Digitale avspillere MQA - en liten update...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.563
Torget vurderinger
24
Lenbrook Media Group Unveils MQA Labs and Exciting Plans for IP Portfolio

June 5 2024, 14:00

The newly formed Lenbrook Media Group (LMG), a business unit created on the aftermath of the MQA acquisition in the autumn of 2023, has announced the creation of MQA Labs with a mission to advance the distribution of high resolution audio with a suite of audio processing enhancement, conversion and encoding products for the music supply chain. Its three core solutions now include AIRIA by MQA Labs, essentially the SCL6 adaptive hi-res audio codec; FOQUS by MQA Labs, addressing analog-to-digital conversion; and QRONO by MQA Labs, audio processing enhancements for playback devices.

1717722234585.png

When Lenbrook Media Group (LMG) was announced, the declared goal was to effectively enable the commercialization and development of Lenbrook's content management solutions, as well as pursue new licensing opportunities. With the existing BluOS software technologies and content management platform at its core, the new business unit could also oversee the growth of content encoding solutions using the valuable set of technologies that resulted from the MQA acquisition, and particularly its exciting new SCL6 codec.

With this strategy in mind, Lenbrook now essentially created two market fronts, with BluOS and its high resolution multiroom audio distribution platform on one side, and on the other the newly created MQA Labs. This new entity addresses the important opportunities for the MQA family of audio encoding technologies, some of which are already used by hardware manufacturers, streaming services, broadcasters, and music creators. Under MQA Labs there is also now a dedicated team, focused on the different solutions and targeting specific applications and players in the music supply chain.

The first solution is now called AIRIA by MQA Labs (also known by its technical name, SCL6), an adaptive codec that delivers high resolution audio while seamlessly scaling from full lossless to very lossy rates, as required by variable wireless network conditions and mobile applications. FOQUS by MQA Labs is the second solution and represents an innovative approach for analog to digital conversion. This was essentially the core of the technology package that MQA successfully sold to record labels, archives, studios and mastering facilities globally to deal with time smear or time domain distortion.

"The digitization of an analog signal introduces a range of imperfections to the resulting audio file. One of the most common and critical is something often referred to as time smearing - when the resolution of two sounds is reduced because their timing is incorrectly reproduced within the digital file," explains Greg Stidsen, Chief Technology Officer at Lenbrook. "MQA Labs’ team are experts in time-domain audio improvements, having invented many of the techniques to avoid or eliminate such audio defects."

Finally, there's QRONO by MQA Labs, which combines a variety of audio processing enhancements for playback devices, many of which have been already successfully licensed to manufacturers. This set of technologies similarly deal with time domain distortions, but addressing the conversion from digital back to analog instead.

Lenbrook says that these technologies are all expected to debut in a variety of licensee products before the end of calendar 2025. And the company reinforces that all these solutions are independent of the original MQA codec, meaning that they neither require nor result in MQA encoded files. In fact, Lenbrook also confirms that "the original MQA codec will continue as a product family within the MQA Labs portfolio, and work is being done to further enhance the product family, including tools for musicians and recording engineers to offer them more control over the way their recordings sound." Licensing and support of the MQA rendering codec, as well as encoding of new MQA materials, continues as normal.

Gordon Simmonds, CEO of The Lenbrook Group, LMG’s parent corporation, reflected on the initial decision to acquire the assets of MQA. "These developments confirm our instincts around this team and the value of the IP. While the choice and accessibility of MQA content remains a priority for us, this was never about a single codec," he says.

The Adaptive Codec
Probably the most exciting solution that MQA Labs is now bringing to market is the result of what was previously known by its technical name, SCL6. This is the new codec that audioXpress had the opportunity to preview at CES 2023, and which is able to seamlessly ensure the best resolution possible regardless of bandwidth availability. Now named AIRIA by MQA Labs, the codec was developed to transform audio across wireless connections.

As the company demonstrated to select guests at High End 2024 in Munich, LMG successfully completed pilots for use as a distribution codec - perfect for streaming services, and allowing dramatic operational savings and reliability. The application of this codec into music streaming services enables removing today's fixed "thresholds" and tiers that are conditioned to lossless CD quality at best, enabling much higher quality levels when streaming high resolution audio material, even under the most difficult network conditions. As reported, early response from the industry around these new products has been positive.

"We are inspired by the reactions of our partners who are incorporating these technologies into their products," explains Mike Jbara, Vice President & GM of LMG. "This is a milestone moment for us. We are committed to receiving and applying feedback from the market in how we apply our technologies and ensuring they are more flexible and accessible throughout the music supply chain."

As an organization, MQA Labs now combines a team of experts in music production, acoustics research, and audio engineering, including those responsible for the pioneering work that comprises its rich portfolio of patents and research. A wholly owned subsidiary within the Lenbrook Group of Companies, the Lenbrook Media Group invests in and commercializes technologies and platforms that capture, package, and deliver digital audio in residential and commercial applications.
www.MQALabs.com
www.lenbrookmediagroup.com

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Sukk! - Akkurat som Trump og tannverk er det noen ting som er mer seiglivet enn man kunne ønsker seg.

Kan forresten medele etter noen ukers studie av fenomenet at mye av innholdet på Tidal som gir seg ut for å være 44.1/16 CD kvalitet faktisk er MQA encodet fra 44.1 originalmateriale. Altså ikke gjemt høyere SR i MQA strømmen, men ren destruktiv forringelse av CD kvalitet som gir seg ut som FLAC i CD kvalitet.

Bl.a. annet har jeg lært at ca halvparten av katalogen til Warren Zeron som finnes på Tidal når dette skrives strømmer som MQA i 44.1/16 selv når man velger CD kvalitet.

Mens andre album kan strømme som ekte CD kvalitet når man låser kvalitet til maks CD. Men ikke alltid slik jeg innledningsvis mente ha påvist. I de tilfellene begge deler tilbyes finner jeg at MQA versjonen har ørlite mer gain. Som kan foruten "lure" en lytter til å foretrekke MQA også gir økt antall klippede samples på hotte masterere.

Jeg hadde håpet Tidal ville rydde/filtrere katalogen sin. Men det spørs om jeg ikke bare skal bruke det mest effektive filteret og gi opp Tidal igjen.

Edit: Nesten hele katalogen til Buddy Guy viser seg nå viser seg være MQA.
Du har avsluttet TIDAL-abonnementet ditt

Hei,
Det er alltid trist å si farvel til en TIDAL-bruker.
Dem spør ikke hvorfor kunden velger avslutte sitt abonnement? En skulle tro enhver markedsansvarlig ville ønske samle slik informasjon med et enkelt spørreskjema når kunden avslutter via en webportal.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Siden Tidal varer til ut denne mnd tester vi videre. Nesten hele Tidal sin katalog fra Jethro Tull er MQA 44/16 komprimert fra 44.1kHz originaloppløsning. Store deler av Taj Mahal, David Bowie, Spock's Beard og alt av Slade og Uriah Heep er korruptet med komprimering uten ultrasonisk innhold.

Noe overraskende fant jeg at Beatles er ren bortsett fra de få albummene som finnes som hi-res. Som da er MQA encodet fra 96kHz og spiller av som 48kHz på systemer uten MQA utpakking. Steven Wilson, Katatonia og Pineapple Thief sin katalog er også ren.

Jeg har også forsøkt å finne ECM jazz utgivelser. Hvor dem jeg har testet så langt som regel finnes som MQA encodet fra 48 eller 96kHz. Der hi-res ikke var tilgjengelig fikk jeg ikke MQA varsel, — så noe posetivt altså :)

Nå som mengden testmateriale er økt viser det også at det som innledningvis så ut som brukerinnstilling vedrørende 16 eller 24-bit på 44.1kHz strømmer nå ser ut til å være hippsomhapp. Hvor man oftere får levert 44,1/16 MQA enn 44,1/24 uten ultrasonisk innhold også når man har valgt hi-res.

Det blir intressant å følge om plateselskapene tar opp igjen denne ballen. Jeg har ikke sett på det enda, men planen er å forsøke om jeg kan injektere meg tilsvarende på Qobuz sine strømmer for å teste for MQA. Qobuz har jo som kjent også levert MQA til forbruker, — som dem har medelt skyldes at dem videreformidler hva plateselskapene har levert til dem.

Igjen, — jeg tar forbehold at jeg for de fleste album kun har testet et spor. Og at testen er utført på direkte flac stream fra Tidal. Det kan være at man får tilgang til annet innhold via deres MPEG-DASH interface.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Dette er faktisk noe jeg holder på å teste også. Altså kvaliteten på strømmene. Ikke om det mangler bass... :)

Som kjent er man garantert leveranse via TCP rammer som sendes på nytt om det feiler. Men man har i tillegg FLAC sine pakker som er det jeg tester for feil ved å sende dem til en amplitude dekoder som rapporter pakkefeil.

Og det skjer rett som det er at jeg får feil på disse blokkene. Men vi snakker kanskje om så skjeldent som 1 av 50 spor. Og da er det som regel en enkel blokk som normalt ved 44.1/16 utgjør mindre enn 100 ms med audio. Restarte sangen avhjelper faktisk ikke alltid så jeg har konkludert at enkelte spor har denne feilen lagret i filen på Tidal sin server.

Jeg har også oppdaget et fenomen som irriterer litt. Lange spor opp mot 20 minutter avkortes enkelte ganger. Repeterer man sporet avkorter det ikke alltid på samme sted så jeg stusser litt på dette. Jeg strømmer via dirkte flac stream som i prinisppet er midlertidige hypelinker. Jeg undrer om problemt skyldes at lenken timer ut før sporet er ferdig spilt?

Men bassen er helt fin altså. Også når Tidal sin server stresser.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.078
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Dette er faktisk noe jeg holder på å teste også. Altså kvaliteten på strømmene. Ikke om det mangler bass... :)

Som kjent er man garantert leveranse via TCP rammer som sendes på nytt om det feiler. Men man har i tillegg FLAC sine pakker som er det jeg tester for feil ved å sende dem til en amplitude dekoder som rapporter pakkefeil.

Og det skjer rett som det er at jeg får feil på disse blokkene. Men vi snakker kanskje om så skjeldent som 1 av 50 spor. Og da er det som regel en enkel blokk som normalt ved 44.1/16 utgjør mindre enn 100 ms med audio. Restarte sangen avhjelper faktisk ikke alltid så jeg har konkludert at enkelte spor har denne feilen lagret i filen på Tidal sin server.

Jeg har også oppdaget et fenomen som irriterer litt. Lange spor opp mot 20 minutter avkortes enkelte ganger. Repeterer man sporet avkorter det ikke alltid på samme sted så jeg stusser litt på dette. Jeg strømmer via dirkte flac stream som i prinisppet er midlertidige hypelinker. Jeg undrer om problemt skyldes at lenken timer ut før sporet er ferdig spilt?

Men bassen er helt fin altså. Også når Tidal sin server stresser.
Skal si du går metodisk til verks - veldig bra og dette er interessant :) Har du lyst til å forklare fremgangsmåten du benytter deg av og hva slags software du bruker for å avdekke TCP-avvik?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Har du lyst til å forklare fremgangsmåten du benytter deg av og hva slags software du bruker for å avdekke TCP-avvik?
Jeg tester ikke Ethernettet eller TCP, — det stoler jeg på. Det jeg tester er om selve FLAC innholder er skadet. Eventluell skade kan selvsagt like gjerne skyldes min egen metodikk. Men siden det oppstår såpass skjelden har jeg pr. nå en hypotese at når feilen repeteres gjentatte ganger med omstart av sangen kan skylden plassere hos kilden. Og ofte går jo avspilling helt feilfritt ved omstart.

Disse FLAC pakkene har også tidskoder som gjør at det mulig for oss å spoler i en flac stream. Derfor er det ikke så veldig kritisk om en slike pakke feiler siden synkronisering går sin gang. Men det er jo veldig hyggelig at vi ser dette ikke er et problem på et nivå som skaper lydsignatur* på stream fra denne internettleverandøreren av musikkmedia.

For LMS systemet snakker vi om rett store buffere. Omtrent 8 sekunder før en spor starter å spille har systemet startet å fylle buffer for mange sekunder. Et kort spor på underkanten av 1 minutt vil ha hele sporet i buffer i løpet av få sekunder. Mens mer vanlige sporlengder fordeles nedlasting til buffer i bulker som er ferdig ca 30-40 sekunder før låten avslutter.

Eksempel på et spor som gir seg før det er ferdig spilt. Det gir seg ca 70% ut i låta som er vel 20 minutter lang.
Esbjörn Svensson Trio - Viaticum - What Though the Way May Be Long

*) Igjen med forbehold at jeg her ikke tester MPEG-DASH som i hvertfall teoretisk k a n gi tilsvarende variasjoner vi kjenner fra bildestrømming hvor vi ser at pikseloppløsning går ned i perioder hvor det er flaskehalser på server/nettverk. Jeg har ikke studert hvilken audio dekoder som nyttes og hvordan den eventuelt skipper å sende audiodata. Kanskje det går ut over bassen ;)

T

TT.

Gjest
Mail fra Tidal:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.235
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
fiffig. var overrasket da ingenting nyere enn denne tråden dukka opp i søket mitt da jeg søkte på MQA, men da er det bare søkinga som er litt off. jaja. da ble det gladnyhet i to tråder istedenfor.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Fikk samme epost i dag. Det er jo fint at dem nå skal rydde bort dette innholdet. Men jeg stusser på hvorfor dem velger være så missledene i sin kommunikasjon?

MQA leveres jo allerede i dag som FLAC. Det er vel det mest geniale med MQA nettopp at dem benytter FLAC til å komprimering og transportkontainer som gjør at det kommer lyd også ut av utstyr uten MQA dekoder.
Samtidig er det det som irriterte meg mest, — nemlig at lossy MQA innhold kan pakkes som FLAC og selges som CD eller HiRes kvalitet.

Mer riktig ordlyd skulle være "erstatter vi MQA ecoded FLAC med LossLess FLAC"

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.235
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
men de har ihvertfall skjønt det viktigste (etter min mening) : at MQA som salgsargument er dødt, og må begraves.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Det jeg tester er om selve FLAC innholder er skadet. Eventluell skade kan selvsagt like gjerne skyldes min egen metodikk. Men siden det oppstår såpass skjelden har jeg pr. nå en hypotese at når feilen repeteres gjentatte ganger med omstart av sangen kan skylden plassere hos kilden. Og ofte går jo avspilling helt feilfritt ved omstart.
Og jeg kan medele at jeg har påvist en periodisk feil i min testmetodikk. Som når jeg nå vet å omgå har valgt teste på nytt alle musikkspor fra Tidal som jeg har notis av på etter annet tidspunkt har feilet. Samtlige bortsett et spor er nå friskmeldt.

Grunnen til at jeg gikk gjennom dette på nytt er at jeg ikke kunne forstå hvorfor det som i prinsippet er vanlig filoverføring over https skulle gi meg slike periodiske feil. Og med fokus på eget oppsett fant at jeg hadde en tjeneste som rebootet uten varsel som da skadet SUT.

I hvertfall, det er hevet over enhver tvil at slik LMS spiller av musikk fra Tidal er det ingen mulighet for at selve transporten kan påvikre lydresultat. Det som ankommer LMS systemet er bitperfekt filoverføring uten tap av data. Like korrekt som våre bankoverføringer.

Når transportfeil inntreffer vil det oppleves som perioder uten lyd. Når jeg med hensikt lager slike feil på nettet er det interessant å merke at buffer i de aller fleste tilfeller likevel har bitperfekt innhold. Avspilling vil kun stoppe når buffersystemet timer ut.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.035
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Så i tillegg til at Tidal fremdeles driver med MQA-dillet så kan det ikke spille Mahler? Good grief.
Edit: Eller var det en feil i prosedyren din (jeg svarte før jeg så friskmeldingen). Uansett: dersom du vil teste prøv 1. sats av Mahler 3. den er over halvtimen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
Så i tillegg til at Tidal fremdeles driver med MQA-dillet så kan det ikke spille Mahler? Good grief.
Edit: Eller var det en feil i prosedyren din (jeg svarte før jeg så friskmeldingen). Uansett: dersom du vil teste prøv 1. sats av Mahler 3. den er over halvtimen.
Lange spor er friskmeldt ja. Jeg mener huske jeg kun har en unntak så langt hvor jeg ser det stopper på akkurat samme sted. Som gjør at jeg mistenker at selve filen er skadet på Tidal sin server.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.176
MQA via HDTracks?
Lenbrook joins forces with HDTracks for a new streaming music platform.
mmm.... vågalt. Man kan gjøre seg noen tanker hvor stor suksess dette vil ha når vi ser hvilken vei Tidal nå har valgt.

Og jeg stusser på argumentasjon i presemelding. La oss se på hva dem sier:
The new service will be the first to employ Lenbrook’s new "Airia" tech,. Airia is a transmission codec which aims to provide the best resolution possible regardless of bandwidth availability. Designed for low-latency wireless communications, Airia "brings the benefits of a format-agnostic, scalable codec with an unmatched combination of audio quality, reliability, and data efficiency", according to Lenbrook.

The service will offer users the chance to choose between listening to their music in PCM/FLAC or MQA formats, with Airia offering the delivery mechanism for transferring the files from the servers to the listener’s app or device.
I praksis sier dem vel her at Airia setter ned kvaliteten når linjen er dårlig? I motsetning til slik som LMS streamer Tidal i dag hvor man aldri oppleve få redusert kvalitet.
Det virker for meg som dem forsøker selge til sluttbruker fordeler som kun tjenesteleverandør som nå kan levere mindre data er tjent med, — ikke kundene. Og det virker som man også tenker låser ned mottagersiden med Airia som nok er ment å selge lisenser til hardware produsenter som i dag kun behøver FLAC decoder for å pakke ut stream selv om den har MQA innhold.

Jeg vil igjen påpeke at dette bare er tull. Om man mener MQA lydsignatur er noe som kan selges burde dette nå ved relansering heller blitt implementert som en komplett dataalgoritme i enten streamer eller DAC. Ikke besudle musikkmediet som mellomledd som får dette til å virke mer som et krampetak for å tjene noen penger på resalg av gamle kataloger.

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Antall liker
509
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Ser på dette som reinhekla svindel, verken mer el mindre. Verden vil bedras.

Topp Bunn