MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    236
    Antall liker
    223
    Sted
    Oslo
    God morgen, litt off topic men lurer. Når jeg logger inn på Tidal, så for jeg ikke justert volumet før jeg velger en låt. Og volumet er på max så må være rask hvis jeg ikke skal vekke naboen. Kan vel brå trykke på pause, så justert volum. Ikke testet det. Noen som opplever det samme?
    Preamp står på fast volum, pc står på fast volum. Kan justere der men greit hvis kunne justere på Tidal før man velger låt.

    Frank
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Flere enn meg som ikke får spilt av mqa-filer fra Tidal?
    Det er vel de filene som er merket med en svart sirkel med en hvit "bølge" inni....
    Var helt knepp tyst da jeg forsøkte å spille av i går.
    Eller kan det være at jeg må se på innstillingene på appen jeg styrer Lumin D2 med?

    mvh
    Proffen
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Lite nytt er godt nytt.
    Archimago tok for seg en tidligere "reklameplakat" fra MQA som nok sier mye om hva som hele tiden har vært problemet og som ble gjennomskuet underveis.

    Alt i rødt og blått er hans kommentarer.
    IsMQALosslesspage-Withcommentsandcorrections.jpg.fb11c2e629c8be7bfb15842e020c2933.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Forsøkte finne om noen har plukket opp ballen etter MQA Ltd. Var ganske sikker på at en pengemaskin i Asia ville ha interesse av MQA. I stedet ser jeg at Xiami Music som i 2019 skulle gi MQA adgang til det kinesiske markedet ble lagt ned i 2021. Vi kan da bare gjette hvilken manglende suksess møter mellom MQA og Tencent Music har vært :)

    Xiami Music, the pioneering Chinese music streaming service owned by Alibaba Group Holding (which owns the Post), will close next month after management admitted it missed “crucial opportunities” in the battle with rival Tencent Music.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.883
    Antall liker
    1.459
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    jaja, sagaen går videre...

    “I’m delighted that MQA will continue in good hands with Lenbrook,” adds Morten Lindberg, Grammy-nominated Master Engineer at 2L. “For 2L, using MQA has allowed us to enhance the experience of our recordings, beyond the raw capture, with increased access to sonic details, transparency and lower listening fatigue.”
    Jeg synes nå Morten Lindberg burde klare å få til "... sonic details, transparency and lower listening fatigue" med sitt produksjonsoppsett uten MQA. :sneaky:
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Sukk... ikke bare fortsetter produktet. Men det som værre er at det fortsetter under samme type ledelse som bruker språket til å manipulere kjøpegruppen heller enn reell produktinnovasjon.
    This merger further solidifies Lenbrook’s commitment to excellence and innovation in the evolving landscape of audio technology.

    “Lenbrook’s vision is of a thriving hi-fi industry where technologies that promote both consumer choice and the pursuit of the highest sound quality are deserving of investment and nurture,” states Gordon Simmonds, Chief Executive Officer of Lenbrook.
    Det som kan bli spennende er om brukere av MQA som primært var rettet mot hi-end markedet fortsetter sin entusiasme med nye eiere som representerer entry/mid level med merker som NAD og Bluesound.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Uavhengig av hvem som eier det har deres forsøk på hostile takover av musikkinsustrien strandet så ettertrykkelig at jeg tror Lenbrook må bruke dette til noe annet om de skal komme noen vei. Så er det jo et spørsmål om de har betalt penger for dette. Fant ikke noe i artikkelen om det.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    TAS og Stereophile f.eks. har ikke nevnt konkursen til MQA med et eneste ord.
    Så snart restene ble kjøpt opp ble det smurt stort utover med en eneste gang som en stor og viktig nyhet.
    Man velger sine venner...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ikke noe stress, MQA er dødt etter at Tidal flyttet over til Max i 2023. Håper verden lærer av denne galskapen og at vi slipper å få tråkket nedover hodene våre lisensiert teknologi som bare ødelegger lyden.
    Feilslått implementering ja.
    Men hadde hele MQA greia vært dødt, så hadde jo ikke disse Lenbrook folkene brukt penger på å kjøpe det?
    Jeg tror desverre ikke vi har sett det siste fra MQA.....😞
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Feilslått implementering ja.
    Men hadde hele MQA greia vært dødt, så hadde jo ikke disse Lenbrook folkene brukt penger på å kjøpe det?
    Jeg tror desverre ikke vi har sett det siste fra MQA.....😞
    Det er mange grunner til å kjøpe en patentportefølje. For eksempel kan man fjerne en slitsom konkurrent slik at egne produkter kommer bedre frem og kanskje til og med definere en ny standard. Så kan forbrukeren håpe på at det nye produktet her er bedre. Dessuten kan det hende at noen av patentene beskrev gode løsninger som ikke ødela lyden...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Ja, jeg tror vi kan være ganske sikker på at Lenbrook ikke hadde en skuff full av penger som de egentlig tenkte å bruke som dopapir, men som de nå kjøpte MQA for istedet. ;)
    Noen (Lenbrook eller konkurenter) så nok et potensiale.

    Det er jo ikke et ukjent begrep å skulle forsøke å låse inn kunder/markeder for å maksimere profitt. Men satsningen så langt har slått feil for MQA.
    (Til tross for at noen som denne 2L tydeligvis har gått all-in)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Det kan nok ha irritert dem noe hvis MQA har erobret en større markedsandel med et dårligere produkt (sånt has skjedd før) og synes det er godt å bli kvitt dem. Varemerket er jo også verd en del, så det skulle ikke forundre meg om det dukker opp en MQA 2.0 som primært inneholder Lenbrook teknologi.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.403
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Horten
    Yepp. Ikke urealistisk å tenke at mqa bygges inn i egne produkter og/eller system lansert under annet navn.

    For om de åpenbare svakhetene i mqa kan mekkes på/utbedres, så er det jo tenkes være fordelaktig for en distributør å kunne selge musikk i ulike kvaliteter og dermed også pris, fra samme kildemateriale (uten å kode om på veien, etc).

    Men , det nevnes Tidal Max lengre opp:
    Er det slik at Tidal skal fjerne mqa fra katalogen sin, eller blir det slik at mqa og pcm lever side om side?
    For det kan jo se ut som 2L sine produksjoner/utgivelser kommer til å være mqa i lang tid fremover.:unsure:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.342
    Sted
    Østfold
    Jeg har ikke sett noe om penger som har skiftet hender her. Kan Lenbrook rett og slett ha vært en av kreditorene, og at overføring av dette patentet var det nærmeste de kom oppgjør for det de hadde til gode?
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    887
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg vil tro at måten å finne ut det på kan være å spørre ham....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Er det noen her som begriper hvorfor Morten Lindberg i 2L er en slik ivrig MQA-tilhenger? Det viker meget irrasjonelt på meg :)
    Han liker kanskje myke konsonanter? :) Det er vel et faktum at minimum fase filter trolig er det mest brukte i produksjon. Mest fordi det bruker mindre resurser noe som i den perioden CD platen var en ting hadde betydning pga mindre sterke DAW maskineri. Samt lineær fase på materiale fra ca. 500Hz og ned kan man på enkelte instrumenter med kort attack faktisk høre at preringing kan ha negativ effekt. En egenskap moderne produksjoner nå mer bevist tar kontroll på.

    Som jeg har fremmed flere ganger i denne tråden. MQA behøver ikke være tilordnet mediet slik det først ble forsøkt solgt. Tar man bort tøvet med high-rez og kun benytter filterteknologien kan man fint gjøre tilhengerne tilfreds med lyden skal jeg tro. Det er vel det Tidal beviste når dem massekonverterte biblioteket sitt hvor man ikke tok hensyn til ADC filter nyttet. Som var slik jeg forstod det arbeidet Morten egentlig var involvert med i sitt sammarbeide med MQA Ltd. foruten markedsføring.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men , det nevnes Tidal Max lengre opp:
    Er det slik at Tidal skal fjerne mqa fra katalogen sin, eller blir det slik at mqa og pcm lever side om side?
    For det kan jo se ut som 2L sine produksjoner/utgivelser kommer til å være mqa i lang tid fremover.:unsure:
    Jeg har tolket det som at MQA delen av Tidal biblioteket over tid vil fases ut, men offisielt så skal vel hires (opp til 24bit/192kHz) og MQA leve side ved side - men det tror jeg er bare spill for galleriet (les: MQA-fanclub'en)

    Bruker man Roon så er den veldig bra på å følge preferansene satt opp i innstillinger relatert om man liker MQA eller ikke. Så det er jo en god måte å få valgt rett versjon av et album (det er litt uryddig i Tidal-app'en synes jeg).
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Det blir vel ikke mye ekte 192kHz materiale å finne. I hvertfall ikke innen pop/rock produksjoner. Man blir vel egentlig å betale for resamplet materiale om man ikke begrenser sine lytteøkter til nyere klassisk og mindre jazz ensemble. Så får vi håpe at ikke Tidal på nytt gjør en strategisk resampling av biblioteket sitt slik som dem gjorde med MQA.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det viktige her er ikke 24bit/192kHz, men at man faktisk får reelle 16bit/44.1kHz som representerer samme informasjon man har på CD'en. Alltid gøy med litt hires også om det er mindre dynamisk komprimerte mikser, men det er ikke 24bit/192kHz som er poenget her - men at man kanskje får utgaver av albumet med mer dynamikk (vanligvis er det jo samme skrotet i ny innpakning - som selvsagt er meningsløst).

    16bit/44.1kHz holder til alt - med mindre man tenker på flaggermusene i nabolaget da?

    Jeg har faktisk undersøkt en hel del 24bit/192khz spor - flertallet inneholder absolutt ingenting over 22kHz, en del klassiske og jazz innspiller har faktisk noe informasjon på høyere frekvenser. Men man hører jo ikke akkurat så langt opp; så har det egentlig noe betydning? :D Om man liker upsamplingsfilteret i DAC'en bedre når man sender inn 24bit/192kHz, så kan man jo like greit bare la typisk Roon sende alt inn på denne samplingsraten (gir samme effekt).
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Feilslått implementering ja.
    Men hadde hele MQA greia vært dødt, så hadde jo ikke disse Lenbrook folkene brukt penger på å kjøpe det?
    Jeg tror desverre ikke vi har sett det siste fra MQA.....😞
    HDCD (High Definition Compatible Digital) som var eid av Pacific Microsonics, ble solgt til Microsoft da HDCD var i ferd med å floppe. Microsoft la vel teknologien på hylla, i hvertfall i sammenheng med audio.

    Skjebnen til HDCD og MQA er sammenfallende.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    202
    Microsoft la HDCD inn i Windows Media Player, men eneste mulighet for avspilling var å benytte optisk drev. HDCD på filnivå fantes ikke. Det er mulig å rippe HDCD-plater til 24 bit filer, men da trenger man ikke lenger HDCD-avspiller.
    Allerede da de kjøpte Pacific Microsonics må Microsoft ha sett at PCer flest i nær framtid ville komme uten diskleser/brenner og at både musikk og programvare etterhvert ville forflytte seg primært via nettet. Det virker dermed komplett uforståelig at de gjorde denne investeringen.
    Parallellen til MQA er åpenbar, slik Espen R påpeker. Også her dreier det seg om en teknologi som sies å fungere med alle spillere, men som krever spesielt utstyr og/eller proprietær programvare for å gi fullt utbytte. Det er vel lov å håpe at musikkbransjen er vaksinert mot slike påfunn nå.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror vi kan være ganske sikker på at Lenbrook ikke hadde en skuff full av penger som de egentlig tenkte å bruke som dopapir, men som de nå kjøpte MQA for istedet. ;)
    Så langt jeg har hørt rykter om så var Lenbrook ute etter andre patenter, ikke selve MQA.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor kommer ryktene fra? Har lest at det er sannsynlig at det er slik men ikke noe rykter (enda).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Stor forskjell i mine øyne.
    Rykter tenker jeg er når "noen har hørt noe via via" og kanskje inside info.
    Sannsynligheten er basert på nettopp sannsynlighet og kvalifisert gjetning.
    Det siste kan fort bli et rykte.....
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.166
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kommer ryktene fra? Har lest at det er sannsynlig at det er slik men ikke noe rykter (enda).
    Jeg har lest dette flere steder at grunnen for kjøp var pantenter knyttet til teknologier for overføring og ikke selve MQA. Uansett så er MQA dødt, så egentlig ikke så viktig hva årsaken til oppkjøp var (normalt sett er det jo en veldig billig måte å få fingrene på patenter å kjøpe opp konkursbo, og vanligvis bruker man ikke energien på å skille de forskjellige patentente, om det er noe man ønsker så kjøper man alt til en veldig lav pris - begynner man å peke på enkelt-patenter så flagger man jo at noe har veldig høy verdi - som i en kjøpsprosess ikke er optimalt).
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Jeg har lest dette flere steder at grunnen for kjøp var pantenter knyttet til teknologier for overføring og ikke selve MQA. Uansett så er MQA dødt, så egentlig ikke så viktig hva årsaken til oppkjøp var (normalt sett er det jo en veldig billig måte å få fingrene på patenter å kjøpe opp konkursbo, og vanligvis bruker man ikke energien på å skille de forskjellige patentente, om det er noe man ønsker så kjøper man alt til en veldig lav pris - begynner man å peke på enkelt-patenter så flagger man jo at noe har veldig høy verdi - som i en kjøpsprosess ikke er optimalt).
    Det hæres riktig ut og stemmer med min erfaring. I en portefølje er det ofte patenter er nyttige for å få til et hovedprodukt, men som også funger for andre ting. Dersom de har hatt patenter som ikke bare forbedret yttelsen til MQA kan de være verdifulle for andre løsninger som ikke har MQA sine begrensninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn