Mozart - Tryllefløyten, hvilken versjon ?

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.378
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Retter spørsmålet til "ekspertisen" her på forumet - har dere noen versjoner å foreslå av denne operaen. Har en på vei i posten, men gode forslag mottas.

K

kbwh

Gjest
Jeg har Solti på Decca fra 1990 omtrent. Gramophone liker den godt.
theStig har Klemperer på EMI fra 1964 (?). Det er det stjernegalleriet (Schwartzkopf bl.a.) og Walter Legge har skrudd. Ingen dialog på denne, bare musikken.

Av disse to holder jeg en knapp på Klemperer.

N

nb

Gjest
Böhm på DG synes jeg også er fin. Har highlights fra Klemperer på EMI som nevnt over, den er veldig god. Særlig arien til nattens dronning er helt fantastisk med Schwartzkopf(?).

Her er det bare å pøse på, av gode klassiske verker kan man sjelden få for mange innspillinger. Meld gjerne tilbake hvilke inntrykk du får!

K

kbwh

Gjest
Det er Lucia Popp som synger nattens dronning for Klemperer. Schwartzkopf er Andre dame.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.378
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Valentino skrev:
Jeg har Solti på Decca fra 1990 omtrent. Gramophone liker den godt.
theStig har Klemperer på EMI fra 1964 (?). Det er det stjernegalleriet (Schwartzkopf bl.a.) og Walter Legge har skrudd. Ingen dialog på denne, bare musikken.

Av disse to holder jeg en knapp på Klemperer.
Er nok samme Solti som jeg allerede har bestillt, har lyttet litt på både Klemperer og flere av klassikerene. Kunne godt tenke meg noen nyere litt friske tolkninger.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.786
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Östman på l'Oiseau-Lyre er også et godt alternativ, selv om han har med alt av dialog. Den jeg hører oftest på er dog gamle Böhm på Decca, uten dialog. Har cden i en skuff og er for lat til å gå og se, men jeg husker Simoneau som Tamino og Berry som Papageno.. Wilma Lipp som Königin. Alle gjør kjempejobb. Klemperer har jeg ikke hørt, men den er herved ført på ønskelista.

Bernt K

N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Det er Lucia Popp som synger nattens dronning for Klemperer. Schwartzkopf er Andre dame.
En kjapp titt i platesamlingen viser at du har fullstendig rett. Men jeg oppdaget en LP jeg ikke har spillt, med Obokonserten og klarinettkonserten med Academy og Ancient Music dirigert av Hogwood med solister jeg ikke husker navnet på. Så da er kvelden reddet.

M

maestro

Gjest
Det har skjedd mye på tolkningssiden med Mozart-operaer de siste årene, så i tillegg til de gamle mastodontene går det an å prøve Sir Roger Norringtons utgave med London Classical Players fra 2005. Friskt og nyskapende!

K

kbwh

Gjest
Kom ikke den på begynnelsen av nittitallet på EMI, gjenutgitt på Virgin i '05? Jeg husker at den har ekte løver og all tale.

M

maestro

Gjest
Valentino skrev:
Kom ikke den på begynnelsen av nittitallet på EMI, gjenutgitt på Virgin i '05? Jeg husker at den har ekte løver og all tale.
Det er mulig, jeg refererte til CDen jeg har fra 2005.
Ellers nevner du klarinettkonserten. Har du hørt innspillingen med Frans Brüggen og Orchestra of the 18th Century med Eric Hoeprich som solist? På originalinstrumenter selvsagt. Meget anbefalelsesverdig!

K

kbwh

Gjest
Den har jeg ikke hørt, så det må jeg jo få gjort noe med. Jeg liker godt Brüggens innspilling av Pastoralesymfonien til Beethoven.

M

maestro

Gjest
Som du vet har jo Brüggen fra 1970-tallet og framover vært en pioner når det gjelder oppføringspraksis og bruk av originalinstrumenter. Først mht. barokken, men han har også ført det videre inn i den wienerklassiske musikken, vi husker bl.a. hans innsats med Stavanger Symfoniorkester. Så både hans Haydn-, Mozart- og Beethoven-innspillinger er ytterst interessante og også nyskapende. han har jo bl.a. spilt inn alle Beethovensymfoniene på det som hevdes å være en tidsriktig måte. Så for meg har han vært en av guruene, helt fra den tiden jeg hadde Tom Tofteberg som blokkfløytelærer på UiO.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Jeg har den ikke selv, men yterligere et alternativ på originalinstrumenter er Christies innspilling:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//0630127052.htm

Ikke prismessig gunstig, men det kan være en opptur med Natalie Dessay som nattens dronning.

I Gramophone oppsummeres det slik:

The orchestral playing from Les Arts Florissants is as polished as always, and the translucent sound is a joy on the ear. Among Zauberflote recordings using period instruments, you may find the Oestman particularly appealing for its exceptional pointedness and vivacity, but this new version (based incidentally on performances at the Aix-en-Provence Festival, though of course a studio recording), quite different in character, offers a very satisfying and acutely musical view of the work.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Noen som har hørt Abbado? Nylig utskjelte "på Sporet" utropte denne som sin favoritt.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
40.378
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
KH skrev:
Jeg har den ikke selv, men yterligere et alternativ på originalinstrumenter er Christies innspilling:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//0630127052.htm

Ikke prismessig gunstig, men det kan være en opptur med Natalie Dessay som nattens dronning.

I Gramophone oppsummeres det slik:

The orchestral playing from Les Arts Florissants is as polished as always, and the translucent sound is a joy on the ear. Among Zauberflote recordings using period instruments, you may find the Oestman particularly appealing for its exceptional pointedness and vivacity, but this new version (based incidentally on performances at the Aix-en-Provence Festival, though of course a studio recording), quite different in character, offers a very satisfying and acutely musical view of the work.
Denne var jeg ikke oppmerksom på, liker mye av det Christie/Les Arts Florissants har gitt ut - meget spennende, skal også sjekke ut flere tips her.
Fikk et lite operakick igjen etter å ha kjøpt en versjon av Dido & Aeneas anbefalt av Vidar P.
Har allerede flere godsaker på vei fra USA :D

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Ja, jeg har også Karajan fra 1980 (eller var det '81 ?). Kun utdrag. Var vel den første operaplaten jeg kjøpte meg. Kjøpte senere Drottningholm/Östman, komplett denne gangen ! Har ikke flere varianter. Synes Cosi, Don Giovanni og Figaros Bryllup er bedre operaer, og her har jeg forskjellige komplette.

Mvh
Knut

Topp Bunn