Mulig å bruke NTSC tv i Europa?

raven

Fersking
Ble medlem
07.01.2007
Antall liker
0
Heisann.

Vurderer sterkt å kjøpe en ny tv, lcd eller plasma.
Har ofte bestilt "mindre" elektroniske varer fra USA med meget fornøyde resultater.

Tenker å gjøre dette i tilfellet med TV også da det er ca. 10,000,- norske gutter å spare kontra om jeg skulle kjøpe samme tv her i Norge. Eneste "problem" er at alle tv'ene som selges i USA har formatet NTSC, ATSC og eller QAM. Ingen har PAL slik som TV'ene i europa. Er det mulig å bruke en slik TV her i Europa, (Norge). Om ikke, går det an å modifisere en TV (på ett verksted f.eks) i etterkant av kjøp, til å behandle PAL? Om dette er mulig er det mange tusen å spare dersom man ønsker det. Selv har jeg allerede spart flere tusen kroner på dette.

Setter pris på den hjelpen jeg får.

Takk :)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
441
Sted
Bergen
NTSC har dårligere oppløsning enn PAL. Blåse slikt opp til plasma skjerm... I alle fall kan en DVD spiller levere NTSC såvell som PAL, men sjekk om det er oppskalering i begge format, det trengs på en stor skjerm. Slik sett kan du slippe unna problemet på kildesiden og kjøre NTSC ut til tven.

Er de andre formatene høyoppløselige? Kan jo ellers hende dette blir en dinosaur og dårligere enn det rimeligste om kort tid.

Du får sikkert mer kvalifiserte svar av andre, ellers er avforum stedet å spørre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Du kan jo kjøpe en modell uten tuner eller som har denne separat slik at du kan skaffe deg en Pal versjon her hjemme. Disse koster ikke mye i forhold til selve skjermen uansett. Ellers kan du jo kjøpe en ok HD opptaker med god tunerdel og bruke denne sammen med skjermen.

Topp Bunn