Musikk for Prog intereserte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.082
    Antall liker
    1.281
    Med PFM i skuddet nå, vil jeg (igjen) anbefale den beste utgivelse fra tidlig syttitall, nemlig den smått fantastiske Contaminazione med Il Rovescio della Medaglia fra 1973, med suveren lyd i tillegg. Konseptalbum over Bach,s Das Wohltemperierte Klavier. Faktisk en utgivelse som må høres i sin helhet.
    Steen

    https://www.youtube.com/watch?v=Gj8nrGiY2mI
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Et album som bør nevnes i denne tråden. Nå har jeg aldri vært fan av å putte ting i bås , men progressivt er det vel. Blir som et interview jeg så med vokalisten i Gentle Giant hvor de ble nevnt som en av de viktigste Prog-bandene på 70 tallet. Han svarte - Prog ? - jeg har aldri likt det begrepet eller sett på Gentle Giant som et prog band. Vi lagde akkurat den musikken vi selv likte , og har aldri følt oss hjemme i noen sjanger.

    Uansett - her altså A PERFECT CIRCLE - Eat The Elephant.

    a perfect circle.jpg


    APC_2017_63.1.crop_.jpg
     

    GSI75

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    Zorbonauts "Tall Tails"


    Country: UK
    Genre(s): Hard Rock, Progressive Rock
    Label: Angel Air
    Format: CD, digital
    Release date: October 4, 2019
    Tracklist:
    1. Midnight Steamer
    2. She came like A Bat From Hell
    3. Beyond The Grave
    4. I See The Light
    5. Murderer’s Lament
    6. Simple Man
    7. Frustration
    8. Kamikaze Moth
    9. Hooded Eagle
    10. When The Wolf Sits
    11. Primitive Man

    Line-up:
    Geoff Downes (Asia, Yes, Deckchair Poets) - keyboards
    Nick D’Virgilio (Big Big Train, Spock's Beard, Deckchair Poets) - drums & percussion
    Ollie Hannifan (, Deckchair Poets) -guitars
    Dave Meros (Spock's Beard, Pattern-Seeking Animals) - bass guitar
    Lynden Williams (Jerusalem, Deckchair Poets) - vocals
    Bob Cooke (Jerusalem, Deckchair Poets) - additional guitar
    Rachael Hawnt (Deckchair Poets) - vocals
    Will Wilde - harmonica
    Rachel Hall (Big Big Train, Deckchair Poets) - violin
    Rob Aubrey - additional percussion

    Description/Reviews:
    Zorbonauts is a new band name under which the more serious musical side of those otherwise abstract humourists, Deckchair Poets, now shelter.
    Zorbonauts first release, Tall Tails, is a contemporary look at material originally performed and recorded by Lynden, during his early Jerusalem days, which has now been turned inside-out, given several lyrical alterations, and, in the case of Primitive Man, an impressive extention.
    3E3E020C-7C46-472C-97C7-B34976525372_4_5005_c.jpeg
     

    GSI75

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    5A94272D-A519-42E1-B14C-DB02BA1FF14C.jpeg


    The third Prog Rock album from the past masters LYNDEN WILLIAMS (JERUSALEM), GEOFF DOWNES (ASIA & YES), NICK D'VIRGILIO (SPOCKS BEARD) following up their critically acclaimed 2015 release Searchin' For A Lemon Squeezer which one reviewer said If you want a break from the heavy albums and need something a little lighter look no further that the Deckchair Poets, they might just might put a smile on your face. Immerse yourself in a refreshing rollercoaster ride of exhilarating fun packed brilliance featuring a torrent of wondrously inventive guitar, keyboard solo and stunning lyrics and vocals.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Vis vedlegget 563286

    The third Prog Rock album from the past masters LYNDEN WILLIAMS (JERUSALEM), GEOFF DOWNES (ASIA & YES), NICK D'VIRGILIO (SPOCKS BEARD) following up their critically acclaimed 2015 release Searchin' For A Lemon Squeezer which one reviewer said If you want a break from the heavy albums and need something a little lighter look no further that the Deckchair Poets, they might just might put a smile on your face. Immerse yourself in a refreshing rollercoaster ride of exhilarating fun packed brilliance featuring a torrent of wondrously inventive guitar, keyboard solo and stunning lyrics and vocals.
    Progrock, nei. Men kanskje musikk for progrock interesserte.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Prog-interesserte tåler kanskje en dose post-rock.
    Norsk 2018
    Spurv:Myra

    Spurv cover.jpg


    Massive positive reaksjoner fra internasjonal presse.
    Oyez Oyez Hør Hør

    Mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Skal jeg snakke for meg selv er jeg åpen for nye impulser innen musikk. En del av dagens typiske nye prog synes jeg har blitt litt for pompøs. Mye høres ut som en overlesset musikal som gjør meg svett i øra. Ikke meningen å banne i kirken her, men det er min subjektive oppfatning.
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Skal jeg snakke for meg selv er jeg åpen for nye impulser innen musikk. En del av dagens typiske nye prog synes jeg har blitt litt for pompøs. Mye høres ut som en overlesset musikal som gjør meg svett i øra. Ikke meningen å banne i kirken her, men det er min subjektive oppfatning.
    Er litt enig. Tviholder på originale Yes, tidlig Genesis osv. Neo-prog blir ofte litt klisje/kopi-aktig og tar aldri helt av.
    Men litt morsomt: den norske gruppa Ruphus var skikkelig prog tidlig syttitall. Etter at Gudny Aspaas tok en pause, hyret de inn en vokalist med Jon Anderson - stemme (Rune Østdahl) og ga ut albumet Ranshart. Til og med coveret var «Yes» Kopierte da også.
    Mvh
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Skal jeg snakke for meg selv er jeg åpen for nye impulser innen musikk. En del av dagens typiske nye prog synes jeg har blitt litt for pompøs. Mye høres ut som en overlesset musikal som gjør meg svett i øra. Ikke meningen å banne i kirken her, men det er min subjektive oppfatning.
    Er litt enig. Tviholder på originale Yes, tidlig Genesis osv. Neo-prog blir ofte litt klisje/kopi-aktig og tar aldri helt av.
    Men litt morsomt: den norske gruppa Ruphus var skikkelig prog tidlig syttitall. Etter at Gudny Aspaas tok en pause, hyret de inn en vokalist med Jon Anderson - stemme (Rune Østdahl) og ga ut albumet Ranshart. Til og med coveret var «Yes» Kopierte da også.
    Mvh
    Får svare på mitt eget svar. Kanskje et utdøende tema.
    Norsk: Jordsjø Nattfiolen. Noe jeg kan like. Kopi selvfølgelig, men gjort på en sofistikert måte.
    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Et album som bør nevnes i denne tråden. Nå har jeg aldri vært fan av å putte ting i bås , men progressivt er det vel. Blir som et interview jeg så med vokalisten i Gentle Giant hvor de ble nevnt som en av de viktigste Prog-bandene på 70 tallet. Han svarte - Prog ? - jeg har aldri likt det begrepet eller sett på Gentle Giant som et prog band. Vi lagde akkurat den musikken vi selv likte , og har aldri følt oss hjemme i noen sjanger.

    Uansett - her altså A PERFECT CIRCLE - Eat The Elephant.

    Vis vedlegget 562383
    Dette var så absolutt bra saker Soundscape, og verdig å ha i hyllene i arkivet.
    Kjøpte 2 ex. hos Râmjâs i Strømstad i går.
    Et eksemplar til meg, og en julegave :rolleyes:
    Hvem blir den heldige mon tro?
    Morsomt med en blå og en rød vinyl skive i coveret.
    Gleder meg til julefred så jeg kan bli godt kjent med Maynard James Kiernans tredje band prosjekt.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Et album som bør nevnes i denne tråden. Nå har jeg aldri vært fan av å putte ting i bås , men progressivt er det vel. Blir som et interview jeg så med vokalisten i Gentle Giant hvor de ble nevnt som en av de viktigste Prog-bandene på 70 tallet. Han svarte - Prog ? - jeg har aldri likt det begrepet eller sett på Gentle Giant som et prog band. Vi lagde akkurat den musikken vi selv likte , og har aldri følt oss hjemme i noen sjanger.

    Uansett - her altså A PERFECT CIRCLE - Eat The Elephant.

    Vis vedlegget 562383
    Dette var så absolutt bra saker Soundscape, og verdig å ha i hyllene i arkivet.
    Kjøpte 2 ex. hos Râmjâs i Strømstad i går.
    Et eksemplar til meg, og en julegave :rolleyes:
    Hvem blir den heldige mon tro?
    Morsomt med en blå og en rød vinyl skive i coveret.
    Gleder meg til julefred så jeg kan bli godt kjent med Maynard James Kiernans tredje band prosjekt.
    He-he , det var bare hyggelig , men jeg trodde herren allerede var kjent med A Perfect Circle. Totalt tror jeg faktisk de er mer spilt enn selveste Tool her i huset. Husker første sporet på den siste skiva gikk "rett hjem" første gang jeg hørte den . Det er et flott album som sikkert vil få mye spilletid , og lede deg til de 3 øvrige også !
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Et album som bør nevnes i denne tråden. Nå har jeg aldri vært fan av å putte ting i bås , men progressivt er det vel. Blir som et interview jeg så med vokalisten i Gentle Giant hvor de ble nevnt som en av de viktigste Prog-bandene på 70 tallet. Han svarte - Prog ? - jeg har aldri likt det begrepet eller sett på Gentle Giant som et prog band. Vi lagde akkurat den musikken vi selv likte , og har aldri følt oss hjemme i noen sjanger.

    Uansett - her altså A PERFECT CIRCLE - Eat The Elephant.

    Vis vedlegget 562383
    Dette var så absolutt bra saker Soundscape, og verdig å ha i hyllene i arkivet.
    Kjøpte 2 ex. hos Râmjâs i Strømstad i går.
    Et eksemplar til meg, og en julegave :rolleyes:
    Hvem blir den heldige mon tro?
    Morsomt med en blå og en rød vinyl skive i coveret.
    Gleder meg til julefred så jeg kan bli godt kjent med Maynard James Kiernans tredje band prosjekt.
    He-he , det var bare hyggelig , men jeg trodde herren allerede var kjent med A Perfect Circle. Totalt tror jeg faktisk de er mer spilt enn selveste Tool her i huset. Husker første sporet på den siste skiva gikk "rett hjem" første gang jeg hørte den . Det er et flott album som sikkert vil få mye spilletid , og lede deg til de 3 øvrige også !
    Joda Soundscape, kjenner til A Perfect Circle fra før, men falt pladask for band nr.2 Puscifer for en 3 års tid siden.
    Så da havnet APC litt på vent, inntil den anbefalte skiva sto og lyste mot meg hos Râmjâs i Strømstad. Herlig cover.
    Da var det bare å grafse til seg begge eksemplarene :rolleyes:
    De øvrige 3 APC skivene kommer nok snikende inn døra ut på nyåret skal du se.
    Har jo både PFM boksen og Tools siste mesterverk i bestilling hos Amazonene.
    Så burde jeg vel bestille hele Riverside katalogen på vinyl via bandets hjemmeside.
    Mangler vist litt Opeth her også, så joda....:rolleyes:
    Kjør på med tips ;)
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.652
    Antall liker
    1.204
    king crimson.jpg


    Denne kom i posten et par dager siden. For de av dere som er interessert i King Crimson kan jeg absolutt anbefale denne (påkrevet egentlig...?).
    --------------------
    "Arguably one of the greatest finds in the early Crimson live archives, uncovering a previously unheard set on the second night at the band's 1971 stint at The Marquee. One of the more pleasing outcomes of the ongoing King Crimson 40th anniversary releases was the reception & reevaluation that was afforded to 1971's Islands album. Long overshadowed by the live reputation of the 1969 lineup that preceded it & the 72/74 line-ups that followed, the band had, up to that point, been under appreciated. This soundboard recording, discovered in the DGM archive in 2012, confirms that the 1971 band could match any King Crimson lineup before or since for a quality live show. In the middle of the recording sessions for the Islands album, the band returned to the legendary Marquee Club for two special concerts (quickly extended to a third night). Taken from the second night, this recording captures a relaxed performance featuring material from all three of King Crimson's released albums & early live recordings of much of the Islands material. This is the only lineup in King Crimson's long history that has, to date, performed material from the first four studio albums. It's a key recording in the King Crimson catalogue of live releases."
    --------------------
    Tilnærmet mono lyd, men meget bra, mye bedre lyd enn på denne som jeg skaffet meg i sommer;

    king crimson 2.jpg


    Om lyden ikke er helt topp så er likevel konserten/musikken så god som noe KC. Ser at der er kommentarer på nettet i retning at denne utgivelsen er bedre enn LTIA. Tja, ok, kanskje, men lyden er såpass svak....

    Bare en "heads up" for KC interesserte som eventuelt ikke har fått disse med seg...
     

    fattigmann

    Medlem
    Ble medlem
    04.11.2003
    Innlegg
    49
    Antall liker
    23
    Yes
    Nick og gjengen leverer :)
    2 gjennomhøringer på Maccene...
    Billetter til Cosmopolite bestilt..
    Love over fear og conserto maximo :)

    Tar det som oppvarming til This is not a drill i august :)
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.589
    Antall liker
    6.692
    Noen som har fått med seg dette? Kari Bremnes intervjuer fantastiske Steven Wilson (Porcupine Tree, Blackfield, No-Man m.m.) på 2019 High End Messen i Munchen. Veldig bra intervju!

     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.408
    Antall liker
    12.896
    Puscifer er nevnt noen poster opp her - denne er meget bra !

    Vis vedlegget 572448
    Definitivt Soundscape.
    Den har fått masse spilletid via digital ølbrikke format her nede.
    Har du forøvrig husket å kjøpe deg konsertbilletter til The Pineapple Thief onsdag 25 november 2020 på Rockefeller?
    Det skal bli godt å se Gavin Harrison i fri flyt på trommesettet igjen selv om det er et stykke tid til.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Puscifer er nevnt noen poster opp her - denne er meget bra !

    Vis vedlegget 572448
    Definitivt Soundscape.
    Den har fått masse spilletid via digital ølbrikke format her nede.
    Har du forøvrig husket å kjøpe deg konsertbilletter til The Pineapple Tree onsdag 25 november 2020 på Rockefeller?
    Det skal bli godt å se Gavin Harrison i fri flyt på trommesettet igjen selv om det er et stykke tid til.
    Ja, billetter til Pineapple Thief er i boks. Konserten i fjor var veldig bra. Da hadde de til og med support band som en positiv overraskelse (O.R.k.).

    87013315_10158082768799727_1691938968246943744_o.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn