Diverse MP3 gjør deg redd, trist, nervøs og utilpass

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
The Effects of MP3 Compression on PerceivedEmotional Characteristics in Musical Instruments

"Musical instrument sounds have distinct timbral and emotional characteristics, and whenaudio processes are applied to them their timbral and emotional characteristics are changed.This paper investigates the effects of MP3 compression on the emotional characteristics ofeight sustained instrument sounds using a listening test. We compared the compressed soundspairwise over ten emotional categories at several bit rates. The results showed that MP3compression strengthened neutral and negative emotional characteristics such as Mysterious,Shy, Scary, and Sad; and weakened positive emotional characteristics such as Happy, Heroic,Romantic, Comic, and Calm. Interestingly, Angry was relatively unaffected by MP3 com-pression. Probably, the background “growl” artifacts added by MP3 compression decreasedpositive emotional characteristics and increased negative characteristics such as Mysteriousand Scary. For instruments, MP3 compression effected some instruments more and others less.The trumpet was the most effected and the horn by far the least".

Kilde: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=18523

Kjør debatt!

:D

PS: Det er bare fint om diskusjonen også tar utgangspunkt i det som står i fagartikkelen :)
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.379
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min første tanke var: På hvilken bitrate går verden under. Har verden gått under (jeg har noe 256 Kbps og VBR Mp3 i samlingen)?

Dette er bitratene de brukte:
112 Kbps, 56 Kbps og 32 Kbps
Det er ikke hifi. Verden består.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min første tanke var: På hvilken bitrate går verden under. Har verden gått under (jeg har noe 256 Kbps og VBR Mp3 i samlingen)?

Dette er bitratene de brukte:
112 Kbps, 56 Kbps og 32 Kbps
Det er ikke hifi. Verden består.
Takk for det. Da er det ingen grunn til å lese artikkelen. Så lav bitrate vet vi nemlig er en betydelig degradering. Bortsett fra muligens noen DAB kanaler, så vet jeg ingen som bruker den type MP3 lenger.

Spotify Premium bruker forøvrig 320 kbps.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Dette er bitratene de brukte:
112 Kbps, 56 Kbps og 32 Kbps
Bra innspill. Synd de ikke tok seg tid til å sjekke høyere bit-rater.

For øvrig: Merk at en del hører på MP3 (med høyere bitrater), som overføres via Bluetooth. Dermed får du to kompliserende lag etter hverandre (først en fil som er pakket og deretter en protokoll som skaper en egen "magi"). Vi vet ikke så mye om hva som skjer med f.eks. 320 Kbps gjennom Bluetooth, og om dette kan sammenliknes med lavere bit-rate enn 320.

Imidlertid setter vel forskerne ord på det som hifi-fora har snakket om i årevis?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Å bruke så mye tid på noe så meningsløst. Helt tullete. Så hard kompresjon gir selvsagt artifakter som er hørbare og følbare. Om de hadde gjort nøyaktig det samme, men brukt 128, 256 og 320 Kbps... det hadde vært interessant.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.379
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Brukte ikke lange tiden på å finne bitratene, og da mistet jeg interessen for å sette meg videre inn i den. Kanskje I_L kan finne noe.


Ang. blåtannlyd:

[h=3]Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)[/h][FONT=&quot]Advanced audio distribution profile (A2DP) defines how audio can be transmitted from one Bluetooth device to another. Where HFP and HSP send audio to and from both devices, A2DP is a one-way street, but the audio quality has the potential to be much higher. A2DP is well-suited to wireless audio transmissions between an MP3 player and a Bluetooth-enabled stereo.[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]A2DP example configurations. Image from A2DP specification (v1.3).[/FONT]
[FONT=&quot]Most A2DP modules support a limited set of audio codecs. In the least they’ll suport SBC (subband codec), they may also support MPEG-1, MPEG-2, AAC, and ATRAC.

Herfra: https://learn.sparkfun.com/tutorials/bluetooth-basics[/FONT]
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Brukte ikke lange tiden på å finne bitratene, og da mistet jeg interessen for å sette meg videre inn i den. Kanskje I_L kan finne noe.


Ang. blåtannlyd:

Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)

Advanced audio distribution profile (A2DP) defines how audio can be transmitted from one Bluetooth device to another. Where HFP and HSP send audio to and from both devices, A2DP is a one-way street, but the audio quality has the potential to be much higher. A2DP is well-suited to wireless audio transmissions between an MP3 player and a Bluetooth-enabled stereo.
A2DP example configurations. Image from A2DP specification (v1.3).
Most A2DP modules support a limited set of audio codecs. In the least they’ll suport SBC (subband codec), they may also support MPEG-1, MPEG-2, AAC, and ATRAC.

Herfra: https://learn.sparkfun.com/tutorials/bluetooth-basics
Beklager, jeg er litt treg, men det du/lenken sier, er at blåtann ikke vil forringe, men levere MP3-pakka i perfekt tilstand?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Å bruke så mye tid på noe så meningsløst. Helt tullete. Så hard kompresjon gir selvsagt artifakter som er hørbare og følbare. Om de hadde gjort nøyaktig det samme, men brukt 128, 256 og 320 Kbps... det hadde vært interessant.
Det er slik forskning fungerer. Først finner du en effekt i grovere data. Så kan man alltids grave dypere og mer finkornet senere. Det forskerne indikerer, er at kvaliteten på lyden påvirker sinnsstemningen. Det er i seg selv relevant å ha i bakhodet når folk diskuterer vinyl vs. CD og MP3 vs høyoppløste digitalfiler.

Jeg er for øvrig enig at artikkelen ikke er siste ord. Men den er kanskje en begynnelse?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.379
Antall liker
20.784
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Beklager, jeg er litt treg, men det du/lenken sier, er at blåtann ikke vil forringe, men levere MP3-pakka i perfekt tilstand?
Slik jeg forstår det er blåtann bitperfect, ja. men det er jo ulike protokoller med ulike båndbredder å velge i under blåtannparaplyen.
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er isåfall betryggende, for jeg har nok ikke hørt skikkelig god Bluetooth. Godt at det finnes løsninger, selv om jeg klarer meg fint med kablet lyd. Når det gjelder dårlig lyd som årsak til depresjon, vel hadde jeg fått det rett inn i ørene ville jeg kanskje blitt muggen. Men jeg blir ikke deprimert av å høre på DAB over den innebygde høyttaleren på hverken badet eller kjøkkenet, så jeg er kanskje litt audiopsykisk sterk? :rolleyes:
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Sammenligner jeg 320 kbps mp3 og flac, er det kun littegranne headroom som er borte.

Beklager, jeg er litt treg, men det du/lenken sier, er at blåtann ikke vil forringe, men levere MP3-pakka i perfekt tilstand?
Slik jeg forstår det er blåtann bitperfect, ja. men det er jo ulike protololler med ulike båndbredder å velge i under blåtannparaplyen.
Konverterer ikke bluetooth lyden til et annet format? Har lest at formatene skal være fryktelig dårlige. Sony skal visst ha tatt i bruk et format som er mye bedre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spotify Premium bruker forøvrig 320 kbps.
Men Spotify streamer OGG/vorbis. En annen kodek og container enn den som brukes ved mp3-streaming, og bitraten er ikke direkte sammenliknbar. Klart: relativt tilsvarende resultater gir det nok, men OGG skal ha noe høyere kvalitet på en gitt bitrate enn mp3.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
svart-hvitt skrev:
Det forskerne indikerer, er at kvaliteten på lyden påvirker sinnsstemningen.
Eller er det at stemninger i musikken blir mindre tydelige, og at dette har størst effekt på "positive" stemninger?

Da kan du selvsagt hevde at hvis musikken blir gjennomsnittlig mer "trist" påvirker det igjen sinsdtemningen til lytteren negativt, men...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Musikk påverkar sinnsstemninga, det er iallfall sikkert.
Selvsagt. Selv blir jeg gjerne i bedre humør av musikk, men sjelden dårligere. Det må være bra.

Jeg er ikke den mest positivt innstilte personen i verden, men jeg skjønner ikke helt de som sitter og graver seg ned med trist musikk og "kjenner på det" når de er deppa. Da må det jo være bedre å få røska opp litt? ;)

...men nå sporer jeg av. Beklager. :)
 
A

ANM

Gjest
Vet ikke om MP3 gjør meg deppa, men vet hva slags format som gjør meg glad.;) Er deppa om dagen!:(
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vet ikke om MP3 gjør meg deppa, men vet hva slags format som gjør meg glad.;) Er deppa om dagen!:(
Gode "uppers" er f.eks. Rammstein, Dropkick Murphys, Warrior Soul og Levellers. :) Prøv dem. :) Ellers kommer tidenes lykkepille fra Sherwoodskogen nok snart, og retter opp depresjonen den har forårsaket. ;)
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Vet ikke om MP3 gjør meg deppa, men vet hva slags format som gjør meg glad.;) Er deppa om dagen!:(
Gode "uppers" er f.eks. Rammstein, Dropkick Murphys, Warrior Soul og Levellers. :) Prøv dem. :) Ellers kommer tidenes lykkepille fra Sherwoodskogen nok snart, og retter opp depresjonen den har forårsaket. ;)
Blue Snaggletooth funker også :)
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Min første tanke var: På hvilken bitrate går verden under. Har verden gått under (jeg har noe 256 Kbps og VBR Mp3 i samlingen)?

Dette er bitratene de brukte:
112 Kbps, 56 Kbps og 32 Kbps
Det er ikke hifi. Verden består.
Som sagt tidligere, fint innspill, men la oss se på argumentasjonen fra artikkelforfatterne:

"These three bit rates alsogave near-perfect (for 32 Kbps), intermediate (for 56 Kbps),and near-random (for 112 Kbps) discrimination results ina previous discrimination study of these MP3-compressedmusical instrument sounds [40], meaning listeners in thatstudy could nearly always notice a difference between theoriginal sound and a 32 Kbps compression, sometime no-tice a difference for 56 Kbps, and were unable to reliablynotice a difference for 112 Kbps".

De oppgir en kilde [40] hvor man tidligere har sett på folks evne til å skille filkvaliteter (dvs. komprimering, bit-rate), og den finner du her:
[40] C. Lee and A. Horner “Discrimination ofMP3-Compressed Musical Instrument Tones,” J. AudioEng. Soc., vol. 58, pp. 487–497 (2010 Jun.). DOI:http://dx.doi.org/10.1121/1.3508003.

Så kan man alltids være uenig i forskningen og metodene, men i så fall får man lage sin egen test som feier bena under slike AES-artikler...
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Vel, tar på meg Freud-hatten og tenker som sådan at det er en årsak til at vi har begrepet hifinevroser. Tar av meg hatten og selvdiagnostiserer meg som frisk. Hifinevroser har jeg heldigvis ikke lenger.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
248
Sted
Tranby
Bestilte nettopp Patrica Barber Modern Cool på Pure Audio Bluray for å roe nervene. Finnes også på SA-CD for de som ikke trenger så sterk medisin. Ja også er det lavdose CD uten overpris og få kjøpt.
Anekdote: Kjøpte et SD kort engang med AAC filer på. Ble urolig eller uvel av å høre på det, så jeg tror de forskerne kan ha rett.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
"Pure audio blu-ray"? Er det hva det høres ut som; en blu-ray (video) plate med kun lyd på, eller er det skikkelig Blu-ray Audio?
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.022
Antall liker
248
Sted
Tranby
Pure audio bluray er bluray plate uten bilde.
Det pleier å være flere formater på plata.
5.1 DTS HD MA 24/192kHz
2.0 LPCM 24/192 kHz
7.1 DTS HD MA 24/96kHz
9.1 Auro-3D 24/96kHz
I tillegg er det en mShuttel funksjon som gjør BD spiller til en webserver slik at man kan hente ned høy oppløste FLAC filer eller vanlig MP3. De kan også kopieres rett inn på pc hvis man har BD drev.
Som oftest er det minst 2.0 og 5.1 utgaver av musikken.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.735
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Å høre lav bitrate mp3 over BT kan sikkert gjøre hifinerder sucidale. Blir som å tygge maten andre har tygd først. Sett på en LP og lev livet.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Pure audio bluray er bluray plate uten bilde.
Det pleier å være flere formater på plata.
5.1 DTS HD MA 24/192kHz
2.0 LPCM 24/192 kHz
7.1 DTS HD MA 24/96kHz
9.1 Auro-3D 24/96kHz
I tillegg er det en mShuttel funksjon som gjør BD spiller til en webserver slik at man kan hente ned høy oppløste FLAC filer eller vanlig MP3. De kan også kopieres rett inn på pc hvis man har BD drev.
Som oftest er det minst 2.0 og 5.1 utgaver av musikken.
OK.

For det finnes jo et "BD Audio"-format også, der jeg har sett svært få utgivelser. Trodde det skulle følge med en til samleboks-utgaven av den nye Opeth-plata, men det var tydeligvis også en "pure audio blu-ray".
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Min første tanke var: På hvilken bitrate går verden under. Har verden gått under (jeg har noe 256 Kbps og VBR Mp3 i samlingen)?

Dette er bitratene de brukte:
112 Kbps, 56 Kbps og 32 Kbps
Det er ikke hifi. Verden består.
Som sagt tidligere, fint innspill, men la oss se på argumentasjonen fra artikkelforfatterne:

"These three bit rates alsogave near-perfect (for 32 Kbps), intermediate (for 56 Kbps),and near-random (for 112 Kbps) discrimination results ina previous discrimination study of these MP3-compressedmusical instrument sounds [40], meaning listeners in thatstudy could nearly always notice a difference between theoriginal sound and a 32 Kbps compression, sometime no-tice a difference for 56 Kbps, and were unable to reliablynotice a difference for 112 Kbps".

De oppgir en kilde [40] hvor man tidligere har sett på folks evne til å skille filkvaliteter (dvs. komprimering, bit-rate), og den finner du her:
[40] C. Lee and A. Horner “Discrimination ofMP3-Compressed Musical Instrument Tones,” J. AudioEng. Soc., vol. 58, pp. 487–497 (2010 Jun.). DOI:http://dx.doi.org/10.1121/1.3508003.

Så kan man alltids være uenig i forskningen og metodene, men i så fall får man lage sin egen test som feier bena under slike AES-artikler...
Det interessante med denne studien, er IMO at de viser at den instinktive og emosjonelle opplevelsen av musikk fortsatt kan påvirkes av objektive forskjeller (112 kbs vs lossless), selv om mange ikke er i stand til å gjenkjenne hva som er 112 kbs og hva som er lossless i en blindtest. Det bekrefter noe jeg har hatt mistanke om en stund: At blindtester der folk skal skille ting fra hverandre, ikke sier alt som er å si. Man kan registrere forskjeller på et underbevisst plan, selv om bevisstheten ikke alltid blir klar over det.

Nå skumleste jeg bare (original)artikkelen raskt for noen dager siden, men såvidt jeg husker viser den vel samtidig at disse effektene på emosjonene var langt større på filene med aller dårligst oppløsning. Da er det jo rimelig å anta at effektene blir langt mindre når man beveger seg mot høyere oppløsning. Jeg vil bli overrasket hvis man fortsatt kan finne noen slike effekter når man kommer opp til 320 kbs oppløsning, som jo er det spotify og vanlige tidal opererer med.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
som jo er det spotify og vanlige tidal opererer med.
Det er den høyeste kvaliteten de kan settes til, bortsett fra Tidal HiFi-abonnementer. De fleste bruker nok lavere, som ikke tenker så mye på hifi.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ser egentlig liten forskjell på elendige,skrikende,forvrengte analoge innspillinger på vinyl og musikk servert med lav bitrate og eller høy bitrate.
Det blir ikke spilt,legemet,hodet,hjerne,ører sier stopp etter kort tid.Noen er mer ømfintlige enn andre,spesielt de av oss med høyfrekvent tinnitus
er mer sensitiv for slikt enn andre.Låter det feil og unaturlig spiller det heller ingen rolle hva/hvilken kilde som er roten til ondet,
men lav bitrate har ondet hele tiden,og en føler seg da utilpass rimelig raskt.Kropp og sinn reagerer på alt som er unaturlig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.560
Antall liker
13.021
Lav bitrate har etter hvert blitt en anakronisme - siden standardene kom har prisen på lagringsplass gått bratt nedover og tilgjengelig båndbredde på alt av stasjonære og bærbare enheter har økt dramatisk. Behovet for en svært lossy codec har blitt mye mindre.

Det er for øvrig dessverre en stor og utbredt misforståelse at bitrate/bitdybde/samplingfrekvens og lignende er svært avgjørende for den endelige lydkvaliteten. Et godt produsert album servert i 320kb/s lossy format låter fortsatt uendelig mye bedre enn en middelmådig produksjon i HiRez.

Jeg har et sted rundt 1500CDer hjemme, om vi antar en snittlengde på 60 minutter (mye klassisk og de er ofte godt fulle) så vil dette ta opp ca 630MB pr album i wav/pmc (dvs CD-format), lagret med en lossless komprimeringsteknikk som FLAC og antar størrelsen reduseres til 60% av den opprinnelige så blir det ca 380MB. For å lagre alt dette trenger jeg sånn veldig ca 1TB harddisk ukomprimert og da ca 570GB i FLAC.

(edit: rettet opp noen feil i tallene..)

Minste snurrediskstørrelse til salgs på komplett.no er 1TB og prisen er 550 kroner. Så lagring av hele biblioteket med full redundans (speiling av diskene) koster meg i overkant av en tusenlapp. For 10-15 år siden ville denne kostnaden vært svært mye større.

Jeg konverterer til mp3 for bruk på USB-stick i bilen siden lagringsplass der er en liten issue. Spiller uansett ikke noen rolle med et støygulv på 50-60dB under kjøring.
 
Sist redigert:

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Beklager, jeg er litt treg, men det du/lenken sier, er at blåtann ikke vil forringe, men levere MP3-pakka i perfekt tilstand?
Slik jeg forstår det er blåtann bitperfect, ja. men det er jo ulike protokoller med ulike båndbredder å velge i under blåtannparaplyen.
Her er en fin diskusjon av blåtann i praksis. Det er tydeligvis enkelt i teorien og litt mer komplisert i praksis:

https://www.lifewire.com/what-to-know-about-bluetooth-3134591

Jeg likte blant annet dette avsnittet:

"Let me end with a little grain of salt: Most Bluetooth audio products are built not by the company whose employees wear their brand, but by an ODM (original design manufacturer) you've never heard of. And the Bluetooth receiver used in an audio product probably wasn't made by the ODM, but by yet another manufacturer. I learned from my days working at Dolby Laboratories that the more complex a digital product is, and the more engineers who work on it, the more likely it is that no one knows everything about what's really going on inside the device. One format could easily be transcoded into another and you'd never know it because almost no Bluetooth receiving devices tell you what the incoming format is".

Lenken med Butterworth*-artikkelen kommer fra denne tråden hos Harbeth:

Is Bluetooth technology actually good enough for audio? - Harbeth: made in the UK since 1977 - the world's most natural sounding loudspeakers

Så inntil videre ville jeg unngått blåtann hvis jeg gjorde et forsøk på hifi, særlig hvis avspillingsmaterialet allerede er komprimert.


*Om Butterworth: Audio Experience
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Lav bitrate har etter hvert blitt en anakronisme - siden standardene kom har prisen på lagringsplass gått bratt nedover og tilgjengelig båndbredde på alt av stasjonære og bærbare enheter har økt dramatisk. Behovet for en svært lossy codec har blitt mye mindre.
Men snart kommer DAB* og tar oss...

Det betyr vel at Norges befolkning snart utsettes for et psykoeksperiment av proporsjoner med det resultat at befolkningen - basert på nye forskningsresultater - vil bli "redd, trist, nervøs og utilpass"...


*Litt om bitratene i norsk DAB her: DAB-radio - Er DAB+ virkelig dårligere enn FM? - DinSide
 
Topp Bunn