Mp3 spiller

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, har tenkt å skaffe meg en mp3 spiller til trening og reiser. Ønsker i utgangspunktet en spiller som kan spille ulike filformater, radio (ikke noe must).
Er det kun flash baserte spillere som kan benyttes til løping?
Noen som har anbefalinger her?

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
ipod nano!

kan du blant annet kjøpe ekstrautstyr til, med brikke i skoen som registrer hvor langt du løper etc.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hi-fi klubben slutter å selge iPod pga den dårlige servicen fra Apple.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Sluttet vel heller å selge pga dårlige fortjenestemarginer? Ikke akkurat like feite avanser i iPodmarkedet som i hi-fi... ;)

Jeg foretrekker å kjøpe ipod og annet Appleutstyr på Applestore og har aldri opplevd annet enn glimrende service.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Siden førstnevnte representerer en bransje som ovenfor misfornøyde kunder skylder på "innspilling" inntil returretten har utløpt, så er ikke det spesielt bekymringsverdig. Problemet lå vel mest i at de ikke fikk noen "space-age" ladekabel med kryometallurgi og ekstrudert teflon som de kunne lure på kunder til 10.000% avanse.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hva med mobiltelefon?
Er kjempefornøyd med min gamle 6680. Nå er også 2G minnebrikkene billig (ca 400-600 kr avhengig av type).

Mobiltelefonene kan mye mer enn det mp3 spillerne kan.
Hva skal man med så mange duppedingser når man har alt i ett. Kjøper man en mobiltelefon med god skjerm, kan man også se på filmer når man er ute å reiser, eller koble mobilen til TV, projector eller stereoanlegg.

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.549
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Takker for svar. Rimelig samstemte folk her.

Mobil er selvfølgelig også et alternativ. Har en gammel "førkrigs" modell selv....

Men hvordan er de medfølgende proppene til nano? Finnes jo mye å velge i om man vil ha noe som er bedre. Lurer også på hodetlf, men disse er jo ikke så praktiske å løpe med. Forslag?

Hvordan er propper kontra hodetlf vedrørende lydkvaliteten? evt tips på propper og hodetlf?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.198
Torget vurderinger
0
Komponenten ble til slutt overbevist etter lang tids kvaler

den 03/23/06 klokken 18:41:32, skrev Komponenten :
Vil ikke ha iPOD, .....

den I dag klokken 10:28:44, skrev Komponenten :
Jeg endte opp med ipod nano, og er fornøyd med den..
Du vet da vel at kvinner har en suveren rett til ombesteme seg !?

Forskjellen på en bestemt kvinne og en ubestemt kvinne ?
Den bestemte kvinnen bestemmer seg FØR hun ombestemmer seg ! ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Men hvordan er de medfølgende proppene til nano?
Jeg synes ikke de er noe særlig. Men så har jeg da til gode å prøve noen propper jeg blir fornøyd med også ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For en billig penge ble disse handlet inn på Island sist helg.
Sennheiser CX 300

Knuser mine Porta Pro på alle områder

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Bruker koss porta pro, og synes det går helt fint, men så har jo ikke jeg peiling på lyd heller da.. Men de sitter godt på og er billige og greie.

Trekker litt ned at man må bruke itunes, men det er jo en grei måte å få oversikt over musikken der. Nå startet jeg vel og en tråd hvor jeg ikke var helt fornøyd i starten, men hva het nå den igjen...?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Trekker litt ned at man må bruke itunes
???

Finnes det noe mer brukervennlig programvare til formålet enn iTunes?

Fortell, fortell!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel nå fant jeg igjen den andre tråden...:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...pic;action=display;num=1144227137;start=24#24

Ulempen er at man er bastet og bundet opp mot itunes, og at man ikke kan ta musikk fra flere maskiner..

Men skal man ha 100vis av sanger inn på en mp3-spiller er det selvsagt greit å kunne sortere de i grupper som man kan bla seg igjennom, så det er jo greit. Var litt tull i starten med rekkefølge på ting og, om man gikk ut av itunes og inn igjen så påsto pcen at programmet var i bruk, og fikk ikke alltid kontakt med mp3-spilleren heller.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jepp, gode propper er en nødvendighet uansett speller. Mulig at det er ørene mine som er rare, men jeg har aldri fått noe annet enn pinlig bass fra sånne propper som følger med portabelt utstyr. Når jeg fikk Shure's E3c med 3-flens plugger skjønner jeg litt av hva jeg har gått glipp av.

Mvh lykkelig iPod mini eier

P

Parelius

Gjest
Vel nå fant jeg igjen den andre tråden...:

Ulempen er at man er bastet og bundet opp mot itunes, og at man ikke kan ta musikk fra flere maskiner..
Forstår ikke. Øver De tåketale?

P

Parelius

Gjest
Hva du ikke forstår?
Det De prøver å uttrykke. Bastet og bundet og sulamitten. Hvorledes er De bundet?

Altså, iTunes på maskinen for å føre over sanger, men ut over det?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det De prøver å uttrykke. Bastet og bundet og sulamitten. Hvorledes er De bundet?

Altså, iTunes på maskinen for å føre over sanger, men ut over det?
Vel det jeg egentlig ville ha var en mp3-spiller man kobler til ved usb som man kan bruke copy/paste og flytte filer frem og tilbake som på en vanlig pc. Da kan man koble seg til på pc hjemme og på jobb, flytte og slette og kopiere osv. Nå er jeg bundet av itunes som jeg har hjemme, om jeg også skal legge over sanger fra en annen pc, hva gjør jeg da? Og om flere i huset har ipod, hva gjør man da?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Jeg spurte nå om det fantes noe mer brukervennlig.

At det er en ulempe at du ikke kan knabbe musikk fra andre er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes programvare som fikser det "problemet" for de som mener det er et problem da ;)

Men om det ikke finnes noen programvare som er mer brukervennlig enn iTunes kan jeg liksom ikke helt se at det er et problem at du er bundet til iTunes som jo vitterlig er en del av iPodpakka.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Vel det jeg egentlig ville ha var en mp3-spiller man kobler til ved usb som man kan bruke copy/paste og flytte filer frem og tilbake som på en vanlig pc.
Nå tøyser du ;D Eller foretrekker du virkelig Windows Utforsker framfor iTunes til formålet  ??? ::)

Ved nærmer ettertanke kom jeg på et jeg ikke er helt fornøyd med den helautomatiske vaskemaskinen min. Det var mye bedre med den gamle Hooveren for da kunne jeg selv bestemme hvor mye vann jeg skulle ha i og hvor lenge den skulle vaske og ta ut tøyet akkurat når jeg ville. ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Trenger det være knabbing? Man kan vel ha musikk liggende som man ærlig og redelig har kjøpt på flere forskjellige maskiner?
Vel jeg slet i starten med itunes, og ikke vet jeg om det finnes noe mer brukervennlig for jeg har ikke brukt andre program, men som nevnt er det greit dette at man kan sortere i grupper.
Men så er det dette med å kjøpe musikk på itunes da. Den man kjøper der kan man vel bare bruke på ipod, er det ikke sånn? Og om man har flere ipoder kan man lagre den samme sangen på flere, eller hvordan funker det? Nå er jeg litt usikker her for jeg har ikke kjøpt musikk på itunes, men dette har vært oppe på forbrukerprogram på TV bl.a.
Vi hadde tidligere en halvautomaskin vaskemaskin, den hadde veldig god sentrifuge... ;)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Jeg har hele musikkbiblioteket på én maskin og har ikke satt meg særlig inn i delemulighetene. Kjøper heller ikke musikk på iTunes Store.

Musikk kjøpt på iTunes Store kan så vidt jeg skjønner spilles på fem maskiner samtidig og på så mange iPoder du vil. Men iPoden kan du i utgangspunktet bare knytte til én maskin av gangen. Det finnes grei programvare som fikser det problemet om du vil overføre musikk mellom flere maskiner.

Og nei, du trenger ikke ha knabbet musikken ;)

K

knutinh

Gjest
Komponenten:
Jeg støtter deg fullt ut. Jeg har en Sony minnekortspiller fra krigens dager og den kan du få billig. Den benytter kryptert forbindelse fra PC til burk, og lagrer musikken i et eget "trygt" område. Og bruker spesielle "trygge" memory sticks (som i utgangspunktet er dyre fordi det er et proprietært Sony-format).

Hvorfor skal jeg kjøpe hardware fra en produsent som ikke stoler på meg? Hva har de med om musikken jeg ønsker å kopiere fra/til er lovlig? Hva om jeg har laget den selv og ønsker å la mine venner få kopiere? Hva om PC-er fjernet muligheten til kopiering og baserte seg på cd-ROM?

iPod-venner argumenterer med at "hva skal du med noe annet enn iTunes?" Jeg skal ha valget mellom et stort antall programmer. Noen er sikkert corny og dårlige, noen har ole-brum tema som skin, hva enn. Jeg har prøvd iTunes og liker det ikke. Det skal da selvsagt være mitt valg å kjøre MediaPortal på stue-pcen, winamp på kontor-pcen, etc. Hvis jeg ønsker å benytte min for øyeblikket fullt lovlige rett til å kopiere ut CDer jeg lovlig eier til venner og kjente så vil jeg det.

Når jeg trenger en komitte som vet hva som er best for meg skal jeg vurdere å flytte til et kommunist-land.

Neh, her i huset skal kryptering og obfuskering sanksjoneres så godt som råd er. Jeg hører at Sony ericsson mobiltelefoner faktisk lar deg dra og slippe musikken fram og tilbake i motsetning til Sonys musikkspillere. Jeg tenker det blir noe ala w810 eller k800 som musikkspiller, får heller bite i det sure eplet hva gjelder minnekort.

-k

P

Parelius

Gjest
Komponenten:
Jeg støtter deg fullt ut. Jeg har en Sony minnekortspiller fra krigens dager og den kan du få billig. Den benytter kryptert forbindelse fra PC til burk, og lagrer musikken i et eget "trygt" område. Og bruker spesielle "trygge" memory sticks (som i utgangspunktet er dyre fordi det er et proprietært Sony-format).

Hvorfor skal jeg kjøpe hardware fra en produsent som ikke stoler på meg? Hva har de med om musikken jeg ønsker å kopiere fra/til er lovlig? Hva om jeg har laget den selv og ønsker å la mine venner få kopiere? Hva om PC-er fjernet muligheten til kopiering og baserte seg på cd-ROM?

iPod-venner argumenterer med at "hva skal du med noe annet enn iTunes?" Jeg skal ha valget mellom et stort antall programmer. Noen er sikkert corny og dårlige, noen har ole-brum tema som skin, hva enn. Jeg har prøvd iTunes og liker det ikke. Det skal da selvsagt være mitt valg å kjøre MediaPortal på stue-pcen, winamp på kontor-pcen, etc. Hvis jeg ønsker å benytte min for øyeblikket fullt lovlige rett til å kopiere ut CDer jeg lovlig eier til venner og kjente så vil jeg det.

Når jeg trenger en komitte som vet hva som er best for meg skal jeg vurdere å flytte til et kommunist-land.

Neh, her i huset skal kryptering og obfuskering sanksjoneres så godt som råd er. Jeg hører at Sony ericsson mobiltelefoner faktisk lar deg dra og slippe musikken fram og tilbake i motsetning til Sonys musikkspillere. Jeg tenker det blir noe ala w810 eller k800 som musikkspiller, får heller bite i det sure eplet hva gjelder minnekort.

-k
Forstår ikke hva dette har med iPod nano å gjøre...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Men proprietære Windows bruker du gladelig...

Ærlig talt knutinh: Din aversjon mot Applegreier nærmer seg det patetiske. iPod og iTunes er parret hardware og software på noenlunde samme måte som en skriver og dens driver. Liker du ikke den dealen så kjøper en noe annet. Musikken på iPod er ikke kryptert og kan deles med hvem du vil, bare ikke vha av iTunes alene. Hva er problemet ???

Jeg har til gode å se en bedre programvare for formålet enn iTunes og inntil noen kommer opp med noe bedre ser jeg ingen grunn til å kjøpe en spiller som kan kjøres med 50 forskjellige mer eller mindre crappy programmer inklusive Utforsker ;D

K

knutinh

Gjest
Men proprietære Windows bruker du gladelig...
Javisst. Så lenge jeg får lov til å velge bort mediaplayer, og spille av hva jeg vil. Ingen grunn til å gjøre dette til en pc vs mac diskusjon?

Hvis skrekkvisjonene om DRM og "trygg" kopiering også på PC slår til så vil jeg hoppe over på linux eller noe annet. Gjerne mac for min del.

Hva er poenget med å kritisere meg for å være inkonsekvent ved helt urelaterte valg i livet mitt når vi diskuterer konkrete grunner for ikke å velge apples musikkavspillere?

Andre leverandører legger fint til rette for å utøve mine lovbestemte rettigheter (og endel ulovligheter for de som måtte ønske det). Hvorfor skal jeg da betale for en B-vare?

-k

P

Parelius

Gjest
Bruker ikke nano iTunes?

-k
Du må da gjerne gå deg vill i alskens valgmuligheter selv om Nano bruker iTunes. Kan ikke alle disse programmene gjøre bruk av sangene som ligger på HD i enkel mappestruktur, eller vil de alle ha hver sine spesielle mappestrukturer, slik at du må reorganisere hver gang du skal skifte mellom alle programmene programmene du går deg vill i? Eller har jeg misforstått noe her?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Opphavet til iTunes var SoundJam fra Cassady & Green.

http://www.macupdate.com/screenshot.php?id=3714

Den gang ble det laget plug-ins for enhver ny mp3-spiller som kom på markedet. En koplet Rioen til Macen og vips så var den syncet!
En kunne jo naturligvis ønske at det fortsatt var slik som i OS9-dagene på slutten av 90-tallet. Men Apple har da i det minste forbedret og fornyet dette glimrende programmet og til og med gjort det tilgjengelig for PC-brukere ;D

C&G tok $50 for programmet. Nå får en det helt gratis og en behøver slett ikke å kjøpe en iPod for å ha glede av iTunes;)

Dei vil alltid klaga og kyta...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva virker mest ærlig og troverdig?
Å si at man er fornøyd med et produkt, punktum.
Å si at man er fornøyd med et produkt, men samtidig peke på ting som for andre kan være av betydning for om man ønsker dette produktet eller ikke?
Må man enten være 100 % fornøyd eller 100 % misfonøyd, er det derfor det alltid blir så mye krangel og bråk her inne? Synes det virker som det fort går prestisje i å skryte av det produktet man selv har valgt, uten å nødvendigvis kjenne så godt til alternativene.
Jeg er fornøyd ja, men jeg har ikke prøvd flere enn denne og en annen liten billig sak som man plugger rett inn og flytter over filer vha. usb og den var egentlig helt grei til mitt bruk, men hadde for liten plass.
Om jeg kunne sortere og legge sangene i mapper som man gjør i explorer så hadde dette vært greit nok for meg. Jeg bruker mest miks-sanger (random) funksjonen uansett, så da er det ett fett, men om man leter etter en spesiell sang så er det selvsagt enklere da man kan lete både på navn på artist, sang osv.

En annen ting som jeg heller ikke var så veldig begeistret for er at den lades opp gjennom tilkobling til pc, og det følger ikke med kabel som kan lade den på annen måte, dette er jo litt upraktisk om man skal på en lengre tur, og ikke har tilgang på pc.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
Hva virker mest ærlig og troverdig?
Å si at man er fornøyd med et produkt, punktum.
Å si at man er fornøyd med et produkt, men samtidig peke på ting som for andre kan være av betydning for om man ønsker dette produktet eller ikke?
Må man enten være 100 % fornøyd eller 100 % misfonøyd, er det derfor det alltid blir så mye krangel og bråk her inne? Synes det virker som det fort går prestisje i å skryte av det produktet man selv har valgt, uten å nødvendigvis kjenne så godt til alternativene.
Jeg er fornøyd ja, men jeg har ikke prøvd flere enn denne og en annen liten billig sak som man plugger rett inn og flytter over filer vha. usb og den var egentlig helt grei til mitt bruk, men hadde for liten plass.
Om jeg kunne sortere og legge sangene i mapper som man gjør i explorer så hadde dette vært greit nok for meg. Jeg bruker mest miks-sanger (random) funksjonen uansett, så da er det ett fett, men om man leter etter en spesiell sang så er det selvsagt enklere da man kan lete både på navn på artist, sang osv.

En annen ting som jeg heller ikke var så veldig begeistret for er at den lades opp gjennom tilkobling til pc, og det følger ikke med kabel som kan lade den på annen måte, dette er jo litt upraktisk om man skal på en lengre tur, og ikke har tilgang på pc.
Synes du kommer med fornuftige innvendinger her.

At Michell er noe overivrig når det gjelder sine anbefalinger av Appleprodukter er vel egentlig ikke noe nytt. "Beware of he who has seen the light and been blinded I say! " ;D

Tror jeg personlig hadde vurdert nøye om det kunne være noen av de nye mobiltelefonene som kunne tjene formålet også. Jeg selv er ihvertfall ikke spesielt interessert i en ekstra duppeditt å passe på med lading og stell.

Stikkord hvis man skal ha mobil med MP3, må være at man har god batterilevetid og at det fungerer rent praktisk. Hodetelefoner må være tilgjengelig i god nok kvalitet osv. Har selv en Sony W900i (tror jeg den heter) og synes ikke Sony treffer spesielt bra på det praktiske. Du kan koble til andre hodetelefoner, men ledningsspaghettien blir du ikke kvitt. Jeg ville helst hatt 3,5mm kontakt rett i boksen. Kontakten på telefonen er for dårlig slik at ledningen løsner i tide og utide og lyden strømmer ut på upassende steder. Radioen er plassert som en ekstra vorte på hodetelefonledningen. Omtrent like dårlig som med Nano?

Prøv hvordan slike ting fungerer i praksis før du kjøper noe er mitt råd. Og se gjerne på merker som iRiver og iAudio også, de har jo greit å få radio inni spilleren også. Kanskje fordi de ikke er så fordømt opptatt av å tjene på ekstrautstyr senere?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Synes du kommer med fornuftige innvendinger her.

At Michell er noe overivrig når det gjelder sine anbefalinger av Appleprodukter er vel egentlig ikke noe nytt. "Beware of he who has seen the light and been blinded I say! " ;D
Nåja. Ikke mere blinded enn de fleste andre hi-fi- og duppeditteiere her på forumet tenker jeg ;) Men jeg har jo som Macbruker i 20 år blitt svært så vant til å bli klassifisert som religiøs når jeg anbefaler Appleprodukter.
Rart. En ser aldri den type argumenter benyttet overfor de som sverger til Naim eller Linn ;D

En mobil med god spillerløsning har jeg også til gode å se. Hadde inntil nylig en Sony P900 med et brukergrensesnitt så elendig at tanken på også å spille musikk på den aldri har streifet meg. Har nå en Palm 650 som kan gjøre jobben til og med med valgfri programvare. Men det passer meg likevel ikke å spille musikk på den. For meg er en mobil en telefon + PDA. Smak og behag! En vakker dag dukker det vel opp en mobildings med et fornuftig brukergrensesnitt. Men den kommer neppe fra Sony Ericson...

K

knutinh

Gjest
Må man enten være 100 % fornøyd eller 100 % misfonøyd, er det derfor det alltid blir så mye krangel og bråk her inne?
Bulls eye =)

Forøvrig synes jeg at lading via USB er et utmerket tiltak. Uansett hvor man er, er det ofte en PC som kan lånes hvis nøden blir stor.

Og hvis bare alle leverandører kunne standardisere på USB lader, kunne kanskje sånne som meg ta med en "USB-lader" i stedetfor en til dig.cam, en til mobil, en til musikkspiller, en til laptop, en til... Kort og godt en egen veske med ladere som alle har mer eller mindre samme funksjonalitet med forskjellig plugg.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, angående lading vha. usb, om man reiser på hyttetur en ukes tid f.eks har i alle fall ikke jeg tilgang på PC, og det finnes nok av andre eksempler, så selv om dette selvsagt kan være praktisk, er det dumt når det er eneste løsning. Selvsagt kan man kjøpe seg enda en lader, men det følger altså ikke med.

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
0
Da er greieste løsninga.......
Gi blaffen i en Mp3 spiller!
Låter dårlig også............... ;) ;)

Topp Bunn