Music First Audio

K

kveita

Gjest
Har en MFA silver og den har jeg brukt sammen med rørmonoblokker med godt resultat. Siden torsdag i forrige uke har den vært koplet mot
en bitteliten Trends tripath amp og jeg er aldeles overveldet, det svinger som bare det. Lyden er krystallklar og det beste av alt, lyden har den samme varme klangen som rør, vet ikke om det er de to trafoene i MFAen som gjør det, gidder ikke spekulere i det, bruker heller tiden til å lytte til ørevennlig lyd.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Efter att ha kopplat in Music First Classic Preamplifier Silver, till Er som har möjlighet att testa, gör inte det inte det om du ej har tänkt att investera i ett nytt försteg för 30000:-. ;D
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Helt tyst i högtalarna inget brus bara tystnad, perfekt till Er med hög känslighet på högtalarna.
Ljudet helt magiskt :eek:
 
K

kveita

Gjest
Ja, den er helt tyst og siden du har samme utgave som meg blir den bare bedre og bedre dess lengre tid du bruker den. Dersom den er ny må du regne med flere hundre timer før den sitter som den skal, og da kan jeg love deg at det er ren magi. Den får faktisk en varmere klang og har etter min mening samme egenskaper som en topp rørforforsterker, i tillegg er den helt støyfri, merker ikke noe sus på mine høyttalere på 98db.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Köpte den brugt, så den säkert spelad över hundra timmar. ;D
Kan det bli bättre än så här? 8)
Har testat en hel hel del under åren, MOON, Rogue, Hegel, Krell men det här aldrig varit den upplevelsen som är just nu. Kanske även en synergi mellan Music First, Mark Levinson och Verity.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Hva slags type effektforsterkere bør denne forforsterkeren kombineres med? Hvilke bør en unngå? Tenker på impedanstilpasning og evt andre aspekter. Er det fare for for lavt gain slik at man blir sittende å savne lydtrykk?

:)
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Odd J skrev:
Hva slags type effektforsterkere bør denne forforsterkeren kombineres med? Hvilke bør en unngå? Tenker på impedanstilpasning og evt andre aspekter. Er det fare for for lavt gain slik at man blir sittende å savne lydtrykk?

:)
Kontakta Music First Audio så får du hjälp.
 
K

kveita

Gjest
Odd J skrev:
Hva slags type effektforsterkere bør denne forforsterkeren kombineres med? Hvilke bør en unngå? Tenker på impedanstilpasning og evt andre aspekter. Er det fare for for lavt gain slik at man blir sittende å savne lydtrykk?

:)
MFA er en passiv pre. Den har i tillegg en velger som forsterker signalet med +6db dersom nødvendig. Har benyttet den med transistor, rør og tripath uten problemer.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Takk for svar! Jeg har ikke umiddelbare planer om utskiftninger her, men dette er en preamp som 'radaren' har fanget opp underveis. :)
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Den personen jag köpte av hade testat på transistorsteg, rörsteg och klass-D. Utan problem.
Men som alltid är det bäst att testa på ditt eget tilltänkta slutsteg.

Måste bara få säger det igen, den är så nydelig. ;D
 
K

kveita

Gjest
Vi oversvømmes av billige kinesiske produkter som presterer kjempelyd til en billig penge. Jeg er storligen imponert hva en tripath chip fra Hong Kong klarer å prestere.

Har fremdeles mine rørmonoblokker, skikkelig industridesign, hamret jern med enkel messingplate,1stk 6SL7 og 1 stk 6SN7, samt fire 6550 rør. Det oser historie fra
slike klenodier. Koplet til MFA låter denne kombinasjonen magisk uansett hva du måtte sammenligne de med. Med Klipsch KLF-10 skaper de en helhet og et lydbilde som jeg tror er helt unik. Det er jo også logisk da jeg faktisk er ganske sikker på at jeg er den eneste i hele verden som lytter til denne kombinasjonen. Eiergleden er enorm. Det fins garantert massevis av anlegg som låter bedre, men denne lyden jeg opplever daglig er bare min.

MFA er et lite kunstverk. Å skru av lokket og betrakte to stk trafoer av topp kvalitet, teflonbelagte sølvtåder mv. og skikkelig kontakter av rent sølv. Det er ekte saker og låter utrolig bra, rart at så få i Norge har kjøpt dette klenodiet av engelsk industrihåndverk i ypperste klasse.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Igår fick jag bekräftat vad jag redan visste angående ljudsignaturen hos MF, var och lyssnade på en helt annan uppsättning och allt det jag upplever hemma hos kommer igen. Även i andra anläggningar. :D
 

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Innlegg
56
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Har visst oversett denne tråden folkens. Skrev i dag følgende i en annen tråd:

"...fikk for en tid siden inn en passiv pre (linestage) fra Music First Audio i Hastings (Copper MKII-modell). WOW! Spiller fra Mac/Amarra med en W4S DAC2 till McIntosh 601 blokker. Med denne lille saken, som visstnok tilpasser impedansen mellom DAC og amper, så ble det et veldig løft i lydbildet: mye større - bedre dynamikk kanskje - og mindre støy. Med digitale komponenter i systemet gjorde den analoge volumkontrollen i MFA´n virkelig susen, forutsatt at de digitale sto på maks. Den kom for å bli!"

Jeg må moderere dette utsagnet litt fordi den nok ryker ut for en MFA Classic Silver MKII når økonomien tillater det!
 

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Innlegg
56
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Finnes ikke dessverre. Du må ta kontakt med hyggelige Harry O´Sullivan hos MFA. Super servise. Ellers kan du scanne Europa-markedet for brukte eks. Sørg for å få en 2011-utgave med de seneste oppgraderingene inkludert. Nettbutikkene og forhandlerne i USA skal visstnok ha til salgs eldre og rimeligere utgaver av disse preampene ifølge Harry. Vær obs. på det for de frembys som nye. Du kan se på MFA´s hjemmeside for detaljer mht oppgraderingene.
 
K

kveita

Gjest
janke skrev:
Finnes ikke dessverre. Du må ta kontakt med hyggelige Harry O´Sullivan hos MFA. Super servise. Ellers kan du scanne Europa-markedet for brukte eks. Sørg for å få en 2011-utgave med de seneste oppgraderingene inkludert. Nettbutikkene og forhandlerne i USA skal visstnok ha til salgs eldre og rimeligere utgaver av disse preampene ifølge Harry. Vær obs. på det for de frembys som nye. Du kan se på MFA´s hjemmeside for detaljer mht oppgraderingene.
Jeg kjøpte mine hos PM-audio for 2-3 år siden. Veiledende pris var den gang 33900 kr. Det eksisterte allerede da oppgraderinger, bl.a. helt nye trafoer,fjernkontroll etc., men til en helt vanvittig pris. Oppgraderingen førte til at navnet fikk en Mk II til slutt. Mk II er derfor i realiteten en helt ny pre i den samme gamle boksen.

Har vært meget fornøyd med mine vanlige MFA silver classic, det er utrolig hvor mye de har å si for det totale lydbildet, ikke minst merkes dette når jeg kobler til rørblokkene. Lydbildet strammes opp betraktelig kontra rørpreen, og det er ingen tvil om at støynivået(som er behagelig lav også med rørpre) reduseres til "nesten ikke hørbar med øret klistra inntil hornet".


En ting er sikkert at jeg aldri kommer til å oppgradere denne originalen da jeg ikke tror lyden blir noe særlig bedre med nye sølvviklede trafoer til en merpris på 10-15000 kroner.
 

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Innlegg
56
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Jeg tenkte mere på de basale justeringer på grunnmodulen som er gjort i 2011 og som MFA informerer om slik på sin hjemmeside, enn på ulike oppgraderingalternativer man kan få på komponent og kablingsdelen - med et lite tillegg selvfølgelig:

NEW!! August 2011 Dynamat damping fitted to all units

Our constant quest for perfection means we're always finding new ways to improve and hone our products.
We're now fitting Dynamat to the cases of all units manufactured from 8th August 2011 onwards.
Adding this material means the case itself is dampened which reduces vibrations and makes for even better sound.
This is in addition to the subtle changes to the winding construction of our TX102 attenuation transformers in March 2011.
The result of this improved winding is even better audio performance and improved tolerances for greater matching between transformers.
All products manufactured in our Hastings workshop from mid March 2011 will benefit from these improvements and will ship with a test sheet showing measurements for each product.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Nu glömde du alla möjligheter till uppgradering.
Fjärrkontrollen, Brass Panels, andra kontakter, andra fötter, två voymkontroller mm.
Då landar kostnaden för allt detta på samma pris som en helt ny. :eek:

Kan bara instämma, vad kan bli så mycket bättre? Speciellt i förhållande till vad uppgraderingarna kostar, det som eventuellt lockar är fjärrkontrollen.
Med det fungera alldeles utmärkt med att reglera volymen med utgiven på min CD-spelare.
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Kan bara konstatera att den är väldigt avsjöjnade på vad som verkligen finns på dina silverskivor, både min kone och jag hörde saker/ljud på en inspelning med Björk som aldrig vi hört innan. ???
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.900
Antall liker
13.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
dette er Stevens&Billington trafoer som jeg har kjørt på i over 10 år
alt de trenger er ikke alt for lange kabler og en inn impedans på 50K eller over og at signalkilden kan levere nok vout for å styre effektforsterkerne til full output
mvh
Leif
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Leif, har du kjøpt trafoer direkte fra S&B eller andre steder?
Jeg har blåst ( ikke spør hvordan ) en Consonance trafo-pre som jeg tenker sette istand med nye trafoer.
Andre produsenster som kan være aktuelle?
 

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
Ble medlem
20.11.2004
Innlegg
3.604
Antall liker
3.948
Sted
Stockholm/Västerås
Torget vurderinger
2
Ett steg närmare himlen, klar som en fjällbäck och attack som ett vattenfall.
 
Topp Bunn