruk finnes det ikke "amatørutstyr"!

Meningen med vernebuksa er at den skal stoppe saga før du kommer inn til foten din, og da kjøper man kun topp kvalitet!
Tar den, men det var så mange modeller der på sidene til Sthil. Når jeg nevnte amatør så mer ut fra slitestyrke og komfort, som vel teller litt mer når en lever i buksene.
Noe slikt som dette er helt greit:

1310382745.jpg

https://butikk.felleskjopet.no/Prod...52_BASE?cat=WEB_verneklarutstyrskog&ref=front

Vær dog obs på at slike bukser kun har vern på forsiden av lår og legger. De virker ved at det er masse løse tråder i beskyttelseslaget som vikler seg inn i kjeden og bråbremser sagen. Viktig at man ikke søler for mye olje og slikt på den, for da slutter den å virke. Kombiner med egnede støvler, og hjelm med nettingvisir og øreklokker.

Da har man det man trenger. Man kan få jakker og hansker også, men det er ikke like viktig.

Ulempen med slike klær er at det blir veldig varmt, spesielt på de varme sommerdagene. Når man jobber og sliter litt i tillegg kan det bli rett ubehagelig.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn