Multi-purpose nettverksstreamer (film og lyd)

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg har solgt min trofaste Squeezebox Classic fordi jeg ville ha støtte for Spotify og tenkte på å kjøpe en Touch. Dette virket som en god løsning. Etterhvert begynte jeg å tenke litt på hva jeg egentlig har bruk for av kilder i anlegget, i tillegg til vinyl.

Jeg konkluderte med at jeg vil ha følgende funksjonalitet:

1. Spille sølvdisker (bd, dvd og cd)
2. Streame musikk fra NAS (flac)
3. Streame film fra NAS (mkv/avi/xvid)
4. Streame Spotify/nettradio

Så er spørsmålet hva som blir den beste løsningen.

Jeg har en Cambridge 751 BD som i utgangspunktet gjør alt det der unntatt spotify. Quick-fix er sånt sett å kjøpe en Touch, så tar den all musikk (unntatt CD og DVD-A).

Spørsmålet blir derfor todelt:

1. Finnes det en god én-boks løsning som gjør alt dette?
2. Blir det kvalitetsforskjell i filmavspilling sammenlignet med Cambridge 751BD?

Jeg har sett på Dune HD Max, men finner ikke ut om den støtter Spotify. Gjør den ikke det er det litt bortkastet å selge 751'en.

Skal jeg bare kjøpe en SB Touch, gjøre de oppgraderingene via software og ikke se meg tilbake?

-Tore

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det er ikke noe universalsvar på dette spørsmålet vil jeg påstå.

Du får kjøpt masse dingser hvor alt dette er _mulig_ , men det er ikke sikkert du vil like bruksvennligheten.

Personlig ville jeg kjøpt en squeezebox touch hvis du allerede har solgt classic. Den er en dedikert musikkavspiller, fungerer utmerket til alt som har med dette og gjøre, du kan i tillegg benytte deg av streamingtjenester som wimp og spotify uten problemer. Det finnes også masse meget gode fjernkontroll apper til smarttelefoner og brett.

Avspilling av film, både sølvdisker og fra server/nas synes jeg uten tvil er best å bruke XBMC til. En htpc kan nå fortiden være både helt tyst, og kjapp og grei uten at det trenger å koste skjorta. Eneste foreløpige aber her er BluRay filmer. Det krever fortsatt noe knot å få på plass. Mulig at dette fungerer bedre nå hvis du kjører windows som OS og kjøper programmet AnyDVD HD som kan fjerne krypteringen slik at XBMC får tilgang til disken for avspilling.

Hvis du er redd for at dette blir knot kan du alltids kjøpe en 1K BluRay spiller for å ha en "for dummies" dings å falle tilbake på om det oppstår problemer med htpc oppsettet.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Da tenkte jeg "riktig".

Jeg har kjøpt en Squeezebox Touch allerede, som skal kobles opp i kveld.

Jeg skal videre begynne å se på lydløse HTPC-varianter av rimeligste sort. Eneste kravet mitt er at jeg har muligheten til å kjøre bilde ut via HDMI og lyd ut via coax/optisk. Det bør vel gå greit antar jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
tore_v1 skrev:
Da tenkte jeg "riktig".

Jeg har kjøpt en Squeezebox Touch allerede, som skal kobles opp i kveld.

Jeg skal videre begynne å se på lydløse HTPC-varianter av rimeligste sort. Eneste kravet mitt er at jeg har muligheten til å kjøre bilde ut via HDMI og lyd ut via coax/optisk. Det bør vel gå greit antar jeg.
Sjekk ut en Boxee Box. Den komplimenterer en SB helt utmerket, er liten og kan gjemmes bak TVen om ønskelig, har qwerty fjernkontroll (radio ikke IR), støtter det aller meste av formater, organiserer samlingen i bibliotek, henter ned info fra IMDB etc., kan hente ned undertitler fra nettet, kommer med mange gode apps for streamer innhold mm. Har ikke diskettstasjon, men har du filmer og serier på en harddisk så er dette en veldig god løsning. Bilde på HDMI og optisk ut for lyd.

Topp Bunn