Musical Fidelity hodetelefonforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musical Fidelity M1 HPA_1000x496.jpg

    Musical Fidelity M1 HPA

    Trådens emne
    Dette er en paraplytråd for hodetelefonforsterkere fra Musical Fidelity Limited.

    Den skal handle om emner som er felles for alle eller noen av disse hodetelefonforsterkerne, likheter og forskjeller mellom modellene, passende hodetelefoner o.l. Det vil også være nyttig og riktig å sammenligne disse hodetelefonforsterkerne med andre hodetelefonforsterkere (det er naturlig å sammenligne med).

    Det vil etterhvert kanskje i tillegg være naturlig å opprette separate tråder for en del av hodetelefonforsterkermodellene fra Musical Fidelity.

    Det er videre naturlig å inkludere DAK-modulene som finnes innebygd i noen av hodetelefonforsterkermodellene fra Musical Fidelity.

    Andre produkter fra Musical Fidelity faller utenfor denne trådens emne.

    Innleggstitler
    Jeg oppfordrer dere til å benytte feltet "Overskrift:" i vinduet "Svar på Tråd" for å gi det enkelte innlegg en god og dekkende tittel. Dette gjør det lettere å finne frem i tråden etterhvert som den (forhåpentlig) vokser.
    Man kan f.eks. benytte produsent, produktnavn eller modellbetegnelse som innleggstittel.

    Bilder
    Inkludér gjerne et bilde siden et godt bilde ofte kan fortelle mye om et produkt.
    Benytt knappen "Legg til bilde" og en av disse valgene slik at bildet lagres i tråden slik at vi unngår lenker til bilder som er forsvunnet fra den opprinnelige adressen:
    • Fra datamaskin -> Fil
    • Fra URL -> Hake for "Hent ekstern fil og lagre den lokalt"
    Referanser og lenker
    Inkludér gjerne referanser og lenker. Det gjør det enklere for andre å finne informasjon, og forfatteren viser hvor informasjonen er hentet fra.

    Musical Fidelity V-CAN II_1000x589.jpg


    Musical Fidelity V-CAN II
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Importør og forhandlere

    Importør
    Audiocompaniet

    Man nyter dermed godt av norske lover og bestemmelser.

    Musical Fidelity har tidligere hatt skiftende importører og høyst varierende og tidvis ingen distribusjon i Norge. Nå har Audiocompaniet vært importør i noen få år.

    Forhandlere
    Musical Fidelity er tilgjengelig hos en del forhandlere.
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Musical fidelity m1 hpa kan kjøpes fra Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 og Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! bl.a.

    Omtaler:
    Musical Fidelity M1 HPA review | Amplifiers Reviews | TechRadar
    Musical Fidelity M1 HPA | Lyd & Bilde
    Musical Fidelity M1 HPA - �400 - Cables and Accessories

    Har selv eid den og må si meg enig med lyd & bilde sin omtale av hvordan den låter. Behagelig forsterker som er lett å like. Var ingen problemer å bruke hifiman he-500 eller audeze lcd-3 med den. Til prisen fant jeg ingenting å klage på ved den, og var lykkelig fornøyd til jeg handlet den nesten 3 ganger dyrere auralic taurus.

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Er det riktig å ha en Musical Fidelity-paraplytråd?

    Jeg var av flere grunner noe i tvil om jeg skulle opprette denne paraplytråden, eller om det er riktigere med tråder for de enkelte produktene eller produktseriene. På den annen side er en del paraplytråder riktig vellykkede, og det er fint å ha i hvert fall én tråd for Musical Fidelity hodetelefonforsterkere.

    Distribusjon
    Musical Fidelity har, som nevnt i innlegg #2, tidligere hatt høyst varierende og tidvis ingen distribusjon i Norge. Jeg har lagt merke til at det allikevel finnes en del, også eldre, Musical Fidelity hodetelefonforsterkere i Norge.

    Varierende teknologi
    Musical Fidelity har over tid benyttet ganske varierende teknologi i sine hodetelefonforsterkere. Det er dermed ikke opplagt at firmaets produkter har en betydelig familielikhet eller passer til de samme hodetelefoner.

    Tidligere produktserier benyttet rør. Dagens produkter er transistorbasert, hvorav de dyreste benytter en klasse A forsterker.

    Hyppige modellskifter
    Musical Fidelity har tidligere hatt hyppige modellskifter. De var tidvis dessverre så raske at modellene var utilgjengelige omtrent samtidig med at Stereophile m.fl. publiserte sine testomtaler. Dette har en del mennesker kritisert.

    I mange år produserte Musical Fidelity produktserien X-Can i ganske mange utgaver.

    Dagens hodetelefonforsterkere:
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    X-CAN-serien

    Bilder av noen modeller i den eldre X-CAN-serien. Jeg tror hverken det er laget modeller mellom V3 og V8, eller etter V8P.

    Musical Fidelity X-CANS

    Musical Fidelity X-CANS_1200x675.jpg


    Musical Fidelity X-CANS_300x233.jpg

    Musical Fidelity X-CANS_X-CAN V3_.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V2

    Musical Fidelity X-CAN V2_front_side_502x430.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V2_front_445x430.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V2_bak_446x430.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V2_front_stromforsyning_634x430.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V3

    Musical Fidelity X-CAN V3_1280x852.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V3_800x506.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V3_700x444.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V8

    Musical Fidelity X-CAN V8_392x240.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V8P

    Musical Fidelity X-CAN V8P_640x395.jpg


    Musical Fidelity X-CAN V8P_600x321.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    V-CAN

    V-CAN var hodetelefonforsterkeren i den opprinnelige, svartlakkerte V-serien. Kundene og kritikerne likte produktene i denne serien, men en god del var misfornøyd med utseendet. Musical Fidelity kom derfor relativt raskt med den nåværende, blanke V II-serien. Alle produktene fikk nytt utseende med den nye blanke boksen. Noen av produktene ble samtidig revidert innvendig, mens andre forble uendret.

    Musical Fidelity V-CAN_1024x768.jpg


    Musical Fidelity V-CAN_787x621.jpg


    Musical Fidelity V-CAN_stromforsyning_800x365.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Strømforsyninger

    Når jeg leste om musical fidelity V-serie produktene så var det ofte anbefalt å oppgradere strømforsyningen (til v-can) (for bedre lyd) med noe bedre, som musical fidelity sin egen V-PSUII
    [...]
    Ja, Musical Fidelity har, som Naim (og Cyrus(?)), lang tradisjon for å tilby separate strømforsyninger. De fantes også opp gjennom X-serien og het X-PSU.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musical Fidelity V90-HPA

    1_v90hpa-front.png


    Musical Fidelity V90-HPA er en hodetelefonforsterker i den nye V90-serien.

    • The V90 HPA is high quality headphone amplifier with both an analogue input and a re-clocking asynchronous 24 bit / 96 kHz USB connection.
    • The V90 HPA offers a high input impedance and low output impedance and will easily drive the vast majority of headphones (from 10 ohms to 600 ohms). It has very low distortion typically less than 0.005% across the audio band. It also delivers an outstanding signal to noise ratio of better than 109 dB (‘A’ weighted). The frequency response is 20 Hz to 80 kHz (-1dB).
    • The V90 HPA’s combination of very low distortion, extremely low noise, flat frequency response and low output impedance gives a smooth effortless sound quality that belies its modest price.
    • The 24 bit 96 kHz asynchronous reclocking USB input has excellent technical performance. It accepts 16 to 24 bits with any standard sample rate up to 96 kHz.
    2_v90-HPA-rear.png

    V90-HPA - Specifications
    Performance
    • Power: 0.25wpc into 32Ohms
    • Ouput Impedance: 50Ohms (Suitable for 10-600Ohm headphones)
    • THD(+ noise): <0.005% typical (20Hz to 20kHz)
    • Signal to Noise Ratio: >109dB 'A'-weighted
    • Frequency Response: +0, –1dB, 20Hz to 80 kHz
    Inputs
    • 1x RCA / Phono Line Level
    • 1x USB Type 'B' Asynchronus up to 24bit / 96kHz sample rate
    • 1.3mm Power Socket
    Outputs
    • 1x RCA / Phono Line Level (switch selected, fixed 0dB)
    • 1x USB Type 'B' Asynchronus up to 24bit / 96kHz sample rate
    • 1x Stereo Headphone Jack - 6.35mm / 1/4"
    • 1x Stereo Headphone Jack - 3.5mm / 1/8"
    General
    • Dimensions - WxHxD (mm): 170 x 47 x 117 inc. terminals / switches
    • Weight (unpacked / packed): 600g / 1.1 kg
    Supplied Accessories
    • 1x 12v 500mA DC power supply
    • Instruction Manual
    Prisen i Sverige der den dukket opp ultimo september 2013: SEK 2390
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musical Fidelity V90-HPA: Impedans

    • The V90 HPA offers a high input impedance and low output impedance and will easily drive the vast majority of headphones (from 10 ohms to 600 ohms).
    [...]
    • Ouput Impedance: 50Ohms (Suitable for 10-600Ohm headphones)
    Dette fremstår som underlig. 50 ohm er en høy utgangsimpedans. Jeg tittet i bruksanvisningen, men det står også der 50 ohm. Det er allikevel mulig at dette er en trykkfeil.

    Musical Fidelitys øvrige hodetelefonforsterkere har mer normale og til dels lave impedansverdier:
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Har i dag blitt eier av en Music Fidelity M1HPAP hodetelefonforsterker. Har bare spilt et par timer med mine Sennheiser HD-598, men høres bra ut. Regner med at den trenger noen timer innspilling før de "løsner" helt og skal bli spennende å høre igjennom musikken min fremover. Jeg har også noen eldre AKG K240 Monitor hodetelefoner på 600Ohm som også skal prøves for etter det jeg forstår skal M1HPAP fint klare å drive hodetelefoner med høy impedanse.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Sitter nå og hører på Yello og bedre behøver det ikke å bli via hodetelefoner! Meget fornøyd så langt. Gleder meg til fortsettelsen. Nå kan mor se TV i fred og ro!
     

    fugo

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    5
    Sitter nå og hører på Yello og bedre behøver det ikke å bli via hodetelefoner! Meget fornøyd så langt. Gleder meg til fortsettelsen. Nå kan mor se TV i fred og ro!
    Hyggelig å lese niha......da er også jeg meget fornøyd....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grattis med flott headamp. Litt moro med dene er jo at du kan koble til pc direkte om du spiller av fra den... Har hatt denne selv på Grado PS5000 o det var ikke feil det heller.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Sitter nå og hører på Yello og bedre behøver det ikke å bli via hodetelefoner! Meget fornøyd så langt. Gleder meg til fortsettelsen. Nå kan mor se TV i fred og ro!
    Høres bra ut, har selv kjøpt en Musical fidelity hpa og håper den er så god som dere sier 🙂
    Destiny 🙂
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Musical fidelity m1 hpa kan kjøpes fra Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 og Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! bl.a.

    Omtaler:
    Musical Fidelity M1 HPA review | Amplifiers Reviews | TechRadar
    Musical Fidelity M1 HPA | Lyd & Bilde
    Musical Fidelity M1 HPA - �400 - Cables and Accessories

    Har selv eid den og må si meg enig med lyd & bilde sin omtale av hvordan den låter. Behagelig forsterker som er lett å like. Var ingen problemer å bruke hifiman he-500 eller audeze lcd-3 med den. Til prisen fant jeg ingenting å klage på ved den, og var lykkelig fornøyd til jeg handlet den nesten 3 ganger dyrere auralic taurus.

    Håper å bli en lykkelig eier av en Musical fidelity m1 hpa selv, er på vei iposten 😊
    Destiny 🙂
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: DEN kan du prøve Focal på.. ;) Kraftig, raffinert, nøytral, driver det meste..Ikke like varm som en Heed, kanskje, men imo mer kapabel. Fordi den har de ærlige kvalitetene den har. Hadde selv en VCAN2/VDAC2/VPSU2-pakke for noen år siden. Den drev tilogmed AKG Quincy, den...og det svært bra.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Håper å bli en lykkelig eier av en Musical fidelity m1 hpa selv, er på vei iposten 😊
    Destiny 🙂
    Den er svært god, men USB-delen med DAC er ikke den beste dessverre (litt flat lyd og mangler dynamikk), kan varmt anbefale DAC i samme serie/størrelse om du ikke har en DAC fra før. Om man har en god DAC så anbefales det å koble den imellom PC og forsterker.
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Den er svært god, men USB-delen med DAC er ikke den beste dessverre (litt flat lyd og mangler dynamikk), kan varmt anbefale DAC i samme serie/størrelse om du ikke har en DAC fra før. Om man har en god DAC så anbefales det å koble den imellom PC og forsterker.
    Kommer til å kjøre RCA rett ut fra min marantz sa 15 s2 le, som jeg mener er en meget bra lydene cd spiller. Så da blir det å bruke dac som sitter i marantz.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: ikke verst! Men bruk XLR hvis du har den muligheten...Tipper Focalen vil sjokkere deg en gang til, jeg..Hva sa vi om årets mest velanvendte penger? Hehe..:LOL:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Destiny: Og Focal sier...?
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det en ny headamp fra musical fidelity, mx hpa.
    20221207_220945.jpg
    20221207_220933.jpg
    20221207_220922.jpg
    20221207_220913.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn