Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Er det fungerende hjemmesider oppe og går hos Musical Innovation?
    Jeg tror ikke Musical Innovation har noen fungerende hjemmesider; ihvertfall har ikke jeg funnet noen. Det er synd, for jeg føler at de har forsterkere som fortjener mer oppmerksomhet enn de får i dag. Som nevnt i en tidligere post så får jeg snart MI 11 (pre) og MI 9 (effekt) på hjemlån, og jeg er spent på å prøve dem. MI 9 fikk svært god omtale i Fidelity nr 42, og ifølge Roar Malmin har Fidelity hatt forforsterkeren MI 11 inne i et halvt år nå. Så det kommer vel snart en omtale av den også...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Vi får håpe Roar Malmin i nærmeste fremtid får noen ordentlige sider oppe og går.
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    .retteP skrev:
    Han hadde jo denne: http://www.musical-innovation.com/
    men den er død for øyeblikket. Sikkert noe omlegginger på gang, så han kommer sterkt tilbake.
    Men uansett bør vi hilse Roar Malmin velkommen tilbake som skribent her på HFS, etter flere års fravær. Han er jo en av de store i norsk audio-industri.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Det er viktig å ha norske produsenter også. De er med å holde interessen oppe for Hi-Fi.
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Jeg er veldig fornøyd med min Mosfet som jeg kjøpte litt brukt, og har lyst å kjøpe en til, for biamping. Malmin lager veldig bra ting synes jeg. Tor
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se RM her med bidrag, ja.

    For oss som ikke kjenner Musical Innovation så godt:
    Det store klasse-A effekttrinnet som Rognlien nevner, hva heter den?
    Og produseres den idag?

    Hilsen Interessert
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Venner av Musical Innovation

    Heisann!

    Dette er mi historie om Musical Innovation!

    Eg kjøpte prototypen til MI1 og MI2 (merka FM Audio model 10 pre og FM Audio model 120 power) hausten 1995 hos AudioProMusica, og har brukt det sidan - med nokre oppgraderingar!

    Eg hugsar ikkje når det var, men eg fekk ein feil på preen. Eg leverte den til reparasjon hos Malmin, og han oppgradert den då med MI6-print, utvendig trafo, og fjernkontroll på volumkontrollen.

    Då eg kobla preen opp att, var det tydelig at anlegget hadde fått eit skikkelig løft! Det viste seg at preen definitivt hadde vore det svakaste leddet i dette settet, for det vart ein formidabel oppgradering med MI6. Malmin sa at han var blitt overraska då han åpna preen, for printet der var ikkje frå MI1, men ein tidlig prototype av MI1. For øvrig (slik eg forstod det) så skulle min MI2-prototype være så godt som identisk med MI2.

    Uansett så levde eg lykkelig med MI6/MI2, til lynet kom seg gjennom overspenningsvernet mitt, og tok livet av MI6. Da eg igjen snakka med Malmin mtp reparasjon, kunne han fortelle om at han hadde ein spennande pre på gang - MI11! Slik vart det til at eg fekk MI11 print inn i preen min.

    Til dei som måtte ha MI6, så må eg berre få seie at MI11 virkelig er mykje betre! No har ikkje eg allverden med erfaring med andre fortrinn, men eg høyrte med ein gong at dette var ei oppgradering frå MI6.

    MI11-lyden var veldig transparent og naturlig. Lydbildet var blitt mykje større i alle dimensjonar, utan at det var unaturlig (les loudness). Diskanten og mellomtonen framstod som enda meir naturlig enn før. Det samme med bassen og dynamikken. Men det må seiast at det faktisk tok litt tid før eg "oppdaga" dynamikken, for lydbildet var blitt så mykje større. Men den var der, og kom meir og meir fram etter kvart som timane med speletid rann på. Og spesielt når eg erstatta MP3/320 med CD! :)

    Om Norsk Tipping skulle ringe, så veit eg i alle fall kva det første eg hadde komme til å brukt pengar på! Det hadde blitt MI 11/ MI 9! :)

    Eg ønsker Roar Malmin all lukke med produkta sine og salget av disse. Måtte han få solgt mange av disse gjennom sitt nye selskap Malmin Audio Design! Håper han snart får opp nettsider!

    Arild
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg må kjøpe noe av mannen snart. Mosfet høres interessant ut.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Alle disse skriverier ble for mye for den gamle nysgjerrigheten, i går satte følgelig Lassemann og undertegnede
    seg i bilen og sveivet ned til godeste herr Malmin.
    Jamen hadde vi flaks og, og fikk med oss de siste loddinger på nyeste MI 11, Malmin tegnet og fortalte:



    Ikke vet jeg mye om elektronikk, men dette ser da unektelig veldig ryddig ut:



    MI 11 altså:





    Skjer flere ting i verkstedet også



    Spennende greier, håper å få en MI 11 på lån snart, må bare testes. 8)
    En takk til vertens gjestfrihet fra Lassemann og Lagga!

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Flott reportasje, Lagga og Lassemann! :)
    Også jeg besøkte Roar Malmin i verkstedet hans i går. Han er en trivelig, kunnskapsrik og uhøytidelig mann. Fortsatt optimist, selv om det er en knallhard bransje han er i. Til helga får jeg komboen MI 11 (pre) og MI 9 (effekt) på hjemlån, og det gleder jeg meg til. Han vil også sette inn en helt ny analogdel i cd-spilleren min, Sony XA5400ES. Må si at jeg er spent på dette også. Jeg ønsker Roar lykke til med Malmin Audio Design! ;D
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Haakon_Rognlien skrev:
    .retteP skrev:
    Jeg har spilt på MI 11 i rundt 3 måneder nå, og omtalte den i rosende ordelag i den forrige MI-tråden her på forumet. Haakons observasjoner stemmer godt overens med de inntrykkene jeg selv har fått ytterligere bekreftet etter lengre lytte/tilspillingstid.
    Edit: Jeg finner vel ikke noe egentlig grunnlag for å kritisere den for det Haakon kaller teknisk fremstilling, antar han mener det noen kaller mekanisk eller klinisk lyd? Det fremstår uansett ikke slik i de ulike komboer jeg har hatt tilgjengelig i perioden.
    La meg presisere at vi snakker om en tendens mer enn et problem; MI 11 er en meget god pre, men ettersom undertegnede alt for ofte har anledning til å høre på rørbaserte pre'er til 3 - 4 ganger prisen, drømmer jeg jo om at MI'en kunne tatt det ene, lille steget.... :) Om du skjønner.
    Og jeg sa da også til Roar ved en anledning, da han sa at bedre enn dette kunne han ikke lage det, at "du kan jo begynne med å tegne et rør inn i kretsen!" :) Det er nemlig mulig å formidle lyden enda mer vektløst, mer mer "nerve", enda bedre klang og utklinging... Men da koster det, også!
    Så mitt utsagn om "en smule teknisk" er ikke å anse som kritikk av et godt apparat, mer en påminnelse om hvor nær det faktisk er å gjøre det helt store...!

    PS: Vil også si et par ord om en tidligere modell, MI 7, etter min oppfatning et veldig godt effekttinn som i dag bør være mulig å få til en rimelig penge. Veldig gode klanglige kvaliteter, paret med sedvanlig hurtighet og slagkraft. Den har en smule tilbaktrukken mellombass i noen kombinasjoner, og jeg anbefaler å benytte en go rør pre på den for å få den til å synge (AN M2 er et bra eksempel, eventuelt selvbygg fra Upgrade). Faktum er at den låter ikke helt ulikt det Naim er kjent for, kommer du over noe sånt brukt, så slå til. Dette er et produkt få kjenner til, men som låter direkte nydelig!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    I mitt utpreget fattige hjem hender det ikke særlig ofte at jeg har forforsterkere innom til stort mer enn doble prisen ( 60k ) som jeg dermed får hørt under kontrollerte og kjente forhold. Og i det selskapet gjør ikke MI-11 seg bort, ikke på noen måte. De etter mine forhold virkelig dyre preampene til 3-4 x prisen ( 90-110k ) hører jeg bare sporadisk hos mer velsituerte kompiser og evt under div demoer, men det er ikke noe direkte brukbart sammenligningsgrunnlag.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Lagga: har du ikke flere bilder til oss? :D
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    I dag var jeg også på besøk hos denne hyggelige karen og fikk meg en Mosfet til. Tidligere hadde jeg Bryston 7b sst monoblokker (600W) som tilsammen koster 78000. Jeg synes Mosfet´n (160W) til 14000 faktisk spiller bedre i mitt oppsett. Den er mere musikalsk og har skikkelig punch i bassen.Han hadde også ferdig bygd den nye forforsterkeren sin som så meget lovende ut. Meget bra ting Malmin bygger, og anbefales hvis du ikke trenger rør, da. Han har også sett for oppgradering av cd spillere som skal forbedre lyden betraktelig på f.eks Sony 5400 cd/sacd spiller+ de fleste andre. Tor
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Her må også nevnes den lille klasse A saken til Roar......Mi10!
    En god pre, og gjerne noen små Klipsch stativhøyttalere......wow....rock on. 8)

    En smakebit av hva jeg skrev ang. Mi10

    Mi 10 lekte seg til tider hemningsløst på mine RB-3, og det var en fryd og lytte til den meget dynamiske og oppløste fremførelsen de sto for i godt kompaniskap. Det litt ble sånn mere-mere følelse av det, og det pleier vel å være et godt tegn. Ingen av dem ga seg, så de kunne sikkert holdt det gående evig.
    En stek anbefalning får Mi 10 av meg.
    Tumbs up!


    Mer ang Mi10 kan dere lese om her.......

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45798.msg848542.html#msg848542
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    AB1 skrev:
    I dag var jeg også på besøk hos denne hyggelige karen og fikk meg en Mosfet til. Tidligere hadde jeg Bryston 7b sst monoblokker (600W) som tilsammen koster 78000. Jeg synes Mosfet´n (160W) til 14000 faktisk spiller bedre i mitt oppsett. Den er mere musikalsk og har skikkelig punch i bassen.Han hadde også ferdig bygd den nye forforsterkeren sin som så meget lovende ut. Meget bra ting Malmin bygger, og anbefales hvis du ikke trenger rør, da. Han har også sett for oppgradering av cd spillere som skal forbedre lyden betraktelig på f.eks Sony 5400 cd/sacd spiller+ de fleste andre. Tor
    Bi-Amper du eller har Malmin brokoblet disse?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Lagga: har du ikke flere bilder til oss? :D
    Måtte ut og kjøre en liten tur i går også serru. :)

    Hentet et låneeks, er nettopp ferdig med å koble det opp:



    Slankt, elegant, design.



    Får vel en liten lytt i morgen, og skulle andre ha lyst til å høre den, går det sikkert an å legge til rette
    for det.

    8)

    Morten
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Flere bilder!!!! TAKKK!!!! ;D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.927
    Antall liker
    27.632
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Flere bilder!!!! TAKKK!!!! ;D
    ;D
    Det var da fært da!!!!
    ;D

    kommer nok etterhvert Bjørn, foreløpig kan jeg si at den er bygget som en tank, solid og, - vet ikke hva den veier,
    men det føles veldig tillitsvekkende å løfte på den.....

    Første takter den slo an, ga reaksjonen; å dæven!

    Har følelsen av at Malmin er "inne på noe" her, og vel så det, men det skal lyttes mer, og av flere, på flere anlegg,
    før det kommer noen "endelig dom".

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Hehe, han er nok inne på noe ja. Nå har jeg spillt litt på 2 stk. Mosfet i biamping på Magnepan og jeg må også si: å dæven. Bryston må nok slenge seg i veggen ;D.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har Mosfeten jeg også. Den virker for meg minst like kraftig som Bladelius Thor MkII og dobbelt så kraftig som EC AW120 (har hatt begge to). Fordelen med Mosfeten til Malmin er at den har varm klang samtidig som den har bunndraget til f eks Bladelius. Det blir som Ole Brum, ja takk begg deler
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    AB1 skrev:
    Hehe, han er nok inne på noe ja. Nå har jeg spillt litt på 2 stk. Mosfet i biamping på Magnepan og jeg må også si: å dæven. Bryston må nok slenge seg i veggen ;D.
    Det...er et tillits vekkende utsagn. Fortell mer.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    hel skrev:
    Jeg har Mosfeten jeg også. Den virker for meg minst like kraftig som Bladelius Thor MkII og dobbelt så kraftig som EC AW120 (har hatt begge to). Fordelen med Mosfeten til Malmin er at den har varm klang samtidig som den har bunndraget til f eks Bladelius. Det blir som Ole Brum, ja takk begg deler
    -men brummer, det gjør den ikke?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    hel skrev:
    Jeg har Mosfeten jeg også. Den virker for meg minst like kraftig som Bladelius Thor MkII og dobbelt så kraftig som EC AW120 (har hatt begge to). Fordelen med Mosfeten til Malmin er at den har varm klang samtidig som den har bunndraget til f eks Bladelius. Det blir som Ole Brum, ja takk begg deler
    -men brummer, det gjør den ikke?
    Hehe - du tenker nok på de tidligste forsterkerne fra Malmin... Disse ble kritisert for å brumme. Men dette er nok et tilbakelagt stadium. Ellers er det spennende å følge utviklingen av denne tråden - her skjer det mye. ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal oppgradere, sammen med en kamerat som ikke er rik han heller. Så hvis de skussmål som her gis holder mål, så er det High End til en rimelig penge og jeg kanskje ringer Roar og sier, du, jeg skulle gjerne hatt en 3 kanaler av den mosfeite forsterkeren....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    SaltyDog skrev:
    bjornh skrev:
    hel skrev:
    Jeg har Mosfeten jeg også. Den virker for meg minst like kraftig som Bladelius Thor MkII og dobbelt så kraftig som EC AW120 (har hatt begge to). Fordelen med Mosfeten til Malmin er at den har varm klang samtidig som den har bunndraget til f eks Bladelius. Det blir som Ole Brum, ja takk begg deler
    -men brummer, det gjør den ikke?
    Hehe - du tenker nok på de tidligste forsterkerne fra Malmin... Disse ble kritisert for å brumme. Men dette er nok et tilbakelagt stadium. Ellers er det spennende å følge utviklingen av denne tråden - her skjer det mye. ;D
    Joda, jeg har litt kjennskap til noe av det Malmin lagde. Og jeg har hatt sansen for lyden i det jeg hørte da.
     

    olisn1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Innlegg
    532
    Antall liker
    4
    Ja, da var MI 6 erstattet med MI 11 i heimen.
    Spiller de første tonene nå, Porcupine Tree får æren av å være først ute.

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

    Ole G ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Hadde fornøyelsen av å lytte til M10 tidligere i sommer. Fantastisk god forsterker!!!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låter MI11?
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    I kveld stakk jeg innom Roar Malmin. Der stod det en MI 11 (pre) og en MI 9 (kl A effekt) og ventet på meg (kun på lån riktignok...). I tillegg hadde Roar oppgradert min Sony XA5400ES sacd-spiller med en helt ny, egendesignet analogdel, samt en forbedret strømforsyning, pluss bedre kontakter (mer om dette, med bilder, i 5400-tråden).

    Jeg koblet opp Sony 5400, MI 11 og MI9 mot Usher Be-718, og lot forsterkerne stå og varme seg opp en time. Så satte jeg på den første cd'en, og min reaksjon var: Å DÆVEN!!

    En litt mer saklig beskrivelse vil følge etterhvert. Må bare få tilbake pusten... ;D
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Har du fått igjen pusten? :D
    Pusten er tilbake. Jeg kommer til å prøve en umodifisert Sony 5400 (har en på lur...), for å bytte en ting av gangen. MI 9 og MI 11 har nå erstattet mine Xindak-forsterkere (se signaturen min). Foreløpig kan jeg bare si: Dette er BRA!
     

    Salty Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    2.973
    Antall liker
    1.833
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    SaltyDog skrev:
    I kveld stakk jeg innom Roar Malmin. Der stod det en MI 11 (pre) og en MI 9 (kl A effekt) og ventet på meg (kun på lån riktignok...). I tillegg hadde Roar oppgradert min Sony XA5400ES sacd-spiller med en helt ny, egendesignet analogdel, samt en forbedret strømforsyning, pluss bedre kontakter (mer om dette, med bilder, i 5400-tråden).

    Jeg koblet opp Sony 5400, MI 11 og MI9 mot Usher Be-718, og lot forsterkerne stå og varme seg opp en time. Så satte jeg på den første cd'en, og min reaksjon var: Å DÆVEN!!

    En litt mer saklig beskrivelse vil følge etterhvert. Må bare få tilbake pusten... ;D
    Dag nr 2 med Musical Innovation 9 & 11 i hus. Hakasleppet er like stort i dag: Musikken er utrolig lettflytende, sammenhengende og åpen. Lydbildet er stort, men fritt for imponatoreffekter. Ingenting stikker seg fram, men jeg føler likevel ikke at noe mangler. Komboen drar til når den får beskjed om det. Her er dynamikk og hurtighet ("plutselighet", takk RoDa). Sjelden har jeg hørt stemmer gjengitt så naturlig/livaktig som her. Det er en glatthet/"deilighet" i lyden som er veldig lett å like, imho. MI 9 & 11 blir nok mine neste forsterkere.

    Dette ble jo en rekke floskler/fraser, men jeg mener hvert ord. Jeg skynder meg å legge til at jeg ikke har noen forretningsmessige knytninger til Roar Malmin. Men jeg synes at mannen og produktene hans fortjener mer oppmerksomhet enn de har fått til nå.

    EDIT: MI 11 settes ved siden av MI 9 under bruk. MI 9 (som andre klasse A forsterkere) blir temmelig varm...
     

    Vedlegg

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.717
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Siggerud
    Skjønner deg godt, Salty. Her hos meg ble MI 11 innvilget permanent oppholdstillatelse etter få minutters spilling; jeg hørte straks at dette holdt svært høy klasse. Behovet for å rullere på apparatene har avtatt betraktelig siden denne kom, så fornøyd er jeg. Jeg frykter hjemlån av MI 9 vil gi samme resultat...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    wizard skrev:
    Innsiden av MI9
    Malmin skulle kløyvd denne i et par monoblokker med litt mer "tower" rettet kabinett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn