Musical Affairs

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    DA! var det på tide med en MA tråd. Hvorfor? Jeg har endelig fått meg et sett i hus. Starter forsiktig med den minste modellen til MA; Piccolo.

    Dette er en liten høyttaler med et Phy E17 LB 15 element ( e17lb15 ), liten port bak nede, tipper dette er en slags MLTL konstruksjon. Fin lyd over hele frekvensområdet.


    The box by morten.teinum, on Flickr


    In perfect condition by morten.teinum, on Flickr


    Looking at their new home by morten.teinum, on Flickr


    What's your name? by morten.teinum, on Flickr


    Input and output by morten.teinum, on Flickr


    For brain surgery by morten.teinum, on Flickr


    Playing! by morten.teinum, on Flickr
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da begynner bekjentskapet å bli noen dager. Dette er høyttalere som trives god med en liten rørforsterker. Skruer man volumet opp for mye så kan det bli masete, spesielt på komplekse lydbilder. De elsker akustiske opptak og klassisk musikk. Veldig spennende førsteinntrykk.


    Night music by morten.teinum, on Flickr

    --

    Følgende er spot-on

    Single driver speakers are most suitable for the more intimate genre and at moderate volume levels. This includes solo voice, small group jazz and 18th century classical and chamber music. For these genre, single driver speakers are superb. You will hear nothing better. They also do classic rock pretty well as long as the volume is kept to reasonable levels. By reasonable, I mean ~80dB at the listening position. (I set my LT-2000/DX3's 8 feet apart and my chair 8 feet back.) Now, if you are into heavy metal or want Mahler symphonies at concert volume, I suggest that you look elsewhere. ...
    http://www.stereophile.com/content/single-full-range-driver-vs-two-way-bookshelf-loudspeaker-1
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    Interessant dette Morten! Kan du si noe om forskjeller og likheter opp mot JB3? Ser de er på 16 ohm... Vet du noe om hvorfor de har gått for det valget?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vanvittig stilrene høytalere. De slår meg ikke som så små, hvis dette er de minste i produksjonslinjen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.837
    Antall liker
    38.558
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Grattis med nye lydskulpturer,spennende tråd å følge videre :)

    mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Interessant dette Morten! Kan du si noe om forskjeller og likheter opp mot JB3?
    Piccolo vs JB3

    Dette bildet bør gi en pekepinn ;)


    Musical Affair Piccolo vs John Blue JB3 by morten.teinum, on Flickr

    Vel, jeg er veldig glad i JB3. Importerte disse fra USA i '08 og de spiller like fint den dag i dag. Piccolo er større av natur med både kabinett og element, og dette høres også på lyden. De spiller helt fint i min stue på 30m2. Det var en ting som slo meg i går kveld da plate etter plate ble konsumert, disse "lever" på veldig lavt volum. Det skal ikke mange mW før disse engasjerer, og det er en god ting i en småbarnsfamilie.

    Ser de er på 16 ohm... Vet du noe om hvorfor de har gått for det valget?
    Er ikke helt sikker, men kan høre med Hans (MA) om dette. Jeg vil tro grunnen til dette er utvalget til Phy: index Hans er veldig glad i elementene fra Phy og dette er minste FR driver de produserer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har undertegnede og en gjeng vært på besøk hos Hans i Putten. Der hadde de verdens værste burger, en meget hyggelig herremann å besøke , samt meget god lyd i sin sjanger. Flere bilder vil nok komme når de som har ferie får ut fingern. Men kort kan det sies om Crescendo at dette er en meget habil høyttaler til sitt bruk. Og slik jeg hørte de vil jeg anta at de værste rockekonsertene ikke helt egner seg. Derimot på stemmer og akustiske opptak var de forførende, autentiske og meget gode. Kommer tilbake med mer, men nå er det et møte som venter.. :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.480
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ja det var fabelaktig morro!!!

    CIMG5213.jpg


    Hans Kortenbach er en GODT voksen mann.
    Kjempehyggelig kar med utrolige kunnskaper om fulltoneelementer og hvordan forskjellige egenskaper i ulikt treverk påvirker lyden.
    Han var i godt humør, og spanderte Grolsch på oss ungdommene!
    CIMG5215.jpg


    Vi hørte to ulike modeller bygd etter ulike ideer og prinsipper. Det var ganske interessant at den ene ikke uten videre var bedre enn den andre, men at de hadde ulike styrker alt ettersom hvilket materiale de ble satt til å håndtere. Det er altså ikke slik at dyrest alltid er best. Heller ikke fra samme konstruktør.
    På enkelte typer musikk låt dette bedre enn det meste. Uansett pris.

    Slik musikk som dette f.eks:


    Det var ikke til å tru.
    Elementene kutta ved 11.500 Hz.
    Det var ikke snakk om at vi savna noe som helst oppover.
    Jeg er ikke særlig teknisk begavet, og overlater helst den biten til de mer kompetente.

    Jeg nøyer meg med å beskrive min opplevelse av lyden som ble presentert.
    Varme, ro, flyt, naturlighet, innsikt, velbehag.
    Kort sagt vellydende og godt å høre på.

    Det "verste" var at foruten alt dette over, var det jammen smekk i anlegget også!
    Det ble spilt noe Marcus Miller lignende ganske heftig og spretten jazz rock.
    Jeg satt og venta på at dette ikke kom til å gå bra, men der tok jeg feil.

    Mvh
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Jeg skal prøve og si noen ord her... men ord blir igrunn litt fattig - ord kommer til kort når enn skal beskrive lyden her.

    Det første ordet som treffer hjernecellene er NÆRVÆR. Det var en følelse av og sitte nært det instrumentet som ble gjengitt.
    Og det selvom Herr Hans Kortenbach spilt MEGET lavt, så lavt at vi ba ham og skru litt opp....
    Men følelsen at og ha en scene der som ble spillt på var magisk.
    Og vi som til daglig er innbefattet med horn, skjønner jo hvor mannen vil hen :rolleyes:
    Men det er er utrolig hvor dyktig denne mannen er med materialet tre, det tar lang tid og tilegne seg all denne kunnskapen.
    Og ikke minst så må enn ha en brennede interesse for selve materialet (tre) her var det ikke et spor av MDF.
    Noe han tidlig i karrieren prøvde seg på men fikk kjeft for det.... fordi MDF ikke "spilte med" konstruksjonene.....
    Noe som er hans greie på det her, "kassehøytaleren" vi først hørte på var seff en dipol. Åpen i bunn og åpen bak.
    Kabinetet var av sitkagran og han brukte spieler innvendig som avstivning av Oregon Pine (corect me if im rong)
    Jeg vil tro at tykkelsen med fineren/kabinettet på utsiden var omkring 7-8mm (sa noen noe om sandwich konstrruksjoner på 40 mm ellerno) :rolleyes:
    Hvor mye veide høytaleren med element - dere som snudde dette for at vi skulle få et inntrykk av konstruksjonsprinsipp ... under 10 kg ??
    Dette var et kabinett som var konstruert for og synge med musikken, på samme måte som en konstruerer en klassisk kassegitar.
    Og det hele spillte MUSIKK på det som var konstruktørens favorittmatteriale, nemlig kammer-musikk.
    Dette er nok dessverre ingen høytaler for oss som denger metall :rolleyes: men med rett materiale, akustisk musikk og dens sammensvorne er livretten.
    Gjerne av det av det enkle materiale... Det er sikkert noen som vil si at det ikke er noe problem og konstruere en høytaler som skal spille en type musikk...
    Jeg sier bare: Sett igang !! :cool:
    Hans er lidenskapelig opptatt av kammermusikk, og det bærer det preg av på hvordan han går frem og velger og konstruere sine saker.
    Det blir for en nisje i markedet og dem treffer han nok rett i hjerterota. Dette var det utrolig morsomt og høre på, selv med dem svakehetene som var der.

    Så gikk vi over til Open Baffle med gromme elementer... nemlig Feastrex. Her var opphenget av skinn .. Det var en gelt annen lyd med disse i systemet.
    Det var smekk og det var mer trøkk over hele fjøla, men her var nok SS mye mer begrenset enn i dem første. Lell så var det magiske toner som strømmet ut. Enn skjønte fort at dette var bygd for MUSIKK gjengivelse og ikke HAIFAI gjenngivelse :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
    Og det var vel dette OB systemet som ikke spillte høyere enn 11,5Khz, og det manglet absolutt INGENTING i toppen !
    ALT var der.. det var stjernestøv og alt som skulle til for og gi en realistisk gjenngivelse i toppoktavene.

    Det er vanskelig og sette ord på alt, håper sammensvorne retter på meg evnt og tilføyer litt mer...

    Men jeg vil takke H K for en flott demo og selvfølgelig øllen vi fikk, vi ville jo opprettholde det som han kalte nordmenne "they have a bad reputation" ;)

    MOIZ fortjener bittelitt oppmerksomhet rundt dette, og jeg håper at det vil bli solgt noe mer av disse konstruksjonene i Norge, det er noe helt spessielt og få en høyttaler som omtrent er custom made for you.....
    Ikke minst så vil jeg si at om dere er i NEDERLAND - søk om audience hos herren



    Jan Robert
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.655
    Antall liker
    58.480
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er som JJ sier at dette er vanskelig å sette ord på, men han klarer det godt i den grad det lar seg gjøre.
    Man kan ikke kalle dette "All Round" høyttalere, men hvis man f.eks hører mye vokalmusikk, små besetninger, og mye akustisk og kammermusikk er dette helt fantastisk,- lett og uanstrengende. Veldig mange ville synes dette er toppen for sitt bruk.

    Her er noe av musikken vi hørte på eksakt samme anlegg.
    Man får ikke noe reelt inntrykk av hvordan det låter utfra Youtube, men det er i hvert fall litt moro for oss som har vært der.

    Vår nye favorittmusikk!!
    (Særlig JJ er fan:). Hvis noen sitter på en kopi av denne innspillingen vil vi gjerne ha en PM!:))
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja det var fabelaktig morro!!!

    Vis vedlegget 328212

    Hans Kortenbach er en GODT voksen mann.
    Kjempehyggelig kar med utrolige kunnskaper om fulltoneelementer og hvordan forskjellige egenskaper i ulikt treverk påvirker lyden.
    Han var i godt humør, og spanderte Grolsch på oss ungdommene!
    Vis vedlegget 328213

    Vi hørte to ulike modeller bygd etter ulike ideer og prinsipper. Det var ganske interessant at den ene ikke uten videre var bedre enn den andre, men at de hadde ulike styrker alt ettersom hvilket materiale de ble satt til å håndtere. Det er altså ikke slik at dyrest alltid er best. Heller ikke fra samme konstruktør.
    På enkelte typer musikk låt dette bedre enn det meste. Uansett pris.

    Slik musikk som dette f.eks:


    Det var ikke til å tru.
    Elementene kutta ved 11.500 Hz.
    Det var ikke snakk om at vi savna noe som helst oppover.
    Jeg er ikke særlig teknisk begavet, og overlater helst den biten til de mer kompetente.

    Jeg nøyer meg med å beskrive min opplevelse av lyden som ble presentert.
    Varme, ro, flyt, naturlighet, innsikt, velbehag.
    Kort sagt vellydende og godt å høre på.

    Det "verste" var at foruten alt dette over, var det jammen smekk i anlegget også!
    Det ble spilt noe Marcus Miller lignende ganske heftig og spretten jazz rock.
    Jeg satt og venta på at dette ikke kom til å gå bra, men der tok jeg feil.

    Mvh
    Fin tråd. Men er det ikke en i panelet som kunne ha nytte av litt upsampling?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det ække kødd engang... dette rocka no aldeles grusomt dernede !! Metall fingers thrue the air !!!

    Som sagt en kopi av dette vil bli satt pris på... PM er fint ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi satt alle som tente lys, sitrende av nærvær, forventninger og litt overrasket her Steinar. Annerledes. Og uten imponator bass som rir deler av HFS om dagen. Ei heller upsampling til månen. Bare en naturlighet som mange kan håpe på. Men sjelden opplever.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.354
    Antall liker
    63.237
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter å ha vært en tur ute i Hilversum i fått i meg en bøff og noen glass rødvin er det for litt realisme i MA tråden :cool:

    Noen generelle betraktninger om hva jeg opplevde, og tar meg også friheten av å komme med litt av hva jeg vil kalle konstruktiv kritikk. Kan gjøre det siden dette antageligvis er den smaleste vennetråden på HFS :) Hvis jeg husker rett var fulltoneren vi hørte en ny kreasjon hvor elementet som ble brukt var foreslått og anbefalt av Nevaton. I følge Hans har de en bred sweetspot, noe jeg ikke opplevde på samme måte. Det var stor forskjell på å være sentrert i sofaen kontra å bli plassert litt på siden. Greit nok. Jeg fikk med meg Kurt Elling (eller hva han nå heter) og Ingvild Koksvik da jeg var plassert midt i sofaen. Skriver under på hva de andre skriver, Kurt Elling innspillingen opplevde jeg som magisk med en eksepsjonell oppløsning, nærhet og varhet i lyden. Det var en realisme og ikke minst følsomhet i lydbildet som var eksepsjonelt bra.

    Kurt Elling opplevde jeg som nevnt som magisk. Hvis jeg skulle kritisere noe på dette sporet var det at det ble for meg litt i overkant mye pint pointing uten den nødvendige sammenhengen i lydbildet. Er vel i stor grad kun en smakssak.
    Hvis jeg som Hans holdt meg til kammermusikk og lignende musikk på moderate volumer var dette lyd jeg definitivt kunne ønsket å høre mer av. Satt likevel med en følelse av at hvis det ble skrudd opp til mine normale lyttevolumer så ville høyttalerne begynne å slite kraftig. Bare en følelse, og det kan være jeg tar kraftig feil. På Ingvild Koksvik innspillingen var jeg ikke like imponert. Her vrengte det ubehagelig på det høye tonene, og personlig kunne jeg foretrukket litt mer kjøtt på stemme og lydbilde. That said, har man samme musikksmak som Hans og spiller på moderate volumer vil disse høyttalerne etter mitt syn gi noen magiske øyeblikk. Fantastisk å høre på historien og filosofien bak disse kreasjonene. Dette krever ekspertise og tålmodighet. Tviler ikke et øyeblikk på at det er særdeles vanskelig å lage og utvikle noe sånt, men likevel JJ, jeg tror det er "lettere" når du tuner kassen etter "nisjemusikk", og ikke skal lage en høyttaler som skal fungere bra på alle typer musikk. Meg om det :)

    Deretter bar det over på OBene til Hans med en 12 og en 15" i hver høyttaler. Igjen, skriver under på de andre inntrykkene som allerede er beskrevet. Det var knalltøft og dynamisk, og når Hans endelig vrei litt på volumkontrollen på jazzrock-sporet så låt det deilig uanstrengt med en knallsvart bakgrunn. Virkelig imponerende! Det var definitivt også en aha-opplevelse hvor mye av lydbildet man får med seg selv om det stopper på 11,5 kHz. Det er nok ikke kreasjonene som får innpass i enhver stue, men det var knalltøft og "rocka" med masse dynamikk.

    Noe var det likevel jeg savnet på disse OBene (når jeg er i det kritiske hjørnet). Jeg sitter med en følelse av at jeg hadde syntes de var litt kjedelige og livløse i lengden. Hva kan grunnen være? Det eneste jeg er sikker på er at Ingvild Koksvik hadde fått mer kjøtt på beina, men samtidig savnet jeg varheten, følsomheten og realismen i fulltonene. Det ble trøkk, men x-faktoren i form av sjel manglet. Jeg tror at grunnen til dette ligger i en manglende tweeter i toppen. Som tidligere skrevet får man øyensynlig med seg det meste selv om høyttalerne stopper allerede på 11,5. Likevel sitter jeg og lurer på om frekvensene som mangler og kanskje ikke er så fremtredende likevel er veldig viktig i forhold til et litt friskere og engasjerende lydbilde. Ikke sikker, men tenker at med å tilføre en tweeter så ville man oppnå et mer engasjerende og friskere lydbilde.

    Dette høres kanskje kritisk ut, og spesielt i en vennetråd. Det er ikke slik ment. Dette var to særdeles spennende og gode høyttalere på to vidt forskjellige måter. Basert på min musikksmak ville jeg aldri valgt fulltonene, men den varhet og nerven de frembragte på Kurt Elling har jeg definitivt ikke i min egen stue. OBene gav et lydbilde som definitivt overgår mine egne høyttalere på mange parametre, men likevel savnet jeg friskhet og nerve i lydbildet. Tror tilførsel av en tweeter ville rettet på dette.

    Noen er sikkert uenig, men en subjektiv opplevelse kan ingen ta fra meg :cool:
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Vi satt alle som tente lys, sitrende av nærvær, forventninger og litt overrasket her Steinar. Annerledes. Og uten imponator bass som rir deler av HFS om dagen. Ei heller upsampling til månen. Bare en naturlighet som mange kan håpe på. Men sjelden opplever.
    Her tror jeg jeg ville kost meg masse. Og bare for å ha sagt det så er imponatorbass for meg, en bass som bare er der uten å ta noe fokus fra annet og bare ligger der som en naturlighet til musikken. Er heller ikke mye som skjer over 12k i musikk og upsampling til månen trenger vi jo ikke.... i hvert fall ikke jeg - er jo blitt 50
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi satt alle som tente lys, sitrende av nærvær, forventninger og litt overrasket her Steinar. Annerledes. Og uten imponator bass som rir deler av HFS om dagen. Ei heller upsampling til månen. Bare en naturlighet som mange kan håpe på. Men sjelden opplever.
    Her tror jeg jeg ville kost meg masse. Og bare for å ha sagt det så er imponatorbass for meg, en bass som bare er der uten å ta noe fokus fra annet og bare ligger der som en naturlighet til musikken. Er heller ikke mye som skjer over 12k i musikk og upsampling til månen trenger vi jo ikke.... i hvert fall ikke jeg - er jo blitt 50
    Det er jeg helt enig med deg. Akustisk musikk skal aldri føles som om noen forsøker å slå deg i solar plexus på lavt volum. Når en så da opplever nærvær, så er det besnærende. Men jeg tror dette er en disiplin som rene fulltoner er eksperter på. Større systemer håndterer sjelden "nærvær", slik jeg definerer det og føler det. Det hele går ned til preferanser. Full tonene til Hans oppfattet jeg som magiske på det materialet som de er gode på.

    Som Tomz korrekt skriver fikk de en litt lei kant og oppbrytning oppover på Koksvik. Her kan flere ting spille inn. Rom, kilde. Men og innspilling da de knapt var spilt 200 timer. OB'ene hadde helt klart sine kvaliteter med smekk, trøkk og morro. Men de blir mer like annet av typen jeg har hørt.

    Så konklusjonen for min del er at Hans bygger høyttalere som er magiske i sin sjanger til en betalbar pris. Er man tilhenger av vokal musikk, små ensembler , akustisk så er dette absolutt en vei å gå. For egen del skulle jeg gjerne hatt et par. Også for å nyte det sublime håndverket utøvd over høyttalerne. Hvordan de måler ? Ingen peiling, men det er så godt å høre med ørene og kjenne det treffer hjertet :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Mannen (Hans) har en lidenskapelig vinkling til dette som vi ynder og kalle våres hobby.
    Tror "industrien" blir fattigere uten slike som han... der han prøver og oppnå musikalsk nirvana, fremfor et profittjag.
    Bare flere kunder kunne innsett hva dem faktisk går glipp av....... :confused:
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.144
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    Det går mot slutten dessverre...det har vært 5 fantastiske år med Hans og Musical Affairs.

    hans.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Hva skjer?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Veldig trist. Besøket hos han var en stor opplevelse.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen som kan videreføre de fine produktene?
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.144
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    hans-speakers-his-yard.jpg



    No one never ever says old man to the old man..

    R.I.P
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Trist og vite, veldig hyggelig og få møte mannen med en stor pasjon for musikk og naturlig gjenngivelse.

    Hvil i fred Hans
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.354
    Antall liker
    63.237
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Alderen hadde vel allerede begynt å sette sine spor da jeg/vi var på besøk. Et besøk jeg kommer til å huske med glede både på grunn av høyttalerne, men ikke minst utvikleren.

    Flott bilde som yter både mannen og et par av høyttalerne rettferdighet.

    Hvil i fred, Hans.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette var triste nyheter en søndags morgen. Har møtt Hans både i Horten og hjemme hos han i Putten.

    Kunnskapsrik, inkluderende og gjestfri er vel noe av det første jeg forbinder med Hans. Nydelige kreasjoner har han kommet opp med som virkelig har satt et inntrykk. Trist å se vi er ved veis ende.

    Hvil i fred.


    203: Moiz Audio by Morten Teinum, on Flickr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn